Op 13 mei 2022 17:05:25 schreef Frederick E. Terman:
De hele thread begint een beetje de consistentie van los zand te vertonen.
Een bekende Amerikaanse uitdrukking leert, dat 'perfect is the enemy of good enough'. Je kunt je plannen blijven bijstellen, maar al die tijd heb je niets.
Volgens de Duitsers is het tegelijk zo, dat 'überall wird halt mit Wasser gekocht'. Hoe je het ook brengt, het principe blijft meestal onveranderd.
We hebben filters, die nu weleens zo ongeveer uitgetest zijn; en we hebben schema's van eenvoudige maar goede diodemixers. De filters hoeven niet smaller, omdat de diodemixers dat overbodig maken. Zet nog een schakelbare verzwakker vóór je ingang.
Laat de mixer volgen door een diplexer - eveneens doodsimpel, en het schema is ook al gegeven -, die alles wat géén middenfrequent is in een weerstand doet verdwijnen, en je hebt al een heel stuk ontvanger af. Testen kun je met een tijdelijke ontvanger, afgestemd op de middenfrequent, die je achter de diplexer hangt.
Zorg nu voor een goed (kristal-)filter op de eerste, en als je slim bent: énige, middenfrequent, en de meeste van je zorgen zijn al voorbij. Dit filter is te koop, maar misschien maak je er een van CB-kristallen, net als @ Brightnoise deed.
Voor de VFO neem je eerst even een willekeurige oscillator. Desnoods een enkele kristaloscillator: kijk maar eens wat je setup daarmee doet, ook al kun je nu maar één frequentie ontvangen. Of iets loslopends: sure, die zal wel verlopen, maar dat is een ánder probleem.
Daarna een Si-huppeldepup. Wat doet de ruis? Experimenteer!
Daarna ga je eens knutselen aan een MF-versterker.
Kortom, met wat tot nu toe in de thread behandeld is, zou er al gesoldeerd kunnen worden.
(Wat filters schakelen betreft: de in- en uitgangen van ongebruikte filters kortsluiten lijkt me onnodig, en misschien wel nadelig. We werken hier laagohmig, en de kans dat zo'n kortsluitlusje door zijn inductie koppelt met (de bedrading rond) het gebruikte filter is misschien niet eens kleiner dan dat een ópen aansluiting capacitief heibel zou schoppen.
Officieel zou je dus de ongebruikte filters aan in- en uitgang moeten afsluiten met 50 ohm, maar persoonlijk zou ik het laten - ik verwacht geen enkel effect. Fabrieksapparatuur doet 't ook niet.)
Mmm ja,er mee kappen zou jammer zijn en met die Toko spoeltjes zijn die 3 filters prima te maken en af te regelen.Verder ook geen exotische onderdelen mss de diodes in de ringmixer?Dus we gaan vrolijk verder op veroboard of dooie torren manier.Even afwachten voor de printjes.Maar ik ga eerst mijn 12 MHz 8-polig ladderfilter voor de µBITX afmaken