boiler: productiefout, bagger of ander probleem?

vorige week ging onze waterboiler stuk (lekte water uit de printplaat en diff sprong altijd af). deze was een oud ding met natte weerstand van 75Liter (meen dat het jaar 2000 was, dus 21jaar oud).
omdat het snel moest gaan, maar de eerste gekocht die ik kon vinden in de zelbouwmarkt.
de oude was 75cm hoog en 55cm breed,
ik twijfelde tussen een 80L (77cm hoog en 47cm breed, was hoger dus wist niet of ik die erin kreeg, de oude zat RECHTSTREEKS op de waterleiding, heb dus geen cm speling) en een 50liter boiler (stuk minder hoog).

we zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kindjes en onze 75L trok het aardig.
normaal gaan de kindjes in bad en als dat niet te lang duurt, kan ik nog altijd douchen.

toch maar veilig gespeeld en een 80L gekocht en wat blijkt:
tegen dat ik ga douchen, is er absoluut GEEN warm water meer.
vandaag maar iedereen snel gedouched en geen bad genomen, en nog altijd had ik geen warm water meer. dat ding heeft 5liter meer inhoud dan de oude en komt absoluut niet toe. ik heb de thermostaat al op het heetste gedraaid, heeft quasi de hele dag zitten warmen nu, temperatuur meter op de buitenkant staat bijna op het maximum en nog volstaat het niet.

bij de oude kon je douchen tot het einde en ineens werd het water koud. bij deze lijkt het alsof het water heel snel mengt en je halverwege al koud water krijgt.
zijn er ontwerpverschillen tussen boilers dat dit kan verklaren of scheelt er iets aan die nieuwe? bij de vorige waren de toevoer leidingen heel roestig, nu is alles proper en kan er waarschijnlijk meer debiet door (de kranen half ducht draaien misschien?)
in mijn vorig huis had ik gelijkaardige boiler van afmetingen en kwamen we ook altijd toe

de nieuwe

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ga nu waarschijnlijk een heel domme vraag stellen. Is er een IN en UIT aan die boiler? Ik dacht dat er een standpijp in de boiler zit, zodat warm water bovenaan de boiler wordt afgenomen? Mss omgewisseld?

nu bukken ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Tap zuiver heet water in een emmer van 10 liter ofzo. Meet de temperatuur.
Herhaal dit tot er koud water uit komt.

Je zou 80 liter water van bijna de aangegeven temperatuur op de meter moeten kunnen tappen.

Als je netjes 80 liter kan tappen, dan is het inderdaad een debietprobleem, je vraagt meer water dan voorheen.
Als je na bijvoorbeeld 40 liter al koud water krijgt, is er wat anders aan de hand. Het hete water moet inderdaad van een plek bovenin de boiler afgenomen worden, en het koude water van onderen aangevuld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Klinkt als dat de koud en warm water aansluiting verkeerd om aangesloten zijn. Dan krijg je constant menging in de boiler.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

als ik zo kijk komt rechts het koud binnen en links warm uit.

ook weer een verschil tussen BE en Nl, hier word je vervloekt als er ijzer pijp en koppelingen op leidingwater worden gezet, in BE mag dat wel.

inlaatcombi iets dicht draaien zodat je het debiet knijpt..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 december 2021 20:55:11 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik kan uiterlijk nergens zien aan de boiler welke de heet en de koud water slang was. dat was enkel zichtbaar aan een klein ringetje voor ik de waterleidingen erop heb gedraaid.
dit was ook mijn eerste gedacht. eerst was ik 100zeker dat ik had gekeken en dat de koud water rechts zat (gelijk met mijn oude boiler), maar hoe langer ik nadenk, hoe meer ik ook begin te twijfelen aan mezelf. ik overweeg van nu gewoon de boiler leeg te laten lopen en de leidingen eraf te halen om te checken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als het verkeerd zit, dan kun je zo te zien de flex gewoon ruilen..

ik lees overigens wel afmetingen, maar is het vermogen van het element ook wel gelijk??

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 december 2021 21:04:21 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik heb geleerd in mijn jaren als reparateur en hobbyist, is dat je niet te lang moet twijfelen over het doen van een kleine vervelende test/ingreep zoals het loshalen van de leidingen voor controle :)
Zekerheid is veel waard.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Staat het niet vermeld of afgebeeld in de handleiding?
Volgende vraag, als de toevoer en de afname omgewisseld zitten, kan de boiler dan goed ontluchten? Maw, zit er nu wel 80l water in de boiler?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De warmwater kun je niet aftappen! dan komt er maar een klein beetje water uit.
De koudwateraansluiting loshalen en er komt 80 liter water uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

weer iets dat van mijn lijstje kan:
boiler openhalen in onderbroek: CHECK!

bij het verwijderen van de electrische kap, kon ik toch de gekleurde ringetjes zien, en de blauwe zit aan de toevoerlijn met overdrukventiel,
en de rode zit aan mijn rode (warm) waterleidingen
dat lijkt dus allemaal te kloppen.

en eigenlijk had ik het moeten weten, want er is lange tijd 'lucht' uit de hete kraan gekomen bij het vullen. had die verkeerd gezeten, had ik direct water eruit gehad.

vermoedelijk moet ik dus een grotere 'crap' boiler hangen of een betere 80liter boiler. de vraag is dus hoe ik de betere herken? want mijn 75L oude boiler voldeed wel PERFECT. en die was 1100W (de huidige 1200). dus t is ook niet dat die oude tijdens het douchen enorm veel water bij warmde

ter info, dit is de oude, en hier is een weerstand 'vergaan' door in lekwater te zitten met spanning erop.
de waterleidingen die direct op de boiler zaten ook zichtbaar

ik denk dat ik volgend weekend die oude boiler eens uit elkaar trek, want het water lekt uit dat centrale deel, en dat kan eruit (vat is dus intakt voor de rest). en die warmde ook goed, alleen dat de verliesstroomschakelaar dus altijd uitviel.
misschien is die 'te herstellen' en kan ik die bij de nieuwe bijhangen zodat ze samen werken??? of de nieuwe op lagere temperatuur houden (50°) en als toevoer voor de oude?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een boiler is een boiler. Als de ouwe 75 liter heet water kon leveren en de nieuwe niet dan lijkt een productiefout mij waarschijnlijker dan slecht ontwerp, en zou ik reclameren bij de verkoper.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 december 2021 21:10:23 schreef Ledlover:
Een boiler is een boiler. Als de ouwe 75 liter heet water kon leveren en de nieuwe niet dan lijkt een productiefout mij waarschijnlijker dan slecht ontwerp, en zou ik reclameren bij de verkoper.

als ik dit filmpje bekijk...
https://www.boilergarant.nl/p/elektrische-boiler-50-liter-bi-light-dun…

15% meer water door de toevoer anders te doen, dat zou het wel eens kunnen zijn dan. toen de dochter stopte met douchen, had ze nog warm water, toen ik 20min later goed, niet meer (thermostatische kranen).
dus blijkbaar heeft dat vat aardig zitten mengen en is het resterende water lauw in het vat.
morgen de test waarbij we alle4 snel achter elkaar douchen en dan de temperatuur op einde meten, en 30min later

mijn nieuwe is ook MAX 65°C? misschien dat de oude tot 70° ging

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja, oud of nieuw, 75-80l wijzigt niet. Dus inderdaad meer waterafname, en/of lagere temperatuur?

edit: dat heb je blijkbaar zelf al in overweging genomen.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 5 december 2021 21:15:53 (24%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit er een boekje of installatiehandleiding bij?
Via goegel kan ik er geen vinden, algoritme?
De ringetjes kunnen per ongeluk verkeerd om gemonteerd zijn tijdens de productie.

Anders garantie claimen.
5 liter verschil ga je echt niet merken.

Staat de temperatuur wel goed ingesteld?
70 graden uit, en dan koud bijmengen tot een graad of 30 om te douchen geeft veel meer water dan 40 graden uit en bijmengen tot .........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 5 december 2021 21:17:26 schreef Toeternietoe:
De ringetjes kunnen per ongeluk verkeerd om gemonteerd zijn tijdens de productie.

Op 5 december 2021 21:05:03 schreef fcapri:
..
en eigenlijk had ik het moeten weten, want er is lange tijd 'lucht' uit de hete kraan gekomen bij het vullen. had die verkeerd gezeten, had ik direct water eruit gehad.

Dit is overtuigend genoeg. Onafhankelijk van de kleur van de ringetjes zijn de wateraanvoer en -afvoer goed aangesloten.
Misschien is de thermostatische kraan een beetje in de war. Plotseling heet water uit een nieuwe boiler, dat is hij niet gewend.

ik zou eens watertemperatuur meten, als boiler thermostaat niet klopt dan is je debiet ook een heel stuk minder. 80 graden water tegen 45 graden water is een heel verschil.

en meten wat de opgenomen stroom is van de boiler, je hebt er ook die een aparte nacht en dag aansluiting hebben en dus 2 elementen..

een nicd pack in een boiler, ook apart..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hier simpel aangesloten.
thermostaat en weerstand in 1 gehaald, 2 schroefjes maar om aan te sluiten. kan je niet missen

in specs staat er wel: max 65°
boekje was erbij, in 15talen, maar slechts 2 blaadjes en niks van info.
dat de aansluiting door technieker moet, geen garantie bij verkeerd gebruik....blabla

https://www.hubo.be/nl/p/sitam-boiler-80l-natte-weerstand/805168.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 5 december 2021 21:30:23 schreef testman:
ik zou eens watertemperatuur meten, als boiler thermostaat niet klopt dan is je debiet ook een heel stuk minder. 80 graden water tegen 45 graden water is een heel verschil.

en meten wat de opgenomen stroom is van de boiler, je hebt er ook die een aparte nacht en dag aansluiting hebben en dus 2 elementen..

een nicd pack in een boiler, ook apart..

Niet alleen een nicd pack, maar ook transistoren, weerstanden en condensatoren.

Wat is eigenlijk het moment dat zo'n boiler nieuw water bij gaat nemen? Is dat direct als je er warm water uithaalt, of is dat pas als de boiler bijna leeg is? Het laatste lijkt me het meest logisch, want als je een half lege boiler gaat bijvullen met koud water krijg je dat meng-effect waar je over schreef en is de resterende 40 liter niet meer direct bruikbaar. Het is per saldo een boiler en geen doorstroomelement. Misschien een richting om ook eens naar te kijken?

Op 5 december 2021 21:36:31 schreef Kilian:
Wat is eigenlijk het moment dat zo'n boiler nieuw water bij gaat nemen? Is dat direct als je er warm water uithaalt, of is dat pas als de boiler bijna leeg is? Het laatste lijkt me het meest logisch, want als je een half lege boiler gaat bijvullen met koud water krijg je dat meng-effect waar je over schreef en is de resterende 40 liter niet meer direct bruikbaar. Het is per saldo een boiler en geen doorstroomelement. Misschien een richting om ook eens naar te kijken?

boiler zit altijd vol, dus water afnemen en het ding vult onder weer bij.

is het vat wel overal warm? anders warme pijp losdraaien en zien of er idd een buis tot bovenin loopt. zo niet heb je al heel snel een korte route tussen in en uitlaat en dus ook koud water..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 december 2021 21:41:11 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien verwarmde de oude boiler het water tot wel 800C. Dat maakt behoorlijk uit in de beschikbare hoeveelheid warm water.
Stel de koudwatertemperatuur is 13 0C en badwatertemperatuur is 37 0C en boilertemperatuur is 800C
Dan kan je een bad vullen met 80l + 80x(80-37)/(37-13)l = 223l warm water.
Heb je een boiler die tot 65 0C verwarmt, dan kan je een bad vullen met 80l + 80x(65-37)/(37-13)l = 173l warm water. Dat scheelt 50 liter of 22%

HVinduction

Honourable Member

De meeste boilers gaan van 65 graden Celcius (minimum wat nodig is om legionella tegen te gaan) tot 85 graden Celcius, in ieder geval die van Daalderop.
Ik raad sowieso aan om de leidingen van de boiler te isoleren, aangezien deze direct op het vat zitten en je door deze te isoleren het stilstandverlies een stuk kleiner maakt.

Als het de regelthermostaat is die bovenaan zit lijkt die wel erg laag te staan op de eerste foto.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 5 december 2021 21:34:51 schreef ohm pi:
[...]Niet alleen een nicd pack, maar ook transistoren, weerstanden en condensatoren.

dat electronica ding is waarschijnlijk een systeem om corrosie tegen te gaan

Op 6 december 2021 00:13:36 schreef Hunebedbouwer:
Als het de regelthermostaat is die bovenaan zit lijkt die wel erg laag te staan op de eerste foto.

nee, dat is gewoon een visuele thermometer. de vorige had dat niet. die foto was net na montage, toen die nog volledig koud staat

Op 5 december 2021 22:19:37 schreef HVinduction:
De meeste boilers gaan van 65 graden Celcius (minimum wat nodig is om legionella tegen te gaan) tot 85 graden Celcius, in ieder geval die van Daalderop.
Ik raad sowieso aan om de leidingen van de boiler te isoleren, aangezien deze direct op het vat zitten en je door deze te isoleren het stilstandverlies een stuk kleiner maakt.

deze is MAX 65°
de thermostaten van beide zijn quasi gelijk, anders probeer ik die eens te wisselen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken