van 12 V naar 0.1 V

Hallo,

Is het mogelijk door middel van kleine lampjes van 3.5 v de spanning naar 0.1 volt te brengen? Dit zou in serie moeten plaatsvinden. en dan schakel ik lampjes 3.5 + 5 + 2.5 + nog een diode aan elkaar. En dat zou als het goed is - 11.9 V zijn.
12 - 11.9 = 0.1 V. Werkt deze redenering zo?

Hoor graag meer uitleg.

Met vriendelijke groet,

Vincent

zo werkt het niet.

Je wilt dus eigenlijk gewoon 100mV DC willen? en bij welke stroom?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met gloeilampjes zeker niet, inderdaad.

Een mogelijke manier zou zijn om een voldoende nauwkeurige stroombron te maken, en daarmee een voldoende nauwkeurige weerstand aan te sturen. Zeg maar 1 mA doorheen 100 ohm, dan heb je 100 mV. Maar die spanning mag nauwelijks belast worden, hang er indien nodig of gewenst iets impedantieverlagends achter, een buffer bv. met een opamp. Maar kies de opamp zorgvuldig, want 100 mV is akelig dicht tegen de voedingsnul. Met een CA3140 dacht ik dat het moet kunnen. Of kan er een negatieve hulpspanning voorzien worden?

Ik ben wel nieuwsgierig naar het totale plaatje: waarvoor is die 100mV= nodig? In wat voor een apparaat of toestel gaat dit te pas komen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kan wel met een lampje van 12V 100mA, en een serie weerstand van 1 Ω.

Arco

Special Member

Nadeel is dan dat de spanning over de weerstand veel hoger is (piek) zolang het lampje nog niet op temperatuur is.
Je kunt ook een mosfet of BISS transistor daarvoor misbruiken.
(die hebben een Source/Drain overgang met bepaalde weerstand. Als je de stroom erdoor goed instelt kun je op 100mV komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja in theorie kan het wel met lampjes en een diode, maar er zal altijd toch nog een gewone weerstand nodig zijn waarover die 0,1V komt te staan dit word een spanningsdeler genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler

Een lamp is dan gewoon een weerstand met groter vermogen, maar een lamp is erg temperatuur gevoelig en daarom niet aan te bevelen om 0,1V te maken. Er zijn betere manieren maar dat hebben we meer informatie nodig omtrent wat je nu precies nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 26 februari 2022 21:34:14 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Een BISS transistor (van Nexperia) is een hybride transistor met transistor front-end en mosfet back-end. (lage stuurspanning en lage drain-source weerstand)
https://www.nexperia.com/search.html?q=pbss2540&searchCategory=

Bestaan al een behoorlijke tijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wanneer het precies 100mV moet zijn kun je het beste een PWM buck converter gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hallo

Wat een goede reacties al.
Ik heb het nodig om 30 A te krijgen, dus is de gedachte om de spanning zo laag mogelijk te maken op een 12 v accu.
Misschien is dat niet nodig zoals big_, al zei je kunt om 0.1 V te krijgen, net voldoende stroom en weerstand gebruiken. De stroom is alleen hier dan heel laag en heb ik alleen 0.1 V niet wat ik zoek... al was het wel, even voor mijn begrip, moet ik dan na de spanningsverdeler nog een lampje gebruiken?

Ik lees van Benleentje dat het niet handig is om lampjes te gebruiken maar het kan wel met een 1 ohm en 12 v lampje, maar dan heb je warmte verlies en dat verlaagt het weer, op zich is dit niet erg het hoeft alleen kort te werken. En al was de weerstand begin hoog, dan wacht ik even tot ik die Amperes krijg. Andere alternatieven: LT3080 (wordt niet meer gefabriceerd, is hier nog aan te komen? en is dat zoiets als 12V aanvoeren en dan heb je 0.1V?)

Inderdaad als ik zo begrijp, is misschien die buckconvertor het beste, dat zei die meneer op Farnell ook al, waren heel behulpzaam. Ik kon met behulp van https://www.allaboutcircuits.com/tools/voltage-divider-calculator/ als voorbeeld 10.000 Ohm (10kOhm) als R1 genomen en met 84,5 Ohm voor R2 en ik kom dan vrij nauwkeurig op 0,1 Volt uit.
Kijk heel erg uit naar jullie reacties. Dankjewel allen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het zou wel eens nuttig kunnen zijn om het ruimere plaatje te schetsen. Wat dient er tenslotte te worden gerealiseerd? Waar komt die 30A vandaan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 maart 2022 21:01:00 schreef Vincel:
Ik heb het nodig om 30 A te krijgen, dus is de gedachte om de spanning zo laag mogelijk te maken op een 12 v accu.

Alle manieren die jij voorstelt, die zouden in zo'n geval 3W aan de belasting leveren. Redelijk subtiel.

Maar... meer dan 350W aan verliezen in de "regeling" hebben.... Pietsie lomp voor 3W in de belasting....

Echt: Het "grotere plaatje" is nodig om een beetje zinnig advies te kunnen geven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij wil een 30A bij 0.1V bron hebben, en dat voeden uit 12V. Klinkt vrij wild en uitzonderlijk. Ik schat in dat ie eigenlijk iets anders nodig heeft, maar da's niet duidelijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

30A en kleine lampjes gaat niet samen.
Dus dan vraag ik me toch af waar die 30A dan moet lopen?

Mogelijk om stroom sensoren te testen?
Maar 0,1V is dan een wat onhandige wens, want met die open klem spanning mag de weerstand in de kring niet meer dan een paar mOhm zijn.

30A, 0.1V is maar iets van 3W. Sure, niet ideaal bij een meet-weerstand, maar ik kan me voorstellen dat er apparaten zijn waarbij op die manier een stroom gemeten wordt.

Maar goed. Er zijn nu diverse mensen die op diverse manieren hebben aangegeven: De "eisen" zijn zo raar dat iedere oplossing die we aandragen gewoon nooit goed kan zijn.

De TS had gezien zijn latere verduidelijking kunnen vragen: "ik wil van 12V 0.1V maken, hoe moet dat?" Dan had ik kunnen zeggen: 1k en 120k als spanningsdeler. Gezien we nu weten dat ie denkt 30A nodig te hebben...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik denk dat hij een 30A stroombron zoekt die max 100mV mag zijn (CC) Of een 100mV spanningsbron die max 30A kan leveren (CV).
Of wil hij CC en CV ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nicht fragen, nur wundern :) Zolang de topicstarter niet meer uitleg geeft valt hier niks zinnigs toe te voegen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 maart 2022 23:58:06 schreef rew:
[...]Alle manieren die jij voorstelt, die zouden in zo'n geval 3W aan de belasting leveren. Redelijk subtiel.

Maar... meer dan 350W aan verliezen in de "regeling" hebben.... Pietsie lomp voor 3W in de belasting....

Echt: Het "grotere plaatje" is nodig om een beetje zinnig advies te kunnen geven.

Wederom wat een goede antwoorden weer. Super bedankt.

Om jullie wat duidelijkheid te geven het betreft een stroom opwekker om te zien wat de gevolgen zijn bij speciaal apparatuur in zulke stroomhoogtes.

De 350 W die dan verloren gaat, vindt plaatst in het circuit neem ik aan, dat lijkt me ideaal. Mijn redenatie ging zo dat ik 0.1 V / 10k ohm en 30 A ging krijgen, dat 12 V en 3.4 A begin waarden zijn maar dat klopt totaal niet. (domdom I = R / U)

Ik heb aan Watts, 40.8 Joule(van een accutje 12V 3.4 A), dat moet ik omvormen, van die 12V naar 1.36 V en dan heb ik 30 A.
- Kleine lampjes zijn niet handig had ik al gezien kunnen alleen 3.4 A aan.
- Zo lage spanning en hoge ohm overheerst de spanning?
Ik heb een accu 12V dus, en ik wil 30 A krijgen. Weerstanden hoe dat precies is aan jullie de vraag. Die 0.1 V was dus dom en hoeft niet.
Misschien beter de vraag, als ik 30 A wil krijgen, welke volt en weerstanden kan ik daar het beste voor gebruiken?

Op 21 maart 2022 01:06:56 schreef Vincel:
Ik heb aan Watts, 40.8 Joule(van een accutje 12V 3.4 A), dat moet ik omvormen, van die 12V naar 1.36 V en dan heb ik 30 A.
- Kleine lampjes zijn niet handig had ik al gezien kunnen alleen 3.4 A aan.
- Zo lage spanning en hoge ohm overheerst de spanning?
Ik heb een accu 12V dus, en ik wil 30 A krijgen. Weerstanden hoe dat precies is aan jullie de vraag. Die 0.1 V was dus dom en hoeft niet.
Misschien beter de vraag, als ik 30 A wil krijgen, welke volt en weerstanden kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik ben redelijk goed in het uitpuzzelen wat iemand bedoelt, ook al schrijft ie het onhandig op. Hier kom ik echt niet uit.

Ik heb... watts... Joule.

Klopt niet met mekaar.

12V, 3.4A -> 1.36, 30A

Dat kan theoretisch, maar niet met een lineaire regelaar, "lampjes" of weerstanden zoals je blijft voorstellen.

Nee, dat kan niet met weerstanden.

Je hebt een DCDC converter nodig zoals deze: https://www.aliexpress.com/item/1005002168346393.html

Ik heb deze gekozen over een aantal andere die 15A aan zouden kunnen, maar vervolgens hebben ze een filmpje er bij staan van een 15A versie die getest is. Ik betwijfel of ie echt 15 laat staan 20A haalt. Groter kan ik ze op aliexpress even niet vinden voor je.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
JoWi

Special Member

Op 21 maart 2022 07:28:43 schreef rew:
[...]Ik ben redelijk goed in het uitpuzzelen wat iemand bedoelt, ook al schrijft ie het onhandig op. Hier kom ik echt niet uit.

TS Heeft een accu van 12V, 3.4 Ah en berekent dan 12 * 3,4 = 40,8 Joule. Hier gaat zoveel mis dat ik het niet eens probeer uit te leggen.

Op 21 maart 2022 01:06:56 schreef Vincel:
[...]
Om jullie wat duidelijkheid te geven het betreft een stroom opwekker om te zien wat de gevolgen zijn bij speciaal apparatuur in zulke stroomhoogtes.

Denk je dat er door jouw apparatuur automagisch 30A gaat lopen als je 0.1 Volt aanbiedt ?
Om 30A door een willekeurig apparaat te sturen heb je een stroombron nodig en geen spanningsbron wat je accu is (Ik negeer het theorema van Norton maar even)

Ignorance is bliss
mel

Golden Member

Op 26 februari 2022 21:50:45 schreef Arco:
Een BISS transistor (van Nexperia) is een hybride transistor met transistor front-end en mosfet back-end. (lage stuurspanning en lage drain-source weerstand)
https://www.nexperia.com/search.html?q=pbss2540&searchCategory=

Bestaan al een behoorlijke tijd...

nog nooit van gehoord.... 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

*Snif snif* ... Ik ruik ... *snif* .. free energy?

Anoniem

Is het misschien een oplossing om een loodaccu te gebruiken en deze gewoon op de belasting kort te sluiten?

In combinatie met een temeratuurbeveiliging.