PM3212 scoop - geen trace.

@mel, @F_S,

Ik heb zojuist nogmaals geprobeerd.

Probe (x1) op kanaal A en massa van probe op massa (buitenrand) BNC-connector van mini-scoopje.
Ampl/Div op 1 V, druktoets AC daaronder ingedrukt en Time/Div op .1 ms, druktoets A daaronder ingedrukt; krijg dan een blokgolf, zie foto.

Is dit realistisch, wat je mag verwachten?

Als ik vervolgens druktoets A (langs ALT) indruk dan heb ik geen beeld (geen traces) meer; dat kan ik niet volgen.

Bij verdraaien van de draaischakelaars en de draaiknop op Aml/Div van kanaal A dan bibbert de blokgolf even (schakelaars vuil?).

mel

Golden Member

schakelaars vuil,das wel zeker. de A schakelaar kan ook stuk zijn

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Minor issue... de trace rotation kan ook wat bijgesteld worden die loopt niet horizontaal. Als de scope verplaatst wordt kan die opnieuw worden afgesteld want de beam reageert op het aardmagnetisch veld...
Mocht je nog wat oefeningen willen doen dan is dit bekende boekje/pdf handig!
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/101_proeven_met_de_scoop.pdf

mel

Golden Member

Die staat toch redelijk goed,,
Aan TS:Heb je de blokgolf van de scoop zelf ook geprobeerd ? Met de probe op cal 1,2v?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Tja, hij 'loopt' rechts omhoog dat is goed te zien op het B kanaal.. Maar als de gebruiker het wel mooi zo vind heb ik er vrede mee, doe ermee wat je wilt.

mel

Golden Member

Het belangrijkste is dat alles weer gaat werken :)
Ik denk zomaar dat de TS AOW heeft,en dat hij blij is als het ding gewoon werkt.(ben ik ook als ik iets weer werkend krijg,als het niet lukt ben ik dagen chagrijnig :P )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Bapaktus

Special Member

"Ik denk zomaar dat de TS AOW heeft,
Dat geeft hij ook aan bij zijn gegevens.
ruud

@RAAF12,

Bedankt voor de tip / url over '101 proeven...'.
Ga ik zeker naar kijken.

@mel,

Heb je de blokgolf van de scoop zelf ook geprobeerd ?

Ja, zie de foto bij mijn post van gisteren 17:11.

Het belangrijkste is dat alles weer gaat werken

Dat is juist.
Ik ben idd blij als iets weer werkt, maar dat staat los van de AOW ;)

Chagrijnig ben ik gelukkig nauwelijks, wel 'ns teleurgesteld; ik ben redelijk volhardend.

Wat schoonmaken schakelaars betreft: A en B zitten afgeschermd zodat ik er zo niet bij kan.

@allen,
Het zou helpen om iets ruimer feedback op mijn posts te krijgen zodat ik wat meer zekerheid krijg of de scoop nu voldoende betrouwbaar / oke is.

Dat helpt me dan om te bepalen of ik de moeite ga nemen om het voorfront van de scoop te demonteren om de schakelaars verder schoon te maken.

@allen,
Ik bedenk me net dat 'ruimere feedback geven' alleen kan als je het antwoord ook weet.
Is overigens niet bedoeld als verwijt, dus gelieve zo ook niet aan te merken.

Op 5 augustus 2021 17:46:42 schreef RAAF12:
Als de scope verplaatst wordt kan die opnieuw worden afgesteld want de beam reageert op het aardmagnetisch veld...

Is dat zo? Bij mijn scoop zit een mu-metalen afscherming over de hele buis. Volgens mij schermt dat het aardmagnetisch veld voldoende af. Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt. Mijn scoop heeft helaas geen trace rotate mogelijkheid en de buis zit een ietsje scheef in met als gevolg dat ik een vergelijkbaar beeld heb als TS.

Offtopic.
Als je een werkende kleurentelevisie hebt met beeldbuis en je zet hem op zijn kop dan raken de kleuren van slag door het aardmagnetisch veld. Zet je hem dan weer rechtop, dan kloppen de kleuren weer.

RAAF12

Golden Member

In een Hameg HM605 zit de CRT afgeschermd met mu metaal, maar tussen de focus en intensiteit potmeter zit een gat voor de trace rotation instelpot. Een andere scope had wel meer last van verplaatsing en moest bijgesteld worden, maar die pijp was niet volledig afgeschermd. Welke scope heb jij? Soms zit de trace rotation (instel)potmeter op de zijkant van de kast.

BEM016, de (dure) dual trace versie.
Scoopbuis precies goed draaien is me niet helemaal gelukt, maar ik neem er genoegen mee. Ik heb die gekozen, want dan 'kon ik hem zelf repareren' bij een defect. In de loop van de tijd zijn er wel een paar kleine simpele defecten opgetreden.
Hier zie je het binnenwerk.

mel

Golden Member

TS:als je wil kan je langskomen met de scoop,dan leggen we m even op de testbank, dan testen we alle functies.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel,
Ik heb u een email gestuurd.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

mel heeft gisteren testen gedaan op mijn scoop.

Zijn bevinding: de scoop is goed, maar de knoppen en schakelaars dienen goed schoongemaakt te worden. Met name drukschakelaar A (boven, langs ACT) en drukschakelaar B (boven, langs ADD), die nu helemaal niets doen.

mel

Golden Member

dank u. bij problemen kom je maar weer :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ieder nog bedankt voor de geleverde bijdragen.

Het is heel leerzaam.

Op 7 augustus 2021 11:31:28 schreef Maval:
mel heeft gisteren testen gedaan op mijn scoop.

Zijn bevinding: de scoop is goed, maar de knoppen en schakelaars dienen goed schoongemaakt te worden. Met name drukschakelaar A (boven, langs ACT) en drukschakelaar B (boven, langs ADD), die nu helemaal niets doen.

Als de schakelaars A of B niets doen, dan krijg je ook geen trace. Daar zet je toch kanaal A en/of B aan?
Of zijn ze gewoon doorverbonden door de vorige reparateur?

mel

Golden Member

de alt stand doet het wel,en dan is alles ook te regelen...De schakelaars zijn onderling mechanisch gekoppeld.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 8 augustus 2021 17:31:27 (30%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat doen de standen 'Chop' en 'Add'?

Anoniem

Chop is wisselen van Y1 en Y2 beeld op een vaste frequentie, geeft bij langere X tijden een beter dual channel beeld, anders zie je eerst Y1 en daarna Y2. Add is een Y samengesteld uit Y1 + Y2. Samen met invert op Y2 (heeft deze scoop niet) geeft het extra meet mogelijkheden. Het begin van mathfunctie op een scoop.

Verkeerde vraag gesteld. :(
Ik bedoel: Werken de standen 'Chop' en 'Add'?

@ohm pi,
wellicht kan mel zich dat nog herinneren.

Ik heb mijn scoop momenteel deels uit elkaar om schoon te maken.
Moet alleen nog een passende pijpsleutel zien te bemachtigen om de draaischakelaars los te krijgen (van mijn pijpsleutel 6-7 is de buitenwand veel te dik).