halogeen trafo probleem

Ik had ook al zitten spelen in LTSpice maar kreeg een spanning van 9kV op het knooppunt van de 2 100nF caps. Dat leek me onrealistisch omdat er 400V types in het schema staan.
Simetrix doet het blijkbaar een stuk beter. Als je nog meer componenten mocht willen proberen, hier staat mijn verzameling

reading can seriously damage your ignorance
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb zelf geen LTSpice, maar ik hoor daar toch ook wel goede dingen over hoor. Maar dit soort schakelende vermogenselektronica kan in de sim (net als in het echt!) soms lelijk uit de band springen.
Ik had niet zoveel idee van de zelfinductie van die trafo's, dus dat was eerst ook even zoeken. Een kenner van deze dingen weet dat natuurlijk uit ervaring uit z'n hoofd.

Naast Simetrix heb je ook Simplis, dat speciaal voor deze dingen is bedoeld, met 'echte' trafootjes (verzadiging, capaciteit, etc.) en dat soort dingen. In de Simetrix-demo zit ook Simplis mee-verpakt. Maar daarmee heb ik nog nooit wat gedaan, dus gebruikte ik nu maar de 'general purpose' sim.

Ik zal je verzameling vast weleens gebruiken, dank voor de link!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb ook even gespeeld met de simulatie. Ik had mijn eerste simulatie gisteren in LTSpice gemaakt met 2x BUX48. De primaire spoelen waren 50uH en 1.5mH. Dat werkt dus niet.

Het werkt een stuk beter met 10uH en 5mH en de MJE340 die FET ook gebruikt.

Het rendement van deze voeding is het beste wanneer de uitgang NIET wordt gelijkgericht en ook de gelijkgerichte netspanning niet wordt afgevlakt. Precies zoals in het schema van de fabrikant

Als ik de uitgang onbelast laat dan neemt de schakeling met het originele schema 250W op uit het net. Ik denk dat de transistoren dat niet lang volhouden.
Het rendement wordt beter naar mate je dichter bij die 60W afgenomen vermogen komt. Maar dat was geloof ik al eerder geschreven.

reading can seriously damage your ignorance
Anoniem

Op 26 oktober 2021 13:06:33 schreef Ledlover:
Bij dubbel geïsoleerde schakelende voedingen zit er 9 van de 10x een klasse Y condensator van ca. 2,7nF tussen de netspanning en de massa van de laagspanning.
Bij grijze import is dat ook wel eens een 'standaard' 1kv keramisch condensatortje, dat niet de vereiste testspanning en failsafe faalmodus heeft.

Hoeveel effect die condensator heeft op de storing weet ik niet. Feit is dat ze zelfs in de goedkoopste telefoonladertjes zitten, al is het dan soms een ongekeurd 1kv keramisch condensatortje met onbekende graad van 'failsafe-heid'. En als er in dat spul ook maar 5 cent bespaard kan worden, dan gebeurt dat ook.

Zal wel kloppen als je het zo stellig beweert.
Alleen zie ik het nut niet om een dubbel geisoleerd apparaat via een condensator terug aan de netspanning te koppelen.
Er komt dus weer een potentiaal tov de aarde, wat je net wilde vermijden; Boven dien is een condensator een bijkomende risicofactor. Als die doorslaat staat de geisoleerde secundaire op netspanning. Ik zie evenmin wat die relatief kleine condensator kan verhelpen aan emissie van ongewenste componenten. De capacitantie is voor die lage spanningen dan veel te hoog om nog invloed te hebben.
Ik vind het maar vreemd,maar als het werkelijk frequent en merk onafhankelijk toegepast wordt zal er een degelijke reden voor zijn.

Y1 condensatoren worden op iets van 10kV getest en dan moeten ze het blijven doen en veilig blijven!

Daarnaast, de stroom is zodanig beperkt dat het ongevaarlijk is.

Als je een 100uF condensator tussen live en secondaire ground zet dan is het wat anders, maar nu gaat het over een paar nF.

Ik heb het een keer aan REECOM gevraagd. Die raadden ook aan om een paar nF over hun product van primair naar secondair te zetten. In verband met EMC idd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 27 oktober 2021 12:23:03 schreef grotedikken:
[...]
Zal wel kloppen als je het zo stellig beweert.
Alleen zie ik het nut niet om een dubbel geisoleerd apparaat via een condensator terug aan de netspanning te koppelen.
Er komt dus weer een potentiaal tov de aarde, wat je net wilde vermijden; Boven dien is een condensator een bijkomende risicofactor. Als die doorslaat staat de geisoleerde secundaire op netspanning. Ik zie evenmin wat die relatief kleine condensator kan verhelpen aan emissie van ongewenste componenten. De capacitantie is voor die lage spanningen dan veel te hoog om nog invloed te hebben.
Ik vind het maar vreemd,maar als het werkelijk frequent en merk onafhankelijk toegepast wordt zal er een degelijke reden voor zijn.

Jij hebt toch EMC gedaan in je werkzame leven? De capaciteit is aan grenzen gebonden om de lekstroom laag te houden, maar de effectiviteit is vooral gebonden aan de frequentie van het stoorsignaal. Niet aan de spanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 oktober 2021 12:23:03 schreef grotedikken:
Ik vind het maar vreemd, maar als het werkelijk frequent en merk onafhankelijk toegepast wordt zal er een degelijke reden voor zijn.

In een schakelende voeding zou er tussen de primaire en secundaire kant een tamelijk hoge spanning staan met de schakelfrequentie. De combinatie van netsnoer enerzijds en uitgangskabel anderzijds zou deze frequentie als een dipoolantenne uitstralen.
De condensator tussen in- en uitgang dient er dus voor, deze HF-spanning zoveel mogelijk (maar zonder de condensator ál te groot te moeten maken) kort te sluiten.
Bij een enigszins redelijk ontworpen SMPS is de capaciteit tussen de wikkelingen van de trafo zo klein mogelijk gehouden. De HF-spanningsbron die je van buitenaf 'ziet' tussen in- en uitgang heeft dus gelukkig een vrij hoge inwendige impedantie; des te hoger naarmate de windingcapaciteit kleiner is.
Vaak is dus een kleine condensator al voldoende om de storing vrij ver te onderdrukken.

Resumerend: de common-mode HF-stoorspanning die tussen in- en uitgang staat, zodat de aansluitdraden voor net en laagspanning zouden stralen, wordt door de condensator zo goed mogelijk kortgesloten.

e: als het netsnoer wél over een aarde beschikt, wordt de capaciteit vaak in tweeën gedeeld: 1 van uitgang naar aarde, en de gebruikelijke 1 of 2 van net-ingang naar aarde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 oktober 2021 14:15:26 schreef hennep:
Ik had ook al zitten spelen in LTSpice maar kreeg een spanning van 9kV op het knooppunt van de 2 100nF caps.

Ook ik heb deze transformator "nagemaakt" in LTspice. Ik zal vast wel iets fout doen in LTspice, maar ik kreeg niet zo gauw de bijzondere componenten in mijn versie van LTspice. Gelukkig kan de 2N3055 in LTspice prima tegen 325V dus ik heb die transistor maar gepakt ipv de MJE340. Ook met de diac lukte het bij mij niet zo goed, dus ik heb maar een handvol transistoren en een zenerdiode gepakt voor de simulatie.
De simulatie werkt prima, maar bij mij slaat de oscillator niet af in onbelaste toestand. Voor mij betekent het dat de wereld niet zo zwart-wit is als ik dacht. EgbertB is kennelijk aan de slag gegaan met trafo's die afslaan in onbelaste toestand en HVinduction is aan de slag gegaan met trafo's die niet afslaan in onbelaste toestand.
Hierbij sluit ik de asc-file in voor de mensjes die met LTspice aan de slag willen.

Op 27 oktober 2021 23:19:59 schreef ohm pi:
...
ik kreeg niet zo gauw de bijzondere componenten in mijn versie van LTspice.
...

Niet zo ingewikkeld.
Download de zip van github
Uitpakken en de directory _PERSONAL verplaatsen naar [Mijn documenten]/LTSpiceXVII/lib/sym
Alles wat ik heb toegevoegd staat dan in de map [_PERSONAL] links bovenin de componentenlijst van LTSpice

Bijgevoegd mijn simulatie

EDIT: Ik zie dat je ook andere diodes hebt gebruikt.
Zie: http://ltwiki.org/index.php?title=Standard.dio
ltwiki heeft ook een uitgebreide lijst met transistoren:
http://ltwiki.org/index.php?title=Standard.bjt
Je kunt de bestanden van LTSpice probleemloos vervangen door de lijsten van ltwiki Of had ik ze toegevoegd??? Ik heb een geheugenuitbreiding nodig. :-)

reading can seriously damage your ignorance

@hennep,
Dank je wel voor je zip-file.
De zip-file moest ik uitpakken naar .\Local Settings\Application Data\LTspice\lib\sym, anders kon LTspice jouw extra mapje niet vinden. LTspice draait bij mij onder Wine. Daar zal het vast wel iets mee te maken hebben.
Nu werkt de triac DB3
De 1N007 heb ik op ltwiki gevonden. Nu doet jou HalogeenVoeding.asc het bij mij.
In onbelaste toestand slaat hij bij mij niet af.