Marx generator

Een relais is ook geen halfgeleider, ga je nu beweren dat dat ook geen schakelaar is? Sterker nog, dan is de schakelaar waarmee ik het licht aan- een uitzet dus ook geen schakelaar.

Een thyratron, of welke andere buis dan ook, heeft ook een hogere spanningsval in geleiding. Echter, voor alle voorgenoemde voorbeelden geldt wel dat de verhouding tussen die spanningsval en de maximale sperspanning groter is, waardoor het *betere* schakelaars zijn.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 6 november 2021 16:24:06 (43%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Toch wel, maar als je zou beweren dat het normaal is dat over je lichtschakelaar in gesloten toestand 6-11V blijft overstaan,....dan raad ik je aan je brandpolis uit te breiden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 6 november 2021 16:33:34 (24%)

benleentje

Golden Member

Op 5 november 2021 23:20:13 schreef ohm pi:
Ik zie negen transistoren die schakelen, waaronder de BC546, en vier niet.

Een schakelaar waar in gesloten toestand 6-11V blijft over staan is ofwel defect ofwel geen schakelaar.

IK heb in mijn vorige post al aangegeven dat er alleen word gezegd dat de transistor schakelt en dat doet hij ook volgens mijn definitie. En die is:, er is sprake van schakelen als er van niet geleidende toestand naar een geleidende toestand word overgegaan. Dat er naaste de schakelaar ook nog wat weerstand, inductie, capaciteit en wat nog meer zit maakt niet uit je kan op de grafiek van hardbass duidelijk zien op welk punt de toestand verandert

GD heeft het over een schakelaar en voor zover ik kan teruglezen heeft verder niemand anders het over een inverse transistor als schakelaar gehad maar enkel dat hij schakelt.

IK vind GD zijn definitie van een schakelaar ook niet helemaal volledig. Waarom zou er over een schakelaar wel 1V mogen staan maar geen 5V of 10V of welk ander getal wat is dat een raar arbitrair gekozen. Een schakelaar moet op zijn minst wel een harde overgang zijn van niet geleiden naar geleiden zodat achtergelegen componenten daar ook op wat mee kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik vraag me af of een 'spark gap' ook wel helemaal terug gaat naar 0V. Al zijn de spanningen daar natuurlijk veel hoger dus relatief gezien gaat die misschien wel verder terug.

PE2BAS

Een spark-gap gaat sowieso niet helemaal terug naar nul volt. De spark-gap moet toch energie leveren om de lucht geïoniseerd te houden.
Een bekende sparkgap is een neonlampje. Die ontsteekt bij ca 90V en dooft bij ca 60V.

Op 6 november 2021 14:34:38 schreef grotedikken:
Een transistor is enkel in theorie symmetrisch. In de praktijk zal een transistor waar collector en emitter verwisseld zijn niet tot nauwelijks functioneren. Er zijn diverse transistortopologieen, die er een zeer assymetrisch ding van maken, afhankelijk van de gebruikte productiemethode en het toepassingsgebied. Vandaar ook de verschillende resultaten.
Dat geldt niet persé voor bepaalde fets die wel symmetrisch kunnen uitgevoerd zijn.

Ook dat is niet helemaal waar. Er waren in de jaren '60 en '70 transistoren die in hoge mate symmetrisch waren. Die werden gebruikt in oa audioapparatuur om electronisch kleinsignalen (audiosignalen) te schakelen. De stuurspanning werd op de basis aangebracht en de wisselspanning stond tussen de collector en emittor. Tegenwoordig zou je er fet's voor gebruiken.

benleentje

Golden Member

Ik denk dat mijn eerdere definitie van schakelen niet helemaal volledig is.

Er is sprake van schakelen als er van niet geleidende toestand naar een geleidende toestand word overgegaan door een verandering in het schakelelement

Voorbeelden
Lichtschakelaar de verandering is het mechanisch verplaatsen van een contact.
Halfgeleider. Verandering van geleiding door bv een externe spanning of stroom.
spark gap. Verandering van de lucht zelf, die word geïoniseerd en dus lucht zelf word een geleider.

Maar wat verandert er in de transistor ja hij gaat wel gedeeltelijk in geleiding maar dat is zoals GD zegt een avalanche of zener eigenschap, maar toch zie je ook wel een verandering in de vorm van een negatieve weerstand. Dus toch blijf ik bij hij schakelt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 november 2021 16:32:28 schreef grotedikken:
Toch wel, maar als je zou beweren dat het normaal is dat over je lichtschakelaar in gesloten toestand 6-11V blijft overstaan,....dan raad ik je aan je brandpolis uit te breiden.

Je moet er nu geen overduidelijke voorbeelden van het tegendeel bijhalen. we weten allemaal wat hij een lichtschakelaar werkt.

Maar schakelen hoeft daarom toch niet naar 0 volt te zijn om te schakelen? Een ander voorbeeld is de Esaki ofte tunneldiode. Die zit zeer dicht bij de invers aangesloten EB overgang van een tor.
Ook in die karakteristiek kan je op de belastingslijn twee stabiele punten zien, geen van beiden komt daarbij in de buurt van 0 volt.
dat heeft niet belet dat de Esaki diode oa in geheugens gebruikt is . Een zo een diode kon één bit onthouden, en das veel economischer dan met een flip-flop, in de vroege computerdagen wel te verstaan.

Mooi plaatje hardbass, lijkt erop dat na het doorslaan en zeneren de transistor licht in geleiding gaat, dat zou een effect van de open basis aansluiting kunnen zijn, zoals aobp11 al aangeeft, de parasitaire capaciteit van de basis met aansluiting kan een resonantie veroorzaken (zoals de al genoemde 100hz 100Mhz), de positieve helften kunnen dan de transistor licht open sturen.
Door de basis direct aan de collector te solderen zou je kunnen kijken of het effect veranderd.

U vraagt wij draaien. :)
Met de basis aan de collector wordt het plaatje ineens heel anders. Daar zou ik zeggen dat er spraken is van een zener werking.

PE2BAS

Heel mooi gedaan, hartelijk dank, het bevestigd inderdaad de zenerwerking zoals al "algemeen" bekend bij omgekeerde aansluiting.