Test van kleine LAB voeding => QJ1502A

benleentje

Golden Member

Op 6 oktober 2021 20:03:50 schreef blackdog:

Harrison manier

In het kort, Je hebt een power sectie die met een stroom van een paar mA kan worden aangestuurd, laten we aannemen dat dit een positief signaal is.
Je neemt dan een stroombron of een weerstand die voldoende stroom kan leveren voor de power sectie, stroombron die je meestal als er nog rimpel op je bron staat,

Hp heeft ook een hele serie voedingen gemaakt die voor zover ik weten redelijk universele powersecties heeft. In mijn HP6635 0-35V @ 15A zitten 4 van die powersecties.

Je hebt ook een serie die als enkel, dubbel of tripple power supply werkt. De enkele uitvoering heeft dan maar 1 powersectie, maar als je nog 2 powersecties hebt kan je de enkele voeding uitbreiden naar een tripple powersupply.

Dat is voor HP best rendabel. I.P.V. voor elke voeding een aparte powersectie te ontwikkelen heb je er nu nog maar 1 nodig. Bij HP zit er wel een extra opamp op de powersecties en is de powersectie meer een soort versterker op zichzelf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Korte post alleen om even aan te geven dat ik dit en andere projecten niet vergeten ben. :+
De laatste twee weken veel met werk bezig geweest en behalve wat simpele dingen op CO heb ik niet echt aan mijn projecten kunnen werken.

Maar goed, ik heb dus een tweede werkbank ingericht met mijn Rigol scoop voor het normale werk, en als back-up scoop mijn oude

Toen ik dynamische testen aan de twee voedingen ging doen waren er twee zaken die mij knap irriteerde.
De eerste was het stoorniveau, ik kon de testen bijna niet uitvoeren op deze meettafel, er waren twee zaken die echt stoorde.
Het eerste is het scherm van de Rigol scoop en de tweede dominante stoorbron was mijn VLAN switch, die ook bij deze tafel staat, welke net links bovenaan zichtbaar is.

Verder is op deze foto te zien dat de bovenste voeding voorzien is van de Jim Williams snelle active load, welke ik in een Bimbox gebouwd heb.
Op de voorgrond staat de aangepaste voeding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-55.png

.
De volgende stoorbron was het geluid van de ventilator van de Rigol scoop, die staat normaal op de plaats waar nu de Owon even staat, en dat is een slechte positie voor het geluid.
Ik ben wel wat gewend bij mijn andere meetopstelling, maar de ventilator van de Rigol heeft echt een naar geluid!
Op de voorgrond zien jullie drie ventilatoren links is de originele en de twee anderen zijn nieuwe 5CM ventilatoren die vandaag zijn binnen gekomen.

Ik ga nog testen welke is ga toepassen, de scoop wordt niet echt heet, maar een van de nieuwe ventilatoren is denk ik toch te klein.
Als ik wat meer weet, maak ik wel een kort topic over de Rigol scoop aanpassing.

Onderstaande foto laat een beetje de aanpassingen zien aan een van de voedingen, de buffer elco heeft een plekje gekregen op twee plakvoetjes die ik op de trafo heb geplakt.
Dit zorgde voor voldoende warmte isolatie, één tie-wrap gaat door het trafo pakket heen en die houd de elco goed op de voetjes gedrukt, het zit echt muurvast.
De bedrading vanaf de elco is dubbel uitgevoerd en let op, ook goed getwist.

De stuurdraden vanaf de rechter print naar de regelprint (Rood, Zwart en Geel) zijn ook getwist, dit was niet echt noodzakelijk, heb ik uitgezocht tijdens de dynamische testen.
Maar het staat netter en het schade de werking niet.

Verder is op deze foto ook nog net mijn schande te zien...
Kijk naar het aangebrachte koelelement, het is lang geleden dat iets met aftekenen het zo fout is gegaan, hij zit duidelijk zichtbaar :( scheef.
Ik heb nog één zo'n koelblok, maar die monteer ik hopelijk recht op de tweede voeding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-56.png

.
En dit is een plaatje zodat de ventilatoren wat beter zichtbaar zijn.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-57.png

.
Oja ik zou nog iets vertellen wat ook mis was gegaan, want ik maak net als jullie volop domme fouten *grin*
Van de China voedinkjes kan je dus de buitenkant afdraaien, hierdoor ban je dan ook de kleur indicatie kwijt wat de + of de - bus is.
Natuurlijk heb ik bij één van de eerste testen op mijn dikke active load de plus en min omgedraaid, in de gebruikte active load zit een zeer dikke diode
(zeker 75 Ampère stud mount) voor het beperken van de schade van deze stommiteiten.

Kort en een beetje rommelige post, het zij zo. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram,
ga vooral zo door met het publiceren van je ervaringen, en trek je ajb niets aan van de negatieve kommentaren van mensen die over het algemeen zelf nooit iets publiceren.

Interessante bijdrage over deze voeding.

Ik heb overigens de ventilator in mijn Rigol ook al een tijd geleden vervangen door een Noctua (https://www.circuitsonline.net/forum/view/137540) maar ben nog steeds niet tevreden over het te hoge geluidsniveau. Ik ben benieuwd waar jij mee komt.

Gr. Paul

blackdog

Golden Member

Hi Dbldutch,

Dank je voor je vriendelijke woorden. ;)

Off Topic
Wat betreft de ventilator, scoop zit dicht met een serie weerstand in de plus leiding van de ventilator.
Dat bracht het volume van de resonantie (de scoop lijkt wel een orgelpijp) een aardig stuk naar beneden.

Met de weerstand geeft de ze ventilator meer luchtdruk dan de andere twee die ik had gekocht of ik het zo laat of toch nog een andere erin zet.
Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt, er moet wel voldoende lucht blijven stromen, geluid is niet de dominante eigenschap, dit als je de scoop heel wilt houden.
On Topic

Verder ook deze week en komende week te veel te doen om de dynamische testen uit te gaan voeren aan de twee voedingen.
Mijn tweede werkbank is nu wel weer ontdaan van klant spullen, nu nog de tijd vergaren om eraan te gaan werken.

De dynamische testen wil ik naast elkaar gaan doen, dus een originele voeding en één met aanpassingen van mij, zodat de verschillen goed zichtbaar zijn.
Hou dat maar op een kleine werkdag aan tijd die er nodig is.

Kleine stukjes doen, dat werkt daar niet zo goed bij, dus dat is wachten voor jullie dat ik fris en fruitig ben en een dag tijd heb. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 november 2021 21:53:46 schreef blackdog:

Kijk naar het aangebrachte koelelement, het is lang geleden dat iets met aftekenen het zo fout is gegaan, hij zit duidelijk zichtbaar :( scheef.

Dat krijg je toch wel weer recht Bram, met een haakse slijper >:)

reading can seriously damage your ignorance

Bram, ff nog een keer off topic voor de ventilator. Zullen we niet de oude post weer op laten leven? Dan blijft alles bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Dbldutch op maandag 22 november 2021 16:25:43 (71%)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Het is inderdaad een leuke voeding. Even getest: Als je 2A trekt voor langer dan 20 minuten dan grijpt de klikson in.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.