Ik denk dat jullie min of meer hetzelfde bedoelen alleen het anders verwoorden.
GD zegt dat het geen schakel gedrag geeft zoals een diac dat wel doet. Daar ben ik het mee eens, bij schakel gedrag verwacht ik dat de spanning terug zakt naar praktisch 0V. Dat is hier niet het geval. Ohm pi heeft dit even terug ook toegegeven, hij dacht hetzelfde als ik namelijk dat de transistor door zou slaan tot een spanning van nagenoeg 0v. Dit blijkt echter niet het geval. Nies mis mee, gewoon een aanname die niet klopt. De testen hebben dit bevestigd, dus ik heb er in ieder geval al iets van geleerd. 
Ze ziet wel dat er een avalanche effect optreed waarbij de transistor doorslaat en de spanning dus inzakt. Dit is overigens niet bij alle transistoren zo. In mijn plaatje zie je dat de 2SD438 dit bijvoorbeeld niet doet. Of, mijn metertje was niet toereikend om de stroom groot genoeg te krijgen zodat hij beter doorslaat. Zeggen dat de transistor zenert vind ik niet helemaal juist. Bij een zener verwacht ik dat de spanning niet terug zakt als de stroom toeneemt. Tenminste binnen de spec van de zener.
Hoe dan ook, de spanning zakt niet vergenoeg in om bruikbaar te zijn in een Marx opzet. Daarnaast zou ik een transistor nooit zo toepassen. Je weet namelijk niet wat voor slijtage er optreed. Maar om dit effect eens aan de tand te voelen is weer wel erg leuk. Zoals GD ook al aangeeft, is een diac hier beter op zijn plaats. Deze is namelijk bedoeld voor dit effect, met andere halfgeleiders kan het ook wel, alleen heb je dan weer extra elektronica nodig om het 'schakel' effect te krijgen. Een diac kan dat in zijn eentje. Misschien dat ik nog eens wat diac's bestel als ik toch componenten aan het inslaan ben, maar dat zie ik dan wel weer.
Wat betreft LTSpice, of elke andere simulator. Dit is toch wel een heel krachtig programma. Het is van Analog en die jongens zijn niet op hun achterhoofd gevallen.
Ik heb het hier en daar wel eens gebruikt om wat opamp schakelingen te simuleren. Dat gaat heel goed met ltspice. Maar je kan natuurlijk alleen simuleren wat er in de simulator zit. Dit effect met de transistoren is nooit in de simulatie gestopt dus kan je het ook niet simuleren. Als je een model zou maken waar dit wel in zit kan je het dus wel simuleren. Een simulator is natuurlijk zo goed als de modellen die erin zitten. Ik weet dat je ook je eigen modellen kan toevoegen alleen ik heb geen zin om uit te zoeken hoe dat moet. En eerlijk gezegd vind ik het vaak ook leuker om de dingen in de praktijk te testen. Zeker als de componenten niet te duur zijn en de schakeling niet te groot wordt.