PM3212 scoop - geen trace.

fred101

Golden Member

Op 4 augustus 2021 08:01:48 schreef Bapaktus:
Beste Maval,
je bent dus opgelicht :(

50 euro voor zo'n scoop is zelfs voor een werkende nogal veel. Tenzij hij in mint conditie is met origineel manual en probes.

TS: wat wil je met een scoop gaan doen ? Je kunt voor weinig (minder dan 20 tot 50 euro) een Chinees mini scoopje kopen (kant en klaar of als bouwpakketje) of op een betrouwbaar adres: en voor minder dan 100 euro koop je een scoop-meter. Of en volwaardige "echte" scoop, prima voor hobby werk:

Door deze ontwikkeling zijn oude eenvoudige analoge scopen als die Philips niet meer te slijten. De geavanceerde als bv een 22XX of 24XX serie van Tektronix zijn nog "gewild" bij verzamelaars of mensen die vroeger met dit soort analoge scopen professioneel werkte. (er zijn nog steeds mensen die daarom bij voorkeur nog steeds een analoge meter gebruiken) Ik heb zelf zo nog een Hameg die ik af en toe gebruik (100 MHz, component tester, readout en cursors) Maar 99% van de tijd gebruik ik alleen nog maar digitale scopen en scoopmeters.

Daarmee kun je wat ervaring opdoen, leren en experimenteren. Die uit de link's zijn geen geweldige scopen met super veel trigger opties enz maar wel simpel te bedienen en tegen de tijd dat je genoeg weet om serieus meetwerk te doen kun je daarmee altijd nog je Philips repareren. Analoge scoops worden al best lang niet meer gemaakt en hoe mooi ze ook zijn, de kans dat je ze op niet te lange termijn moet repareren is vrij groot. De meeste zijn al snel meer dan 40 jaar oud en vaak komen ze ergens uit een zolder/schuur en zijn ze jaren niet gebruikt waardoor je meestal eigenlijk een of ander reparatie project koopt. Ik heb heel veel van dat soort meetapparatuur gekregen en vaak 20-30 jaar niet gebruikt en optisch erg mooi en werkend weg gezet. Maar bijna alles heb ik direct al moeten repareren/restaureren. Vaak repareerde ik dat soort dingen en gaf ze dan weer weg maar toen had ik te veel tijd :-) Nu heb ik het zo druk met bedrijfsmatige reparaties dat de hobby er bij inschiet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Ts kan gerust langskomen met de scoop.Meestal krijg ik het wel werkend.. O-)
Ik ben toch met pensioen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Bapaktus,
Beste Ruud,

Dank voor uw bezorgdheid.

Ik heb deze scoop gekocht van iemand die deze vroeger bij Philips in elkaar zette (vertelde hij).

Het voedingsdeel is ook al 'gereviseerd' c.q. aan gewerkt: extra trafo erbij gezet (bevestigd met strap), eindtorren en 'n instelpot vervangen - zie foto.

Op de hoofdprint zijn ook 'n aantal transistoren vervangen.
Het soldeerwerk is niet zo secuur gedaan.

De diode V1508 zit / hoort in het circuit van 'Chopper blanking Suppression signal from R710 of Channel multivibrator'.

De transistor V1406 zit / hoort in circuit van 'X_POSITION'.

Beide heb ik getest met een componententester en zijn nog goed.

Het solderen gaat me wel lukken, heb een soldeerstation en ook een heteluchtstation.

Zo heb ik ook al de insteekprintjes van een N4419 en N4511 gereviseerd (elco's, diodes vervnieuwd); u wel bekend (MFB-forum).

@fred101,
Zo'n mini scoopje heb ik al, de DSO150.

Ik heb enkele bandrecorders die ik opnieuw wil afregelen (o.a. koppen) en daar heb ik 2 signalen gelijktijdig voor nodig.
Daarom heb ik de PM3212 gekocht (was zonder probe).
Probes heb ik nu van AliExpress.

Een eenvoudigere 2-kanaals scoop (zoals Handykit MK-620) was makkelijker geweest, maar kwam ik niet tegen.

De kast van de PM3212 zag er erg vaal en vlekkerig uit; heb er de coating vanaf gehaald en opnieuw geschilderd met 'n frisse kleur.

@mel,

Ik waardeer uw genereuze aanbod.

De diode en transistor krijg ik wel gesoldeerd; is wel dubbelzijdig zo te zien.

Mocht de scoop dan nog niet willen, dan wil ik wel 'n beroep op u doen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Bapaktus

Special Member

Beste Mavel,
een scoop vind ik een basis-meetinstrument.
Ik gebruik die instrumenten al meer dan 60 jaar.
Vanaf zo'n klein Philips ding met een 7cm beeldbuis, later een Tektronix RM-45. Het formaat en de warmte als van een allesbrander en weer later diverse andere modelllen.
Nog in bezit/gebruik een HP 1201 (jaar kruik) en een iets moderner model, de HP1740A.
Die 1201 gebruik ik voor audio/radio en bandrecorders, heb ik vorige week nog even gebruikt.
Voor het moeilijker werk (lees hogere frequenties) gebruik ik de 1740.
Zojuist nog even getest :(
Heeft een half jaar stilgestaan.
Wel 1 horizontale lijn maar de verticale (Y) versterkers doen het niet.
Zal wel weer een oude fout zijn.
Alle printen en modulen zitten met steek pluggen op het chassis.
Dus wanneer ik even tijd heb apparaat opensleutelen en de fout (mechanisch of electronisch) opzoeken.
Gewijzigd: DG7 naar 7cm

Resultaat.

Vanmiddag 'n uur bezig geweest.
Ik wou eerst met 'n 1mm boortje de soldeerdoorgangen open maken maar dat was nog te dik.
Heb toen met een Dremel tool en 'n freesje met scherp taps toelopende punt 'n hoeveelheid soldeertin weggefreesd.
Vervolgens met heteluchtstation met fijne nozzel, op 385 graden, en een stukje overgebleven aansluitdraad (van elco) verhit tot de draad er door ging.

Daarna de transistor en de diode vastgesoldeerd.

Toen de scoop even aangesloten en aangezet, en ... een oplichtende punt loopt van links naar rechts over het scherm.
Met de Time/Div draaischakelaar op .1 ms krijg ik een strakke lijn op het scherm.
Vervolgens wat aan de Position van kanaal A en B gedraaid, en zie daar: 2 traces op het scherm.

Toen de probe aangesloten op kanaal A en op testpunt CAL.
Ik kreeg pas een blokgolf toen ik draaischakelaar A op .1 V zette, zie foto.
Als op CAL 1.2 V staat, had ik dan niet al een blokgolf moeten krijgen met draaischakelaar A op 2 V?

De draaiknoppen (aan/uit?) op de 3 draaischakelaars staan op CAL.

Goed gedaan! En die spanning: dat is waarschijnlijk een 10 keer probe en dan wordt 1,2 volt dus verzwakt tot 120 mV. En dan klopt het gewoon binnen de nauwkeurigheid die acceptabel is, maar die nog af te regelen is. Fraai gedaan!

@Brightnoise,
Dank je voor het compliment. Ben er zelf ook trots op.

Ja idd, de probe stond/staat op 10.

fred101

Golden Member

Mooi dat het gelukt is maar ben heel voorzichtig.
Op deze manier een gat open maken is niet zonder risico. Meestal gaat het fout. Bij twee of meerlaags printen wordt de verbinding tussen de lagen gemaakt door het inwendige van die gaten (ook bij vias) te voorzien van een heel dun laagje koper. Als het gat voor een pootje boven en onder aan traces vast zit en jij ruimt het gat net wat te veel, dan is die verbinding weg. Met wat geluk heb je nog een druk contact door het pootje maar dat werkt meestal maar kort. Als je geluk hebt kun je er aan beide kanten bij en dan kun je het pootje aan beide kanten vast solderen. Bij PCBs met binnen layers is het dan einde oefening. Er wordt erg veel kapot gerepareerd bij desolderen.

Het is veiliger om dit te doen met desoldeerlitze of met een desoldeerpompje. Ik gebruik daarvoor een desoldeerbout maar dat is omdat ik erg veel moet desolderen en dat scheelt veel tijd en schade.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101,
Ja u hebt gelijk, daarom ben ik ook voorzichtig tewerk gegaan.
Ik ben ook niet verder gegaan dan tot ongeveer de rand van het printspoor.

Ik heb het eerst geprobeerd met een desoldeerpompje en met litze-draad, maar dat gaf geen resultaat.

Op 4 augustus 2021 17:11:12 schreef Maval:
Resultaat.
...

Geweldig! Mijn complimenten.
Nog één dingetje.
Er zaten twee componenten los, nl transistor V1406 en diode V1507.
De logica tussen deze twee losse componenten ontgaat mij een beetje. Het ziet er voor mij willekeurig uit. De vraag rijst dan bij mij: Zitten er dan meer componenten los? Na visuele inspectie zou ik dan met het geïsoleerde handvat van een schroevendraaier voorzichtig op de hoofdprint tikken en kijken of het beeld stabiel blijft. Blijft hij niet stabiel, dan wordt het verder zoeken naar slechte soldeerverbindingen.

PS:
Laten ze maar z..ken op CO. Ik vind dat je voor vijf tientjes een mooie scoop hebt.

Op 4 augustus 2021 18:44:21 schreef fred101:
Bij PCBs met binnen layers is het dan einde oefening. Er wordt erg veel kapot gerepareerd bij desolderen.

nu niet gaan paniekeren. deze scoop dateert duidelijk uit het tijdperk van voor de sandwichlayers.

fred101

Golden Member

Is deze scoop dan uit de jaren 50/60 ? De HP9100 had multilayer PCBs :-) Die dateert uit eind jaren 60.

Mijn opmerking ging niet direct over deze scoop maar meer in het algemeen voor toekomstige reparaties.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 4 augustus 2021 23:00:08 (69%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 augustus 2021 22:57:52 schreef fred101:
De HP9100 had multilayer PCBs :-) Die dateert uit eind jaren 60.

Die scoop ken ik niet.
Die Philipsscoop zal wel tweezijdig printplaat hebben. Alles is uitgevoerd met through-hole componenten. IC's zitten er bijna niet in en schakeling is ook niet al te complex. Er is ook voldoende bouwruimte. Ik gok dat deze scoop uit de beginjaren '70 komt, dus zo'n 45 tot 50 jaar oud is.

mel

Golden Member

goed gedaan :) Weer een goed stuk elektronica gered van de schroothoop

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ohm pi,
Dank voor uw complimenten.

Zitten er dan meer componenten los?

De visuele controle had ik al gedaan.
Heb daarnet ook nog de 'knock-knock'-test gedaan. Goeie tip trouwens.
De traces blijven hierbij mooi stilstaan.

De PM3212 heeft 7 IC's.

De gedrukte manual is van 1977.

@mel,

goed gedaan

Dank u.

Weer een goed stuk elektronica gered van de schroothoop

Ik denk maar zo: weggooien kan altijd nog.

Bapaktus

Special Member

Op mijn mini-scoopje zit een uitgangssignaal van 1 Khz blokgolf.

Aangesloten op kanaal A en in de stand AUTO en meerdere posities van Time/Div krijg ik meerdere (grillige) vormen te zien, maar geen blokgolf en ook geen stilstaand beeld.

Vervolgens AUTO uitgeschakeld en boven kanaal A toets A ingedrukt, maar nu krijg ik niets te zien; in geen enkele stand van de draaischakelaar of van Time/Div.

Ook druktoets AC en/of toets 0 van kanaal A geeft niets te zien.

Ook druktoets AC boven Time/Div maakt geen verschil.
Ook druktoets A onder Time/Div maakt geen verschil.

Hetzelfde gebeurt bij aansluiten op kanaal B.

Toch nog een probleem, of doe ik het verkeerd?

@Bapaktus,
Mijn moeder zei dan altijd: 'de winnaar houdt aan' :)

mel

Golden Member

Als je kanaal A gebruikt, moet je ook kanaal A op trigger zetten.
idem met B

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb je de massa van beide scope's ook aan elkaar verbonden anders is wat je nu ziet goed mogelijk.

Gr.F_S