Binnenwerk van de DM41. Ziet er keurig uit.
De gehele achterplaat hoeft niet open om de batterijen (2x aa) te vervangen, die zitten in een houder onder een dedicated klein klepje.

Beste Henk,
Het vragen naar de beste multimeter is hetzelfde als vragen: wat eet je het liefst.
Iedereen heeft zijn favoriet, de vraag is: wat doe je ermee? En wat heb je te besteden? Er zijn er vanaf een paar tientjes (laten liggen) tot €€€€€
Ikzelf heb alleen maar Fluke, een 85, 87, en de 175
Prachtige meters, maar ik betrap me erop dat ik de 175 het meest gebruik. Lekker handzaam en accuraat.
Als je het kunt missen, ga dan voor een iets betere (hoeft van mij geen fluke te zijn hoor).
Hoogstwaarschijnlijk heb je daar langer en meer plezier van.
Gr. Ron

Op 23 maart 2022 10:45:46 schreef winands:
...en een brymen draagtas meteen bij gekocht dan is de meter beschermd overal mee te nemen.

Het plastic voor het scherm is een minpunt, er komen makkelijk krassen in (eerstehands ervaring helaas), dus dat is wellicht geen overbodige luxe.

Op 23 maart 2022 17:37:09 schreef Ledlover:
[bijlage]

Binnenwerk van de DM41. Ziet er keurig uit.
De gehele achterplaat hoeft niet open om de batterijen (2x aa) te vervangen, die zitten in een houder onder een dedicated klein klepje.

2xAA! :D
Instelpotmeters in 2022... :r

Hallo
Ik wil eerst en vooral beginnen met IEDEREEN die reeds gereageerd heeft te bedanken. Bedankt voor jullie tijd en moeite!! Ik wil wel nog reageren op paar posts :) !
Henk H. : bedankt voor je reactie Henk maar ik heb het niet zo voor tweedehands. Ik koop mijn spullen het liefst nieuw , dat geeft toch wat meer zekerheid.
Arco : terechte opmerking Arco! Ik heb echter op het forum niet direct een antwoord gevonden op mijn vraag. Ik heb twee modellen die ik interessant vind en ik wou eens polsen of er op het forum gebruikers zijn die ervaring hebben met één van deze toestellen. Door deze topic te starten heb ik trouwens zonder dat het de bedoeling was Hubie een tip gegeven :) !
Hubie : graag gedaan hoor :) ! De minpuntjes die je opsomt zijn voor mij ook niet belangrijk. Ik heb een PEAK LCR45 meter en nog een andere goede meter waar ik capaciteiten kan mee meten en ook ik heb het opslaan van meetgegevens en bediening met de PC niet van doen!
Jeever : super blog! Ga ik zeker nog naar terug. Veel interessant leesvoer! Heb de test van de Owon gelezen en hij komt er erg goed uit! Met grote capaciteiten blijkt hij het moeilijk te hebben maar daar heb ik dan andere meters voor (zie mijn antwoord aan Hubie).
High met Henk : bedankt voor je input Henk. Echter vind je een Keithley of Agilent niet makkelijk tweedehands en alhoewel ik geen seconde twijfel aan de kwaliteit van deze merken koop ik dan liever een nieuw iets minder kwalitatief toestel.
Kruimel/fred101 en winands eveneens bedankt voor jullie bijdrage. Duidelijk fans van de Brymen :) ! Jullie bijdrage versterkt alleen al mijn vermoeden dat het best wel een goed toestel is voor zijn geld!
Enfin , de keuzestress is er iets minder op geworden :) ! De Fluke ga ik al elimineren (stond toch al laatst in mijn voorkeurslijstje). Blijven over de Owon en de Brymen.
De Owoon benchtop multimeter zou wel erg mooi staan op mijn werkbank (zie foto) :) . Ik heb een scoop , functiegenerator en verschillende voedingen. Eigenlijk ontbreekt er een “vaste multimeter” :) . Alleen al daarvoor zou ik er ééntje aanschaffen!
Aan de andere kant is de Brymen ook wel erg aanlokkelijk. Ik vind hem erg mooi en de reviews en commentaren hier zijn erg lovend.
Ik ga er nog een paar nachten over slapen. Volgende week neem ik een beslissing. Ik laat jullie zeker weten wat het geworden is. Hou jullie intussen vooral niet in om alsnog te reageren :) .

Grtz
Chris

Op 23 maart 2022 18:57:44 schreef Kruimel:
[...]Het plastic voor het scherm is een minpunt, er komen makkelijk krassen in (eerstehands ervaring helaas), dus dat is wellicht geen overbodige luxe.[...]2xAA! :D
Instelpotmeters in 2022... :r

De instelpots vielen me juist op in positieve zin. Duidelijk dat je 'm kan kalibreren, mocht ie ooit verlopen.
Het zijn gesloten modellen en de asjes zijn verzegeld met kleine vlekjes zwarte lak.

Op 23 maart 2022 19:31:15 schreef Ledlover:
[...]
De instelpots vielen me juist op in positieve zin. Duidelijk dat je 'm kan kalibreren, mocht ie ooit verlopen.
Het zijn gesloten modellen en de asjes zijn verzegeld met kleine vlekjes zwarte lak.

Ik heb best wel slechte ervaringen met instelpots. Alleen als ze als spanningdeler werken is er wat nauwkeurigheid. Als variabele weerstand zijn ze erg onnauwkeurig.

Ja ik ook, wat mij betreft is een instelpotmeter een reden tot achterdocht. Zijn ze hier een set oude chips aan het opmaken? Tegenwoordig kan je in dit soort producten alles makkelijker programmeren, dat verloopt ook minder. Zelfs de multimeters van twee tientjes hebben dat inmiddels onder de knie. Misschien is dit een omgelabeled goedkoop product uit het verre oosten waar wat meer marge overheen gaat?

Op 23 maart 2022 19:28:07 schreef Thunderace:
Enfin , de keuzestress is er iets minder op geworden :) ! De Fluke ga ik al elimineren (stond toch al laatst in mijn voorkeurslijstje). Blijven over de Owon en de Brymen.
De Owoon benchtop multimeter zou wel erg mooi staan op mijn werkbank (zie foto) :) . Ik heb een scoop , functiegenerator en verschillende voedingen. Eigenlijk ontbreekt er een “vaste multimeter” :). Alleen al daarvoor zou ik er ééntje aanschaffen!

Tja, als de pasvorm op je werkbank het criterium is... Er kwam eerder best een leuk multimetertje met wekker ter sprake:
https://www.uploadarchief.net/files/download/aneng%20an-888s.jpg
Van: Post op "Het grote interessante aanbiedingen topic deel 6"

Zou toch prachtig staan? :P

Ik laat jullie zeker weten wat het geworden is. Hou jullie intussen vooral niet in om alsnog te reageren :).

Ik ben nieuwsgierig. :)

PS Wel een mooie werkplek, zou hier misschien een mooie toevoeging zijn: Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Op 23 maart 2022 19:28:07 schreef Thunderace:
Heb de test van de Owon gelezen en hij komt er erg goed uit!

Wat niet in de test staat is dat de Owon rete traag is met een weerstandsmeting, tijdens het springen naar het juiste bereik geeft de meter 00000 aan (duurt een seconde of 3) het is dan alsof je sluiting meet. Persoonlijk vind ik het heel hinderlijk en even snel wat weerstanden meten kun je wel vergeten...
Ik gebruik de Owon niet als hoofdmeter dus voor mij is het niet zo'n punt.

Spanningsmetingen werken wel heel snel.

De meter start wel supersnel op en is ook zuinig (ongeveer 1,5W) en in de uit stand is het verbruik nihil.

Ja dat klopt,is idd een beetje traag.
Een doorverbinding meten met de beeper gaat wel direct en snel.
Bij mijn andere meters is de beep dan weer met vertraging.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (23%)]

Er is nog iets om rekening mee te houden als je gaat vergelijken. De Brymen zit aan de bovenkant van de hand-held markt.
De Owon zit aan de absolute onderkant van de bench-meter markt.

Ik zag trouwens op de Eleshop een paar nieuwe meters van CEM die wel interessant leken:

Vooral die laatste leek wel een heel aardige keuze voor de €70 dat ze er voor vragen, al vond ik er erg weinig informatie over. Het is goedkoop genoeg om een gok op te wagen...

Ik heb van CEM een meter-scoop. Accessories waren erg goed en de opbouw van binnen is ook goed. Boot snel maar heeft een "twee stap" meting wat ik niet echt fijn vind. Voor mij ging het om een meter met eenvoudige scoop om even snel naar dingen als rimpelspanning te kijken en dat doet hij goed. Als je een echte scoop zoekt is het niks. Dit is een vrij uitgebreide DMM met als extraatje een scoop mode die gewoon via de multimeter bussen meet dus. Precies wat ik zocht. De meeste scoopmeters zijn scoop met beperkte DMM en de scoop dan via een aparte ingang.

Er is een video van Joe Smith waarbij hij een DT9939 test op 'robustness' en slijtage. Ofwel hoe ver kan ik gaan met het mishandelen van een meter. Zijn "gouden standaard" is trouwens de B869S :-)

CEM is de OEM van veel Extech meters. Vandaar dat CEM wel een OK merk is.

Precies, dat is hetgeen me ook een beetje triggerde, want ik zie best veel functionaliteit voor de gegeven prijzen. Als het dan ook nog eens kwaliteit is... :9~

Hoi
Toch nog even reageren :) !
@Kruimel : de pasvorm is helemaal geen criterium hoor :) ! Ik bedoel eerder dat het instrumentarium op mijn werkbank quasi volledig zou zijn met een benchtop multimeter :) ! Op het blog van Jos Verstraeten staat er een test/review van de Aneng AN-888S en hij doet het voor zijn prijs helemaal niet onaardig! Ik ga het echter bij de Owon of Brymen houden (die bezorgen mij al keuzestress genoeg :) ). Bedankt voor het compliment en misschien ga ik eens een nieuwe foto nemen (waar mijn werkplek volledig op staat) en hier eens op het forum posten!
@Thevel : Jos Verstraeten maakt in zijn review gewag van de traagheid bij het meten van bepaalde grootheden. Bedankt voor uw insteek! Letterlijk overgenomen van zijn blog :
“Wat opvalt is dat de meter erg traag is met het instellen van het juiste meetbereik. Als u bijvoorbeeld eerst een kleine gelijkspanning in het mV-bereik meet en dan opeens een spanning van 30 V aanbiedt duurt het wel vijf seconden voor de meter zich aan de nieuwe ingangswaarde heeft aangepast. Hetzelfde geldt bij het meten van eerst een kleine weerstand en nadien een grote weerstand”.
@Hubie : en en en :) ? Is de Owon reeds in uw bezit? Hoe bevalt hij?
@fred 101 : daar ben ik me heel goed van bewust! Met de Brymen koop ik redelijke kwaliteit en de Owon is iets minder. Dilemma. Subiet koop ik ze alle twee :) !
Grtz
Chris

De Owon kwam gisteren binnen,ik heb er nog niet veel mee gemeten alleen wat precisie weerstanden.
Eerst een paar antislip-rubbertjes eronder geplakt en met elastiek op de signaalgenerator vast gemaakt.Later komt daar klittenband voor in de plaats.
Ik moet het manual nog downloaden en uitprinten.

@Hubie : je hebt krek dezelfde signaalgenerator als ik :) !
Grtz

Heb ik ook, alleen het plakmerk is anders... ;)

Heb wel de draaiknop vervangen, want het ding wat er standaard op zit is een waardeloos geval...

Ja,ik heb al 4 verschillende plakmerken gezien maar dat was vroeger niet anders.(Meet)spullen van Tandy\Micronta\Realistic kwam je ook onder 5 verschillende merknamen tegen. ;-)

Bij mij zat er een jog-dial knop op (althans een Chinese poging daartoe om er een te maken... ;) )
Een gammel wiebelend knopje, te plat om aan de zijkant beet te pakken, en het 'vingerkuiltje' is ook onbruikbaar door de 'wiebelconstructie'...

https://tech.scargill.net/wp-content/uploads/2018/05/tmpA43A.jpg

Hoi

Belofte maakt schuld dus hier ben ik met de uitslag van een weekje gepieker en gepeins (lichtelijk overdreven :) ). Het is de Owon geworden. Ik heb juist de bestelling geplaatst bij eleshop. De Brymen kan ik echter ook niet "loslaten". Veel kans dat ik hem in een zotte bui ook nog bestel maar eerst , van zodra hij er is , mijn nieuwe "speeltje" testen. Nogmaals bedankt aan iedereen voor jullie insteek. Grtz Chris

Veel plezier ermee, en natuurlijk zijn wij ook geholpen als je je ervaringen ermee deelt! :)

Een beetje bank-meetinstrument moet een beetje"body"hebben, niet dat je bij de minste aanraking dat ding van tafel gooit..

Hoi
@ Kruimel : je mag er op rekenen dat ik binnen afzienbare tijd eens mijn ervaringen met de Owon deel!
@ mel : ik behandel mijn toestellen met de uiterste voorzichtigheid :) ! De kans dat ik hem van mijn werktafel kwak is bijzonder klein. Ik zocht een redelijk nauwkeurig maar vooral ook betaalbare meter en ik denk dat ik met de Owon een goede keuze heb gemaakt. Ik twijfel er niet aan dat er betere en solidere meters bestaan maar die kosten je dan ook een rib uit je lijf. Overkill voor een eenvoudige hobbyist zoals ik :) !

Grtz
Chris