fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een 911 kost heel wat meer dan een Tek 576. Is ook onpractisch voor gewoon gbruik. Gewoon een dure hobbie auto. Die BMW kan ook goedkoper. Het verbruik van beide is ook een stuk hoger dan die Tek. Daarnaast is 2 auto's overkill en niet nodig. Ik heb een oude Ford Ka, ge-erft van mijn moeder, ipv aan autos geef ik het uit aan elektronica. Daarnaast heb ik niet allemaal van die dure geluidsapparatuur. Mijn simpel, mengpaneeltje en actieve speakertjes zijn meer dan voldoende. Jij hebt een Fluke scoop meter, dat is ook professionele overkill voor de hobby. Zo mag ik nu weer zelf weten wat voor apparatuur ik gebruik 
Ik hou me professioneel met meten bezig
en hier probeer ik net het omgekeerde van wat jij denkt. De TS wil dingen die zelfs met die Tek niet lukken, en zeker niet met zo'n simpel zelfbouw. Hij moet gewoon een proefschakeling maken met de gewenste tor en dan met een sweep generator en Audio SA een plot maken, evt ook nog een Bode plot. Dan kun je torren zinvol matchen of testen.
En het maakt niet uit of je naar Ib of Ic kijkt (een CT doet beide, hij weet Ib en meet Ic) Dat doen die hobby dingen ook. Met een echte CT kun je nog veel meer meten, zoals Ib, lekstroom, zelfs een indicatie van ingangs capaciteit/zelfinductie etc.
Maar het blijven DC metingen voor een onderdeel wat je met AC gaat gebruiken.
Maar ik zal er over ophouden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Twee auto's valt nog mee, de sultan van Brunei bijv. heeft er 7000+... (waarde $2.5 miljard dollar)
(die kan 20 jaar lang elke dag in een andere auto rijden...
)
En Fred101,
Nog bedankt voor je uitgebreide uitleg.
+ Overigens is voor het matchen van paralelle Powertorren in zware Power Amps wel belangrijk.
(thermal runaway van een zwakke broeder).
+ Bij het instellen van de ruststroom is de Ft niet zo belangrijk : Deze audio torren hebben vaak een relatieve "lage Ft; MJ21194G : 4 MHz).
+ Op Fora zoals www.DIYaudio.com zitten ook gerenommeerde ontwerpers.
(ook b.v. ontwerpers van (Nelson) Pass en Bryston).
Dus het zijn geen "AudioPhools".
+
Er zijn hier ook threads, waarin aangetoond is dat goed gematchedte eindtorren een AMP met significant lagere vervorming oplevert.
(Of dat hoorbaar is, is een andere zaak),
Bram, bedankt voor alle moeite die je hierin stopt!
Ik heb helaas vandaag geen tijd om naar de inconsistentie in de RB printplaat te kijken.
Hopelijk morgen.
Geen probleem hoor, het blijft hobby.
RAAF12
Golden Member
Op 5 januari 2024 18:12:34 schreef redguuz:
En Fred101,+ Overigens is voor het matchen van paralelle Powertorren in zware Power Amps wel belangrijk.
(thermal runaway van een zwakke broeder).
.....
Er zijn hier ook threads, waarin aangetoond is dat goed gematchedte eindtorren een AMP met significant lagere vervorming oplevert.
Er zijn vele soorten vervorming
Niet-harmonische-Harmonische-Intermodulatie-Cross_over-Transient Intermodulatie.
Als iemand iets publiceert in het AES journal is het zeker betrouwbare info.
Zelf benoemde 'professortjes' op het WWW, daar kan je beter sceptisch over zijn.
(matched pairs)
Klopt, ze worden in gematched in de amp gezet bij die merken. Ook bij andere apparatuur wordt gematched zoals bij recorders. De versterking voor opname en weergave in de Revox A77 recorder ging over op transistors in epoxy behuizing en daar zaten uitgezochte modellen in met verfstippen op. Dat was om de versterking in de kanalen te matchen.
Bij pro videomengtafels van Grass Valley idem dito, 'factory selected' * staat er dan onderin het schema bij een weerstandje. Dat doen ze omdat een instelpot iets voor luie ontwerpers is. En de tijd hebben om de juiste weerstand te kiezen. Bij massaproductie wil je natuurlijk wel het aantal afregelpunten beperken. Maar zal het wegens de kosten wel nodig zijn. Pro en consumenten audio en video vind ik niet goed vergelijkbaar.
@Fred Beetje zelf sleutelen vond ik leuk, maar merk nu wel dat het fysiek zwaarder wordt. Er ziet hier in de buurt een hobbygarage met brug die gehuurd kan worden, dat is dan wel weer prettig. De gebruikte Fluke 867B kocht ik voor een grijpstuiver, de Fluke 87-1 werd nieuw gekocht.
RAAF12
Golden Member
Op 5 januari 2024 18:33:13 schreef bprosman:
[...]
Geen probleem hoor, het blijft hobby.
Lijkt me leuk om zo'n ding te bouwen, misschien zijn er meer gegadigden die een PCB willen kopen?
Hi RAAF12,
Ik had me al aangemeld bij Bram voor een PCB.
Nog bedankt voor je aanwijzingen mbt het meten van hFE bij hoge Ic 's bij Power Transistoren, omdat dat representatief is, voor hun operating conditie.
PS.
Als ik de van een ON Semi 2N3773 bij een Ic van 6 Ampere, de Ib en Vbe wil bepalen (bij een gegeven Vce):
Blijf ik dan in het SOA (Safe Operating Area) van deze transistor bij een Vce van 5V ??
Hartelijk dank voor advies.
Sorry RAAF12,
SOA van een OnSemi 2N3773 vergeten bij te voegen.
Volgens mij kun je bij een Vce van 5V en een IC van 6A , deze 2N3773 meten, zonder hem kapot te maken.
Je zit volgens mij nog binnen het SOA. Correct??
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Dat zit wel binnen de SOA, maar tijd speelt ook een rol.
Jouw curve is voor 1 seconde. Binnen 1 seconde kan dat. Zodra dat langer duurt, heb je de curve voor die tijdsduur, of voor constant, DC, gebruik nodig:
Hier zie je dat bij de DC curve je bij 5V nog steeds flink over 10A mag gaan.
Maar dan is er weer iets: dit gaat uit van een buitentemperatuur van 25 graden. Op een ideale koelplaat dus. Jouw transistor gaat 5V * 6A = 30W consumeren en wordt te warm. Ook dan kan hij kapot gaan. De chip mag 200 graden hebben (daar is de SOA op berekend) en dat betekent dat je moet gaan deraten:
Hoe warm hij wordt hangt van je koelplaat af, dat weet ik dus niet. Dan moet je de Rth van de transistor naar lucht kennen. En die is hoog, bij 30W gaat het zeker fout zonder koeling. Als je kort meet wordt hij niet zo snel heet i.v.m. de thermische massa en valt het wel mee.
Hr. Hoeben,
Bedankt voor de info.
Ik was idd de thermische derating vergeten toe te passen.
De vraag had betrekking op een meting (die ik de even "Blackdog Methode" noem),
en die max. 10 seconden gaat duren, met de transistor gemonteerd op een koeplaat van 1.75 graad C/W.
NB
Deze "Blackdog methode" wordt ook toegepast in schakeling 106 van ESP (Elliot Sound Projects), "hFE Tester for NPN Power Transistors"
om Powertorren te testen, met constante IC's voor een constante Vce:
https://sound-au.com/project106.htm
NB
Blackdog methode om hFE te bepalen:
Als er bij mij meerdere powertransistoren parallel staan in een device dan meet ik ze meestal wel na op redelijke gelijkheid.
Hoe die ik dit?
Dan neem ik twee LAB voedingen.
De gene die de collectorstroom levert stel ik in op 5V en max 1.2-Ampere als ik tot 1-Ampere wil testen, dus ja, de collector en de emittor komen direct over de + en de - van de labvoeding.
De tweede LAB voeding verzorgt de basisstroom via een 220 Ogm weerstand.De te meten transistor monteer ik op een koel element, anders heb je bij het bepalen van de hfE te veel drift door het opwarmen van de transistor.
Regel de LAB voeding van 0V rustig omhoog tot dat door de collector/Emittor 1-Ampere loopt.
Noteer de basisstroom voor het bepalen van de hfE.
Meet dan ook direct de BE spanning bij de stroom waarop je test.
Met je tijd genoeg, kan je bij 100, 500mA, 1-Ampere en 3-Ampere testen.Meerdere multimeters beschikbaar hebben, maakt het meten sneller/efficienter.
Hou er rekening mee, dat een PNP en een NPN eigenlijk nooit mooi overeen komen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Of ik lees dat verhaal fout, ik snap het niet of het is high end audio bla bla. Een goed ontwerp is hFE onafhankelijk, uit jouw opmerking maak ik op dat ze high end spul dus extra afhankelijk van hFE ontwerpen ? Ze matchen IC door per tor een andere Ib te gebruiken. Dat moet ik haast verkeerd begrijpen.
Blackdog doet gewoon wat een CT ook doet als je ipv stepmode de handmatige Ib mode kiest. Hij begrenst de max stroom ivm veiligheid, mijn CT doet dat ook ongeveer maar daar kies ik vermogen, niet stroom. De reden dat je met een CT veiliger de SOA kunt testen is omdat de Vc iedere sweep van 0 tot max gaat, mijn CT heeft ook nog een soort van puls mode waarbij je nog minder vermogen in de tor weg stookt. Als ik echt martel gaat de tor op een koelblok.
Je kunt Ic, Ib en Vce niet los van elkaar zien. Als er geen Ib is dan is er geen Ic en zonder Ic is Vce maximaal hoog.
Als je torren matched, wil je de zelfde versterking, dus dezelfde Ib moet de zelfde Ic geven en dezelfde Vce. Je kunt met een CT niet een Ic kiezen. Zonder Ib is er geen Ic. Je kunt alleen Ib kiezen. De verticale as geeft dan de bijbehorende Ic per Ib step.
Je wil de relatie tussen Ib en Ic gelijk hebben, dus de hFE moet gelijk zijn. Dat is een goed begin en beter dan niets.
Dit is bij DC. Als je nu twee perfect op hFE gepaarde torren hebt en ze zijn van het zelfde merk met de zelfde die dan is een CT meting waarschijnlijk voldoende. Zijn ze dat niet dan zul je je ze naast hFE ook op hfe moeten matchen. Anders krijg je mogelijk andere paracitaire eigenschappen.
En dat kan hoorbare verschillen geven. De weerstanden samen met de paracitaire capaciteit vormen filters. Nu is het de vraag of het echt hoorbaar is want dan heb je eigenlijk gewoon de verkeerde tor gekozen maar er zal geen enorm aanbod in nog geproduceerde dikke audio torren meer zijn.
Ik heb ooit 2 dezelfde powertorren in een TO-3 huisje open geslepen. De die in de ene was 4x het oppervlak van de andere. De bodem waar ze op gemonteerd waren was bij de ene veel dikker als bij de andere. (dit is 10-15 jaar geleden ofzo, en beide waren torren uit oude meetapparatuur. Dus geen China fakes) Deze torren kunnen een gelijke hFE hebben maar niet gelijk in hfe zijn. Of dat merkbaar is op audio frequenties weet ik niet.
Je zei dat Ft niet zo belangrijk was omdat deze heel laag is. Dan is de Ft juist extra belangrijk. (Ft is de frequentie waarbij de versterking 1 is) Bij een tor met een Ft van 200MHz maakt het niet uit of je hem 1kHz of 1 MHz voert. Dat is voor hem beide nagenoeg DC. Maar voor een tor met een Ft van 1MHz moet je goed kijken naar hoe snel hij afvalt. Het is niet zo dat hij 1kHz bv 10x versterkt, op 900 kHz nog steeds en dan bij 1 MHz naar 1x stort. Die afbouw begint al veel eerder. Daarom is matchen voor AC belangrijk. Ook een lage hFE maakt dat allemaal veel kritischer.
Je weet toch dat hfe en hFE twee verschillende parameters zijn ?
RAAF12
Golden Member
Ik denk dat het bij audio wel mee zal vallen, verstandige ontwerpers zetten het -3dB punt op zeg 50kHz. Het heeft geen enkel nut om muziek verder te laten doorlopen. Een bekende Engelse ontwerper zei ooit, hoe verder het raam open staat hoe meer rotzooi er naar binnen waait en daar ben ik het mee eens.
Met Si eindtransistors is een Ft van 500kHz en hoger heel gewoon en kan je heel wat tegenkoppeling inzetten totdat Nyquist roet in het eten gooit.
Er zijn fanaten die heel erg van de snelle daal en stijgtijden zijn en denken dat ze anders percussie instrumenten ect niet juist kunnen weergeven. Nou dat is voornamelijk afhankelijk van de mechanische ophanging conusluidsprekers, de constructie van tweeters en electrostatische weergevers van toepassing. Uitzondering is de massaloze plasma Ionophane tweeter, maar die zal niet gauw ergens rondzwerven. Anyway versterkers zijn leuk en de amateur kan zich er lekker in uitleven maar voor het hoorbaar (betere?) resultaat moet je toch bij de luidspreker-lucht-oor transmissie zijn. Als dat niet optimaal is helpt een betere versterker niet.
Iets met een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
fred101
Golden Member
Raaf, ik denk dat je gelijk hebt vwb die luidsprekers (de rest ook hoor
), daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Zomaar uit interesse, over wat voor stijgtijden spreek je bij percussie ? Dat lijkt me lastig om te meten want dat moet via een microfoon die het zelfde probleem heeft omdat er iets mechanisch in beweging moet komen. Bij een electronische drumkit die je zo het mengpaneel in stuurt zou je hele snelle stijgtijden kunnen programeren. (of het zinnig is ?, ik denk het niet)
Ik heb ooit mijn Fender Twin reverb gerestaureerd. Daarna er een blokgolf op gezet (met een generator die een Tr van rond de 5ns haalde). Dummy eraan en zo de toonregeling ingesteld totdat ik op de scoop over de dummy weer een redelijke blokgolf had. Toen de speakers er aan, daar ging een deel van de blokgolf...
maar met de gitaar eraan klonk het vreeslijk. Alles weer op nul gezet en toen klonk het prima. Ben ik even blij dat dat ding geen high end audioamp is, dat zou beroerd klinken.
Ik ben ooit bij een geluidtechnicus/zendamateur geweest, die had zelfbouw electrostaten, hij liet me toen het een en ander horen en dat klonk toch wel heel erg indrukwekkend.
RAAF12
Golden Member
Ja electrostaten klinken fijn en heb wel enige ervaring ermee opgedaan, ze stonden bij TransTec in Rotterdam in de luisterruimte en heb ze daar gehoord, het oude 57 model (wat tussen 1955-57 werd ontwikkeld). Henri had een Thorens TD125 pickup staan met een ADC element, uit eigen voorraad.
Klassiek klonk goed, evenals percussie, zang en piano ook Randy Newman met zijn ongeschoolde zangstem klonk goed. Bonkende piano, live opgenomen, Henri vond het maar niks 
Popfanaten zetten er paar boom boxen parallel om de laagweergave te verbeteren. Mja moet je wel een kamer hebben waar een onvervormde bass van zeg 50Hz in past. Bij mij gaan dan de ramen resoneren. Kan je mooi checken met een toongen bij welke frequentie de kamer gaat pieken!
Veel zelf gebouwd aan kasten met Philips dome tweeters, Bombardon woofers met een soort van dicht piepschuim conussen (het enige goede wat Philips ooit had gemaakt aan luidsprekers, aldus Henri v. H. te R'dam) De bekende KEF luidsprekers heb ik ook gehad oa. de B-139 woofer/mid in diverse kasten. Toen kwam de Quad 57 in huis en later overgestapt op fabriekskasten, de B&W DM801, daarna de kleinere DM802, DM2-II en nu DM-7 met de bekende gele Aramide/Kevlar conus, passieve bass radiator en bovenop de kast de T27 tweeter.
Dit om de faselineairiteit van de luidspreker units t.o.v de luisteraar te waarborgen.
De DM7 (en DM7-II) worden soms nog tweedehands verkocht, maar niet verprutste modellen zijn wat zeldzamer aan het worden.
https://www.marktplaats.nl/l/audio-tv-en-foto/luidsprekers/q/b%26w+dm7…
Toen ik in Hilversum op school zat (Rens&Rens) was Klein&Hummel veel gebruikt in de radiowereld als weergever en bijv. EMT draaitafels. Er liepen diverse jongens te sjouwen met Nagra recorders en Sennheiser mics, die zaten bij de AVRO Minjon jeugdradio. Daar was ik wel een beetje jaloers op destijds, het gebruik van dat soort mooie hardware!
Maar ik ben het topic van @WWJD aan het verknallen, so sorry..
Hi Fred
Bedankt voor je input (het meeste is inderdaad nu bekend voor mij; Ik heb me goed ingelezen, (bv dat hFE is NIET hetzelfde is als hfe) .
Maar sommige dingen heb je toch echt verkeerd begrepen, en dat wil ik even rechtzetten.
1)
Of ik lees dat verhaal fout, ik snap het niet of het is high end audio bla bla. Een goed ontwerp is hFE onafhankelijk, uit jouw opmerking maak ik op dat ze high end spul dus extra afhankelijk van hFE ontwerpen ? Ze matchen IC door per tor een andere Ib te gebruiken. Dat moet ik haast verkeerd begrijpen.
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen:
In de "Blackdog Methode" wordt "gewoon":
* Vce vastgezet op bv 5.00V (met een gestabiliseerde labvoeding 5V 3A),
* Ic van de DUT wordt gemeten met een nauwkeurige DMM.
* Idem de Vce (die blijft strak gelijk in de hele test op 5.00V ),
terwijl steeds:
* met een tweede labvoeding (in dit geval een Delta 30-3), via een antieke dekaden weerstand bank (typisch gebruikt bereik: 200 - 1000 Ohm) de Vbe van de DUT wordt opgevoerd.
* De Vbe van de DUT wordt langzaam opgeregeld totdat een bepaalde gewenste Ic van de DUT wordt bereikt (zeg bv. Ic=1A).
De Ib (mA) van de DUT wordt dus langzaam en nauwkeurig opgevoerd. (Delta Labvoeding heeft een 20 slagen pot voor de spanningsinstelling).
* Dan wordt Ib (mA) en Vbe (mV) van de DUT afgelezen, en genoteerd.
Beiden ook met goede DMM's (resp. RIGOL DM3086b en UNI-T 161E).
Deze hele procedure wordt herhaald voor een "target" Ic (van de DUT) van achtereenvolgens, 500 mA, 300 mA, 100 mA, 50 mA, 30 mA ,
3 Ampere
* hFE ( = Ic / Ib) wordt berekend voor iedere Ic
* Vervolgens wordt hFE geplot als functie van Ic in de officiële Datasheet Plot van de fabrikant
Dus die van een Vce van 5V).
Zie Fig. 1 en 2 voor de meetopstelling, fig 3 voor een handmatige typische record,
van twee ONSEMI MJ21194G (die al gematched waren met de Peak Atlas DCA55, bij een Ic van 2.5 mA): Rode en Groene punten.
De transistoren zijn officiele (geen Fakes) ONSEMI MJ21194G, die bij Mouser zijn gekocht.
2) Project 106 van ESP, Australia,
https://sound-au.com/project106.htm
doet hetzelfde als Blackdog
* Men gebruikt een TL431 voltage referentie voltage IC,
* om 7 constante preset Ic 's (varierend van 50 mA tot 3 A) te creëren.
(Hiervoor wordt een klein regulatie schakelingje gebruikt (mbv een BC560, TIP 124), die de Basis Stroom Ib (en dus ook Ic van de DUT) stuurt
* zodanig dat de gekozen Ic van de DUT (gekozen met een wipschakelaar die een weerstand in het collectorcircuit kiest) precies gehaald wordt.
Je hoeft hier dus niet handmatig de Ib "af te stemmen" zodanig dat een bepaalde Ic (van de DUT) gehaald wordt, maar je moet enkel 7 wipschakelaars achtereenvolgens omzetten (zie schemaatje).
3)
Ik heb een zootje nieuwe, originele MJ21193/94 transistoren die ik als back up heb gekocht voor een Bryston 4B 2x 200W AMP.
De transistoren zijn origineel OnSemi MJ21193/MJ21194 (gegarandeerd door Mouser).
Doel van het bovenstaande is de hFE @ een Ic van bv 3 Ampere te meten.
(NB ik heb de hFE@ 2.5 mA ! al gemeten met een Peak Atlas DCA55) en alle transistoren gematched.
Maar deze meting is niet representatief, want bij veel te lage collectorstroom, zie opmerking van bvRAAF12, JEEVER en Blackdog.
DE Thai Curve tracer werd ook gebruikt om de hFE van dezelfde DUT te bepalen bij een max. Ib - 2.24 mA (Ic = 215 mA), bij een Vce van 5V.
2)
Ik wilde nl. eerst het bovenstaande doen met alleen de Thai Transistor trace tester, zie thread:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163143
maar die Thai tracer kan maar maximaal een Ib van 2.24 mA leveren, wat voor een ONSEMI MJ21194 overeenkomt met een Ic van zo'n 215 mA (aan de lage kant dus!).
Ik heb dit Thai ontwerp toch gebouwd (bouwpakket voor € 35.-) , zie eerdere posts en de resultaten op drie gematchete MJ21194 's(voor de hoogste Ib : 2.24 mA gemeten.
De Vce is uiteraard identiek aan 1) Vce =5V) .
Scope: TEK 465B, goede qualiteit dus, maar een voltmeting op een scope is inherent onnauwkeuriger.
Het resultaat van de Thai Tester (hFE =96) is in dezelfde grootte orde als de Blackdogdog test in 1).
Dus helemaal niet een slecht resultaat!!
3)
Ik weet niet waarom jij denkt dat ik dingen wil gaan tunen in mijn goedwerkende Bryston-4B.
Doel van de hele exercitie is enkel die Bryston Amp goed te kunnen repareren, mocht hij ooit defect gaan (nu zijn die TO3 eindtorren nog te krijgen, over 2 jaar waarschijnlijk niet meer!).
(Op dit moment mag ik hem zelfs nog naar Canada terugsturen voor gratis reparatie, want er zit nog 1 jaar resterende garantie op (van de 20 jaar!).
Ik heb nl op MP zo'n 1/2 jaar geleden deze AMP gekocht (en ik weet van de oude doos, dat deze zeer oude Bryston 4B AMP (BJ ca. 1992) in 2004 in Canada door de fabrikant is geupgrade (waarbij hij tevens weer 20 jaar garantie meekreeg): certifikaat aanwezig!
4) Aan RAAF12 en jou wil ik toch het volgende meegeven:
* de huidige Audiophools met hun gouden zekeringen van € 300.- en met "liquid nitrogen"" behandelde kabels van € 1K ++ zijn natuurlijk niet goed wijs, in mijn optiek)
* Maar er is niets mis mee met goed luisteren.
Maar helaas, zijn er technici (die enkel blind op hun meetinstrumenten vertrouwen).
Als het niet gemeten kon worden, bestond het niet (quote: De Elektro Jongens op de THE).
Terwijl andere niet technische mensen (b.v. musici met goede oren) toch duidelijk verschillen hoorden, bv een nasty transistorvervorming, die NIET met de toen gebruikte meetmethoden gemeten werd.
Grappig om te zien, hoe deze studenten/medewerkers van de Afeling Elektro reageerden toen Otala zijn baanbrekende paper over TIM publiceerde.
*
Fast forward enkele jaren:
1982: Introduktie van de Compact Disc.
Perfect Sound, Forever.
We weten nu dat dat helemaal niet het geval was:
De primitieve 14 BIT DACs en de "brick Wall" filters om de 44.1KHz uit het audio spectrum te houden, veroorzaakten wederom een vervelende vervorming die luistermoeheid veroorzaakte.
Ik was (in 1983 toen ik een Philips CD100 voor Fl 1000.-, oorspronkelijke prijs in 1982: Fl 2000.-, in de opruiming kocht), zwaar teleurgesteld met dit "perfecte" geluid.
Maar de NATLAB Philips technici keken enkel naar het Niquist criterium en hadden zelfs niet (goed) naar hun creatie geluisterd.
Nu (meer dan 40 jaar later) met HiRes 24/192 digitale opnames is digitaal opgenomen muziek eindelijk echt te pruimen.
(Maar de publieksomroep zit nog steeds die primitieve 1980's DAB+ zooi te pushen).
Je kunt die digitale filters nu goed evalueren met de correcte meetmethoden, die Philips/Sony helemaal niet gebruikt hadden (Zie bv de huidige typische tests/meetmethoden in het blad HiFi News en Record Review (nu al 60 jaar "jong").
Just my 2 Cents!1
Fred,
PS vergeten te vermelden:
Alles is relatief:
De Ft van de MJ21193/94 is 4 MHz (dat is laag voor HF toepassingen , maar goed genoeg voor Audio).
Bryston had parasitaire capaciteiten in de feedback loop tamelijk goed afgeregeld, maar als je er meer moderne vervangingstorren met een Ft van 50 Mz in zet gaat het geheel oscilleren.
Hierbij nog het Datasheets van de MJ21193 /94 en 2N3773/2N6609
De MJ21193/94 zijn zeer lineaire transistoren, veel beter dan het eerder gebruikte 2N3773 2N6609 koppels die Bryston (noodgedwongen moest gebruiken in de 1970's).
[attachment=0][attachment=1]
RAAF12
Golden Member
Philips wist dat destijds ook al en leverde geselecteerde DAC's dat was de gekroonde serie.
https://www.dutchaudioclassics.nl/philips_tda1541-s2/
Over audio is veel geschreven maar een nieuwe polemiek starten gaat mij even te ver. Veel plezier met je hobby!
Hi Raaf,
Ik wil ook geen Polemiek starten.
Integendeel, ik ben je zeer erkentelijk voor al je adviezen.
(Ik word zelf ook wel eens aanevallen op dingen die ik niet beweerd heb)...
Ook nog Bedankt voor de link:
Dit was (is) de mijne eerste Cd speler :
https://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cd100_first_cdplayer/
Hij zag er qua design heel mooi uit, was mechanisch heel goed geconstrueerd, (gegoten metalen chassis, degelijk mechanisme; werd later in Jukeboxen gebruikt) maar het geluid was een stap terug (IMHO) vergeleken met een goede LP.
Ik koop nu nog alleen CD's die na 2005 zijn gemaakt omdat je de kans hebt dat oudere niet te genieten zijn.
Pas toen had men opname/mastering onder de knie.
Maar HiRes Downloads (Qobuz, HiResAudio, HDTracks) van goede opnamen en een goede DAC zijn toch een stuk beter en laten dan pas de kwaliteit van de geluidsinstallatie horen.
Jammer dat de SACD geflopt is; die klonken wel prima.
Toch maar afgemaakt, zoals ik denk (hoop) dat het moet zijn (qua schema/print foutjes).
Diegenen die altijd op Elektuur zaten te z**ken, wat betreft "Het lek van Elektuur". Probeer dit RB ding na te bouwen vanuit het blad en "forever hold your peace" 
Misschien nog een paar cosmetische kleine dingetjes en dan stuur ik m naar JLC.
- Zoveel mogelijk qua componenten opstelling bij het origineel proberen te blijven.
- Daar dubbelzijdige print standaard is uiteraard geen draadbruggen meer.
- Condensatoren en weerstanden aangepast naar moderne varianten (Radiaal, en Vitrohm).
- Geen sporen onder het koellichaam aan de componentenzijde.
- Sporen wel het origineel enigszins volgen.
- Moderne , verkrijgbare "Block" transformator.
- Waar printpennen erg dicht bij elkaar zaten een "zig/zag" versie gemaakt.
- Potmeter staat in de 3D tekening weliswaar op de print getekend maar los met 3 draadjes zal praktischer zijn.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]
Hoi Bram,
Wat een werk zeg! Volhoudend hoor!
Ikzelf ben een andere weg ingeslagen:
1) Thaikitje (gemodificeerde Elektuur (Dec 1982) transiscurve tracer gebouwd (kit uit Thailand).
NB
Deze ThaiTracer werkt (afhankelijk van de hFE van de te meten powertor, de zgn DUT) nog tot een Ic van max. 0.7 A.
(Ib = 2.24 mA, Vce = 15V).
Hieruit kun je hFE bij de maximaal haalbare Ib (=2.24mA) bepalen
2) Handmatig hFE vs Ic bepalen (voor een Vce = 5V) met de zgn Blackdog methode.
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/163143, Post # 5.
Met deze methode kun je het hele hFE vs Ic gebied bv Ic = 2.5 mA tot Ic = 10A bepalen);
(Tot dusverre was mijn max. Ic (3A), beperkt door mijn Elektuur precisievoeding (20V 3A), maar ik heb net een zware Delta EK 030-10 (30V 10A) voeding weten te scoren), dus ik ben van plan het Ic testgebied op te schroeven (als de Power Test Tor, de DUT, dat tenminste aankan ivm zijn SOA).
3) hFE bepalen met een PeakAtlas DCA55
De Peak Atlas DCA55 bepaalt hFE bij slechts een vaste Ic = 2.5 mA), veels te laag voor powertorren (niet representatief voor hun typische werkgebied).
Resultaten:
Ik heb de volgende Powertorren gemeten:
ON Semi 2N3055G (2X)
ON Semi 2N37773G (3X)
ON Semi MJ21194G (3X)
"Toshiba" 2N3773 (3X)
Als voorbeeld van het vergelijk tussen de 3 methoden, geef ik metingen aan twee recent geproduceerde (Wk 28 2023) ON Semi 2N3055G 's.
1) Verzamelplot voor TR1 en TR2 (mbv Blackdog methode) en Thaitracer.
2) Vergelijk hFE vs IC voor de Blackdog methode plus het eerste data punt bij Ic=2.5 mA voor de DCA-55
3) Een Typische ThaiTracer plot ( TR1 2N3055G bij max. Ib = 2.24 mA
X-as : Vce in V (1.0 V/Div
Y-as : Ic in A (0.1 A /Div)
NB DE Ic wordt gemeten over een 1.00 Ohm weerstand: 0.1 V/DiV = 0.1 A/Div
(= 100 mA/Div).
Conclusie:
De Thaitracer, Blackdog en DCA-55 geven nagenoeg gelijke resultaten binnen hun toepassings gebied.
Echter:
Ik heb besloten eerst de hFE tester voor Power Transistors (project 106, Elliot Sound Products) te bouwen, voordat ik een poging ga wagen een 'zwaardere Transistorcurve tester voor een scope", te gaan bouwen.
Project 106 is identiek aan de "Blackdog methode", maar geautomatiseerd, dus veel sneller.
Bram,
Ik zou graag een exemplaar van jouw PCB willen kopen, maar ik zal deze tracer pas veel later gaan bouwen (misschien helemaal niet, omdat de ThaiTracer ook al goed voldoet).
Ik hoop dat dat OK voor je is!
Op vrijdag 5 januari 2024 17:46:54 schreef fred101:
Een 911 kost heel wat meer dan een Tek 576. Is ook onpractisch voor gewoon gbruik. Gewoon een dure hobbie auto. Die BMW kan ook goedkoper. Het verbruik van beide is ook een stuk hoger dan die Tek. Daarnaast is 2 auto's overkill en niet nodig. Ik heb een oude Ford Ka, ge-erft van mijn moeder, ipv aan autos geef ik het uit aan elektronica. Daarnaast heb ik niet allemaal van die dure geluidsapparatuur. Mijn simpel, mengpaneeltje en actieve speakertjes zijn meer dan voldoende. Jij hebt een Fluke scoop meter, dat is ook professionele overkill voor de hobby. Zo mag ik nu weer zelf weten wat voor apparatuur ik gebruikIk hou me professioneel met meten bezig
en hier probeer ik net het omgekeerde van wat jij denkt. De TS wil dingen die zelfs met die Tek niet lukken, en zeker niet met zo'n simpel zelfbouw. Hij moet gewoon een proefschakeling maken met de gewenste tor en dan met een sweep generator en Audio SA een plot maken, evt ook nog een Bode plot. Dan kun je torren zinvol matchen of testen.
En het maakt niet uit of je naar Ib of Ic kijkt (een CT doet beide, hij weet Ib en meet Ic) Dat doen die hobby dingen ook. Met een echte CT kun je nog veel meer meten, zoals Ib, lekstroom, zelfs een indicatie van ingangs capaciteit/zelfinductie etc.
Maar het blijven DC metingen voor een onderdeel wat je met AC gaat gebruiken.Maar ik zal er over ophouden.
Ik denk dat je het hier toch wat extreem bekijkt Fred101. Ik ben het met je eens dat die TEK curve tracers zeer goed (en duur) zijn en ook ook dat als je de traces van de transistoren exact wil namaken je de apparatuur en meetmethodes van de fabrikant moet gebruiken. In datasheets staat niet voor niets altijd de test opstelling en gebruikte meetinstrumenten aangegeven. Iets dat overigens gebruikelijk is bij alle natuurwetenschappelijke experimenten en proeven. Een rapportage van een proefneming of test zonder deze gegevens is eigenlijk waardeloos. Het is dan onmogelijk om vergelijkende en verifiërende proeven elders ter wereld door andere wetenschappers te doen. Fleishman en Pons kunnen je daar waarschijnlijk alles over vertellen.
Maar dat die andere eenvoudiger curve tracers compleet waardeloos zijn ben ik niet met je eens. Ook met die eenvoudige tracers kun je een indicatie krijgen of een transistor min of meer defect of gewoon een neppert is. Transistoren paren zou ook redelijk moeten kunnen.
Het meten van van de zeer specialistische eigenschappen zoals de parasitaire capaciteiten, inducties en de hFE is een stuk lastiger. Daar is een tafel met hooggekwalificeerde meetapparatuur nodig. Ik heb wel eens zo'n opstelling gezien. En ik moet zeggen dat dat behoorlijk indrukwekkend was. Voedingen, frequentie generatoren, volt, power en stroom meters allemaal met de IEEE-488 of GP-IB bus gekoppeld en aangestuurd door een computer. Daarmee konden ze veel verschillende parameters meten op een manier waarvan ik denk dat het een goede manier is. En als je transistor eigenschappen te weten wil komen door middel van metingen doe je dat uiteraard op de frequentie waarop je transistor gaat gebruiken. Dan zul je ontdekken dat een 2N3055 het niet heel goed doet in de 70cm band. 
De hamvraag is hier eigenlijk of dit alles nodig is voor je gewenste meetresultaat. Mijn netspanning thuis hoef ik echt niet op twintig decimalen achter de komma te weten. Met plus/minus 5 volt is het voor mij genoeg. Transistoren meet ik (soms, meestal is de chinese componententester voldoende) met twee voedingen of een voeding en een functiegenerator.
Omdat ik dat meten best wel een gedoe vind lijkt mij een curve tracer wel handig en heb ik er wel eens aan gedacht om een plugin van mijn TEK scoop om te bouwen tot een curvtracer. Mijn gedachten gingen dan inderdaad uit naar het bewuste electuur ontwerp. Lekker recht toe recht aan en goed om te bouwen voor in de TEK7603.
Het zal natuurlijk nooit zo goed worden als die mooie officiële curvetracer (waar ik ook geen ruimte voor heb) van TEK. Maar bruikbaar zal het zeker zijn.
Philips heeft ook nog ooit zo een ding verkocht.
https://drive.google.com/file/d/1rUqz063JVciJfEFazQ7KK-_CeElrWoFk/view…
fred101
Golden Member
Die heb ik ooit een hier op de werkbank gehad. Deed niets meer. Maar het was en Philips dus eerst alle schakelaars wat TLC gegeven (als in, een week lang iedere dag wat K61 inspuiten en dan draaien/drukken en toen deed hij alles weer 
Ex-fietser, ik zeg niet dat een simpele curve tracer waardeloos is, ik zeg gewoon het zelfde als wat jij schrijft. Misschien niet zo goed verwoord maar in ieder geval, ik bedoel het zelfde.
Ex-fietser, ik zeg niet dat een simpele curve tracer waardeloos is, ik zeg gewoon het zelfde als wat jij schrijft. Misschien niet zo goed verwoord maar in ieder geval, ik bedoel het zelfde.
Haha, meestal zijn we het toch wel eens. Je kwam op mij wat cru over in je bewoordingen, en daar was mijn reactie over.