Het project Elite naar E-lite resulteerde in een hele tuin vol met elektrische scooters.
Wat mij in die zoektocht opviel is dat vele electro scooters amper km's hadden gemaakt.
Een 50cc Honda Vison legt met gemak 40.000km af, wat met een verbruik van 1:40 bijna niet is te verslaan zou je zeggen,
ware het niet dat het internet vol staat met verhalen over die geweldige electroscooters.
Maar de scooters in mijn tuin (en op verkoopsites) komen amper boven de 5000km. Sommige niet eens boven dan 800km.
Dat zijn dan wel dure kilometers.
In de praktijk blijkt het onderhoud van een accu hoog.
Je moet lief voor ze zijn, tegen hun nukken kunnen en als je hun prinsessen gedrag negeert word je getrakteerd op een
behoorlijk verval van het aantal levenscyclussen.
Bij een loodaccu is een val van 600 naar 300 of minder geen uitzondering. Oftewel om het jaar nieuwe accu's voor 300-400 euro.
Daar kun je aardig wat benzine voor kopen.
Nu dan de lithium 's, ook vaak kans op hetzelfde drama.
Wel beter dan lood en een stuk handzamer.
Maar voor mij toen nog geen reden om die overstap te maken.
Wil ook kunnen laden op hele koude en warme dagen.
Dat het in een minuutje of 10 kan is ook leuk, even je scooter laden aan een laadpaal ?
En mocht ik een keer iets vergeet uit te zetten en de accu daarmee diep
ontlaad, het niet meteen halve einde moet zijn.
Voldoende veiligheid marge is ook fijn.
Enfin
Ik heb nu al wat van dat spul gesloopt en bekeken. 5 staan er nu klaar voor het testen.
Twee zijn hetzelfde, das leuk voor de test tussen LTO en Lood.
Ik heb 46 (gebruikte) Toshiba LTO 20Ah aangeschaft en ben benieuwd.
Maximaal voltage is 2,8 Volt, maar dat is maar kort.
Tijdens 'het werk' zal het rond de 2,3 liggen.
Totaal dus 52,9 Volt.
Loodacculader laden meestal tussen de 50-52 Volt dus dat komt dan mooi uit.
Of het goed te laden is met loodacculaders, gaan ik zien?
Ik kan kiezen voor een 20Ah opstelling of 40Ah.
Misschien ook nog even een 72Volt systeem proberen.
Ik maak geen gebruik van een BMS, aangezien LTO robuust genoeg moet zijn.
Wel gebruik ik cell loggers om in de gaten te houden dat er geen slechte cel tussen komt te zitten.
Eerste stappen zijn bijhouden hoeveel energie er in gaat. Hoeveel er weer uit kan.
Rest voltages.
Verschil tussen wijze van LTO tov Lood.
Etc, etc.
Alle scooters zijn ex loodaccu opstelling, dus plek voor de LTO's is voldoende aanwezig.
Misschien moet er eventueel een helmopslag verdwijnen.
Spoiler alert;
Ik heb slechts een basiskennis van elektra en weet dat je af en toe
moet testen door draadjes gewoon eens tegen elkaar te houden.
Slim is het wel er van tevoren dan even een zekering tussen te zetten.
Daarom is LTO ook zo'n super accu/batterij voor mij.
Groet