Ik heb de documenten gekocht en vroeg me af of er iemand is die deze kent? Het lijkt me best een goed ontwerp.

Voor de trafo, 2x40V 1,2A moet ik een alternatief zoeken maar de rest zijn gangbare componenten zonder PIC's etc.

Als er meer belangstelling is ga ik door met vertalen naar engels en pcb's maken...

ZIE DEZE VIDEO voor meer info:https://youtu.be/isYHoyeXvk8

lijkt mij ook interessant !
_/-\o_

Mij ook, ELV maakte mooie kits (ik weet niet hoe ze het nu doen).

Ik zou de PCB willen maken zonder de trafo omdat de orgiginele niet meer te koop is.

Een trafo wikkelen is te lastig neem ik aan, heeft iemand een suggestie voor een trafo (voor de 2x 40V 1,2A -ong.)

Twee trafo's, een 2x24V en een 2x15V, dan kun je van elke trafo een wikkeling in serie zetten met de andere, dat maakt twee spanningen van 39V.

Dank voor de trafo tips!

Ik ben wel even zoet nog met OCR/vertalen en de PCB maken is ook nog een klusje... Er is wel een pcb ontwerp beschikbaar maar er moet een Gerber format komen dus naast het normale werk genoeg te doen.

Domme vraag misschien maar neem aan dat dit ook werkt op een digitale scoop ?

Als die ondersteuning voor X-Y modus heeft wel.

Nu is dat bij get gros van de digiscopes niet de meest geweldige optie, dus een analoog beestje is hier waarschijnlijk beter geschikt.

Ik vind C9 en C10 wel erg krap wat betreft de werkspanning, vooral omdat de ingangsspanning 220 V is i.p.v. 230V nu.
Opletten met de gekozen trafo.

Gebaseerd op de KS7000

https://www.paulvdiyblogs.net/2017/12/building-curve-tracer.html

[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]

Ok, gezien de laatste 2 reacties (waarvoor dank!), stop ik met het project...

Als je een moderne functie generator hebt met 2 uitgangen, zou je Curve Tracer met functie generator kunnen overwegen.

Aan het eind staat hoe je de generator moet instellen voor NPN of PNP.

Ik heb toen een simpel ding gemaakt uit de halfgeleidergids, jaaaaren geleden.

Op 31 maart 2022 14:27:05 schreef WWJD:
Ok, gezien de laatste 2 reacties (waarvoor dank!), stop ik met het project...

Dat is snel... ;-)

Op 31 maart 2022 14:45:30 schreef mel:
Ik heb toen een simpel ding gemaakt uit de halfgeleidergids, jaaaaren geleden.

Niet deze dan denk ik ?
https://www.elektormagazine.com/labs/transistor-curve-tracer-080068
Deze ? :-)
https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-197907/58359
Of deze :
https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-198810/47456
Zoveel keuze.

Of diegene waar Flash2B over schreef :
https://www.morningstarobs.com/diy-curve-tracer.html

[Bericht gewijzigd door bprosman op (10%)]

Op 31 maart 2022 14:59:35 schreef mel:
[...]
ja, niet echt een amateur.. :P

kan je je reactie toelichten?

Als er iemand met een beter project bezig is en een digitale scoop niet zo geschikt is, dan heb ik beter dingen te doen...

Maar ik ben benieuwd naar je toelichting...

Met amateur bedoeld @mel een radio amateur. ;-)

Op 31 maart 2022 17:11:38 schreef pa3gws:
Met amateur bedoeld @mel een radio amateur. ;-)

Oh... nee dat ben ik niet...

Dit leek me een leuke tussendoortje om te maken maar ik ben al heel de winter bezig met een ander project dus dat heet voorrang als er toch iets beters is inmiddels... En ik had er niet gedacht dat een digitale scoop wat minder geschikt is, dom.

Op 31 maart 2022 17:01:50 schreef WWJD:
[...]

kan je je reactie toelichten?

Als er iemand met een beter project bezig is en een digitale scoop niet zo geschikt is, dan heb ik beter dingen te doen...

Maar ik ben benieuwd naar je toelichting...

Sine heeft in dat andere draadje plaatjes laten zien en in de op de 7000 gebaseerde link die ik plaatste zie je het wel werken maar de lijnen op een analoge scoop zijn toch strakker

Op 31 maart 2022 20:24:22 schreef bprosman:
[...]
Sine heeft in dat andere draadje plaatjes laten zien en in de op de 7000 gebaseerde link die ik plaatste zie je het wel werken maar de lijnen op een analoge scoop zijn toch strakker

Ja dat zag ik inderdaad... nou ja, er zijn genoeg andere projecten die wellicht beter werken. Helaas heb ik lang geleden m'n analoge scoop weggedaan. Ik doe nu niets meer weg!

Dit leek me een leuke tussendoortje om te maken maar ik ben al heel de winter bezig met een ander project dus dat heet voorrang als er toch iets beters is inmiddels... En ik had er niet gedacht dat een digitale scoop wat minder geschikt is, dom.

Het is eigenlijk geen kwestie van meer of minder geschikt. In een ouderwetse beeldbuis scoop zijn eigenlijk altijd alle mogelijke ingangen aanwezig. Gewoon omdat de beeldbuis die nu eenmaal in zich heeft. Zonder dat kan een beeldbuis zijn werk gewoon niet doen. Er is altijd een set platen aanwezig die de electronen straal op en neer kan bewegen. En zo'n zelfde set is aanwezig om de straal heen en weer te bewegen. Dat zijn de x en y ingangen op de scoop. De z ingang (beeld helderheid is ook altijd aanwezig op een beeldbuis. De hoogspanning op de anode regelt dat.

Een digitale scoop werkt heel anders. Dat is eerder een hele snelle voltmeter die allemaal afzonderlijke spanningsmetingen op je lcd scherm zet. En de snelheid waarmee dat gebeurt wordt door een cpu bepaald. Op zo'n digitale scoop is ook alleen maar een ingang nodig voor die snelle voltmeter. De cpu zet alles op de juiste plek op het scherm.

In een ouderwetse scoop is voor de X afbuiging een X versterker nodig die door een zaagtand timer gevoed wordt. Het is dan een kleine moeite om die x versterker met een schakelaar van de zaagtand af te halen en door te koppelen naar een extra ingangsplugje op de scoop. En dan heb je dus een X ingang. De Y ingang is uiteraard altijd aanwezig.

Bij een digitale scoop heb je dat allemaal niet. Daar moet je een extra ingang met spanningsmeting (met ad converter enzo) helemaal extra gaan inbouwen. En dat kost nu eenmaal. Dus wordt dat vaak niet gedaan. Soms wordt dat in de software van de scoop gedaan door ingang twee drie of vier te gaan misbruiken als extra ingang. Maar daarvoor is software nodig en ook dat kost geld.

Bij de dure teks bij mij op het werk moet je voor elk technisch extra'tje weer een software dingetje bijkopen om het te kunnen gebruiken. Een bijzonder groot nadeel van de moderne scoops.

Je scoop kan het dus gewoon wel of niet. En of de scoop het kan, kun je gewoon in de handleiding vinden. Bij Tek kost zoiets meestal gewoon geld.

Nu kost een analoog scoopje op MP ook niet veel meer