Marx generator

Ik wil een marx generator maken met als input max 12v. Ik wil nu kijken of ik de vonkbrug kan vervangen met een ander onderdeel dat eerder doorslaat zodat ik kan beginnen met lagere voltages. ik weet alleen niet wat ik kan gebruiken. Kan iemand mij helpen?

mel

Golden Member

Begin eerst eens te zeggen wat een marx generator is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Kruimel

Golden Member

@mel: Google is je vriend wat dat betreft. Kort gezegd werkt een Marxgenerator door een reeks condensatoren te laden via weerstanden uit een hoogspanningsvoeding, die dan door strategisch geschakelde vonkbruggen ('spark gaps') in serie worden gezet. Zodra de eerste vonkbrug doorslaat triggeren ze allemaal en genereer je een hoge spanning op de laatste condensator.

ElectroBoom legt het hier vrij aardig uit:
Making 500,000 VOLT ARC with Marx Generator

Dit is het schema:

Nadeel is dat je voldoende spanning moet genereren om een vonkbrug door te doen slaan, dus met 12V geef ik je weinig kans. Dan heb je een onpraktisch kleine vonkbrug nodig. Misschien kan je een elektrische vliegenmepper ombouwen als HV generator en dan heb je een paarhonderd volt, maar ook dan heb je al erg kleine vonkbruggen nodig. Het kan in essentie niet op de manier dat je vraagt.

Anoniem

Als het de bedoeling is voor een schoolprojectje het principe van een marxgenerator aan te tonen zou je gebruik kunnen maken van diacs ipv een vonkbrug. Maar dan nog heb je 32V nodig ipv 12V.

Een marxgenerator is een ouderwetse poging om een spanningsvermenigvuldiger te realiseren voor schoolse demo doeleinden en liefhebbers van spectaculaire vonken en wordt doorgaans gebruikt om extreem hoge spanningen op te wekken. Als je vertrekt van 12V zul je een haast eindeloze keten moeten maken om ietwat vonken te genereren.

Maw, je plan heeft geen enkele kans van slagen.

Misschien eens tegen je leraar fysica zeggen dat we in 2021 leven, niet in 1821.

met 12V een flyback of ZVS driver ofzo bouwen,
die op een marx generator zetten

12V direct op een marx generator is kansloos

Waarom wil je op een lagere spanning beginnen? Een hogere spanning is niet perse gevaarlijk, zolang je maar weg blijft van magnetron transformators.

Met een simpele flyback (eventueel compleet of als bouwpakket van Aliexpress of zo) kom je een heel eind, en dat is betrekkelijk ongevaarlijk; een schok daarvan doet vooral flink zeer, en met wat pech heb je een brandwondje, maar het gevaar is beperkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een auto bobine of een neon transformator zijn ook goed bruikbaar.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dan heb je wel een bijpassende gelijkrichter nodig + hoogspanningsweerstanden en hoogspanningscondensatoren.

Op 30 oktober 2021 18:22:16 schreef SparkyGSX:
Waarom wil je op een lagere spanning beginnen? Een hogere spanning is niet perse gevaarlijk, zolang je maar weg blijft van magnetron transformators.

Met een simpele flyback (eventueel compleet of als bouwpakket van Aliexpress of zo) kom je een heel eind, en dat is betrekkelijk ongevaarlijk; een schok daarvan doet vooral flink zeer, en met wat pech heb je een brandwondje, maar het gevaar is beperkt.

omdat ik geen hoge input spanning heb om mee te begginnen

Dan heb je wel een bijpassende gelijkrichter nodig + hoogspanningsweerstanden en hoogspanningscondensatoren.

Met wisselspanning kan het ook, de weerstanden in de Marxs generator zijn dan vervagen door spanning verdubbelaars met dioden.
Mogelijk kum je vanuit een betrekkelijk lage spanning (uit 300V) een generator maken.

*edit ik heb even de naam van een dergelijke schakeling nagezocht en dat is de Cockroft-Walton spanningsvermenigvuldiger.

Meer info: https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/lab-tips-dioden.html
en https://www.roelhendriks.eu/Natuurkunde/w2L%20elektronica/elektronica%…
ik dacht zelf dat zoiets een Villard schakeling wordt genoemd.

en ik had gelijk:

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik wil er eigenlijk één op batterijen maken vandaar ook mijn lage inputspanning

Hoe hoog moet de uitgangsspanning worden?
Een marx generator bouwen vanuit batterijen gaat niet.
Een marxgenerator werkt met behulp van vonkbruggen anders is het geen marxgenerator. Voor een vonkbrug van een millimeter heb je een spanning van minstens duizend volt nodig.
Wil je vanuit batterijen werken, dan heb je een omvormer van de batterijspanning naar rond de duizend volt nodig.

Wat is het doel van dit verhaal? Wat voor spanning heb je nodig, en waarvoor?

Je kunt best vanuit een batterij een hoge spanning maken, en van daaruit dus een Marx generator voeden. Gewoonlijk doe je die tussenstap met een flyback generator of andere switchmode converter.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 30 oktober 2021 20:02:31 (56%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 oktober 2021 19:56:51 schreef ohm pi:
Hoe hoog moet de uitgangsspanning worden?
Een marx generator bouwen vanuit batterijen gaat niet.
Een marxgenerator werkt met behulp van vonkbruggen anders is het geen marxgenerator. Voor een vonkbrug van een millimeter heb je een spanning van minstens duizend volt nodig.
Wil je vauit batterijen werken, dan heb je een omvormer van de batterijspanning naar rond de duizend volt nodig.

Daarom mijn eerste vraag kan ik een ander onderdeel in plaats van een vonkbrug gebruiken waarop ik hetantwoord een diac gekregen heb. Als ik dan 2000 volt heb heb ik genoeg

Ja dat kan met een fly-back converter.

Een diac is geschikt om er een triac mee aan te sturen, op gelijkspanning heb je daar niets aan.
Een Mosfet en een schakeling heb je nodig om een blokgolf te genereren.

kijk eens naar de volgende video's/links:
https://www.youtube.com/watch?v=UUOY49I29Hw
https://www.youtube.com/watch?v=SLh28L_CHjM
https://www.youtube.com/watch?v=sLtHdCWrglc
https://nl.pinterest.com/pin/741334788643198602/

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Op 30 oktober 2021 20:08:54 schreef William07:
[...]
Daarom mijn eerste vraag kan ik een ander onderdeel in plaats van een vonkbrug gebruiken waarop ik hetantwoord een diac gekregen heb. Als ik dan 2000 volt heb heb ik genoeg

Ik vrees dat dat met een diac niet gaat werken, het idee is dat alle vonkbruggen tegelijk doorslaan, dat zal met een diac niet lukken.

En dan nog al zo het werken dan heb je om van 12 naar 2kV te gaan 160+ trappen nodig.

Je hebt het nog steeds niet begrepen; als je van 12V naar 2000V wilt, heb je theoretisch 167 trappen nodig, en dan ga ik er nog vanuit de van vonkbruggen, of vervanger daarvoor, geen spanningsval heeft, en er verder geen verliezen zijn.

Je weigert antwoord te geven op de vraag: waar is het voor?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 oktober 2021 20:54:08 schreef Sine:
[...]

Ik vrees dat dat met een diac niet gaat werken, het idee is dat alle vonkbruggen tegelijk doorslaan, dat zal met een diac niet lukken.

En dan nog al zo het werken dan heb je om van 12 naar 2kV te gaan 160+ trappen nodig.

ik dacht aan 12v input dan twee trappen output is 24v dan weer twee trappen is 48v enz. Dan heb ik 16 trappen nodig. Maar met een diac werkt dus niet. Ik kan dus beter eerst met flyback transformer de spanning omhoog transformeren.

Op 30 oktober 2021 20:54:30 schreef SparkyGSX:
Je hebt het nog steeds niet begrepen; als je van 12V naar 2000V wilt, heb je theoretisch 167 trappen nodig, en dan ga ik er nog vanuit de van vonkbruggen, of vervanger daarvoor, geen spanningsval heeft, en er verder geen verliezen zijn.

Je weigert antwoord te geven op de vraag: waar is het voor?

sorry ik wil er een hogespanning voeding mee maken. Als je dan op verschillende plekken draden aansluit krijg je een andere spanning

Tidak Ada

Golden Member

Coilgun? Teaser?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 30 oktober 2021 22:15:00 (42%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja je kunt beter voor een flyback gaan, maar dat is wel het meest onbetrouwbare schema dat daarvoor bestaat. Een 555je met een MOSFET en een paar zenerdiodes of de beroemde ZVS driver is een beter idee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken