vereffeningsleiding doorsnede

Ik zou ook graag die tabel eens zien, en de volledige opgave die je dient op te lossen zou ook handig zijn. Want de waarde die ik uitkom lijkt me niet logisch

Zoals @FET aangeeft, we denken graag mee, met de juiste info. :)

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 19 december 2021 18:00:17 (15%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

moet het zo ingewikkeld? K is in dit geval blijkbaar een correctiefactor die rekening houdt met de opwarming van de draad . Maar dat zit al vervat in de nomogrammen doorsnede/stroom. Het kan natuurlijk wel dat je het zo moet berekenen, hangt van de studierichting af. Welke opleiding volg je?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is dit werkelijk zo de opgave?

Ik kan me het haast niet voorstellen.
Als je hier aan rekenen moet dan kan het nog net met 2,5 qmm (als je koper gebruikt) , en dat lijkt me dat dat volgens de NEN1010 niet mag.

Was is Ia?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 december 2021 00:20:02 schreef Toeternietoe:
Is dit werkelijk zo de opgave?

Ik kan me het haast niet voorstellen.
Als je hier aan rekenen moet dan kan het nog net met 2,5 qmm (als je koper gebruikt) , en dat lijkt me dat dat volgens de NEN1010 niet mag.

Was is Ia?

Gegeven is:
LA = 2000A wissel (<5sec)
L = 3 meter.

mvdk

Golden Member

Ik ben zo dankbaar dat Toet er óók al naar vraagt, want ik ben hier altijd bang dom te worden gevonden.

Waarvoor staat die LA (=2000A)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik gok even dat in deze vraag 'LA' hetzelfde is als normaal 'Ia'.

--
Blijkbaar moeten we ook de begintemperatuur weten (worst case, neem ik aan), en de maximale eindtemperatuur die de kabel-ader mag bereiken om nog veilig te werken. Maar die temperaturen weten we ook niet.

Gesteld dát we ze zouden weten, dan krijgen we een k. Maar wat moeten we vervolgens doen? Dat staat weer ergens anders.

We missen in elk geval nog documenten 543.1.2, NPR-IEC60724, NEN10949; plus waarnaar dáár nog weer in verwezen wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 20 december 2021 19:08:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik gok even dat in deze vraag 'LA' hetzelfde is als normaal 'Ia'.

--
Blijkbaar moeten we ook de begintemperatuur weten (worst case, neem ik aan), en de maximale eindtemperatuur die de kabel-ader mag bereiken om nog veilig te werken. Maar die temperaturen weten we ook niet.

Gesteld dát we ze zouden weten, dan krijgen we een k. Maar wat moeten we vervolgens doen? Dat staat weer ergens anders.

We missen in elk geval nog documenten 543.1.2, NPR-IEC60724, NEN10949; plus waarnaar dáár nog weer in verwezen wordt.

Ik heb geen temperatuur..

De norm 543.1.2. kun je hier zien: https://postimg.cc/ThWsYhV1
Maar ik neem aan dat jullie ook wel een NEN1010 boek hebben?

De andere normbladen heb ik niet.

Maar gezien jullie (denk ik) al moeite hebben met deze opgave zegt al genoeg..

benleentje

Golden Member

Gegeven is:
LA = 2000A wissel (<5sec)
L = 3 meter.

Dat zijn enkel gegevens die je hebt gekregen maar wat is de vraag die daarbij hoort? Geef nu eens wel de complete vraag inclusief inleiding inclusief alles.

Maar die temperaturen weten we ook niet.

Zo even uit mijn hoofd dacht max 70 graden voor een ader met isolatie en 250 graden voor een on-geïsoleerde aarde draad. Om ander het maximum waarbij de draad wel roodgloeiend staat maar nog niet smelt :).

https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htm

Maar aan die laatse tabel heb je ook niet zoveel omdat er bij de gegevens staat <5 sec

Als je hier aan rekenen moet dan kan het nog net met 2,5 qmm (als je koper gebruikt)

Hoezo in mijn meterkast zitten automaten die 4,5kA aankunnen dan zou die stroom dus ook door 3 meter 2,5mm2 koperdraad kunnen gaan. Echter is de tijd dan max ca 0,3S en zeker geen bijna 5 seconde.

Dus nu ik over nadenk zou je eerst van de eindtemperatuur moeten uitgaan en is die max 50V gewoon een instinker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die (maximale) 50 V bepaalt de maximale weerstand, maar die is al uitgerekend.
Wat we nu moeten weten is hoe dik de geleider moet zijn.

Ik heb inmiddels de rest van de formules gevonden, en daar staat ook een kant-en-klare tabel bij met k-waarden voor verschillende soorten geleiders (vrij, in isolatie, brandgevaarlijk of niet, etc.).
Als ik nareken, kloppen mijn k-waarden met die uit de tabel.

Maar als ik dan de k-waarde (voor bijv. koper, blank, vrij liggend, 30 graden, max. 500 graden) invul in de uiteindelijke formule, dan komt daar een belachelijk dunne ader uit; dat kan nooit.
Ho, ik zie mijn fout al; het klopt wél. En de ader is niet dun. :)

Ik post mijn gegevens nu niet; eerst even kijken naar de gegevens waarvan onze vraagsteller moet uitgaan.

--

Op 20 december 2021 19:27:35 schreef MikeJoow:
Maar ik neem aan dat jullie ook wel een NEN1010 boek hebben?
De andere normbladen heb ik niet.

Maar gezien jullie (denk ik) al moeite hebben met deze opgave zegt al genoeg..

Nee, gek genoeg hebben we niet allemaal de NEN1010 gekocht. Dit is een elektronicaforum, geen elektriciënsbibliotheek.

En inderdaad, we zijn vast heel dom allemaal - maar geef ons dezelfde informatie als jij hebt, dan zijn we plotseling weer heel knap. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Alle gegevens die ik heb die heb ik opgegeven.
Meer heb ik ook niet anders had ik die uiteraard wel gegeven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met deze gegevens moet je wat aannemen.
In de NEN1010 gaat men uit van zo ongeveer kamertemperatuur, ik zou het op kunnen zoeken (doe ik niet) van +5 tot 35 graden.
Verder geen gegevens, dan hoef je er geen rekening mee te houden, zeer zeker als het een schoolvraag is.
Geleidereindtemperatuur mag standaard 70 graden zijn, maar bij sommige materialen mag het 90 graden zijn. Weet je het niet, dan neem je 70.

De formule heb je S = V (I2t) / k
Omdat je niet meer weet dan zou ik voor I 2000 nemen, dus I^2 = 2000 x 2000. T max 5 sec. die heb je ook.
k kun je uitrekenen, die berekening via tabel 54.A
Als materiaal neem je koper, dat het standaardmateriaal, als het anders is, dan had dat in de opgave moeten staan.

De lengte is niet bepalend..
En nu aan het rekenen.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 december 2021 19:46:51 schreef Toeternietoe:
Met deze gegevens moet je wat aannemen.
In de NEN1010 gaat men uit van zo ongeveer kamertemperatuur, ik zou het op kunnen zoeken (doe ik niet) van +5 tot 35 graden.
Verder geen gegevens, dan hoef je er geen rekening mee te houden, zeer zeker als het een schoolvraag is.
Geleidereindtemperatuur mag standaard 70 graden zijn, maar bij sommige materialen mag het 90 graden zijn. Weet je het niet, dan neem je 70.

De formule heb je S = V (I2t) / k
Omdat je niet meer weet dan zou ik voor I 2000 nemen, dus I^2 = 2000 x 2000. T max 5 sec. die heb je ook.
k kun je uitrekenen, die berekening via tabel 54.A
Als materiaal neem je koper, dat het standaardmateriaal, als het anders is, dan had dat in de opgave moeten staan.

De lengte is niet bepalend..
En nu aan het rekenen.....

Wat wordt er dan precies bedoeld met V ? Volt?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is een beetje lastig om te maken op je schermpje.
Ik bedoel,daar mee “De Wortel uit”
Kijk voor de juiste formule naar je link naar 543....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het gaat trouwens wél goed hoor, met die formules; eerder hierboven dacht ik van niet, maar ik deed zelf wat fout. Is in de post aangepast. :+

e: Oh, en nu werkt hier de link naar 543 ook. Mooi!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 20 december 2021 20:49:47 (16%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Geleidereindtemperatuur mag standaard 70 graden zijn, maar bij sommige materialen mag het 90 graden zijn. Weet je het niet, dan neem je 70.

PVC is dacht ik 70 graden en neopreen of rubber mag weer iets warmer. Maar een ongeïsoleerde draad heb je ook nog en die mag max 250 graden worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Oke,

ik heb nu dus de volgende waardes:
S = V (I2t) / k
V (2000x2000 ... Tijd? maar moet ik die x 5 doen?)
Dan delen door K dat is 226mm2 zie tabel 54.A

Ik weet dus even niet wat ik met de tijd moet doen.
K twijfel of ik die goed heb gezien @pamwikkeling een andere tabel heeft..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zie het zo: als de stroom langer moet lopen, dan loopt de temperatuur ook langer op. Dus wil je die binnen de perken houden, dan moet je voor een langere tijd ook een dikkere geleider gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Tijd? maar moet ik die x 5 doen?)

Als je het heel erg precies wilt doen en ook kleiner dan 5 seconde dan is dat 4,9999999999999999999 enz seconde maar eigenlijk is het toch gewoon 5 seconde.

Dan delen door K dat is 226mm2 zie tabel 54.A

Maar waarom perse tabel 54A? Die 226 is in A√s/mm2 dat is heel wat anders. Feitelijk is het daar een deelformule in de vorm die erboven staat. Eerste deel van de totale formule.
k is daar helemaal niet gegeven er word enkel uitgelgd hoe je dat zelf kan berekenen, voor 3 metalen is er dan al wat gegevens aangeleverd. k kan je daar nog niet bereken omdat je de eind temperatuur nog niet kent. De eind temperatuur is dan afhankelijk van je isolatie materiaal met als max 250 graden ivm met brandveiligheid.

Maar ik neem aan dat jullie ook wel een NEN1010 boek hebben?

Dat mag je niet zomaar aannemen die van mij is alweer ergens uit 2000 of zo erg oud dus. De nen normen zijn nooit gratis en je moet er dus voor betalen er zijn er dus maar weinig die ze zo hard nodig hebben dat ze dat steeds doen.

K twijfel of ik die goed heb gezien @pamwikkeling een andere tabel heeft.

Dat lijkt me wel de goed k is daar gegeven nu moet je enkel nog weten uit welke materialen je aarddraad bestaat.

Als je die niet hebt gekregen dan moet je dat zelf gaan invullen naar logica. En dat is dan vrijwel altijd voor de meest slechte situatie. (Tip waar de temp het minst hoog mag worden)

vereffeningsleiding. wat zou dat zijn geïsoleerd of niet?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pamwikkeling

Special Member

Er zijn blijkbaar verschillende k waardes, al naar gelang de plaatsingswijze van de aardingsgeleider.

- bovenste deel van de tabel : k-waarden voor geïsoleerde beschermingsgeleiders die geen deel uitmaken van de kabels of voor blanke beschermingsgeleiders in contact met de bekleding van kabels

- middelste deel van de tabel : k-waarden voor beschermingsgeleiders die deel uitmaken van een meer-dradige kabel

- onderste deel van de tabel : k-waarden voor blanke geleiders die geen enkel materiaal raken dat beschadigd kan worden door de maximum toegelaten temperatuur

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijft lastig, ook voor mij.
Vooral. et de tabel van @pamwikkeling erbij.

Vereffeningsleidingen zijn voor mij in woonhuizen meestal blank.
Maar dan zitten ze vaak op een houten plank gespijkerd, dus NIET brandvrij.

In industirie zijn de vereffeningsleidingen meestal geisoleerd.
Dan heb je weer een hele andere waarde voor k

In deze vrijwel onmogelijke opgave kan de TS alleen aannames doen van het onbekende, en er dan bij vermelden hoe hij aan zijn antwoord komt.
Dus Er vanuitgaande dat de vereffingsleiding ......... aangelegd is, is de k waarde ...... en moet S (leidingdoorsnede) minimaal ... mm2 zijn.
Afgerond naar de dichtsbijzijnde DIKKERE handelsmaat word de leiding .... mm2

Nogmaals succes.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Nog in verband met de 5 seconden tijdsbeperking.

De stroom door een geleider zorgt voor opwarming van deze geleider (I²R).
Maar om brand te voorkomen, moet de opwarming beperkt blijven in tijd. (lees : de beveiliging moet de foutstroom snel genoeg onderbreken).
Men stelt vast dat, als een opwarming beperkt blijft tot 5 seconden, er niet genoeg warmte (energie) overgedragen wordt naar de omgeving om een gevaarlijke situatie te creëeren. De opwarming van de geleider is adiabatisch.

.

.

bron : Legrand Power Guide 2009 / book 4
Sizing conductors and selecting protection devices

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Om het nog lastiger te maken....
Een beschermingsleiding is geen vereffeningsleiding.

En het was al zo moeilijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

In deze vrijwel onmogelijke opgave kan de TS alleen aannames doen van het onbekende, en er dan bij vermelden hoe hij aan zijn antwoord komt.

Ik denk ook dat dat de doel van de vraag is. Dus niet zo zeer het antwoord zelf maar meer de methode op zich.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.