een gezamenlijk rf project?

mel

Golden Member

Dit is een vraag om te weten te komen of er misschien zendamateurs zijn die graag iets willen bouwen maar dit alleen niet voor elkaar kunnen of willen krijgen. Dan is het misschien iets om een gezamenlijk willen bouwen zodat we elkaar kunnen helpen. mijn gedachte gaat uit naar een all mode trx voor 160 tot 10 meter.gezamenlijk inkopen om de kosten te drukken.Ik hoor graag jullie gedachtengang hierover

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Golden Member

Mijn µbitx https://www.circuitsonline.net/forum/view/155890/last is nog lang niet af,soms doe ik er een paar weken niets aan,druk met andere dingen en/of gewoon ff geen zin..Maar alstie klaar is heb ik wel interesse.Iets met een SDR-RTL stick + converters bouwen?

Leuk initiatief, ik denk aan een balansmengtrap met transistoren (Fets), middenfrequent versterkers ook met transistoren, liever geen ic's hiervoor.
Of een balansmengtrap met dioden is ook prima.
Voor de LF versterker, weer wel een (power) ic en uiteraard een AVR regeling.
Zo moeilijk is het ook niet om dit te bouwen.
Voor de local oscillator iets analoogs, maar dan weer wel met digitale (LCD) uitlezing.
Om zo project simpel te houden kun je een transciever ook voor één band maken, bijvoorbeeld 80 meter.
Complexe bandomschakelingen heb je dan niet meer nodig.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Op 6 december 2021 12:10:24 schreef mel:
mijn gedachte gaat uit naar een all mode trx voor 160 tot 10 meter.gezamenlijk inkopen om de kosten te drukken.

Hopelijk een bestaand projekt?

Er is een Chinees geval dat de SSB6.1 heet, maar daar zijn 999 mods voor nodig om het bruikbaar te maken. Er zijn twee FB groepen met de mods, maar de mods opzoeken is een drama op zich.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Lijkt me zeker leuk zo'n gezamenlijk project.

Mogelijk lastig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ik zit
zelf te denken aan een Arduino met display en DDS PLL board.

De rest mag dan heerlijk ouderwets zijn .. desnoods eindtrap met
een QQE buis.

mel

Golden Member

Er zouden gewoon losse modulen kunnen worden gemaakt, die ieder naar behoefte kan toevoegen, b.v. vfo. modulator. eindtrap, en dergelijke.Deze kunnen dus afzonderlijk getest worden. Leuk dat ik medestanders heb :)

Stijnos

Golden Member

een gezamenlijk project lijkt me zeker leuk, al heb ik zelf niks met RF, dus voor deze sla ik over.
Maar ik denk dat vooraf heel belangrijk is, dat de visie en het doel vast staat, want als het alleen maar leuk is om het samen te doen, dan wil Pietje zus en Jantje vind toch dat het zo moet. We zijn namelijk allemaal ontzettend eigenwijs natuurlijk :)
Dus ik denk dat een goede sturing en leiding van zo'n project wel cruciaal is. (net als in het echt dus ;) )

Ha mel,

Goeie voorzet aan de hand van enkele opmerkingen tussen jou en @Hubie :)
Ik deel de laatste opmerking van @Stijnos daar ben ik dan ook mee bezig !

Wat ik aan het voorbereiden ben is het volgende, mijn ontwerp enigszins aanpassen voor H.A.M. gebruik.
Maar jou opmerking over het modulaire karakter deel ik, al mijn modules zijn 50 Ω in en 50 Ω uit,
dit is om twee redenen gedaan..... A) het meet makkelijk en B) je kan de modules zo aan elkaar koppelen !

Ik hoop eind deze week een voorstel te kunnen posten en een bijgewerkt blokschema.
Mijn idee is om de ontvanger door het gehele frequentie bereik te kunnen afstemmen,
zodat de ontvanger niet alleen interessant is voor de H.A.M. amateur maar ook voor de luisteramateur naar andere stations.
Later meer.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Henk, ik lees het wel. :) Reken maar dat ik mee ga doen. :P

Ik heb in de jaren '80 de Philips ontvanger gebouwd . van 100 Kc tot 32 Mhz.
Was heel leuk om te doen. Er was toen een kit van , moduleer op gebouwd.
Jan Ottens , Pa0ssb heeft ook een TRX ontworpen , is wel veel over te vinden op het net . Een kennis van mij heeft deze ook gebouwd , en heeft er veel plezier aan beleeft. Volgens mij zijn er wel printen etc. van verkrijgbaar ( veron service bureau ? ) Misschien is dat een basis om mee te beginnen ?
73'pe1rfe
Jan hoeve.

Alleen een ontvanger en dan wel doorlopend over alle kortegolfbanden vind ik intressant. Zoals @electron voorstelde, zenden is voor mij niet zo noodzaak, omdat ik toch niet actief ben als zendamateur.

Hubie

Golden Member

De TRX van pa0ssb en de Hartkit 2000 waren modulair ontworpen.De modules voor het zenden kon je gewoon overslaan zodat je (indien gewenst)alleen de ontvanger bouwde.

Henry S.

Moderator

Op 6 december 2021 20:40:09 schreef EgbertG:
Mogelijk lastig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ik zit
zelf te denken aan een Arduino met display en DDS PLL board.

Wat dacht je van een SI5351A?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Misschien is dit wat.. Radioberry
http://www.pa3gsb.nl/
Alles is open source, Kicad Project staat op Github
https://www.youtube.com/watch?v=1zNWX85wa8Y

Ja, die Si5351 is precies waar ik op doelde!

Ha mede CO-ers,

Met de eerste inbreng van de diverse geïnteresseerde in het draadje van @mel denk ik dat er al een interessante discussie,
plaats vindt en wel wil je analoog of digitaal voor de laatst genoemde kom je dan al snel uit op SDR voorbeeld van @andre046.
Ik weet van @mel dat zijn voorkeur naar analoog gaat en in een digitale wereld is dat best wel een leuke uitdaging !

Het voorstel van @Henry S. om gebruik te maken van een klok ic lijkt mooi maar deze ic zijn bedoeld voor,
een digitale omgeving denk aan DVBT DAB+, de timing van een digitaal proces.
In de analoge omgeving halen deze ic de eigenschappen van de ontvanger drastisch naar beneden......

Een andere vraag welke modulatie vormen willen we demoduleren en hoe ?
Buiten welke zijn ook op deze vraag zijn twee mogelijkheden digitaal of analoog !
Dit is de belangrijkste vraag Analoog / Digitaal..... daarna de eigenschappen van de ontvanger en de losse zender.
Mijn idee is de zender los maar deze maakt voor een heel groot gedeelte gebruik van de systemen van de ontvanger......
Op deze wijze kan er alleen een ontvanger gebouwd worden en met een kleine uitbreiding wordt het een transceiver !

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Ik hou niet van digitaal.. :) Gewoon een analoge afstemming. Dat stoort het minst. Als je naderhand in de digitale modus wil gaan afstemmen, of digitale ontvangst, ik weet al die modes niet, kan dat altijd nog. ;)

Mijn perceptie van het idee was in ieder geval een analoge (zend)ontvanger, met
meerdere mengtrappen, filters en eindtrappen.

Hierbij kun je prima gebruik maken van wat moderne technieken zodat je vrij
eenvoudig een stabiele local oscillator hebt en makkelijk digitaal uit kunt lezen.

Die Si5351 boards geven inderdaad geen mooie sinus af, maar na wat eenvoudige filtering zijn deze - wat mij betreft - toch echt wel bruikbaar.

@mel, je kan de VFO natuurlijk zo maken als je wilt, met fet, tor of buis, Dat is het mooie van modulair ontwerpen. Voor elk wat wils.

@ electron920, lees toch eens het volgende artikel met name het deel over: Phase noise compared to Si570

https://groups.io/g/BITX20/topic/si5351a_facts_and_myths/5430607

En deze
https://k0wfs.com/2015/08/21/si5351-phase-noise-and-thd-tests-using-an…

Ook het belasten van de clk uitgang met 50 ohm blijkt funest te zijn voor het ruisgedrag.

Ha Rd12tf,

Ik ken de chipjes van de diverse fabrikanten dus ook van Silabs Skyworks Solutions.
Dit zijn prima ic voor low cost oplossingen of in een digitale omgeving.

In een analoge omgeving wegen andere zaken zwaarder het proces van vermenigvuldigen is niet schoon genoeg !
In de digitale wereld gaat het om timing en zijn de relatief lage neven producten van het vermenigvuldig proces niet van belang.
Ook de referentie oscillator moet zeer stabiel zijn eigenlijk zonder oven of een andere vorm van temperatuur compensatie niet te gebruiken !
Je kunt je wel voorstellen als je van uit een standaard kristal van zeg 25 MHz dit met 30 gaat vermenigvuldigen waar je in terecht kom.
Doordat het proces er na weer deelt lijkt het alsof het probleem verdwenen is zij het niet dat de ongewenste producten ( spurs ) aanwezig blijven.

De eerste chips die ik gebruikte eind jaren 80 van Analog Devices waren totaal niet bruikbaar |:(
Ja als programmeerbare deler een soort PLL ......
Maar goed net wat @EgbertG schrijft het is te gebruiken, en dat er geen sinus uitkomt is alleen maar goed !
Ik denk dat het de bedoeling is dat de ontvanger volgens een Heterodyne principe gaat werken,
en dan is het conversie proces beter af met een blokgolf als pump......
Een van de nadelen van een digitaal concept is dat er altijd een controller aanwezig moet zijn, een voordeel is de flexibiliteit !

Nog even voor @jan hoeve ik denk dat hier in een van de bakken het Philips concept wel te vinden is.
De zend / ontvanger van Jan 0SSB ken ik in zover dat ik waarschijnlijk de documentatie eerder had dan de V.E.R.O.N. ;)

Nu is het mijn inziens wel zo omdat het een modulair concept wordt je kan kiezen tussen een standaard V.F.O. of een digitale blokkendoos.
De vraag is dan wel hoe ga je de ingang afstemmen het front end ( de filters ) via een DAC ?

Groet,
Henk.

Op 8 december 2021 09:46:41 schreef andre046:
Misschien is dit wat.. Radioberry
http://www.pa3gsb.nl/
Alles is open source, Kicad Project staat op Github
https://www.youtube.com/watch?v=1zNWX85wa8Y

Nou ik heb de video's bekeken van de Radioberry en ik vind het heel mooi, vooral dat display waarop je alle frequenties kunt monitoren zoals dat bij een SDR radio ook het geval is.

Ik was eerst nogal wat huiverig voor de moderne digitale technieken, maar wat je ermee kunt doen, is echt fantastisch.

Ik zie twee kampen in dit topic; de analoge en de mensen welke een voorstander zijn van de SDR moderne (digitale) techniek.
Zelf weet ik ook niet meer wat ik het mooiste vind, eigenlijk ben ik een voorstander van beide.
Het zelf bouwen van een SSB telefonie zendontvanger of tranciever is niet iets nieuws voor me, een jaar of 10 geleden ook al gedaan voor 40 meter.
Een enkele QSO (duurde vrij kort) mee gehad met een Rus, daarna nooit meer gebruikt...
Ik ben nu aan het overwegen om die tranciever om te bouwen naar een KG ontvanger, omdat de afstemschaal wel mooi is hiervoor.

Hubie

Golden Member

electron920 schreef :Een andere vraag welke modulatie vormen willen we demoduleren en hoe ?

Ik maak maar een paar keer per jaar een verbinding maar nooit met phone.Altijd met een digimode PACTOR,(B)PSK31,RTTY etc.
FT8 en JS8 schijnt de laatste tijd " in " te zijn maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

https://www.sigidwiki.com/wiki/FT8

https://www.sigidwiki.com/wiki/JS8

Ha Hubie,

Dat is een goeie en is uiteraard mogelijk het betreft een uitbereiding van de demodulator en een uitgang naar de computer voor de decodering.
Het voordeel van modulair is dat je kan uitbreiden naar wens dit geldt ook voor de afstemming.

Ik heb vanochtend even zitten denken en een beetje geschetst met betrekking tot het ingangsdeel.
Als de ontvanger van 10 kHz tot 50 MHz loopt ( dat is dan incl. de 6 meter band ) dan heb je 16 filters nodig :P
Dat is best behoorlijk nu zijn de filters niet zwaar en dus ook niet gecompliceerd maar laag in de band is een uitdaging.
Zo'n preselectie is zoals de meesten onder ons weten bedoeld om de spiegel waar het heterodyne proces gevoelig voor is te onderdrukken !
Veel meer is het niet oké je kunt wat veraf selectie creëren......

De kosten vallen mee maar aan de andere kant wegen ze wel mee en ook de ruimte.
Een ander weg is een spiegel onderdrukking mixer later meer hier over,
dat betekend dat we nog steeds zitten met de groot signaal eigenschappen ( dynamiek ) !
Om dit op te lossen moeten we A) een voor versterker gebruiken met zeer goede eigenschappen,
B) we kunnen van de super heterodyne dit is over het algemeen een dubbel super een drievoudig super maken....

De voordelen om eerst omhoog te converteren tekenen ik later op maar er is nog een tweede voordeel,
om een lokale oscillator te ontwikkelen die Fin kan omzetten naar een middenfrequentie ( welke dan ook ) in een keer is niet haalbaar.
Dit zou een multi octaaf oscillator moeten worden, alleen omschakelen van spoelen en / of condensatoren is hier de oplossing maar dat wil je niet !

Door nu eerst naar een middenfrequentie boven de gewenste banden kan je b.v.b. een oscillator ontwikkelen,
die loopt van 100.....150 MHz dit is minder dan 1 octaaf en is veel realistischer dan van 10 kHz tot 50 MHz plus middenfrequentie.....
Ergens net boven de hoogste band komt dan het eerste middenfrequent filter met een bandbreedte van de maximale te ontvangen signalen.

Dit scheelt veel spoelen wikkelen, ruimte en minder complex.
Mijn eerste inbreng qua idee voor het front end.
Later meer.....

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Een oscillator voor die frequentie is, vrijlopend, erg gevoelig voor drift, maar daar zijn weer andere middelen voor. Er zijn ook kant en klare oscillators voor, van de makers van de SBL1, maar weet de naam even niet meer..Je kan natuurlijk een PLL toevoegen.