Ha Hubie,
Dat is een goeie en is uiteraard mogelijk het betreft een uitbereiding van de demodulator en een uitgang naar de computer voor de decodering.
Het voordeel van modulair is dat je kan uitbreiden naar wens dit geldt ook voor de afstemming.
Ik heb vanochtend even zitten denken en een beetje geschetst met betrekking tot het ingangsdeel.
Als de ontvanger van 10 kHz tot 50 MHz loopt ( dat is dan incl. de 6 meter band ) dan heb je 16 filters nodig
Dat is best behoorlijk nu zijn de filters niet zwaar en dus ook niet gecompliceerd maar laag in de band is een uitdaging.
Zo'n preselectie is zoals de meesten onder ons weten bedoeld om de spiegel waar het heterodyne proces gevoelig voor is te onderdrukken !
Veel meer is het niet oké je kunt wat veraf selectie creëren......
De kosten vallen mee maar aan de andere kant wegen ze wel mee en ook de ruimte.
Een ander weg is een spiegel onderdrukking mixer later meer hier over,
dat betekend dat we nog steeds zitten met de groot signaal eigenschappen ( dynamiek ) !
Om dit op te lossen moeten we A) een voor versterker gebruiken met zeer goede eigenschappen,
B) we kunnen van de super heterodyne dit is over het algemeen een dubbel super een drievoudig super maken....
De voordelen om eerst omhoog te converteren tekenen ik later op maar er is nog een tweede voordeel,
om een lokale oscillator te ontwikkelen die Fin kan omzetten naar een middenfrequentie ( welke dan ook ) in een keer is niet haalbaar.
Dit zou een multi octaaf oscillator moeten worden, alleen omschakelen van spoelen en / of condensatoren is hier de oplossing maar dat wil je niet !
Door nu eerst naar een middenfrequentie boven de gewenste banden kan je b.v.b. een oscillator ontwikkelen,
die loopt van 100.....150 MHz dit is minder dan 1 octaaf en is veel realistischer dan van 10 kHz tot 50 MHz plus middenfrequentie.....
Ergens net boven de hoogste band komt dan het eerste middenfrequent filter met een bandbreedte van de maximale te ontvangen signalen.
Dit scheelt veel spoelen wikkelen, ruimte en minder complex.
Mijn eerste inbreng qua idee voor het front end.
Later meer.....
Groet,
Henk.