van 12 V naar 0.1 V

Je krijgt dan alsnog die 400W aan verliezen. Alleen is het onderdeel waar de veliezen in plaatsvinden de lood-accu....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 maart 2022 01:06:56 schreef Vincel:
Om jullie wat duidelijkheid te geven het betreft een stroom opwekker om te zien wat de gevolgen zijn bij speciaal apparatuur in zulke stroomhoogtes.

Dit geeft helemaal geen duidelijkheid. Wat voor een stroomopwekker? En is die stroomopwekker het apparaat wat die 0,1V bij 30A produceert, of juist verbruikt? En wat bedoel je met speciale apparatuur?
Kortom, je moet veel concreter worden. Laat een schema zien van wat je van plan bent.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 februari 2022 21:50:45 schreef Arco:
Een BISS transistor (van Nexperia) is een hybride transistor met transistor front-end en mosfet back-end. (lage stuurspanning en lage drain-source weerstand)
https://www.nexperia.com/search.html?q=pbss2540&searchCategory=

Bestaan al een behoorlijke tijd...

Een application note van Philips legt het uit: (2,6 MB)
http://notes-application.abcelectronique.com/004/4-7728.pdf

Let niet op het Duitse Engels - er is verder goed door te komen.
Ik zie alleen geen verwijzing naar mosfets; het ziet er voor mij uit als een gewone bipolaire transistor met rasteremitter en een lage verzadigingsspanning.
De besproken BISS-jes gaan daar maar tot 5A, maar dat was in 2002. Aan de andere kant, het gaat om 'small' transistors, dus veel meer zal het misschien ook nooit geworden zijn.

Nieuwere bronnen vind ik niet zo gauw. In een video van DigiKey wordt een webpagina (digikey.com/ptm) van ze genoemd, maar die is uit de lucht.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 maart 2022 08:13:24 schreef JoWi:
[...]TS Heeft een accu van 12V, 3.4 Ah en berekent dan 12 * 3,4 = 40,8 Joule. Hier gaat zoveel mis dat ik het niet eens probeer uit te leggen.
[...]
Denk je dat er door jouw apparatuur automagisch 30A gaat lopen als je 0.1 Volt aanbiedt ?
Om 30A door een willekeurig apparaat te sturen heb je een stroombron nodig en geen spanningsbron wat je accu is (Ik negeer het theorema van Norton maar even)

Op 21 maart 2022 13:24:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een application note van Philips legt het uit: (2,6 MB)
http://notes-application.abcelectronique.com/004/4-7728.pdf

Let niet op het Duitse Engels - er is verder goed door te komen.
Ik zie alleen geen verwijzing naar mosfets; het ziet er voor mij uit als een gewone bipolaire transistor met rasteremitter en een lage verzadigingsspanning.
De besproken BISS-jes gaan daar maar tot 5A, maar dat was in 2002. Aan de andere kant, het gaat om 'small' transistors, dus veel meer zal het misschien ook nooit geworden zijn.

Nieuwere bronnen vind ik niet zo gauw. In een video van DigiKey wordt een webpagina (digikey.com/ptm) van ze genoemd, maar die is uit de lucht.

Hallo mannen, ik heb echt enorme dankbaarheid naar jullie reacties, ik weet niet wie jullie zijn of waarom, maar voor de goeie echt top. Ben zo druk geweest dus ik antwoord laat.

- Jowi en anderen, het doel is om te meten hoe de stroom geleid op een onderdeel dat 800 - 840 watt krijgt (bij 30 A, afmetingen, een koperen draad met straal 2.25 mm van 1 meter lang). Gewoon een kacheltje, het onderzoek is, hoe beïnvloedt de temperatuur de geleidbaarheid?

De opzet, we hebben 800 watt, bij 12 V en 31.5 A. En meten het erna weer het wattage. We bestuderen hoe snel de temperatuur stijgt naar 100 graden. Met de soortelijke warmte(380 Joule / kg , komt dat op 45 sec. Maar dit verliest veel geleidbaarheid, namelijk 0,393 % watt per graden. Is deze geleidbaarheidsdaling evenredig met de temperatuurverhoging, dus is E_elec-loss = Q?
1 graden stijging zou een verlies van 53.58 watt moeten tonen. Na 3 graden stijging zou het 160,74 watt aan verlies tonen.
Dit plotten we in een grafiekje.

Om direct te zijn, hoe krijg ik het snelst 30 A? bij een accu van 12V?
Ik heb naar de opties van BISS-jes -> maar dit is veelste lage amperes. 0,2 A en 400 maH, nee ik zoek echt 30 A. Wel heb ik ergens anders twee goede opties gevonden, namelijk, Buckconverter dat 20 A kan omzetten, maar dan is je input dus 240 Volt als ik me niet vergis. en een mosfet, waar je ook 15 A mee kan krijgen, maar dan brand ik denk ik de mosfet af. Hierom de vraag wat is de beste optie om 30A te krijgen?

Goed.... Je belasting is dus een koperdraad,

Je zegt dat je er 800W in wilt proppen. Kan je willen. Mij best.

Je zegt dat je 12V 31.5A hebt. Dat is 378 W. Dus die 800W ga je daar nooit uit kunnen halen. Dus: waar ga je de 800W vandaan halen ?

Je zal een DCDC converter moeten hebben/maken.

Het probleem is dat ik er ondertussen diverse voor je ontworpen heb in m'n hoofd, en die hebben allemaal een verlies wat een veelvoud is van de 800W aan vermogen die je de belasting in wil hebben.

Een standaard spannings-gestuurde DCDC meet de uitgangsspanning op 0.6 tot 1.25V. Dus de uitgangsspanning moet hoger zijn dan die waarde. Als je 0.1V verwacht... dan gaat dat dus niet werken. Of je moet nog eens 5*800W ergens kwijt kunnen.

Ik werk met de LM3409. Die is stroomgestuurd en kan het niet zo veel bommen wat de uitgangsspanning wordt.... (Hmm. Onder de 1.5V bij nader inzien doet ie het mogelijk toch niet, maar daar valt wat aan te doen.)

Maar dat ding heeft een stroom-meet-weerstand waar 0.25V over gaat vallen.... Daar gaat 2.5*800W. Oh.... En hij is niet syncrhoon. Dus er zit ook nog een diode van zeg 1V -> 10*800W in het circuit.

Ter info: 800W bij 0.1V is 8kA. Dat is ongeveer het dubbele van wat deze jongen trekt:
https://prive.bitwizard.nl/Railion_1604.jpg
Edit: CO blijkt de link van het plaatje op wikipedia niet lekker te vinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/1600/1800_(elektrische_locomotief)#/media/Bestand:Railion_1604.jpg

P.S.2: ten overvloede: Voor dit soort stromen bestaan geen standaard DCDC converters, dus je zal hem zelf moeten maken.

P.S. Ik denk dat de getallen die je ons geeft nog steeds niet kloppen. Dan moeten we gokken wat wel en wat niet. Of jou huiswerk doen en dingen gaan uitrekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Terechte opmerking van je, er gaat iets mis met de getallen !
Ik denk dat @fred101 de spijker op de bekende kop slaat :?

Even voor @Vincel kan je de vraag nog een keer formuleren, ik zie het zo corrigeer me als ik er naast zit.
Je heb een spanningsbron ( accu ) en hier wil je een stroombron van maken dat kan elektronisch actief maar,
ook passief denk aan een weerstand....

Het doel van jou experiment is een stroom met een zekere nauwkeurigheid door je test object te sturen ( geleiding ) en de temperatuur te observeren !
In de door jou gestelde vraag kan ik de 0,1 V niet helemaal plaatsen of wil je ook de spanning over je test object meten ?
Of andere mogelijkheid wil je een potentiaal van exact 0,1 V over je test object creëren.....

Een keuze van 8 kleine weerstanden parallel bijvoorbeeld 22 Ω 50 Watt levert een belasting op van 396 Watt bij een spanning van 12 V.
Dit is een redelijke snelle oplossing zo'n dummy is schoon er valt maar weinig spanning over je test object,
alle ongewenste signalen beïnvloeden je meting.
En de prijs rond de € 30,- eventueel een koel plaat en een kastje.
Het is uiteraard van belang dat je bron.... accu of voeding stabiel is over je meet periode !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 april 2022 16:34:22 schreef rew:
Goed.... Je belasting is dus een koperdraad,

Je zegt dat je er 800W in wilt proppen. Kan je willen. Mij best.

Je zegt dat je 12V 31.5A hebt. Dat is 378 W. Dus die 800W ga je daar nooit uit kunnen halen. Dus: waar ga je de 800W vandaan halen ?

Je zal een DCDC converter moeten hebben/maken.

Het probleem is dat ik er ondertussen diverse voor je ontworpen heb in m'n hoofd, en die hebben allemaal een verlies wat een veelvoud is van de 800W aan vermogen die je de belasting in wil hebben.

Een standaard spannings-gestuurde DCDC meet de uitgangsspanning op 0.6 tot 1.25V. Dus de uitgangsspanning moet hoger zijn dan die waarde. Als je 0.1V verwacht... dan gaat dat dus niet werken. Of je moet nog eens 5*800W ergens kwijt kunnen.

Ik werk met de LM3409. Die is stroomgestuurd en kan het niet zo veel bommen wat de uitgangsspanning wordt.... (Hmm. Onder de 1.5V bij nader inzien doet ie het mogelijk toch niet, maar daar valt wat aan te doen.)

Maar dat ding heeft een stroom-meet-weerstand waar 0.25V over gaat vallen.... Daar gaat 2.5*800W. Oh.... En hij is niet syncrhoon. Dus er zit ook nog een diode van zeg 1V -> 10*800W in het circuit.

Ter info: 800W bij 0.1V is 8kA. Dat is ongeveer het dubbele van wat deze jongen trekt:
[afbeelding]
Edit: CO blijkt de link van het plaatje op wikipedia niet lekker te vinden.
[afbeelding]

P.S.2: ten overvloede: Voor dit soort stromen bestaan geen standaard DCDC converters, dus je zal hem zelf moeten maken.

P.S. Ik denk dat de getallen die je ons geeft nog steeds niet kloppen. Dan moeten we gokken wat wel en wat niet. Of jou huiswerk doen en dingen gaan uitrekenen.

Hallo REW en electron290,

Ten eerste super bedankt voor jullie expertise.

Het doel van dit experiment is om met een bepaalde stroom en voltage, een wattage te creëren om de temperatuur te verhogen. Hiermee observeren we wat de invloed van temperatuur op vermogen is. Hoe snel daalt P bij T?

I = 30 A
U = 0.1
P = 40.8
T = bv. 35*

I = 30 A
U = 0.1
P = 30.8
T = bv 50* Dit moet stabiel, anders zien we inderdaad niet dat het door de temperatuur komt. Een vaste initiële spanning en amps is dus nodig.

De maakbaarheid
DCDC convertor en een LM3409 kan op zich. Want zou ik de voltage omvormen naar uitgangsspanning 0.6 V, dan krijg ik toch gelijk 68 Amp?
Mijn zorg is dat bij hogere V dat het doorbrand, maar dat is onterecht want P blijft constant door het hele systeem. Een niet synchrone LM, maakt het lastig want dat wordt snel heet. Hoe snel kan ik dit maken?
Meerdere weerstanden om 30 A te maken, en daarmee P meten kan ook.

Ik wil 30 A creëren, ik denk nu dat ik het met 2 autoaccu's kan doen, die parallel te schakelen, 12 V en 15 AH parallel -> 30 Ah. want het doet er niet zo toe dat het via die ene accu gaat. Immers, het ding staat even aan 10 sec, dan zal T stijgen, we gaan meten wat P is. Vervolgens 20 sec, T zal meer stijgen en weer meten.

Indien REW en electron290 zeggen een convertor is makkelijk goedkoop te maken. Dan prima maak ik dat(en plaats ik koelplaatje/een fan bij).

Zie graag weer jullie respons.

Spanning over, stroom door, weerstand van en gedissipieerd vermogen in een geleider hangen bij DC direct met elkaar samen. Daar valt niets te ontdekken. Bij AC komen de impedanties er bij, maar ook dat is goed gekend.
Het is niet mogelijk 1 ADC door, 1 VDC over een geleider te meten en iets anders dan 1W dissipatie en een weerstand van 1Ω te hebben.
Het risico op meetfouten door fouten in de opstelling is bij grote stromen en kleine spanningen wel aanzienlijk.

De weerstand is een beetje afhankelijk van de temperatuur, en de temperatuur van het vermogen en de thermische eigenschappen van de geleider. Omdat de temperatuurcoefficient van de weerstand van de geleider meestal wel bekend is, of anders eenvoudig te meten, is ook die niet zo spannend.

Wat u wilt meten zullen dus mogelijk vooral de thermische eigenschappen, warmtecapaciteiten en termische weerstanden, van de geleider zijn. Zeker als het een systeem is met meerdere weerstanden en capaciteiten achter elkaar, koeling door convectie etc. kan dat behoorlijk complex zijn.

Mijn vermoeden is dat een simpel experiment met een accu en wat gepaste weerstanden en meetapparatuur al aardig wat inzicht kan geven. De temperatuursteiging zal allicht nogal vlot gaan, een filmpje van de instrumenten kan dan als een goedkope datalogger dienen.

Zoek echter iemand in uw omgeving met middelbare school natuurkunde om even mee te kijken, er zijn grenzen aan wat handig over te brengen is via een forum.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik snap er minder en minder van.

I = 30 A
U = 0.1
P = 40.8

Ofwel worden er zeer exotische eenheden gehanteerd ofwel is dit onzin.
30 A bij 0,1 V geeft 3 W, punt aan de lijn.

Hiermee observeren we wat de invloed van temperatuur op vermogen is.

Oorzaak en gevolg omgekeerd? Het toegevoerd vermogen zal een stijging van de temperatuur veroorzaken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Oh. Ik was begonnen te typen dat de TS de weerstand van de koperdraad wilde meten. Maar ik zie het nu. TS heeft een lesje natuurkunde nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik was begonnen te typen dat de TS de weerstand van de koperdraad wilde meten

Wees maar niet te zeker. Zolang het niet duidelijk is wat er nu precies wel dient bereikt te worden kunnen we niks uitsluiten.

Ik vrees dat we hier te maken hebben met een typisch geval van "rommelig geschreven, rommelig bedacht". Misschien zou de topicstarter nog meer gebaat zijn bij een introductie tot logisch denken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 mei 2022 11:06:47 schreef Vincel:
[...]
Het doel van dit experiment is om met een bepaalde stroom en voltage, een wattage te creëren om de temperatuur te verhogen. Hiermee observeren we wat de invloed van temperatuur op vermogen is. Hoe snel daalt P bij T?

Wil je de invloed meten van temperatuur op de soortelijke weerstand van een materiaal? Maar dan uitgedrukt in gedissipeerd vermogen bij vaststaande spanning, i.p.v. soortelijke weerstand?

Waarbij stroom door het materiaal de vermogensdissipatie veroorzaakt die het materiaal moet laten opwarmen?

Een soort "hoeveel vermogen neemt deze straalkachel koud en op verschillende temperaturen die langskomen tijdens het opwarmen"?

Het is mij anders nog altijd een raadsel wat je wilt gaan doen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 22 mei 2022 16:36:52 schreef KlaasZ:
Hij weet het zelf ook niet.

Of misschien is het diep in het eigen hoofd wel heel duidelijk, maar slaagt zij/hij er niet in om de vraag helder te verwoorden. Zeker niet voor ons, en misschien zelfs niet voor zichzelf.

In mijn eigen informaticaberoep heb ik keer op keer op keer ondervonden dat het meer moeite kostte om mensen te helpen bij het duidelijk omschrijven van hun vraag/verzoek/probleem, dan om het dan inderdaad te beantwoorden of op te lossen. Het was ooit een huisgrapje om te stellen dat we ons, na onze it-carrière, gingen vestigen als psychiater, met onze zeer ruime ervaring in het begeleiden van dit proces van bewustwording en verwoording.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Een koperdraad van 0,4 ohm gebruiken. Daar de accu mee kortsluiten, dan loopt er 30A.
Maar ik heb geen idee wat je nu wilt.

Schoolopdracht of free energie ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Schoolopdracht of free energie ?

Wie weet zelfs beide?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 mei 2022 16:54:31 schreef big_fat_mama:
Of misschien is het diep in het eigen hoofd wel heel duidelijk, maar slaagt zij/hij er niet in om de vraag helder te verwoorden.

Als hij al zo'n moeite heeft om de vraag duidelijk onder woorden te brengen, dan vrees ik het ergste voor de rapportage als het experiment is uitgevoerd.

lijkt getroll maar 1A (pril) is al voorbij.

Uiteraard snap ik dat als T stijgt de weerstand stijgt. We moeten rekening houden met niet alleen thermische eigenschappen van de kachel, maar ook van de kabels en het board. Het wordt onduidelijk wat verband is, echter zullen we het toch willen zien.

Elk een bijdrage. Dus een serieschakeling die weerstanden vormen, dat de totale P zal dempen. Ook het draad zal weerstand hebben afhangend aan diameter.

Onderzoeksvraag is: Hoeveel zal P dissiperen bij een temperatuur stijging a? Dat is natuurlijk al vaak onderzocht maar wij willen het even in actie zien.
Bv. Hoeveel vermogen neemt de straalkachel af, bij een stijging van 15 ºC?

Registreren we de temperatuur dan zouden we met soortelijke weerstand het aantal Ohm berekenen.

Tevergeefs, nogmaals laten we niet op het onderzoeksrapport richten, maar op het halen van 30A.
De vraag is heel simpel, hoe krijg ik 30 A met 2 accu’s? Iemand scherp zij al, koperdraad 0.4 ohm gebruiken, afknijping en hoge stroom hoppa. Dat zei mijn werkplaatsbegeleider ook. Hoe dan?!

Hitte → Weerstand, dat R = stijgt, U / I * I2 = P, I daalt harder dus P daalt. De stijging in T omgerekend naar Joule, zou gelijk aan P daling zijn, zoiets.

Ik heb nodig:
* 2 accu’s
* hittesensor
* aantal weerstanden
* stroommeter
* en veel meer...

Ja het hoeft niet lang aan te blijven, inderdaad. 10-15 sec is voldoende.
Indien je niet direct antwoord kunt geven is dat prima, maar ik reageer er niet op want ik zoek gewoon 30 A.

Bijgaand vind je 5 manieren die ik heb verzameld van anderen. Graag stemmen welke jij goed vindt en als je het echt shit vind(wat te verwachten is) vertel wat er beter aan moet. Ik ben zoals je al gemerkt heb een enorme noob in elektronica, maar daarom mijn reik hiernaar toe. Hoop dat jullie me wat kunnen verlichten.

Die woordenbrij snap ik niets van. Je haalt allerlei dingen door mekaar. "P dempen". "serieschakeling die weerstanden vormen".

Maar goed. Instructie om niet na te denken over waar (TF) je mee bezig bent en "concentreren op 30A halen", dat kan ik opvolgen.

(is het nog malicious compliance als je het er bij zet?) :-)

Oh.... Ik had een klein beetje scheef gelezen. Ik dacht dat je zei dat je 0.4mm draad had.

Ik heb voor je uitgerekend dat je 9 meter draad nodig hebt van 0.4mm2 (oppervlakte van de doorsnede), en dat als de accus dus met stevige draden parallel gezet zijn.

Je kan ook 1mm2 draad gebruiken.
Bijvoorbeeld hier kan je dat kopen: https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/klussen/elektra/verlengsnoer-20…

Daar heb je dan 25 meter van nodig. Je kan bijvoorbeeld hem bij 12 meter afknippen, daar dan de twee aders kortsluiten en dan dus aan het begin de twee aders op de accus aansluiten.

Laat je weten hoe het afloopt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

30A: Twee 12V accus parallel, 24 15W 12V autolampjes parallel. Warmte en 30A, thermometer erbij, wat wil je nog meer...

of een 30A autozekering

Maar aangezien dit blijkbaar iets school-achtigs is, lijkt me het veel beter om eens een boek over electronika te lezen want je hebt echt geen idee waar je mee bezig bent.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Gebruik een trafo met een dikke secundaire wikkekling.
Dan kun je gemakkelijk 30A halen. Dit is wel AC. ;)

Ik begin je te begrijpen. Maar volgens mij denk je veel te moeilijk, of heb je een elektronica/natuurkunde docent die je de oren van je hoofd l*lt met halve informatie zonder dat je er iets wijzer van wordt. :-)
Het begin is écht om duidelijk te hebben wat je wilt, en dat concreet in een onderzoeksvraag te noteren.

Op 5 juni 2022 04:00:31 schreef Vincel:
We moeten rekening houden met niet alleen thermische eigenschappen van de kachel, maar ook van de kabels en het board. Het wordt onduidelijk wat verband is, echter zullen we het toch willen zien.

Elk een bijdrage. Dus een serieschakeling die weerstanden vormen, dat de totale P zal dempen. Ook het draad zal weerstand hebben afhangend aan diameter.

Oftewel: "Alle onderdelen in apparaat X beschouwen we samen als één weerstand (Rtot). Wij verwachten dat ieder onderdeel een eigen temperatuurcoëfficient heeft die Rtot beïnvloedt. Wanneer apparaat X aan staat, verwachten wij dat verschillende onderdelen zullen opwarmen, waardoor wij verwachten dat Rtot zal veranderen.
Als dat zo is, zal het opgenomen vermogen van apparaat X ook veranderen. Wij willen onderzoeken hoe het opgenomen vermogen van apparaat X verandert als gevolg van de opwarming van de diverse onderdelen."

^ Als voorzetje. Op de uni/HBO is dit nog steeds een formulering met gaten, op MBO zul je ermee wegkomen. Een mooiere/uitgebreidere formulering met bronvermeldingen mag je zelf over nadenken. Evenals waar je je temperatuur- en vermogenssensor gaat plaatsen.

Onderzoeksvraag is: Hoeveel zal P dissiperen bij een temperatuur stijging a?

Nu komen we ergens.
Twee dingen:
1. P kan niet dissiperen. P = vermogen. Opgenomen of gedissipeerd vermogen kun je uitdrukken in P.
a. "Deze kachel neemt P = 2 kW uit het lichtnet."
b. "Deze kachel levert P = 2 kW aan warmte."

Vraag: Als er nu een ventilator in de kachel zit, welke P verandert dan en waarom wel/niet?

En nog een vraag: wordt bij jullie apparaat ál het opgenomen vermogen gedissipeerd?

2. De helft van je onderzoeksvraag ontbreekt (verschil).

Je mag de onderzoeksvraag zelf correcter omschrijven met de voorzetjes hierboven.

Bv. Hoeveel vermogen neemt de straalkachel af, bij een stijging van 15 ºC?

Sorry, maar met zo'n formulering werd de rest van mijn onderzoeksrapport geeneens nagekeken. :-)
Na een stijging van 15 °C kan wél, met een voor- en na-meting.
Goed letten op je formulering!

Registreren we de temperatuur dan zouden we met soortelijke weerstand het aantal Ohm berekenen.

Maar...?

Tevergeefs, nogmaals laten we niet op het onderzoeksrapport richten, maar op het halen van 30A.

Laten we dat wel doen, want je onderzoeksvraag rammelt en daardoor je materiaal & methode sectie ook. Is niet erg, daarvoor vraag je tenslotte om hulp.
Nogmaals: Wat wil je met 30 A? Welk apparaat wil je 30 A doorheen sturen om de effecten van opwarming te bepalen?
Als je bijv. 30 A door een 230 V 2 kW straalkachel wilt sturen, heb je zo'n 800 Volt gelijkspanning nodig (en ontstaat 24 kW gedissipeerd vermogen, dus kort plezier van je straalkachel, nog afgezien van waar je dat vermogen vandaan gaat halen).
Met 0,1 V begin je dan niets, er stroomt dan 4 mA.
En reageert jouw apparaat überhaupt op gelijkspanning (je 0,1 V gaat gelijkspanning zijn)?

De vraag is heel simpel, hoe krijg ik 30 A met 2 accu’s? Iemand scherp zij al, koperdraad 0.4 ohm gebruiken, afknijping en hoge stroom hoppa. Dat zei mijn werkplaatsbegeleider ook. Hoe dan?!

Hitte → Weerstand, dat R = stijgt, U / I * I2 = P, I daalt harder dus P daalt.

Je bedoelt dat je draadweerstand verandert doordat de draad opwarmt? Correct.
Kun je dit effect verkleinen, bijv. door de temperatuurverandering van de draad te verminderen?
M.a.w. zijn er factoren waar je invloed op hebt? Zo ja, op welke en hoe (simpel nadenken!).

De stijging in T omgerekend naar Joule, zou gelijk aan P daling zijn, zoiets.

De opwarming van de draad omrekenen naar verloren vermogen, en daarvoor corrigeren? Veel te ingewikkeld en teveel onbekende variabelen (o.a. afkoeling naar de omgeving).

Ja het hoeft niet lang aan te blijven, inderdaad. 10-15 sec is voldoende.

In welk apparaat wil je na 10-15 seconden een effect meten?

Indien je niet direct antwoord kunt geven is dat prima, maar ik reageer er niet op want ik zoek gewoon 30 A.

30 A bij 0,1 V; welk apparaat slurpt in vredesnaam zoveel stroom bij die spanning? Ik ken er geen.

Lang verhaal kort: je verhaal klopt op elektronisch vlak nog niet, je onderzoeksvraag rammelt nog, je materiaal & methode rammelt. Zonder verdere uitwerking van jullie kant kunnen wij geen zinnige antwoorden geven op je vragen.

Misschien een gek idee maar zou dit voor een klein puntlasapparaat kunnen zijn. Bijv. lassen van lippen van li-on cellen?

Op 5 juni 2022 12:03:43 schreef Boet:
Nu komen we ergens.

Je negeert zijn opdracht:

Op 5 juni 2022 04:00:31 schreef Vincel:
Tevergeefs, nogmaals laten we niet op het onderzoeksrapport richten, maar op het halen van 30A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/