Ik ben ook wel benieuwd naar het verloop tussen de cellen.
Zit er een bms op de accu, is er onbelans en egaliseren ze op de manier als van een loodaccu.
Dus spanning erop zonder verdere bewaking en de onbelans verdwijnt.

Kom je nog even ver als 2 a 3 jaar geleden. S.O.H

Op zaterdag 21 juni 2025 13:17:13 schreef Ex-fietser:
Ik weet het niet hoor, maar als uw zoon (Hoe oud is hij? 16? of 26?) op deze leeftijd al niet eens 15 km per dag afleggen zonder elektromechanische ondersteuning gaat het echt niet goed komen. Dan kan hij als hij de middelbare leeftijd heeft waarschijnlijk in het geheel niet meer bewegen.

Het zou natuurlijk 60km/dag kunnen zijn, daarom vroeg ik het, want dat is wel pittig.

Jonge mensen moeten om op de lange duur gezond te blijven heel veel bewegen. Ja ik weet het, het rijden op een electrieke fiets is erg leuk. Ik had zo'n fatbike vroeger waarschijnlijk ook erg leuk gevonden en de gevaren van zo'n apparaat totaal niet gezien. Net zo goed dat ik op jonge leeftijd geen flauw benul had van verzekeringen en aansprakelijkheid.

Ik heb zelf vroeger nooit een brommer gewild omdat ik ze vies vond, gevaarlijk en duur. Maar ja, dat ik in de brugklas zat is er een klasgenootje verongelukt. Ze had een vriendje in een hogere klas die een brommertje had waar ze aanhing. En dat ging toen fout. Dat heeft er uiteraard mee te maken dat ik nog altijd geen fan van brommers.

Eigenlijk ben ik wel fan van deze methode van leren in plaats van alles preventief verbieden. Laat kinderen maar met vuur spelen, hun klasgenootjes leren daar ook van. De agenten die hiervoor nodig zijn kunnen beter voor de klas staan. Wat er nu gebeurt is dat er van alles onmogelijk gemaakt wordt om een probleem waar je statistieken voor nodig hebt om het te kunnen vinden. Dit is volgens mij het symptoom van een vergrijsde maatschappij waarin men is vergeten dat je vroeger veel meer vrijheden had dan nu. Kinderen zullen altijd de grenzen opzoeken, en ik zou graag zien dat mijn kinderen in de vrijheid van het niet alles van tevoren al verboden hebben kunnen opgroeien zodat ze ooit eens grenzen kunnen gaan verleggen. De "denk toch aan de kinderen" kaart mag wel even op de stapel blijven, zo veel kinderen zijn er tegenwoordig niet en zo veel verongelukken er buiten de bejaarden Facebook-feed niet.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Als je dat extreem doortrekt dan geldt dat ook voor de al genoemde fatbikes. Vroeger op de (opgevoerde) snorfiets zonder helm (=fatbike met verbrandingsmotor) ging het precies zo en wist je wel dat je uit moest kijken, maar door alle in de luren leggen van tegenwoordig is het opeens hier te kort en daar te lang.

@ DK
De overheid heeft daar wel een grote steek laten vallen.
Mensen op een snorbrommer moesten een helm gaan dragen, dat was veiliger. Jeugd moest een rijvaardigheidstest afleggen. Nu dan de fatbike en is dat allemaal niet meer nodig?

@ Hoeben
Dan heb ik eerlijk gezegd liever dat mijn zoon op de scooter rijdt, heeft ie in ieder geval een helm op.

@ maartenbakkerVeel van die scooters kwamen na de 'budget' invasie en zeker NIU timmerde goed aan de weg.
Maar vooral bepaalde loodaccu versies kampten met problemen. Dit vooral omdat mensen ook niet goed omgingen met de lood techniek.Een scooter in de winter even 'leeg' wegzetten, dat gaat vaak niet goed.Wat betreft de fatbike, is dat in een aantal gevallen een illegale concurrent die steeds meer problemen gaat opleveren.

@ Kruimel
Veel meer mensen zouden meer op een fiets 'moeten' doen.Mijn zoon werkt meestal 7 dagen per week. Door de weeks is dat 6 heen, 6 terug enin het weekeinde 10 heen en 10 terug. Dat hij zich dan de luxe van een scooter veroorloofd, heb ik dan geen problemen mee.

@ Ex-fietser
Mijn zoon is nu 18 jaar en heeft een geweldige herrie-scooter-tijd achter zich, veel techniek kennis opgedaan.Vond de buurt niet altijd leuk, maar ach, ik moet in het weekeinde en woensdagmiddag naar hun gillende kroost luisteren.
Was als ouder zijnde wel moeilijk, maar waar leg je de grens van verbieden neer als anderen wel alles mogen? Een stevige eis was, niet meer dan 49,9 cc.
Natuurlijk heeft hij een rijbewijs en is de boel correct verzekerd. Maar bij brommers is dat een groot grijs gebied. Met de fatbikes is dat gebied zelfs nog groter en grijzer geworden.
Ik vind een BMS end. zeker geen onzin. Maar ik wilde weten of dit voor een LTO ook zou gelden, immers lood accu's hebben ze ook niet.
Op een na zijn alle scooters nu weg. Voor mij zelf pak ik tegenwoordig liever de fiets, auto of de motor.

@ tuxie
Daarom was ik ook met dit draadje begonnen.Is er een accu techniek die dicht bij de voordelen van een loodaccu ligt.
Zou je daarmee een oude elektrische scooter makkelijk kunnen upgraden.Tussen al die scooters was ook een Emco Novum 3000 die al een nieuwe accupack had. Goed was de boel niet aangesloten en er werden zelfs 2 type accu's gebruikt.
Dat soort high-energy lithium accu's was niet iets waar ik naar op zoek was.Ik wilde gewoon kunnen laden wanneer en hoe ik wilde en de boel moest robuust genoeg zijn.
Anders had ik liever een Honda scooter met verbrandingsmotor voor de deur staan.
De Toshiba LTO 20 Ah accu's heb ik nu 3 jaar, waarvan de laatste half jaar met intensief gebruik.Nieuwe LTO is behoorlijk duur, veel uit China is volgens mij tweedehands. Aangezien de accu's behoorlijk lang mee kunnen gaan, durf ik die gok wel te wagen.Ik had eerst een pakket van 23 stuks en was de capaciteit zo'n 22 km, door de verdubbeling (parallel) werd dat zo'n 50 km. 
Over een half jaar ga ik de accu's meten en dan kan ik zien wat een jaar intensief gebruik heeft gedaan. De periode daarvoor was het verval onderling minder dan 0,01 Volt

@ Kruimel
Je kunt kinderen van tegenwoordig niet meer vergelijken met vroeger. Men leerde vroeger beter hoe de wereld in elkaar zat, op school kreeg je bv. toen ook nog soldeer les etc.
Nu krijgen ze les hoe ze hun nagels kunnen lakken. Het schoolsysteem is tegenwoordig een zooitje, natuurkunde, scheikunde onbekend bij velen, hoe stroom werkt?Alles is ook drukker geworden en zit een ongeluk dus in een nog kleiner hoekje.

Ik heb over LTO en BMS ed veel gelezen en op YT bekeken en het was natuurlijk niet het idee om letterlijk twee draadjes tegen elkaar te steken. Ik vond echter veel van die opgefokteaccutechniek geen goed idee en veel (budget) fietsen en stepjes gingen ook in vlammen op.
Dat vond ik geen verbetering ten opzichte van een verbrandingsmotor.Maar veel vloeibare kennis is verloren gegaan en veel mensen zitten al behoorlijk vast in een maatschappelijke norm, vooral opgelegd door diegene die niet verder dan een pen of een toetsenbord komen.
Veel van die propaganda komt het gezonde verstand niet ten goede. Voor die personen is de wegwerp economie een feit en iets repareren of ergens langer mee doen, wa is da!

Ik heb een keuze gemaakt, het systeem is stabiel en werkt en dat zelfs boven verwachting. Mocht dus iemand voor een habbekrats een leuke oude scooter tegen komen en ook de oude accu's willen vervangen, is LTO een goede optie met natuurlijk de logische disclaimer in acht nemende.

Het ging me niet primair om de afstanden die je zoon aflegde te beoordelen, meer om een ruw idee te krijgen hoeveel kilometers je accu nu aan ervaring heeft opgedaan in de afgelopen 4 jaar.

Tegenwoordig weet ik niet of ik nog voor Lithhiumtitanaat zou gaan, dat zal ook aan de prijs liggen. Ik kom ze erg weinig tegen, dat betekent meestal een schaarsheidspremie. Vooral LiFePO4 accu's zijn sinds het starten van je topic wel behoorlijk goedkoper geworden, maar als die LTO's in het bijzonder goed werken zal ik daar zeker ook even naar kijken.

de beschikbaarheid van LTO (en prijs) houd mij ook tegen. op aliexpress enzo vind je ze wel maar meer erkende batterywinkels hebben ze nog niet.

ik heb vermoedelijk mijn laatste accu gebouwd waar ik tot mijn pensioen mee ga fietsen.
38,4V LiFePo4 30Ah, kostprijs 141€. die zou 3000-5000 laadbeurten halen, en met 200 werkdagen per jaar is dat dus 15-25jaar (heb nog 9jaar te gaan).
in LTO zou me dit een veelvoud kosten volgens mij.

heb ook nog een electrische scooter staan, gekocht voor 40€ destijds, lood accu's vernieuwd (100€ ofzo), paar maand mee gereden en gesloopt.
de lood batterijen hangen aan mijn ups...

http://www.fordcapri.be/fcapri/elbike/640/foto4b.jpg
http://www.fordcapri.be/fcapri/elbike/640/photo_2021-08-11_09-21-28.jpg

en de rest werd in een frame van een 1970 honda amigo geduwt. :-)
moet die nog eens afwerken. ik wou de oude motor namaken als plastic bak waar dan de accu in kwam

Tja, is toch wel leuk dat prutsen aan zulke puzzels en ze kosten bijna niets. Vaak zit er ook nog eens 10-30 eu aan lood in.
Ik was eerder eens begonnen met het bouwen van een elektrische tandem. 1 1/2 jaar lol van gehad en toen wilde ik de Honda Elite ombouwen.
Dat zou makkelijker zijn met een goed brommer (frame) nummer. Maar telkens kwam ik weer een mooier exemplaar tegen.
Ik had echter wel moeite met bepaalde accu techniek.
Verplicht BMS gebruiken, niet kunnen laden in de vries kou. Kortom, wat gevoeliger in gebruik.
Toen ik de voordelen van LTO las was ik om.
Voor mij vielen de nadelen van hogere prijs en lage energie dichtheid mee.
Alles heeft toen een tijdje stil gelegen en uiteindelijk heb ik de beste scooter omgebouwd en de rest weg.
Deze is bijna identiek aan de Emco novum 3000, maar dan met een 2 kW motor.
Toen lag het weer even stil en heeft de scooter buiten onder een hoes gestaan.
Dik half jaar niet naar omgekeken, accu heeft geen krimp gegeven.
In eerste instantie even schrikken omdat bij het aansluiten van de lader niets gebeurde, maar de accu was na een half jaar nog goed op spanning.
Ik ben ook veel filmpjes vanuit India tegengekomen. Daar gebruiken ze blijkbaar wel veel LTO. Ben alleen die taal niet machtig.
Maar er zijn nu ook andere accu technieken die behoorlijk betrouwbaar zijn.
De vraag is dan of LTO de hogere prijs dan nog wel waard is?
Maar ik vind het ook geruststellend dat als ik de scooter een tijd 'vergeet' de boel dan niet meteen de geest geeft.
We hebben er nu dik 2000 km mee gereden, dat is wel niet zoveel. Maar naast km telt ook tijd bij een accu. Ik geloof dat LTO daar het beste tegen kan.
Ook het feit dat ik van mening ben bij LTO geen BMS nodig te hebben en dat tot nu toe de cellen niet meer dan 0,01 Volt uit elkaar liggen. Of dit zo goed blijft?
Van de zomer de Toshiba's maar weer eens checken.

Bedankt Ghia voor het delen van je ervaring met de LTO accu's.
Ik lees veel dat het een veilige accu is in tegenstelling tot de gangbare li-ion.
En aangezien hier de fietsenschuurtjes van hout zijn met mooie houten schuttingen langs het hele blok, als er iets misgaat dan gaat het goed.

Ik moet me nog meer inlezen, lifepo4 zoals Fcapri aanhaalt is lichter wat op een fiets wat mischien handiger is.

Nogmaals bedankt dat je je ervaring en motivatie wilde delen.

Terzijde: LiFePO heeft minder last van thermal runaway maar produceert wel grote hoeveelheden waterstofgas als het misgaat, dus geeft een grotere klap.

LiTiO zal ik ook eens gaan bestuderen. Ik wilde wachten op Na-ion, dat is ook al verkrijgbaar maar nog niet mainstream.

ik heb al diverse filmpjes gezien over lifepo en ze zijn al veeeeeeeeeeeeeel veiliger dan li-ion.
capaciteit per kilo is wel een stukje minder, maar dat ze +3000 laadbeurten meegaan is een pluspunt.

mijn eerste li-ion was 36V 20,1Ah, na 4,5jaar en 1200 laadbeurten zat er nog 17Ah in. maar de Ri verslechterde al zo slecht dat de spanning 2-2,5V zakte als mijn motor stroom vroeg. spanning ging bergop vlot naar 34-35V

nu rijd ik met lifepo en de spanning komt niet lager dan 36,5V na 70km

https://youtu.be/RLqTH0FMNx0

hier moet je die kerel zien spurten bij de test
https://www.youtube.com/watch?v=Bg_480HUheo

wel een beetje 'wij van WC eend raden WC eens aan...' gehalte

en LTO
https://www.youtube.com/shorts/bSfvpmuNqEk

Omdat ik het ook als puzzels zag en het mij interesseerde, maar ik niet vanuit de basis opgegroeid ben met elektronica, (maar met werktuigbouwkunde) had ik wel wat Youtube kijktijd nodig.
Ook om niet zulke 'sprintjes' te hoeven trekken.
Na alle filmpjes met voordelen/nadelen, wel/geen BMS bekeken te hebben ben ik maar gaan puzzelen.
Het tot hobby gebombardeerde geheel mocht dus ook wat meer kosten en daardoor hoefde het rendement ook niet optimaal te zijn.
Maar het materiaal moest wel zodanig deugdelijk zijn dat het een foutje of twee wel kon hebben, anders was het geen hobby voor mij. Daarbij mijzelf kennende dat mijn enthousiasme in een keer kon omslaan en daardoor zaken weer een tijd (te) lang in een hoek zouden staan. Wat ook gebeurde en tot mijn grote vreugde, de batterijen dat zonder enkele problemen bleken aan te kunnen.
Na dik een half jaar onder een hoes in de hoek gestaan te hebben, had de batterij nog volop prik. Ook het niet hoeven hebben van een BMS is dan een voordeel, wat er niet op zit....Veel van die batterijtechnieken konden ook slecht tegen de kou en hadden meer van dat soort fratsen. Elke fout met een behoorlijke degradatie van de batterij tot gevolg. De batterijen vertellen dat jou over het algemeen niet en dat kan je maar zo, na een tijdje, heel veel cycli kosten en de levensduur halveren of meer.
Voor iemand die netjes overal op let en een warme garage heeft, zullen voor/nadelen andes uitkomen.Duur, groot en dus zwaar is zo'n LTO-pakket zeker.
BYD is ook weer wat jaartjes verder met hun batterij/accu techniek en de vraag is wat daar allemaal nog los komt.

Vervolgens was ik ook al weer met een andere hobby bezig. Een leuk tweewielertje met achteraf bleek een behoorlijke dikke stroomvoorziening die de loodaccu behoorlijk liet werken. Toen kwam het idee van een LTO vervanging even om de hoek. Ik ben toen even in de stroomvoorziening van een motorfiets gedoken. Maar dat was zo ingewikkeld en daar is zo weinig kennis op het net net over te vinden, dat ik daar maar even mee gestopt ben.
In dat systeem heeft een loodaccu behoorlijk wat opgaven en ik kan niet goed achterhalen of een LTO die over kan nemen.
Een loodaccu levert eigenlijk te weinig spanning voor een modernere motorfiets. Dat systeem werkt beter met 13,5 Volt. Groot voordeel van LTO is ook dat ie meteen bij het draaien van de contactsleutel, dat geeft. Probleem is dat een LTO een lage weerstand biedt en zichzelf niet zal opofferen tijdens het 'werk'.
Een loodaccu daarentegen vangt alle klappen op en beschermt eigenlijk zo de spoelen en spanning/gelijkrichter ed. in het systeem. Deze tweewielers staan er daarom ook wel om bekend wat accu's te verslijten.
De loodaccu fungeert hier ook als een soort zekering en kan door middel van zijn 'kookgedrag' foutjes opvangen. Modernere loodaccu's hebben dat voordeel niet meer (minder).Ik wilde dat eerst eens gaan testen bij een oude motorfiets van mij, die er weer om bekendstaat moeilijk te starten en met wat extra spanning sneller op gang zou komen. Tot op heden is het er nog niet van gekomen om de boel om te bouwen.

Ik heb de afgelopen tijd het verbruik van de EV scooter in de gaten gehouden, maar dat fluctueert nogal, ivm verschillende rijstijlen en terreinen.
50 km blijken de 2x23 20 Ah Toshiba LTO sowieso te kunnen leveren en dan laad ik het pakket tot 58,3 Volt en is bij 43 Volt de puf er uit. Maar bij laden tot 60 Volt en bij wijze van spreken wind in de rug is ook 60 km eens voorgekomen. Als het pakket nog zo'n 49 Volt heeft begint niet al snel daarna de wijzer van de verbruiksmeter van de scooter ook te bewegen en weet je dat er nog zo'n 10-15 km in zit. Aan dit metertje heb ik ook een Voltmetertje geschakeld wat mbv. de knop van het grootlicht aan te zetten is.
Deze weetjes en gadgets verzachten zo het EV angstsyndroom behoorlijk ;-)

Na alle striktere regels in Amsterdam, dacht ik sneller de scooter te moeten gaan gebruiken. Maar hier in de omgeving is alles nog open voor verbrandingsmotoren dus is de urgentie achteraf veel lager dan in eerste instantie aangenomen.

Ik snap jou 2x23 20 Ah niet. ... Oh, wacht! 2x23V = 46V voor de hele accu en 20Ah is de capaciteit van het geheel. Dat is 920Wh.

Mijn fietsaccu is richting de 40Ah en ik gebruik "halve scooteraccu", ongeveer 30V. De originele scooter accu was dus 60V 40Ah, 2.4kWh, fors meer dan wat jij hebt.

mijn electrische scooter, Bklasse 45km/h had 4x 12V lood van 12Ah.
dus 48V 12Ah. dat is nog een pak minder dan met zijn 576wh, waarvan je maar de helft kan gebruiken omdat het lood accus zijn.
brommer remde wel generatief en vond toch dat je nog aardig afstanden haalde ermee. kan me niet voorstellen dat ik ooit ergens met een lege accu heb gestaan

http://www.fordcapri.be/fcapri/elbike/640/elbike0.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]

Net als bij brandstof wordt je afstand zwaar bepaald door je rijstijl

Ik heb 52v 26Ah bij
En op korte stukjes rij je die in 20km leeg
Maar 50/60 km rij je er ook zo mee als je een beetje op je verbruik let

mijn motor was 1000W en daar haalde ik de 40-42km/h makkelijk mee (bergop iets minder).
ik heb het niet echt gemeten, maar had niet de 1000W nodig om die snelheid aan te houden. voor het accelereren was die wat sloom.

ik denk dat 300-400W voldoende is om 40km/h aan te houden, en dat zou ik dan ongeveer een uurtje volhouden. dan zit ik dus op 40km autonomie.
als ik in stadsverkeer elke 100meter van stilstand zou moeten vertrekken, vermoed ik dat ze op 10km leeg was

@ rew
Begrijpelijk, was wel een hele korte omschrijving.
In eerste instantie had ik 23 x 20 Ah LTO die een 'eindcurve' hebben van 2,3-2,8 Volt.
Er wordt nogal wat met die waarden gegooid, vooral omdat het gebied 2,4-2,8 Volt nogal een steile curve is.

https://www.ecolithiumbattery.com/wp-content/uploads/2022/09/20Ah-LTO-Lithium-titanate-battery-Charging-characteristic-1C-@-25%E2%84%83.png

Ik had een hoop scooters staan, ook 72 Volt / 3000 Watt. Ik kan wel zeggen die gingen behoorlijk als de brandweer.
Maar bij het aansluiten af en toe werden aardige lasbogen getrokken, 60 V is voorlopig meer dan genoeg.
In de huidige scooter zit een 48 Volt / 2000 Watt, maar ik heb ook 3000 Watt versies liggen, misschien bouw ik dat nog eens om.

Sinds een half jaar zit er een tweede pakket bij, 2 (parallel) x 23 (serie) stuks met max. van 2,8 Volt = 64,4 Volt en 2x20 Ah = 2,576 kW.
Ik heb een stapel laders die van verschillend pluimage zijn.
Zo laade ik het dubbele pakket in eerste instantie op tot 60 Volt, dat zou de batterij vullen tot 2x16 Ah = 1,920 kW zijn. Nu pak ik vaker de 58,3 Volt lader en zou ik op zo'n 2x15,5 Ah zitten = 1,807 kW.

Immers is helemaal volladen volgens mij niet altijd aan te raden en begrijp ik ook niet helemaal de gegevens op internet mbt het 'gebied' 2,3-2,8 Volt?
Immers houdt de accu de 60 Volt ook goed 'vast'. Bij langere afstanden zou ik de zwaardere lader kunnen pakken. Bij de dubbele set blijft de spanning nu langer stabiel en dus ook de topsnelheid.

@fcapri
Toen ik de huidige scooter kocht (met 400km op de teller), wat qua basis een 125cc ICE scooter is. Vervolgens dan vanuit China ook als EV scooter verkocht werd, zaten daar 4 'nieuwe' loodaccu's in. Later bleek dat daar 2 al weer van kapot waren. Ik had er echter ook een staan met de 4 originele accu's er nog in. De vorige eigenaar heeft daarmee 4000km op de teller kunnen zetten.

Tja, het hand'gas' wordt vaak als aan/uit knop gebruikt en het verbruik kan daardoor aardig oplopen. Ook het gewicht van de scooter van zo'n 120 kg doet z'n ding. Geen regeneratie en de de dikke banden op 13" velgen zijn ook niet optimaal.
Maar ja, max. 60ct voor 50 km.....

Op vrijdag 4 juli 2025 10:34:45 schreef Ghia:

Maar ja, max. 60ct voor 50 km.....

hangt beetje van de energieprijs af.
ik doe 65km (32,5km enkel) met mijn ligfiets (ebike dus) met een 38V 30Ah lifepo pack.
ik kan geen 3de rit doet met mijn accu. dus 97km haal ik net niet.
als ik dan reken dat ze 70% leeg is dan moet ik 0.806kWh opladen.
huidige energieprijs bij mij thuis is 66ct/kWh, dus ik zit op 53ct aan energiekost om hulpondersteuning te hebben voor 65km traject. duurder dan jouw scooter dus ;-)

nuja, mijn accu kan heen en terug (daar bouwde ze ik voor), ik laad op op het werk, fiets naar huis, fiets naar het werk de dag erna en laad weer op.
kost mij netto dus maar 0ct/65km

Dan heb ik nog een redelijk contract blijkbaar, maar misschien is dat wel de kale stroomprijs? Ik kijk liever niet meer naar die goochel energierekeningen.
In ieder geval betaal ik met de huidige weersomstandigheden ook niets.
Immers is na het gegoochel met al die getallen het bedrag onder de streep nu nog met deze zonnige dagen (tot 2027) nul.
Maar mijn zoon betaald nog geld voor de sportschool, is bij jou zo te lezen dan niet meer nodig ;-)

ik zie de kostprijs live in de app van engie.
ook al beweren ze dat de energie lager is, ik zie wat elke dag mij kost.

ook al heb ik enorm veel zon.
toen ik de berekening vorige week maakte (einde van de maand bekijk ik dat altijd) betaalde ik 1,31€ voor 1,97kWh oftewel 66ct/kWh
en ik kreeg 0,39€ voor 14,6kWh te injecteren.
dus netto betaal ik 93ct il 12,5kWh weg te geven.

ik werk ook met thuis batterijen waardoor mijn verbruik zo laag is, anders mocht ik een pak meer betalen. vorig jaar gelijkaardige dag mocht ik 7kWh betalen en had ik 24kWh injectie

Zo'n 9 jaar terug heb ik een set laten monteren van ongeveer 3500 kWh/jaar.
Twee jaar terug een vast contract van 3 jaar bij Essent en volgend jaar krijg ik dan ook de extra kosten,
daarna ook het waarschijnlijk 2027 salderen probleem(pje).
Mijn buren hebben de toko een beetje verbouwd, zodat voor een gedeelte de panelen de zon ontnomen werd.
Dus ben ik nu het eea aan het omgooien en heb ik er een aantal panelen bij gekocht.
Zo heb ik nu ook panelen die meer kunnen leveren dan de (micro)omvormers, maar dat komt mooi uit, aangezien ik dan een 'grotere' set kan neerleggen, dan mijn meterkast aankan.
Ook heb ik mbt een thuisbatterij even gekeken mbt voordelen van LTO, maar dat wordt me te duur.
In 2027 kijk ik wel even verder, want die stand alone batterijen (o.a. HomeWizzard, Marstek etc.) lijken mij wel handig.
Ik ben niet zo handig met elektronica als jij bent, dus gaat het met een omweg en wat langer tijdsbestek.
Maar door een van jouw reacties heb ik het al wel aangedurfd om alvast een aantal panelen direct op de wcd te prikken ;-). De rest kan er pas bij als de hoofdleiding er compleet ligt.

mijn thuis accu is ook stand alone nu.
een esp vraagt aan de P1 naar het verbruik/injectie.

is er meer dan 200W injectie: lader 1 aan
is er meer dan 500W injectie, ook lader 2 aan.

is er meer dan 200W verbruik, zonnepaneel inverter 1 aan (en accu boven de 50%)
meer dan 400W verbruik, inverter 2 aan (en accu boven de 50%
....

zitten 6 verzschillende situaties in waardoor die tot 1350W kan terugleveren.
de accu's zijn gewoon 8 ebike batterijen van 36V parallel (kleine 100Ah of 3,6kWh)

het begon met 1 accu, en is nu geautomatiseerd.

volgende stap is 8x 314Ah lifepo eraan(500€), en een BMS waar ik met uart de SOC kan uitlezen.
stap volgend jaar is nog eens 8x314Ah erbij en dan zou ik 15kWh aan capaciteit hebben. wil misschien wel tot 30kWh zetten

met 6000 laadcycles kan ik in principe meer dan 10jaar voort hiermee

Klinkt mooi, kun je straks met nog meer batterijen je eigen tankstation beginnen.
Brandgevaar dan wel een dingetje...

Op ons zeiljacht Etap 46 DS heb ik twee Lithium life PO4 3.2 V ( 2 x 304 Ah )Power Bank parallel geplaatst.
Op deze twee Power bank zijn twee Daly smart BMS van 250 Ampère geplaatst en ingesteld.

Wat is nu de vraag:
Als beide Power bank werken, laden ze beide, maar een van de bank die parallel geplaatst zijn ontlaad er maar een. Met andere woorden, beide power bank zouden gelijktijdig moeten afnemen, maar dat gebeurd dan niet, als een op 70% staat is de andere nog 100%.
Top balance per cell is 3.65 Volt

Wat is hiervan de oorzaak, en hoe het probleem op te lossen.

1) Dit is een topic wat ergens anders over ging. Dus een nieuw topic openen had waarschijnlijk beter geweest.

Als je ze parallel zet, dan ontladen ze alletwee. Als ze niet tegelijk ontladen, dan staan ze niet parallel. Kortom, ik denk dat je iets verkeerd doet bij het parallel zetten en dat is op basis van je text niet te achterhalen.

de beide accu min kabels komen samen, maar de plus kabels gaan apart weg. lijkt stevig op op 2 separate accu's welke gewoon omschakelen als de 1e leeg is?

overigens zou ik geen vermogens klemmen op een houten plaat zo strak op de bodem van de boot maken. beetje hoger zetten zodat evt vocht geen kans op knetteren gaat geven..