Uitschakelen FM op cai

Een heleboel theoretische achtergrondinformatie, zeker interessant.
Voor de eindgebruiker zal dit allemaal niet zo van belang zijn denk ik?

Wat mij overigens verbaast is het feit dat Ziggo hier in Oosterhout (NB) op 16 november afgelopen jaar de analoge radio van de kabel zou halen, maar dat ik (en iedereen die ik erover spreek) tot op de dag van vandaag gewoon analoge radio via de kabel hebben.

mel

Golden Member

Op 3 januari 2022 11:31:07 schreef Twan1983:
Een heleboel theoretische achtergrondinformatie, zeker interessant.
Voor de eindgebruiker zal dit allemaal niet zo van belang zijn denk ik?

Wat mij overigens verbaast is het feit dat Ziggo hier in Oosterhout (NB) op 16 november afgelopen jaar de analoge radio van de kabel zou halen, maar dat ik (en iedereen die ik erover spreek) tot op de dag van vandaag gewoon analoge radio via de kabel hebben.

Dat kan van de ene dag op de andere gelijk over zijn. Het is net of ze in de buurt werkzaamheden hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 januari 2022 11:31:07 schreef Twan1983:
Wat mij overigens verbaast is het feit dat Ziggo hier in Oosterhout (NB) op 16 november afgelopen jaar de analoge radio van de kabel zou halen, maar dat ik (en iedereen die ik erover spreek) tot op de dag van vandaag gewoon analoge radio via de kabel hebben.

Niks zeggen! Misschien zijn ze het vergeten!

Ik was het helemaal zat met dat uitschakelen van analoge radio op de kabel.
Iedereen zijn dure receiver met FM radio in de kliko? Dacht het niet!
En dat zogenaamd perfecte DAB+ werd het ook niet bij mij in de grensstreek.

Nu heb ik mijn eigen 'thuiskabelnetwerk'' gecreeerd door een Arylic V3 mini op mijn favoriete internet radio station te zetten en de uitgang te koppelen aan een oude 12V MP3 car FM transmitter. De antenne uitgang van dit zendertje zet ik op de kabel die naar de radio's gaat op de slaapkamer en de zolder (niet aansluiten op de kabel naar buiten!!). Op de ingestelde frequentie heb ik nu perfecte ontvangst :-).
De modules die ik gebruikt heb:
Arylic Up2Stream V3 Mini en een oude car MP3 FM zender (deze zijn ook nog steeds nieuw te koop voor een paar euro).
Ik heb helaas geen foto's gemaakt bij het uit elkaar halen van de fm zender, maar je kunt een 5V voedingspunt vinden zodat je de V3 mini en de FM zender met een USB adapter kunt voeden.
De antenneverbinding kon ik in mijn geval makkelijk vinden in de vorm van een draadje dat in de 12V voet doorliep. Dit draadje kun je naar buiten brengen op een F-connector en naar de splitter voeren.
Met het veelzijdige Arylic board kun je ook WiFi en bluetooth streamen en met meerdere boards een Wifi multiroom audio systeem bouwen. Het gekozen audio signaal komt met deze ombouw dan dus ook op al je FM radio's in huis! Cool!

Mijn volgend project wordt dit geheel netjes bouwen met een Adafruit Si4713 RDS FM transmitter en de Arylic samen bouwen, met een goede cable injector die de TV signalen intact laat. Zonder dit ben je het TV signaal kwijt op deze kabel.

p.s. je kunt er ook voor kiezen een FM antenne eraan te bouwen zodat je draadloze FM ontvangst hebt in je hele huis, op eigen risico :-)
Heb ik geprobeerd en werkt ook perfect.

Henry S.

Moderator

Op 3 januari 2022 11:31:07 schreef Twan1983:
Wat mij overigens verbaast is het feit dat Ziggo hier in Oosterhout (NB) op 16 november afgelopen jaar de analoge radio van de kabel zou halen, maar dat ik (en iedereen die ik erover spreek) tot op de dag van vandaag gewoon analoge radio via de kabel hebben.

Het is ook uitgesteld vanwege schaarste, de digitale ontvangers zijn soms wel, soms niet: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 3 januari 2022 21:41:10 schreef Henry S.:
[...]
Het is ook uitgesteld vanwege schaarste, de digitale ontvangers zijn soms wel, soms niet: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Dan heb je toch weer een extra ding nodig, welke je op je versterker aansluit.Dus je kan alsnog je tuner wegmieteren,(of ombouwen tot iets anders)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 januari 2022 11:58:43 schreef mel:
[...]Dat kan van de ene dag op de andere gelijk over zijn. Het is net of ze in de buurt werkzaamheden hebben.

Dat dacht ik eerst ook, er waren op 16 of 17 december wel werkzaamheden, toen viel het signaal even weg om na een tijdje er weer terug op te verschijnen.

Op 3 januari 2022 19:26:25 schreef ohm pi:
[...]Niks zeggen! Misschien zijn ze het vergeten!

Haha dat is wat ik na die werkzaamheden ook dacht.

Op 3 januari 2022 21:41:10 schreef Henry S.:
[...]
Het is ook uitgesteld vanwege schaarste, de digitale ontvangers zijn soms wel, soms niet: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Dat verklaart een hoop.
Wel apart dat Ziggo ons daar niet van op de hoogte gesteld heeft.

fzwart

Golden Member

Helaas is Radio 5 niet via de ether beschikbaar dus was ik wel verplicht op DVB-C over te gaan. Hiervoor op Ali een ontvanger van 9 euro gekocht, open geschroefd en de levensgevaarlijke netspanningsvoeding er in omzeild door een externe goede adapter aan te sluiten.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 4 januari 2022 09:06:41 schreef fzwart:
Helaas is Radio 5 niet via de ether beschikbaar dus was ik wel verplicht op DVB-C over te gaan. Hiervoor op Ali een ontvanger van 9 euro gekocht, open geschroefd en de levensgevaarlijke netspanningsvoeding er in omzeild door een externe goede adapter aan te sluiten.

Top, zo kan het ook!. Kun je een linkje sturen van de ontvanger? ben wel benieuwd welke dat is.

fzwart

Golden Member

Op 4 januari 2022 09:13:27 schreef Tweaker21:
[...]

Top, zo kan het ook!. Kun je een linkje sturen van de ontvanger? ben wel benieuwd welke dat is.

Ik heb deze. Het is een simpel ding, even aansluiten op de tv om de kanalen te configureren. Die is daarna niet meer nodig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002353419395.html?spm=2114.13010708…

Niet meer via deze link verkrijgbaar maar nog wel via veel andere links.
Welke je ook neemt, ik zou hem wel even openschroeven om de netvoeding te bekijken. Die werkt wel maar zou hem er toch niet dag en nacht op willen laten draaien.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dank je, dat is een leuk ding voor die prijs! Als je het apparaat van standby naar aan zet, onthoud ie dan ook je laatst ingestelde kanaal?

Op 4 januari 2022 08:49:51 schreef mel:
Dan heb je toch weer een extra ding nodig, welke je op je versterker aansluit.Dus je kan alsnog je tuner wegmieteren,(of ombouwen tot iets anders)

Als je die analoge tuner niet meer gebruikt (bv met eigen antenne), dan heeft het weinig zin om 'm te laten staan ja. Die vervang je door de digitale tuner. Maar niets verbiedt je om ze beide aan te sluiten. Je versterker heeft vast nog wel een extra analoge input (aux, cd...).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 4 januari 2022 10:46:47 schreef flipflop:
[...]
Als je die analoge tuner niet meer gebruikt (bv met eigen antenne), dan heeft het weinig zin om 'm te laten staan ja. Die vervang je door de digitale tuner. Maar niets verbiedt je om ze beide aan te sluiten. Je versterker heeft vast nog wel een extra analoge input (aux, cd...).

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je een goed werkend apparaat niet meer kan gebruiken omdat de infrastructuur niet meer werkt.Ik vind dat doodzonde.Ik stel me voor dat er best veel mensen zijn die toen iets gekocht hadden ,met de veronderstelling dat het jaren mee kon.Dat valt dus voor die mensen erg tegen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inderdaad, daar gaat het om. Maar we zitten niet voor niets op het forum "circuitsonline".
De meeste bezoekers zullen denk ik deze situatie niet zonder meer accepteren en zelf een oplossing bedenken of er een zoeken op dit forum om over te brainstormen.
Wij gaan de uitdaging aan om in die veranderende infrastructuur toch te bereiken wat we willen, toch?

Op 3 januari 2022 21:14:35 schreef Tweaker21:
[bijlage]Ik was het helemaal zat met dat uitschakelen van analoge radio op de kabel.
Iedereen zijn dure receiver met FM radio in de kliko? Dacht het niet!
En dat zogenaamd perfecte DAB+ werd het ook niet bij mij in de grensstreek.

Nu heb ik mijn eigen 'thuiskabelnetwerk'' gecreeerd door een Arylic V3 mini op mijn favoriete internet radio station te zetten en de uitgang te koppelen aan een oude 12V MP3 car FM transmitter. De antenne uitgang van dit zendertje zet ik op de kabel die naar de radio's gaat op de slaapkamer en de zolder (niet aansluiten op de kabel naar buiten!!). Op de ingestelde frequentie heb ik nu perfecte ontvangst :-).
De modules die ik gebruikt heb:
Arylic Up2Stream V3 Mini en een oude car MP3 FM zender (deze zijn ook nog steeds nieuw te koop voor een paar euro).
Ik heb helaas geen foto's gemaakt bij het uit elkaar halen van de fm zender, maar je kunt een 5V voedingspunt vinden zodat je de V3 mini en de FM zender met een USB adapter kunt voeden.
De antenneverbinding kon ik in mijn geval makkelijk vinden in de vorm van een draadje dat in de 12V voet doorliep. Dit draadje kun je naar buiten brengen op een F-connector en naar de splitter voeren.
Met het veelzijdige Arylic board kun je ook WiFi en bluetooth streamen en met meerdere boards een Wifi multiroom audio systeem bouwen. Het gekozen audio signaal komt met deze ombouw dan dus ook op al je FM radio's in huis! Cool!

Mijn volgend project wordt dit geheel netjes bouwen met een Adafruit Si4713 RDS FM transmitter en de Arylic samen bouwen, met een goede cable injector die de TV signalen intact laat. Zonder dit ben je het TV signaal kwijt op deze kabel.

p.s. je kunt er ook voor kiezen een FM antenne eraan te bouwen zodat je draadloze FM ontvangst hebt in je hele huis, op eigen risico :-)
Heb ik geprobeerd en werkt ook perfect.

En een extra apparaatje op de versterker aansluiten is met deze oplossing niet nodig.
Dit ding zit bij mij in de meterkast.

fzwart

Golden Member

Op 4 januari 2022 10:16:46 schreef Tweaker21:
Dank je, dat is een leuk ding voor die prijs! Als je het apparaat van standby naar aan zet, onthoud ie dan ook je laatst ingestelde kanaal?

Ja, die onthoud het laatst ingesteld kanaal.
Als je hem op standby geeft hij de tijd aan maar dat kan je instellen of je dat wil.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 4 januari 2022 08:49:51 schreef mel:
[...]Dan heb je toch weer een extra ding nodig, welke je op je versterker aansluit.Dus je kan alsnog je tuner wegmieteren,(of ombouwen tot iets anders)

Zal bij een receiver (een apparaat met ontvanger en versterker in een unit) lastig worden.
Ik heb het ziggo-ontvangertje, twee tulpjes aansluiten , volzuigen met zenders en klaar is Klara.
Door de bijgeleverde AB kun je het kleine kastje achter de stereo wegmoffelen, merk je er verder niets meer van.

Op 4 januari 2022 11:21:49 schreef mel:
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je een goed werkend apparaat niet meer kan gebruiken omdat de infrastructuur niet meer werkt...

Ja, op zich is dat wel jammer, maar je kunt ook moeilijk verwachten dat iets almaar hetzelfde blijft, de rest van je leven. De wereld veranderd, en de laatste tijd best snel. Meebewegen doet het minste pijn :-) Er zijn alternatieven genoeg.
maar goed, was eerder in dit enorme topic al gezegd geloof ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 januari 2022 21:14:35 schreef Tweaker21:
.... (niet aansluiten op de kabel naar buiten!!). ...

Je buren gun je ook niks :( .

Jinny

Golden Member

Inmiddels heb ik om problemen te voorkomen een slappe Arnold gemaakt voor de DrAB+ band en deze in de nok opgehangen..
Zelfs de paar FM zenders die nog leven pakken we er nog op mee....
DrAB+ is boven Alkmaar notoir slecht.
In de auto heb ik kilometers lang domweg geen ontvangst of een hoop hard gekraak....
Vandaar de antenne op een meter of 7....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Als ik de kaartjes zo zie dan is DAB+ in NH wel stuk slechter geweest, en missen we hier aan de overkant van het IJselmeer nogal wat signaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

Op 4 januari 2022 19:34:52 schreef Jinny:

DrAB+ is boven Alkmaar notoir slecht.
In de auto heb ik kilometers lang domweg geen ontvangst of een hoop hard gekraak....

gekraak....? met DrAB+? mijn ervaring is of je hebt geluid of niets, Kraken doet FM.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vanmorgen iets na 9:00 uur was het dan toch zover: geen analoge radio meer.

Na het stoppen van analoge tv en formule1 ook hier (Noord- Oost Brabant) geen analoge radio meer. Wat is het volgende? Uitschakelen van oudere decoders, en smartcards? Maar wel steeds meer betalen, en bedankt Ziggo!

Mvg Tien.

maartenbakker

Golden Member

De overstap van MPEG2 naar MPEG4/H.264 is nu actueel. De meeste decoders van een paar jaar oud doen dat probleemloos, maar oudere niet altijd.

Wat dat betreft mag je in je handjes wrijven, KPN DVB-T is in één keer op H.265 overgegaan waardoor zo goed als ALLE bestaande decoders en televisies waardeloos waren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 maart 2022 17:59:10 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."