Wondermiddel of gewoon een transformator?

Ik weet niet beter dan dat aardwarmte een gesloten systeem met buizen is. Buizen diep in de grond, waar water doorheen stroomt wat opgewarmd wordt door de aardwarmte. Dat water wordt door het rondpompen omhoog gebracht om mee te verwarmen.
Het is dus (voor zover ik weet) geen kwestie van iets onttrekken uit de bodem en daar niets voor terugstoppen (zoals met gaswinning meer het geval is).

Verder tja... zolang we steeds maar de nieuwste TV, auto en weet ik wat moeten hebben, gaat ook het verbruik in huis en bedrijf beperken niet zo bijster veel zoden aan de dijk zetten vrees ik.

Het zijn de zaken die nu nog gratis zijn die misschien toch eens anders ingericht moeten worden. Ik ben absoluut geen regelmatige uploader op Youtube, maar het is eigenlijk belachelijk dat dat gratis kan. En als je nagaat wat voor pulp er ge-upload wordt, hoevelen er zijn die wél dagelijks uploaden (of misschien zelfs wel vaker dan dagelijks) is het eigenlijk krankzinnig. Gewoon betalen per 10 seconden of zo.
En bovenstaande gaat uiteraard niet alleen voor Youtube op.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2021 17:01:02 schreef GJ_:
Op dit moment is de CO2 die vrijkomt (van winning tot stopcontact) bij kernenergie nog 30% van die van een gascentrale. Dat is dus royaal meer dan 0%.

Dat niet alleen, denk aan de bouw van zo'n centrale, daarbij komt ook CO2 vrij.

En dan nog het afval waar we niks zinnigs mee kunnen.

Inderdaad, waar laat je die troep. Alleen voor het nageslacht moet je zo'n centrale al niet willen.

Op 10 augustus 2021 17:07:23 schreef weardguy:
Ik weet niet beter dan dat aardwarmte een gesloten systeem met buizen is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Intussen zitten we met een totaal ontspoort topic over een spaartrafo. Dat gaat niet lang meer duren ;-)

High met Henk

Special Member

Op 10 augustus 2021 15:25:03 schreef rob040:
[...]
Ik ben waarschijnlijk de minst groene persoon op deze site,[...]

Ben bang dat ik dat ga zijn..
Heb geen pv of windmolen
Rijdt met veel auto's die allemaal >20 jaar oud zijn en de zuinigste doet 14 L op 100 km.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat gebeurt vanzelf omdat we over die "bespaartrafo" ondertussen een beetje uitgepraat zijn.

rob040

Golden Member

Op 10 augustus 2021 17:20:46 schreef High met Henk:
[...]
Ben bang dat ik dat ga zijn..
Heb geen pv of windmolen
Rijdt met veel auto's die allemaal >20 jaar oud zijn en de zuinigste doet 14 L op 100 km.

In dat opzicht kunnen we elkaar de hand schudden. ;-)

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2021 17:23:06 schreef KlaasZ:
Dat gebeurt vanzelf omdat we over die "bespaartrafo" ondertussen een beetje uitgepraat zijn.

Ik heb er niet eens tijd aan besteed. :)

Maar ik vind het CO2 probleem toch wel belangrijk, dit gaat ons allemaal aan.

rob040

Golden Member

Op 10 augustus 2021 17:01:29 schreef Lambiek:
[...]
Tijdens het boren naar aardwarmte komt er natuurlijk wel CO2 vrij. Als de boring klaar is, is er geen spraken meer van CO2 uitstoot.

Maar je moet wel behoorlijk diep voor bijv. stoom, als je nagaat dat je voor +/- 3.2 graden al 100 meter diep moet. Daar komt wel +/- 10 graden bij voor de oppervlakte warmte. Op 1000 meter zit je dus op een temperatuur van +/- 42 graden.

Dus voor stoom moet je al snel tot een 4000 meter en zo'n boring kost een godsvermogen. En op die diepte spreken we niet meer over aardwarmte maar over ultradiepe geothermie.

Of het allemaal geen kwaad kan, ik weet het niet. Aardgas kon ook niet stuk in het begin, maar nu komen de problemen na zoveel jaar.

Ik heb het dan over gaothermie. 6km diep.
Maar voor mij is dat aardwarmte, what's in a name.

Het oplossen van het CO2 probleem is er ook weer één van nieuwe problemen introduceren, daar kun je donder op zeggen.
In de jaren '70 en '80 moet kernenergie stoppen, dus werd het fossiele brandstof.
Diezelfde lui roepen nu dat we andere vormen van energie moeten vinden, maar nog steeds geen kernenergie.
Windmolens (als het allemaal doorgaat) wordt vast het volgende waar men over gaat zeuren (slecht voor de gezondheid -lawaai en slagschaduw- en veel dode vogels).
Haal de chips en cola maar vast uit de kast.

O ja, bijna vergeten... En nu weer terug ontopic. :+

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2021 17:29:46 schreef rob040:
Het oplossen van het CO2 probleem is er ook weer één van nieuwe problemen introduceren, daar kun je donder op zeggen.

Helemaal mee eens.

En nu weer terug on-topic, al valt daar niet veel meer over te zegen denk. :)

En als antwoord op de topic titel: Transformator.

mvdk

Golden Member

Terug on topic.....
Heeft iemand al zo'n ding opengezaagd, zo'n quibus, eh kubie?

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2021 17:35:24 schreef mvdk:

Beetje duur niet. :)

rob040

Golden Member

Je kunt hem ook gewoon openschroeven.
In de brochure staan wat foto's van een binnenkant --> koper/ijzer.

Terug on topic.....
....

Heeft iemand van ons al zo'n ding opengezaagd, zo'n quibus, eh kubie?

Zo'n quibus is een simpel ding. De spanningsverlaging heeft een vaste waarde. Beter zou het zijn om de quibus zo te bouwen dat de uitgangsspanning dynamisch afgeregeld wordt op een vaste "ideale" netspanning, onafhankelijk van de ingangsspanning. De quibus wordt dan een soort electronisch geregelde variac. Dan kan je de meeste besparing behalen. Maar ja, ik schat de besparing met zo'n 'quibusvariac' in de grootte-orde van -10% tot +2%.

Op 10 augustus 2021 17:36:51 schreef Lambiek:
[...]
Beetje duur niet. :)

Valt wel mee. Je zaagt alleen de plastic behuizing open. Daarna beetje ducttape eromheen en je ziet er helemaal niets van.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 10 augustus 2021 18:30:18 (16%)

Lambiek

Special Member

Ik vind dat ding nu al duur, laat staan als het nog eens regelbaar wordt. :)

rob040

Golden Member

Je kunt de uitgangsspanning instellen, is een trafo met tabs.

Dat gebeurt niet automatisch op basis van ingangsspanning.
Kubus zou dat nog moeten automatiseren zodat je in je woning een stabiele netspanning krijgt. Dan kan de oplichter een mooi prijsje aanhangen wegens 'superieure verbetering'

rob040

Golden Member

Dan wordt het lastiger om levenslange garantie te geven...

Levenslange garantie is altijd lastig. Vraag blijft: "Wiens leven?"
Het leven van de Kobus? Zodra er rook uitkomt is de garantie afgelopen.
Of het leven van een eendagsvlieg? Moet toch wel kunnen met zo'n geautomatiseerde versie.

Sine

Moderator

Terug on topic.....

Voor de grote modellen staan er foto's op hun website, maar meer dan een trafo is het niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 augustus 2021 20:34:14 schreef ohm pi:
Levenslange garantie is altijd lastig. Vraag blijft: "Wiens leven?"
Het leven van de Kobus?

Och, die arme kubus krijg je normaal gesproken tóch niet stuk, niet zolang daar nog je gewone 35A-zekering voor zit (of voor welk formaat kubus dan ook).
Interessanter is het, welke smoezen ze gereed hebben liggen om onder de 'gegarandeerde besparing' uit te komen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Stel dat je aan beide kanten van die transfo eenzelfde kWh-meter zou plaatsen en die na een jaartje huishoudelijk verbruik zou aflezen. Welk resultaat zou je dan bekomen?

Sine

Moderator

Die voor de trafo zal meer aanwijzen, de tweede met het zelfde als de eerste minus de trafo verliezen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan zou je een goede meting van het overall traforendement hebben, wat natuurlijk minder dan 100% is.

Maar dát is op zich geen bewijs dat het ding niet bespaart. De hoop is natuurlijk dat de besparing achter de trafo, meer is dan de trafoverliezen (en hier is de algemene opinie, ook van mij, dat dat wel niet zal lukken).
Daarvoor zou je moeten vergelijken met de situatie zónder trafo, en dat is lastig, omdat je nooit twee precies gelijke perioden hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 augustus 2021 18:42:04 schreef buzzy:
[...]De trafo kan 10KVA handelen, maar bij een autotransformator, zoals verondersteld wordt gaat dan maar een heel klein deel door de kern, waardoor deze heel klein kan zijn als het verschil bijv 10% is.

Dank voor de uitleg. Ik heb al 25 jaar zo'n kwibus in huis, alleen is de mijne 1,5kW en vroeg me altijd al af waarom hij zo klein was...
Het is overigens geen merk kwibus maar een 220V naar 240V trafo voor het aansluiten van Engelse apparatuur (met Engelse stekker) wat bij een universiteit werd weggegooid in mijn richting... Inmiddels heb ik alle wijkelingen schakelbaar gemaakt maar nog steeds geen echte toepassing voor gevonden.

@r-p
25 jaar 20% teveel voor je stroom betaald.
Had je het maar geweten, dan had je nu van de besparing een Ferrari Testarossa kunnen rijden. Ik heb medelijden met je. :'(