Ik heb geaarzeld, of ik het navolgende onder deze categorie zou plaatsen. Maar -op de keper beschouwd- is een Transceiver/Zend- Ontvanger ook een -soort- meetapparaat. De Ontvanger is een gevoelige RF Detector, de Zender kan, met hulpmiddelen, dienen als frequentiebron.

De HF-6 is een Zend- Ontvanger voor de (klassieke-) en WARC Amateurbanden, inclusief 6 meter (50 MHz), met een uitgangsvermogen van 50W. Bijna alle modulatiesoorten zijn aanwezig. Enkelzijband (LSB Lower Side Band, USB Upper Side Band), AM Amplitude Modulatie, FM Frequentie Modulatie, CW Morse, (A)FSK (Audio) Frequency Shift Keying.
De HF-6 was eind jaren 90 van de vorige eeuw een zelfbouw-project in Kit-vorm. De ontwikkelaar was Jan Ottens PA0SSB, helaas reeds overleden (sk Silent Key). Jan was een bevlogen rasknutselaar. Hij zocht steeds toepassingen voor zijn ruime voorraad componenten.
Na voltooiing heb ik de set een aantal jaren in bedrijf gehad. Door nieuwe ontwikkelingen en kleine mankementen uiteindelijk -deels gedemonteerd- aan de kant gezet. Daar heeft hij/zij jaren -bijna vergeten- in een hoekje van de shack gestaan. Het ontbrak aan motivatie/energie om het weer op te pakken.

Recent, gestimuleerd door een mede-CO er (tnx GJ!), kreeg ik weer de ambitie om het apparaat weer operationeel te kriigen. Dat was geen eenvoudige opgave. Het is een zeer complex apparaat, geheel analoog, afgezien van IC's in met name de frequentie-opwekking. Het was een ware zoektocht, ondanks de veelheid aan beschikbare documentatie. Maar het is gelukt!

Wat moest er gebeuren?:
- vervanging van een BCD to 7 segment driver HEF4543 door een (vrijwel) identieke CD4543BE. Bij dit IC waren alle uitgangen H(oog), waardoor het display continu bleef branden.
- 1 display van de Band- aanduiding TDS03166 vervangen door een spare ex. Bij dit display was 1 segment kapot.
- vervanging van een CD4030 (XOR) voor de automatische zijband- omschakeling. De uitgang bleef continu H(oog).
- vervanging van een NE5532 in het laagfrquent deel. Deze was defect.
Alle vervangen IC's gelijk op voetjes gezet; je weet maar nooit! Met een vaste hand (nog wel!) en een Hakko FR-301 is het uiteindelijk gelukt. Ik heb de eerste verbindingen al weer gemaakt. Geeft veel voldoening met een zelf gemaakte Transceiver.
Misschien staat er bij u ook nog een "weeskind" op een verborgen plekje. Stook de bout maar vast warm!
Gr. N.
NB Alle blikken dekseltjes zitten weer op hun plek!