Op 8 augustus 2021 14:10:23 schreef stortbak:
[...]
Zonnepanelen moeten op een aparte groep.
klopt
Je hele huis EN de zonnepanelen kunnen dus niet op 1 oplichtdoos.
En dat doosje is volgens mij maar 16A.
Volgens mij is het doosje 35A, maar ze hebben meerdere soorten
Dat schiet niet op als je wasdroger op groep1 staat en je waterkoker op een andere, beide op datzelfde doosje. . . .
Met maar 1 doosje voor je solar en geen voor je huis, kan je in huis in theorie dus 273V krijgen als je panelen volle bak leveren.
Ik doe dan met meerdere doosjes niets verkeerd.
Je moet het doosje direct achter de meter en voor alle groepen plaatsen. Je hele huisinstallatie ziet dan het wonderdoosje. Je zonnecellen levert dan de stroom voor je wasdroger en waterkoker zonder dat die stroom door het doosje gaat. Je doosje moet wel berekend zijn op de hoofdzekering wat in het algemeen 35A is.
Op 8 augustus 2021 14:16:53 schreef jan hoeve:
ik vraag mij af wat het vermogen is wat de transformator zelf opneemt uit het licht net , ook al loopt er geen stroom door , dus het opgenomen vermogen door de trafo zelf . IK heb hier in mijn werkplaats/hobbyhok , een schijdings trafo van 2300W , die neemt 3,3 A ruststroom op. dat is op jaarbasis best een groot vermogen.
Groeten , Jan.
Je moet niet vergeten dat die 3,3A vrijwel allemaal blindstroom is. Je werkelijke verliezen schat ik voor jou ergens tussen de 25 en 100 Watt in. Volgens het Zweedse document is het verliesvermogen in dat wonderkastje 23W in onbelaste toestand. Ikzelf schatte in één van mij vorige posts in op 50W. In het algemeen zijn de ijzerverliezen gelijk aan de koperverliezen. In onbelaste toestand heb je alleen de ijzerverliezen, dus 23W. In belaste toestand heb je ijzer- en koperverliezen, dus dat wordt ca 48W.
Ik heb ook een mailtje naar Kassa gestuurd over deze oplichterij. Ben benieuwd wat Kassa er van vindt.