30kW FO bord Danfoss 130B6068 DT5

jerome

Golden Member

Ik wil een 3 jaar oud project oprakelen en een nieuwe voeding bouwen voor een zwaar FO bord. De voeding was stuk gegaan omdat er kortsluiting was ontstaan in de externe 0-10V thermostaat die zijn voeding nam uit de 24V ext. De enige opto van die schakelende voeding doet de spanning. Die van de stroombegrenzing zijn ze vergeten, evenals een glaszekering voor de extrene 24V uitgang. Een zeer raar concept met een fet en transistor in 1 huis. De 8pin driver chip zo goed als verdampt en veel kleine componenten rond de gate allen in sluiting. Ik denk nu daar een andere voeding voor te fixen. Aangezien de trafo meerdere gescheiden uitgangen doet, moet deze blijven dienen. Voorlopig is het grootste probleem te achterhalen op welke frequentie die trafo rustig gaat draaien zonder te vroeg te verzadigen. De schakelaar zou volgens de sheet tot 150kHz doen, maar zo hoog zal dat nooit zijn geweest.

Ik ben toevallig bezig met een 130B6010 DT/8 board te reverse engineeren omdat daar de IGBT van ontploft is met een zwik stuurcomponenten.

Dat is lekker K. gemaakt omdat al die zooi onder de IGBT zit en je er dus never nooit bij kunt.

Daar zit lijkt het een zelfde soort voedingkje in lijkt het?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Die tor C20DE... is toch nergens te krijgen, en ik weet ook niet welk drive ic er in moet. De verwijderde smd zener en de 2 transistoren zijn ook een vraagteken. Niet dat ik voor het ding een toepassing heb, maar het ligt uit elkaar in een kist, en ik moet eens de keuze kunnen maken, weg kieperen of repareren :-).

Dat STC20DE90HV ding is inderdaad wel een exotisch ding. Tegenwoordig is het zowiezo een wonder als je iets nog kunt aankomen.

Ik zal vanavond eens kijken of er in de drive van mij ook een SO8 chippie daar zit en wat het is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Dank u, mss kan ik dan via die sheet de schakelfrequentie anterhalen. In zijn oorspronkele toestand herstellen kan alleen als ik een sloopbord zou vinden met een ander defect en dezelfde hulpvoeding.

Volgens mouser.com is dat ding obsolete. De vraag of er een replacement voor is?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bij de drive die ik heb liggen (7.5 kW) zit er aan de primaire kant:

2x deze (top markings, beide ST, SO8):

431I
E9737
(Is een TL431ID, voltage reference)

1x deze:

28448B
EZ752
(Is een ST2844B)

Ook nog een BCP55

De schakeltor is een gewone 3-poter, kan het nummer niet zien omdat er een plastic bescherming omheen zit die ik er dan af moet slopen.
De primaire voeding komt van de DC+ bus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Dank voor de moeite. Zo te zien heeft jouw borje een ander opzet en dus niet die dikke schakel 4poter. Niet verwonderlijk dat een 7,5 en een 30kW bordje niet hetzelfde zullen zijn qua componenten. Niet getreurd, heeft me nog niets gekost en de fo kreeg ik gratis.

Ik was weer verder mijn eigen reverse engineered schema te tekenen. En ik kreeg een idee waar zo'n rare tor misschien voor gebruikt zou kunnen zijn.

Zou die exotische TOR/FET gebruikt worden om een STO te implementeren bij die drive die jij hebt? (Safe Torque Off).
Het FET deel kan dan afgeschakeld worden en de hele drive kapt er dan mee?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 9 januari 2022 13:43:31 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Dank, maar het is niet nodig om tijd te spenderen aan een verloren zaak. Het opzet valt niet te begrijpen, en als dit ooit hersteld raakt zal het met een gangbaar concept gebeurd zijn.

jerome

Golden Member

Voor hen die het opzet begrijpen en er voordeel in zien. Ik alleszins niet.
ESBT

jerome

Golden Member

Ondertussen ben ik zo ver dat ik meen te weten dat de geplofte driver een UC3842A moet zijn geweest. De pinout en de randcomponenten kloppen precies met deze uit de datasheet en zo ook dat de schakelfrequentie rond de 60kHz zal zijn. Als vervanger voor die obsolete STC20... heb ik IGBT STGP6NC60HD in gedachten. Wordt hedendaags in industriële toepassingen vaak gebruikt. Heb die trouwens ook nog in voorraad. Zijn snelle en robuste dingen die door hun lage gate capaciteit gunstig zijn voor de driver. Nu komt het :-), in de datasheet geeft men een shuntweerstand voor stroombegrenzing van 0,5 Ohm, maar de voedingsspanning is maar 115V voor een 27Watt voeding. Mijn voeding komt op 230V~ 310= en ik heb een kleine 100W nodig. Effectief meet ik door extern voeden van de verschillende lijnen samen +- 50Watt. De trafo kan veel meer aan omdat deze ook eventuele externe randapparaten van de FO kan voeden met zijn EXT24V uitgang, wat niet hoeft. Hoe kan ik nu die sens weerstand gaan bepalen? Experimenteren lukt vaak wel, maar gokken ben ik niet goed in :-).

jerome

Golden Member

Ondertussen werd de voeding herwerkt met gangbare componeneten en is de eerst test bevredigend. De stroombegrenzing ga ik oplossen met een snelle printzekering secundair. Heb als sense weerstand experimenteel 0.47 Ohm gekozen en daarmee geeft de voeding voldoende om de interne organen te bedienen.