een gezamenlijk rf project?

Frederick E. Terman

Honourable Member

de beste beveiliging is bij onweer de antenne loskoppelen

Dat lijkt niet altijd slim.

De allerbeste beveiliging is: na gebruik de antenne loskoppelen.
Dan hoeft het niet terwijl de bliksem ieder ogenblik kan inslaan. :)

Ik heb daarvoor gewoon een antenneschakelaar; zo wordt het een heel eenvoudige handeling na het hobbyen.

--
Met de ingangskring ben je me even kwijt. Een willekeurige draad aansluiten, en dan een reflectiedemping van beter dan 20 dB overal van 1 tot 100 MHz? (Er zijn dummy loads die dat niet eens halen :).)
Dan zijn we wel nieuwsgierig naar die speciale trafo. En wat doet Ls-Cs dan?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha mel en Frederick,

Even kort ik kan zelf pulsen opwekken die een profiel heeft wat overeen komt met een statische elektrisch signaal.
Dan heb ik een en ander onder controle !

@Frederick E. Terman,

Ik had ook een schakelaar aan mijn 40 meter draad die dan wel de draad via een redelijk laag Ω weerstand werd kortgesloten.
De trafo heeft een Z verhouding van 2 een verhouding met een increment van 0,5.
Tijdens de bouw van het model zal ik op de uitvoering ingaan incl. tekening, de trafo is een iets andere opzet,
N1 en N2 zijn vast gekoppeld N3 is heel los gekoppeld vroeger dit ontwerp heel veel toegepast.
De L,C. combinatie is om de parasitaire losse koppeling te compenseren....
Ik heb dit in een ander draadje dit al eens aangegeven, in de laagfrequent converter gebruik ik bijna het zelfde maar dan met een tweede hulp wikkeling.
Deze trafo heeft dan ook een frequentiebereik van 1 kHz tot 80 MHz.

PS : voor de goede orde dit is de trafo dat is immers het enige waar ik invloed op heb.
Welke draad loop er gebruikt wordt en dan de lengte ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha mel allen,

Hierbij een korte onderbouwing van het eerste onderdeel op de print.
Ik zal mijn uitwerking via Mathype morgen in dit gedeelte uploaden.
Omdat de materie redelijk complex is zal ik mijn best doen het zo begrijpbaar als mogelijk te verwoorden :)

De keuze van het koppelfilter.
Om de antenne die in de meeste condities verre van ideaal is, veel te kort en dus zeer capacitief en ik,
geen halfgeleider als isolator ( geaarde basis of gate ) wil gebruiken.
Dit i.v.m. de intermodulatie belasting heb ik gekozen voor een reflectie arm 33 MHz laagdoorlaatfilter.

De meeste onder ons denken dan aan een combinatie van een hoogdoorlaatfilter afgesloten en een,
laagdoorlaatfilter maar deze combinatie voldoet niet voldoende.
Door de eindige steilheid van de flank ontstaat een overlap (-3 dB punten ) ik noem dit het rabbit ear.......

Ter illustratie om een idee te geven wat ik bedoel met het rabbit ear ;)

Door dit gedrag kunnen er significante problemen ontstaan naar het afstembaar banddoorlaatfilter !
Ik weet zo een twee drie geen tekensymbool te verzinnen vandaar het duplex filter .
Maar het filter is qua eigenschappen significant anders in tegenstelling tot het duplex filter bereik ik over de gehele band voldoende reflectie demping !
Later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,
Ik zal morgen dat filter maken en meten.
De spoeltjes van 122 nH zelf maken denk ik.
Het zijn maar een paar windingen.

Ha Hubie,

Ja dat is goed te doen het zijn kleine waarden; 5 windingen 6 mm diameter 0,8 mm draaddikte.
Maar je kunt jou gegevens aanhouden !
Je zult gaande weg zien dat al mijn filters kleine waarden hebben en zo min als mogelijk spoelen.
Spoelen hebben slechte Q en zijn moeilijk afstembaar te maken !
Ik heb het prototype met S.M.D. gemaakt maar dat gaat niet i.v.m. de afspraak om zo min als mogelijk gebruikmaken van dit type componenten …...
De grote van het filter past op een 2,5 Euro muntstuk ( figuurlijk ).

Vervolg motivatie....... Maar waarom zo'n type filter, ik had al eerder gevraagd wat is nu eigenlijk de functie / werking van een filter ?

Ik denk dat de manier waarop filters in eerste instantie worden gepresenteerd te simplistisch is filters,
zo wordt gezegd, laten signalen door op sommige frequenties, terwijl ze andere dempen.
Verzwakking houdt hier in dat het ongewenste signaal, of in ieder geval het grootste deel ervan,
op de een of andere manier uit het systeem wordt verwijderd.

Omdat de meeste conventionele filters echter bestaan uit nominaal verliesvrije componenten, is het de vraag,
wat er met de energie in deze stopbanden gebeurt, aangezien deze ergens heen moet.
Sommigen beweren misschien dat het er niet toe doet; het ligt immers buiten de interesseband.
Uit de band, uit het hart.
Als de out-of-band signalen er niet toe deden, waarom zou je ze dan in de eerste plaats filteren?
Ervaren ontwerpers weten dat out-of-band signalen rampzalige gevolgen kunnen hebben voor de systeemprestaties.

Mixers veranderen bijvoorbeeld hun prestaties als reactie op de soms onvoorspelbare en vaak snel variërende,
reactieve afsluitingen die ze in hun spiegelband worden aangeboden.
Rimpelingen, of in extreme gevallen een "suckout" - een scherpe, smalbandige daling van winst of,
efficiëntie kunnen optreden in het conversieverlies.
Intermodulatieproducten die het filter moest verzwakken, kunnen in feite worden gereflecteerd in de mixer om zich te vermenigvuldigen.

Het dynamisch bereik van versterkers kan ook worden verminderd door staande golven die zijn opgebouwd tussen hun,
uitgangen en een aangrenzend filter wanneer de versterking niet voldoende is afgenomen buiten de operationele band.
Onbedoelde zelfvooringenomenheid kan resulteren, en in het ergste geval, instabiliteit en oscillaties.
Vermenigvuldigers kunnen ook buitensporige conversie rimpels ontwikkelen, althans gedeeltelijk, doordat hun harmonischen,
in staande golven worden gevangen door een filter dat ze probeert te blokkeren.

Ironisch genoeg zijn zelfs filters zelf niet immuun voor de problemen van stopband interactie.
Het wordt algemeen erkend dat een cascade van filters niet gelijk is aan de som der delen.
Reactieve elementen in aangrenzende filters zullen vrijwel zeker frequenties vinden waarop ze met elkaar resoneren,
wat leidt tot valse doorlaatbandpieken waar er geen zouden moeten zijn.

Ik denk dat we de volgende conclusie kunnen trekken, nee conventionele filters dempen niet; ze reflecteren.
Dat is een veel meer beschrijvende term voor wat filters doen, en het is vernietigend
Waarom kan een filter niet zowel in zijn stop-band als in zijn pass-band worden geëvenaard?
Hier bedoel ik de reflectie mee een reflectie arm systeem heeft heel veel voordelen zeker als je filters gaat cascaderen.
In plaats van wiskundige formules probeer ik op deze wijze inzicht te geven waarom deze filter keuze.
En waar je dit type het beste kan inzetten !

Later meer ander wordt het een te lang stuk....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ik zal morgen je verhaal nog eens doorlezen,ik ben maar een simpele ziel..
Anyway,ik heb even een beginnetje gemaakt voor het filter.Spoeltjes gewikkeld en een schotje met doorvoer condensator gemaakt.

Hubie

Special Member

Eerste meting aan het filter.Morgen even kijken of ik met trekken of duwen aan de spoeltjes een beter resultaat krijg.

Ha mel, Hubie en allen,

In dit laatste stukje van het eerste onderdeel op de print de wijze waarop zo'n filter tot stand komt en hoe te berekenen.
Ook hier probeer ik zonder al teveel wiskunde inzicht te geven, voor de goede orde wij zijn nu in het middengolf / kortegolf gebied bezig maar,
ook voor je luidspreker wissel kan dit van belang zijn.
Denk even hoe de reflectie van de out band signalen de spreekspoel belast en harmonische / intermodulatie veroorzaakt.
Ik denk dat dit een interessant onderzoek is voor de audio ingenieurs ;)
Tevens is het geldig voor je actieve filter je moet maar eens een proef doen met een puls !

Maar je gaat sneller als ik kan schrijven _/-\o_
Dan maar tussendoor laat ik het volgende afspreken ( om teleurstelling te voorkomen ) als er een groen kader om een ontwerp staat kan het gebouwd worden !
Dan is er voorafgaand een uitleg gegeven hoe een en ander tot stand is gekomen zonder al te veel wiskunde eigenlijk alleen maar rekenen !

Maar nu de opzet van hetgeen je gebouwd heb, dit ziet er uit als een postzegel :) maar..... in de hoogfrequent regionen is dit vaak te mooi om waar te zijn.

Het is een symmetrisch filter in mijn laatste stuk later vandaag leg ik dit uit !
Het ligt dan ook voor de hand dat de opbouw ook symmetrisch wordt uitgevoerd....
Dus de componenten zoals je die heb opgesteld niets mis mee, alleen de weg er naar toe is wel erg lang aan beide kanten :D
Het is een behoorlijke inductie die je er bij schakelt.
Probeer je S.M.A. connector zo dicht als mogelijk op die postzegel te plaatsen.
Later meer in het laatste stukje teven hoe te berekenen!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk,

Ik denk dat het zinnig is als je het een en ander in wat grafiekjes laat zien.
Dus de verschillen tussen "standaard filters" en de gene die jij gebruikt.

Dus met de doorlaat, reflecties, phase en al de andere eigenschappen die jij van belang vind tussen de verschillende filter typen.
Als ik het goed begrijp kan jij dat makkelijk uit je gebruikte software pulken.

Ik bregrijp aan de tekst die je hebt geschreven wat je doel is, dit komt omdat ik vroeger aardag wat gelezen heb over diplexers achter diode mixers. :-)
Maar niet bij iedereen is dat natuurlijk zo, en een plaatje met de verschillen zichtbaar er in aangegeven, spreekt boekdelen.

Ik leer iedere keer wat bij van je artikelen, dank!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

Ik ga het filter ook eens gewoon op veroboard maken want ik begin nu te twijfelen aan die soldeereilandjes die ik op het massavlak lijm.Die soldeerpadjes zijn flinterdun (0,6 mm) dus in feite creeer ik daarmee extra condensators in het filter.Ik heb nu C1 en C4 door 100 pF trimmers vervangen en krijg dan een diepere notch(marker 2) maar die bult bij marker 4 moet veel kleiner.

Ha Hubie,

Ik heb vanavond de tekst plus tekeningen klaar zoals ik vermeld had.
Tevens een conclusie voor diegenen die de tekst te lang vinden en snel een resultaat willen zien.
Hiervoor ( nog niet gedaan ) zal ik een gedeelte van bovenstaande tekst knippen en plakken dit voor de leesbaarheid !
Verder zoals vermeld met een groen kader het bruikbare ontwerp dus wacht hier even op zonde van je werk.
Ook zal ik laten zien ( de vraag van @Blackdog ) wat de invloed is.....

Even het ontwerp wat ik heb laten zien, dat gaat met lumped elementen denk ik niet werken de Q van de spoeltjes is te laag 80 op zijn hoogst !
Ik had al aangegeven dat je aansluiting naar de connector erg lang is, en deze loopt boven het grondvlak dat wil je niet.
De inductie van de spoelen is relatief klein 122 nH je begrijpt dat elke 30 nH hier veel invloed op heeft.
Dan de spoelen boven het grondvlak ook hier is de kans op verstemming aanwezig algemene regel geen grondvlak onder een spoel ( boven en onderkant van de P.C.B. )!

Het gaat 9,5 van de 10 keer fout in de uitvoering omdat dit bijna niet in een formule te vatten is laat staan in een model |:(
Papier is geduldig en een simulatie geeft de richting van de beweging aan ik heb heel veel simulaties moeten vergelijken met,
de praktijk 4....20 % afwijking is heel normaal afhankelijk van de complexiteit.....

Het beste kan je doen wat jij en anderen op CO laten zien bouwen ervaring op doen en uitwisselen !
Zie dan ook altijd mijn commentaar als positief en opbouwend, ik heb heel veel schakeling ( professioneel ) moeten bouwen.
De ervaring die je dan opbouwt dat staat in niet een tekstboek wel in mijn schriftjes Ha..Ha... :P
Later meer....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Hubie,

Even op voor hand want ik zit te tobben met het uploaden van de tekst m.b.t. de foto's en berekeningen :(
Maar je zult wel met het proefje verder willen vandaar !
De eerste foto is het filter

Tweede foto de doorlaat en S11 reflectiedemping

en de laatste ter vergelijking een standaard laagdoorlaat filter

Ik zal volgende week een model bouwen om te laten zien hoe je dit op een stukje koper kan proberen.
Uiteraard komt het uiteindelijk op de ingangsprint maar voor de handenarbeid wel leuk.......

Zoals ik al aangegeven heb zal ik morgen of zondag de tekst posten hier staat stap voor stap de werkwijze hoe je aan zo'n filter kom.
Het zal duidelijk zijn dat doormiddel van transformatie je een HP, BP, BS kan verkrijgen.
In maart bezig geweest om het afstembaar ingangsfilter op deze wijze uit te voeren dat is heel veel rekenwerk, en misschien was ik al niet helemaal fit ;(
Ik zou nog een poging kunnen doen dit betekend dat je met twee, maximaal drie filters uitkom vergeet niet van 2 MHz tot 30 MHz,
komt dit overeen met 30 bandfilters :D :P

De volgende stap in het blokschema zijn de schakelaars / relais een test jig maken en dan de relais, schakel diodes en P.I.N. diodes meten.
Later meer.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Het gaat september worden voordat ik weer kan knutselen aan het HF project.Het is nu te warm en als het niet te warm is ben ik aan verbouwen\klussen.Zo is er altijd wat... ;-) Altijd wat is nooit niks..

Ha Hubie,

Ook die werkzaamheden moeten gebeuren :)
Ik probeer hier ook eerst de boel weer een beetje op de rit te krijgen !
Nog wel componenten binnen gehad maar zit nog op diverse spullen te wachten,
waarvan een aantal niet meer leverbaar blijkt.
Het grote probleem is de eis die ik me zelf heb opgelegd om S.M.D. te mijden.
Dat is vandaag de dag bijna niet meer mogelijk, tenminste als je moderne componenten wil gebruiken.

Nog wel de relais en diverse diodes gemeten op overspraak en intermodulatie deze zal ik uitwerken en posten.
Nog 4 types varactors gekocht alles 200+ zodat voor nabouw de levering zeker is :D

De spoeltjes is geen probleem maar de montage wel alles S.M.D. goede
kwaliteit en een redelijk hoge Q niets afregelen !
Op zich is de filterbak klaar d.w.z. met twee regelbare voedingen een voor de serie capaciteit en,
een voor de shunt capaciteit maar nu de sturing.

Dat is heel veel werk zou simpel zijn met een ROM waar een tabelletje in zit die een DAC aanstuurt maar,
we willen geen digitale klim bim dus....
Dan zit er niets anders op dan weeg netwerkjes berekenen temperatuur gecompenseerd voor de gelijkloop !

De eerste opgave is een test opstelling computer gestuurd waarmee ik de karakteristiek van de varactor,
combinatie ( spreiding ) kan meten....
In mijn filter berekening heb ik gekozen voor een γ van 1 dat wil zeggen een,
constante bandbreedte over het afstembereik.
Je kunt ook een γ van 0 kiezen dan bereik je een constante Q of er tussen in :)

Het is teveel werk om mijn berekeningen stap voor stap uit te leggen dit is toch gauw 4 A4 vellen vol :P
Als je zou vragen is het dan zo ingewikkeld nee en dan toch weer ja ;(
De orde van het filter is 2 maar heeft de zelfde uitwerking als een 6e orde binnen 1 octaaf.....
Dat was het weer even binnen kort weer verder met het bouwen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Het display van mijn 10 Khz - 220 MHz VFO zegt 145.200.00 MHz maar de SDR-RTL dongle zegt 145.215.000 MHz.Ra ra politiepet..

pa3gws

Golden Member

Misschien kan je het hiermee oplossen dit staat boven aan in de sketch die we gebruiken.
#define XT_CAL_F 33000: Si5351 calibration factor, adjust to get exatcly 10MHz. Increasing this value will decreases the frequency and vice versa.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Aaah,ok.Ik ga binnenkort wat nauwkeuriger meten,eerst de boel een paar uur aanzetten en dan nog eens meten.De specs van de RTL-SDR dongle:
<1 PPM temperature compensated oscillator (TCXO) – Accurate tuning and almost zero temperature drift (2 PPM max. initial offset, 0.5-1 PPM temperature drift)

Dat is toch vrij nauwkeurig maar niet direct na het aanzetten natuurlijk.

Edit\ Het getal (of waarde ?) 33000 omhoog = frequency omlaag en vice versa.Moet ik bij dat getal dan in tientallen of honderdtallen denken?Of alleen het laatste cijfer?

pa3gws

Golden Member

Op 11 november 2022 16:11:02 schreef Hubie:
Edit\ Het getal (of waarde ?) 33000 omhoog = frequency omlaag en vice versa.Moet ik bij dat getal dan in tientallen of honderdtallen denken?Of alleen het laatste cijfer?

Geen idee mijn frequentie counter geeft aan 50 Mhz precies en het display 49.997.020 ik ga het vanavond eens proberen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Even zitten stoeien met de waarde.
Als ik in de sketch de waarde 33000 verander in 86500 dan staat hij op 145.200 Mhz op het display op 145.200 Mhz op de counter.
En bij 50Mhz op het display wordt het 50.00024 Mhz op de counter.
Dus de waarde moet in grote stappen worden veranderd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Aah,bedankt pa3gws,dan weet ik,om en nabij,een startpunt om de frequentie juist te krijgen.

Hubie

Special Member

Op 1 juli 2022 15:32:41 schreef electron920:
Ha Hubie,

Even op voor hand want ik zit te tobben met het uploaden van de tekst m.b.t. de foto's en berekeningen :(
Maar je zult wel met het proefje verder willen vandaar !
De eerste foto is het filter [bijlage] Tweede foto de doorlaat en S11 reflectiedemping [bijlage] en de laatste ter vergelijking een standaard laagdoorlaat filter [bijlage]

Ik zal volgende week een model bouwen om te laten zien hoe je dit op een stukje koper kan proberen.
Uiteraard komt het uiteindelijk op de ingangsprint maar voor de handenarbeid wel leuk.......

Zoals ik al aangegeven heb zal ik morgen of zondag de tekst posten hier staat stap voor stap de werkwijze hoe je aan zo'n filter kom.
Het zal duidelijk zijn dat doormiddel van transformatie je een HP, BP, BS kan verkrijgen.
In maart bezig geweest om het afstembaar ingangsfilter op deze wijze uit te voeren dat is heel veel rekenwerk, en misschien was ik al niet helemaal fit ;(
Ik zou nog een poging kunnen doen dit betekend dat je met twee, maximaal drie filters uitkom vergeet niet van 2 MHz tot 30 MHz,
komt dit overeen met 30 bandfilters :D :P

De volgende stap in het blokschema zijn de schakelaars / relais een test jig maken en dan de relais, schakel diodes en P.I.N. diodes meten.
Later meer.......

Groet,
Henk.

Hoi Henk,
spoeltjes van 124 nH,volgens de calculator kom ik dan uit op 6 windingen op een 6 mm boortje wikkelen en uittrekken tot een centimeter lengte.

Ha Hubie,

Ik pak morgen de lijst er bij ik welke stapel maar dat lukt me nu niet meer.
Die calculators zijn best wel nauwkeurig zeker als je het in de lucht opbouwt.
De parasitaire omstandigheden wegen veel zwaarder !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Op 6 december 2022 21:30:43 schreef Hubie:
Hoi Henk,
spoeltjes van 124 nH,volgens de calculator kom ik dan uit op 6 windingen op een 6 mm boortje wikkelen en uittrekken tot een centimeter lengte.

Dat kan idd wel kloppen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Tja,bij spoeltjes wikkelen van nano Henrys steekt het op een haar.
1 wikkeling te veel en je zit er mijlen ver naast. (btw,1 wikkeling te weinig ook. ;-)

Hubie

Special Member

Zo dan..het is alweer een paar maanden geleden dat ik hier rond gekeken heb.Druk,druk met andere dingen die helemaal niets met elektronica van doen hebben.
Maar ik heb een high level DBM in elkaar gefrabriekt en er wat aan gemeten.
Voor de RF en LO signalen wou ik mijn 2 kanaals DDS SigGen gebruiken maar ik kwam weer 1 verloopje BNC-SMA tekort.Ik heb nu de Nano-VNA als SigGen gebruikt voor de RF input naar de mixer.Het nadeel daarvan is dat het output level niet regelbaar is,die staat vast op 0 dBm - ±630 mV PP
De DDS output is uiteraard wel regelbaar,die is aangesloten op de LO ingang van de mixer(s)
Als vergelijking heb ik ook aan een andere mixer gemeten.
Het LO signaal is 8 MHz en het RF signaal is 15 MHz.
Het is eigenlijk appels met peren vergelijken want die plug-in mixer werkt van DC- 2000 MHz en mijn bouwsel slechts van 8 MHz - 150 MHz maar het was eigenlijk om te controleren of mijn mixer uberhaupt wel werkt. ;-)
Een heel oerwoud van mengproducten,8+15,15-8,23-15 etc.etc.

Edit\ Ga vanmiddag nog een keer meten maar dan met een 10 dB verzwakker er tussen aan de RF ingang.