Topswitch SMPS probleem

Hallo,

Ik heb hier een Qsc PLD versterker die problemen met de voeding heeft. Af en toe ging de versterker niet aan, later viel die opeens uit om daarna niet meer aan te willen en op het laatst kreeg ik er helemaal geen leven meer in.

Na het vervangen van de top227 ic zit er weer iets van leven in echter komt de voeding nog niet goed op. Ook komt er nu een hoog piepend geluid uit de smps trafo. Secundair meet ik dan +/- 10v waar ik +/- 17v moet hebben, 16v waar ik 24v zou moeten hebben. Alleen op de 5v lijn meet ik ook 5v.
Als ik aan de secundaire kant met een labvoeding spanning erop zet functioneert alles naar behoren, secundair is de belasting van de -17v lijn dan 300mA en van de +17v lijn 700mA.
Helaas heb ik geen schema van het apparaat maar globaal is de opbouw zoals het voorbeeld van een top227 schema.

Wie heeft enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Als ik de componenten meet lijkt er verder niks defect, ook de optocoupler heb ik vervangen + de diodes eromheen.

Bijgevoegd enkele foto's van de print + schema van het topswitch voorbeeld circuit

[Bericht gewijzigd door Piet Hein op zondag 12 september 2021 15:14:54 (11%)

ik zou die eclo's secundair eens vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Met een scoop de voeding rails meten, klinkt idd alsof de secundaire elcos gaar zijn en er nu een dikke rimpel op staat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Aangezien het een professionele versterker uit 2014 is leken mij deze in eerste instantie niet verdacht, zijn wel van het merk LeLon.... Alle kleine elco's rond de smps transformator zijn trouwens 100uf/25v. Dan ga ik deze voor de zekerheid eerst checken.

C54 maakt ook kans, dat is de hulpspanning primair. het zijn chinese meuk elco's, een pro merk is tegenwoordig ook niet meer wat het 25 jaar terug was..

Zojuist met een oscilloscoop de rails gemeten:

+17v rail

Ziet er niet goed uit

-17v rail

Lijkt als iets beter

5v rail

Lijkt wel goed

Dan ga ik eerst de chinese pruttel elcos vervangen, zowel secundair als primair.

[Bericht gewijzigd door Piet Hein op zondag 12 september 2021 16:18:30 (27%)

Een scope is bij dergelijke schakelingen absoluut onmisbaar.......Bewijzen de foto's.

Inderdaad kun je met de deze foto's het elco probleem zeer duidelijk zien. Ook de foutzoek methode en waarde van de scoop als meetinstrument wordt hier op de foto's meteen duidelijk.

Zelfs met het allersimpelste scoopje van bijvoorbeeld 1Mhz kun je op deze manier dit soort fouten vinden.

Helaas, na het vervangen van de elco's verandert er niks aan het scopebeeld en het probleem... Vermoed dat er dus nog ergens in het regulering/feedback circuit een fout zit :(
Ik ga nu eerst het circuit uittekenen en zal dat hier posten in de hoop dat iemand de oplossing weet.

mel

Golden Member

Het kan een kleine elco zijn in het startcircuit van de oscillator, Als hij steeds afvalt, krijg je ook dat beeld.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik zou vooral rondom die top zoeken. Als die de oorzaak was zou het nu opgelost zijn, als deze het gevolg van een fout was dan zit die fout er nog.

Er is natuurlijk ook de kans dat je bij reparatie iets fout hebt gedaan of iets hebt gemold. Bv bij desolderen schade aan via's waar pootjes doorgaan.

Zo'n rimpel is het gevolg van een te hoge stroom (wat ook de Top kan vermoorden) of te weinig capaciteit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb bij een ander merk al eens succes gehad met het vervangen van de 2,2nF/1000V C1

Op 12 september 2021 17:23:20 schreef mel:
Het kan een kleine elco zijn in het startcircuit van de oscillator, Als hij steeds afvalt, krijg je ook dat beeld.

Dat zou je af kunnen leiden uit de herhaal frequentie. Helaas is op de foto de tijdbasisinstelling niet te zien, maar het zou dus ook het beeld van voortdurend herstarten kunnen zijn.
Als ik de foto's goed bekijk staat de tijdbasis op 50uS/DIV. Zou bij drie div 150uS zijn, ca 7KHz. Te hoog voor herstartprocedure, maar veel te laag als schakelfrequentie.
De normale schakelfrequentie is volgens de datasheet ca 100KHz (10uS)

De tijdsbasis van de scope stond niet op 50us maar op 0.1ms, dan zou je dus uitkomen op zo'n 3.5khz toch?
Is dat dan de herstartprocedure?

Op 12 september 2021 20:43:27 schreef Piet Hein:
De tijdsbasis van de scope stond niet op 50us maar op 0.1ms, dan zou je dus uitkomen op zo'n 3.5khz toch?
Is dat dan de herstartprocedure?

1mS/div is 1 KHz. 3x 0,1mS zou overeenkomen met 3KHz
Zou kunnen. De rimpel bij normale werking zou zowat 100KHz zijn, 10uS.
Ik heb nooit een schakeling met een ic uit deze serie onderzocht, Ik kan dus niet veel zeggen, anders dan wat in de datasheet staat.

Ik heb ontdekt waar het probleem zit, onderstaand schema is in feite mijn smps. R3 hoort bij mij 10 ohm te zijn echter is deze nu zo'n 17k ohm. Nu nog zien hoe ik deze ga vervangen aangezien 0402 wel heel erg klein is om te solderen met een soldeerbout...

Op 13 september 2021 18:48:22 schreef Piet Hein:
Ik heb ontdekt waar het probleem zit, onderstaand schema is in feite mijn smps. R3 hoort bij mij 10 ohm te zijn echter is deze nu zo'n 17k ohm. Nu nog zien hoe ik deze ga vervangen aangezien 0402 wel heel erg klein is om te solderen met een soldeerbout...

Je kunt als daar ruimte voor is een gewoon klein weerstandje vertikaal op de padjes solderen, Indien nodig de draadjes haaks omzetten.
Niet de mooiste oplossing. maar één smd 0402 bestellen, is ook geen flauwekul. De wat grotere maten heb ik wel (1206)

Lossolderen van 0402, gaat het beste met een druppel soldeer op beide contacten tegelijk, het blijft dan zo aan de soldeerbout plakken (als de smd niet gelijmd is) Daarna schoontrekken met een stukje desoldeerlitze. De bout niet te warm stoken, <350 graden. de eilandjes zijn zo verdwenen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 13 september 2021 20:51:22 (19%)

Bert_Camper

Golden Member

Piet Hein,
Ik denk dat de waarde van R3 jouw probleem niet gaat oplossen, maar we gaan het zien. Een paar vragen komen bij mij op.
1) Heb je de TOPSwitch vervangen door het zelfde type? Dat is belangrijk, andere types hebben verschillende specificaties zoals schakelfrequentie, piekstroom etc.
2) Weet je zeker dat de belasting van de voeding normaal is en niet te hoog?
3) Kun je een plaatje schieten van het opstartgedrag waarbij de nul bijvoorbeeld onder in beeld staat en de koppeling op DC staat?

Succes met de reparatie!

Bert

naast of het top ic wel hetzelfde model is, waar komt het vandaan? china webshops leveren nogal eens fake spul..

Ic is exact hetzelfde model, onderdelen komen bij mouser/farnell of reichelt vandaan.

Als ik de datasheet van de top227yn bekijk kan de defecte weerstand ervoor zorgen dat de topswitch niet functioneert.

CONTROL pin voltage VC is the supply or bias voltage for the
controller and driver circuitry. An external bypass capacitor
closely connected between the CONTROL and SOURCE
pins is required to supply the gate drive current. The total
amount of capacitance connected to this pin (CT
) also sets
the auto-restart timing as well as control loop compensation.

flash2b

Special Member

Heb je de opto, TL431 en alle secundaire diodes gemeten?

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ja de optocoupler heb ik gecontroleerd en voor de zekerheid zelfs vervangen aangezien ik daar genoeg van heb liggen. Alle diodes heb ik ook gecontroleerd, degene die ik in circuit niet kon checken heb ik ook aan een zijde los gesoldeerd om ze te checken.

Je moet gaan debuggen. Als de chip niet schakelt (je zegt iets met 3.5kHz, hij moet op 100kHz schakelen, dus hij schakelt niet echt) dan is de vraag waarom ie dat niet doet. Meet alle inputs (voeding, terugkoppeling) om te zien of ie volgens het datasheet gelijk heeft dat ie het niet doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zojuist de defecte weerstand vervangen en het probleem is nu opgelost. Was dus r3 waardoor hij niet starte.

Hallo Piet,

Ik zit met soort gelijk probleem zou je mij willen helpen hoe ik dit kan oplossen. ik heb een foto van mij huidige TOP227YN transistor het lijkt op eerste oog niet echt fris meer uit te zien