flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Geen Hinki, maar Hioki !
Leuk dat je ze laat zien, dit topic was vroeger heel populair maar de post voor jouw post was van 6mnd geleden.
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
miedema
Golden Member
Dit topic maar weer eens wat leven inblazen...
Voorheen was dit een populair show topic, en ik vind het nog steeds leuk om de oudere delen terug te lezen.
Bij mij is een Wrytech PDVS2 mini V2 binnen gekomen. Een Portable Digital Voltage Source.
Een zeer stabiele spanningsreferentie, instelbaar van 0V tot 10,22222V in stapjes van 10µV.
De PDVS 2 werd ontwikkeld door Ian Johnston. Dat was een instelbare referentie op basis van een LM399.
Later ontwikkelde Ian de PDVS 2 door naar de PDVS 2 mini. Kleiner, goedkoper én nauwkeuriger. Een succesvol ontwerp.
Inmiddels heeft Ian zichzelf "semi gepensioneerd", en het PDVS 2 mini ontwerp verkocht aan het Duitse Wrytech.
Zij hebben de PDVS 2 mini verder gebouwd en verkocht, totdat de van Ian overgenomen onderdelen voorraad op was. Ondertussen werd een verbeterde versie ontwikkeld. Deze dus, de V2.
De PDVS 2 mini V2 heeft als referentie een ADR1399, en een 20bit DAC. De uitgang kan 10mA leveren, en is beveiligd. Ook leuk is dat er een temperatuur sensor ingebouwd is. Hij draait 10 uur op 2 9V PP3 Li-Ion batterijen. Lader zit ingebouwd.
Verbeteringen in de V2 volgens Wrytech zijn onder andere minder ruis (zowel LF als breedband) en lagere tempco. En dus een ADR1399 in plaats van een LM399. Die ADR1399 zit in een isolerend huisje, onder het display.
.
Hier de PDVS 2 mini V2 met bijbehorend IUSL printje:
De IUSL, Isolated USB Serial Link is een USB naar serieel omzetter met galvanische scheiding.
Hier wordt het pas echt leuk: Je kunt de PDVS 2 mini V2 remote bedienen
.
Ik gebruikte steeds vaker een ARB generator als een met TestController bestuurbare DC spanningsbron.
Dus naast een instelbare stabiele referentie spanningsbron, heb ik nu ook een veel stabielere, door TestController bestuurbare spanningsbron.
Ik heb dan ook meteen een driver voor TestController geschreven:

Met die driver kan ik de uitgang van de PDVS 2 mini V2 instellen. Daarnaast kan ik de ingestelde spanning, de interne temperatuur, en de accuspanning uitlezen om mee te kunnen loggen.
Just for fun heb ik nog wat status info in het Setup Menu gezet.
.
Hier de PDVS2 mini v2 in z'n nieuwe woonomgeving:
Samen met laadkabel, de IUSL interface en een 4pins header verlengkabeltje. Want die IUSL interface direct in de PDVS2 mini, en dan ook nog een USB kabel daarbovenop voelt vrij fragiel. Dat leek mij vragen om brokken. Dus heb ik maar een kort 4-pins verlengkabeltje gemaakt, om tussen interface en PDVS2 mini te zetten.
.
De hamvraag is natuurlijk: hoe stabiel is dit ding... De spec zegt 50µV bij 10 V uit. Mijn eerste metingen: rond 10µV bij 10V uit (=1ppm!). Dat is één laatste digit op een 6,5digit DMM.
Maar daar moet je dan wel lang op wachten (1...1,5uur). Wel is hij véél sneller binnen die 50µV van z'n spec.
En de kalibratie van Wrytech lijkt binnen 1..2ppm te kloppen met cal van de 3458A van Blackdog. Daar zitten natuurlijk allerlei onzekerheden in, maar toch
.
groet, Gertjan.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Mooi apparaat. Maar even op internet gekeken: wel duur. Dit is 6.1 digits wat hij weergeeft, maar die 50µV zorgen ervoor dat hij meer 5.5 digit nauwkeurig is?
Als je zegt 50µV, bedoel je dan dat hij dat bij kamertemperatuur na opwarmen is? Dat is dan je 10µV? Ken je de temperatuurdrift? En verloop over langere termijn?
miedema
Golden Member
Ha Houben,
Die 50uV (=5ppm van 10V) is al ver binnen de spec van een 6,5digit meter.
Ter vergelijk: mijn Fluke 8846A heeft een nauwkeurigheid spec van 28ppm (10V bereik, 90 dagen).
M'n Agilent 34401A is nog iets slechter: 30ppm (ook (10V bereik, 90 dagen).
Daar steekt die 5ppm spec van de PDVS2 mini v2 dus zeer gunstig tegen af!
Nu zit er in die DMM specs een flinke marge. De spec moet ook gehaald worden door álle geproduceerde meters, en binnen een temperatuur range. (wordt ook gespect, meestal 23°C,±5°C.)
Als je je meter goed kent, z'n afwijking kent, z'n verouderingsgedrag kent, z'n tempco gemeten hebt, dan kun je dus een stuk nauwkeuriger meten dan de spec. Je moet dan ook de meter goed op laten warmen (een dag..), en de temperatuur liefst constant, en rond 20...23°C houden.
En zo ook met de PDVS 2 mini, die 50uV spec is worst case, na 20 minuten opwarmen. (de referentie zit in z'n eigen oventje...)
Daarna is is de PDVS 2 mini dus gegarandeerd binnen 50uV nauwkeurig.
Maar uit mijn meting blijkt dat als je hem langer laat stabiliseren, hij dus tot op 10uV stabiel blijft (bij 10V uit, ik heb alleen nog bij 10V gemeten)
En ja, uit mijn meting blijkt dat de overblijvende variatie voornamelijk tempco is. Dat is voor je DMM exact hetzelfde
. Die heeft ook veel langer nodig (uren) om écht stabiel te worden. En ook daar zit tempco in (ongeveer dezelfde orde van grootte)
De PDVS2 mini v2 warmt op tot een interne temperatuur van rond de 30°C. Ruim boven de omgevingstemperatuur dus, en hij zit in een gesloten behuizing.
Dat draagt er aan bij dat de omgevingstemeratuur maar beperkt invloed op de uitgangsspanning zal hebben. De tempco spec is ook vrij laag: Typically <2ppm across a 10K temperature change. Maar dat heb ik nog niet nagemeten 
De tempco spec van mijn 8846A is 6ppm/°C, ik heb gemeten 1...2ppm°C. Dus ook daar steekt de PVDS2 mini uitstekend bij af.
Natuurlijk is er ook een langetermijndrift. Net al bij je DMM. Vandaar dat DMM specs gelden voor 90 dagen, of een jaar.
Maar een referentie als de ADR1399 is zeer stabiel. Alle referentie driften het meest als ze nieuw zijn, en na verloop van tijd steeds minder. Wrytech laat alle PVDS 2 minis dan ook eerst 250 uur verouderen, alvorens ze te kalibreren.
Dus die prijs, dat is goedkoop voor z'n kwaliteitsniveau. Dat kan alleen omdat het een project van een enthousiasteling is.
Ik neem aan dat je ook niet verwacht dat je een 6,5digit meter op AliExpress koopt voor een paar tientjes
.
groet, Gertjan.
Fluke PM6681 10 Digits 50ps Counter Timer Analyser
Deze Philips Fluke heet tegenwoordig Pendulum. Deze doet zijn naam eer aan. De weergave zwaait alle kanten op. Geeft Calibration Lost bij opstarten.
Weet iemand raad? Als hij weer aan de gang gaat is het een serieuze counter.
50 ps resolutie zie je niet veel.
Groet,
Henk
miedema
Golden Member
Ha Camino1,
Ha! Leven in dit topic
.
Mooie counter!
Zwaait hij ook alle kanten uit met een externe 10MHz referentie?
groet! Gertjan.
@Gertjan.
Ja helaas wel. In en uitgang op rubidium.
Met A en B verbonden met een stukje coax geeft hij wel een stabiel faseverschil. Eerst maar eens documentatie lezen.
Mooie referentie trouwens. Die transceiver van Nanne mag er ook wezen.
Groeten,
Henk
Salient
A man with one multimeter knows the value. A man with many is never sure.
Liep een tijdje terug tegen een Keysight 34465A aan voor een heel mooi prijsje.
Op dit moment mijn nauwkeurigste/beste DMM.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat ligt eraan wie de eerste was met die knoppenlayout. 
HP was er eerst, dat werd keysight.
Siglent is opgericht 2002, introduceerde deze meter in 2014.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema
Golden Member
Ha Salient,
Gefeliciteerd met een erg mooie meter! En nog in de nieuwe zwarte livrei ook.
Dat maakt de kans op panne later een stuk kleiner.
Hint: in TestController zit een hele mooie driver voor deze 3446xA meters
.
En ja, een verdienmodel van de Chinese meetapparatuur fabrikanten is om lookalikes te maken voor minder geld. (Natuurlijk met wat short-cuts, zoals niet gepre-aged referenties, en minder kostbare onderdelen met wat meer tempco. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen tenslotte...)
Dat DMM's dezelfde knoppenlayout hebben is op zich niet verkeerd: ben je thuis op de ene meter, dan kun je ook direct overweg met de andere.
groet, Gertjan.
Op maandag 11 augustus 2025 20:17:17 schreef Camino1:
Fluke PM6681 10 Digits 50ps Counter Timer Amalyser
[bijlage]Deze Philips Fluke heet tegenwoordig Pendulum. Deze doet zijn naam eer aan. De weergave zwaait alle kanten op. Geeft Calibration Lost bij opstarten.
Weet iemand raad? Als hij weer aan de gang gaat is het een serieuze counter.
50 ps resolutie zie je niet veel.Groet,
Henk
Hoi Henk,
Calibration Lost ontstaat als de interne backup batterij leeg is of is vervangen zonder de counter onder spanning te houden.
Het "zwabberen" kan ontstaan als de vermenigvuldiger van de 10MHz referentie niet helemaal lekker staat, dat is het positieve scenario.
Het andere scenario is dat de interpolator ASIC niet lekker is.
Voor een nieuwe kalibratie is een Philips PM5781 nodig en een stuk software. Een alternatief is om zelf deze software te schrijven voor een andere pulsgenerator, gehele procedure verloopt middels GPIB.
Zie ook: https://www.eevblog.com/forum/repair/philips-fluke-pm6680-cnt-81-frequ…
Salient
A man with one multimeter knows the value. A man with many is never sure.
Op vrijdag 15 augustus 2025 13:36:47 schreef miedema:
En ja, een verdienmodel van de Chinese meetapparatuur fabrikanten is om lookalikes te maken voor minder geld. (Natuurlijk met wat short-cuts, zoals niet gepre-aged referenties, en minder kostbare onderdelen met wat meer tempco. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen tenslotte...)Dat DMM's dezelfde knoppenlayout hebben is op zich niet verkeerd: ben je thuis op de ene meter, dan kun je ook direct overweg met de andere.
groet, Gertjan.
Ik ben helemaal niet ontevreden met de Siglent meter. Sterker nog, ik heb veel meer apparatuur van Siglent en het werkt allemaal prima en, niet onbelangrijk, is goed betaalbaar voor de normale sterveling.
Het enige wat ik pas wel vervangen heb is mijn Siglent voeding (ik had de SPD3303X-E) voor een Uni-T UDP3305S-E. Ik kon niet goed wennen aan de bediening van die Siglent. De Uni-T is dan ineens een genot.
Hoi Henk,
Calibration Lost ontstaat als de interne backup batterij leeg is of is vervangen zonder de counter onder spanning te houden.
Het "zwabberen" kan ontstaan als de vermenigvuldiger van de 10MHz referentie niet helemaal lekker staat, dat is het positieve scenario.
Het andere scenario is dat de interpolator ASIC niet lekker is.Voor een nieuwe kalibratie is een Philips PM5781 nodig en een stuk software. Een alternatief is om zelf deze software te schrijven voor een andere pulsgenerator, gehele procedure verloopt middels GPIB.
Zie ook: https://www.eevblog.com/forum/repair/philips-fluke-pm6680-cnt-81-frequ…
Dat hebben we zondag gedaan. De filters voor 100 MHz waren verlopen. Even op maximum gedraaid en klaar. Hij werkt weer. Nu nog een nieuwe Kalibratie .
Ik heb toevallig de PM5786, maar die heeft geen GPIB. Nieuwe software, heb jij die ooit eens geschreven? Ik moet eerst de procedure maar eens lezen.
Bedankt voor je reactie,
Henk
Op maandag 18 augustus 2025 22:51:29 schreef Camino1:
[...]Dat hebben we zondag gedaan. De filters voor 100 MHz waren verlopen. Even op maximum gedraaid en klaar. Hij werkt weer. Nu nog een nieuwe Kalibratie .
Ik heb toevallig de PM5786, maar die heeft geen GPIB. Nieuwe software, heb jij die ooit eens geschreven? Ik moet eerst de procedure maar eens lezen.
Bedankt voor je reactie,Henk
Als je mij even een mailtje stuurt kunnen we dit wellicht oplossen. (ik heb geen software geschreven)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik denk dat deze tektronix 465b mijn mooiste meetapparaat is. Ik heb 'm een aantal jaar geleden van de makerspace gekocht. Hij is in goede optische staat, maar heeft wel een defect dat optreed na langer aanstaan/opwarmen. Misschien open ik tzt een reparatietopic*, ik heb de (service) manual en een tek trainingsdocument voor oscilloscope-reparatie. (van de tekwiki)
Met koud weer kreeg ik het defect niet gereproduceerd. Dan kan ik ook alle "performance verification" stappen uit het kalibratie-gedeelte van de manual doorlopen, voor zover ik daar de apparatuur voor heb.
Anyway. Het is serienummer 702776, mocht iemand die herkennen.
Omdat het met 7 begint weet ik dat 'ie uit Herenveen komt, op basis van de gelinkte post van Hewlett. Maar daar houd het wel een beetje mee op.
Ik heb ook de beschermkap voor de voorkant:
(zodat je 'm op de voorkant kunt zetten bij reparatie zonder de knoppen te beschadigen).
Ware schoonheid zit vanbinnen, natuurlijk:
Alles is keurig netjes, labels, markeringen, connectors... Die grote rol coax onder de beelbuis is een delay line.
*) (EDIT: done).
Goed, alvast dan, voor de nieuwsgierigen:
Na opwarmen / ongeveer een uurtje aanstaan valt de trace weg. Op een klein stukje aan het begin na. Eerst alleen bij bepaalde tijdbasisinstellingen (0.5/0.2/0.1 ms/div) maar na verder opwarmen op álle tijdbasisinstellingen.
Als er geen trigger is, is er wél een sweep en dus wel een trace zichtbaar (alleen niet getriggerd). Bijvoorbeeld wanneer ik signaal aanbied en trigger op CH 1, maar de trigger instelling wijzig naar CH2. Of wanneer ik signaal aanbied op CH2 en de trigger instelling naar CH1 wijzig. Of wanneer ik het signaal loskoppel.
Dat is op 'auto' trigger, dus wanneer er geen signaal is, genereert de time-out van de auto-trigger een sweep start event. Ik denk dus dat er iets mis gaat met het starten van de sweep vanuit een gewone trigger. Ook op line trigger is er geen trace, op een puntje links aan het begin na, in beeld te krijgen met de "pos" knop of met de "beam find" knop.
Op de gate-A uitgang aan de achterkant verschijnt normaal een puls als er een sweep is. Die valt gelijktijdig weg als de sweep wegvalt. Dus voordat de 'scope is opgewarmd en alles werkt is die uitgang er, en als de trace wegvalt is daar alleen nog een heeeel kort pulsje overeenkomend met het begin van de trace, maar het signaal is eigenlijk weg.
Met heen-en-weer draaien van de time/div knop is er soms weer een trace zichtbaar te krijgen.
Dus ik denk dat er iets missmurft in het 'horizontale' gedeelte: sweep generator of daarvoor. Mogelijk iets dat 'bijna' los zit en na opwarming losraakt maar na "rammelen" door draaien aan de time/div weer contact maakt. Ergens vóór de A-GATE uitgang (op de achterkant, maar ik bedoel ervoor in de signaalweg, niet problem exist between backplate and front), en ergens waar de normale trigger verschilt van de auto-trigger. Ik ga daar nog even voor de manuals in duiken.
Na uitzetten en afkoelen en opnieuw aanzetten functioneert alles ook weer.
EDIT2: Eerste foto vervangen door een mooiere vanuit het reparatietopic, en onderstaande toegevoegd.
Ik heb de probe-tas schoongepoetst
dus de kleur is nu iets frisser dan op de andere foto.
(licht vochtige Microvezeldoek)
Lucky Luke
Meer moois: Ik heb de probe-tas eens uitgepakt. (En schoongepoetst).
Eigenlijk zou ik eens een paar echt mooie foto's van de tek465 moeten maken voor dit topic. (Zoals deze mooie foto van de deltavoeding, gemaakt door miedema).
Ik vind het gewoon een hele mooie 'scope: zo'n alu frontplaat heeft gewoon meer charme dan beige plastic.
Ik heb nu ook iets meer vermoeden waar de 'scope origineel vandaan komt, dat vind ik ook leuk om te weten. (Ik heb de 'scope gekocht van de makerspace na een opruimdag, maar ik weet niet van welk van de Makers deze afkomstig is. Mocht iemand z'n 'scope herkennen: mail me
)
De BNC van de 1:1 is wat gecorrodeerd aan de buitenkant, en de 1:10 mist zijn automatisch-omschakelen pinnetje, maar ondanks het opschrift op de envelop lijken beiden verder gewoon te functioneren. En de reservetipjes en opsteek-isolatie-dopjes zitten er gewoon bij. Prachtig!
miedema
Golden Member
Ik ben bezig metingen te doen aan mijn Wrytech PDVS2 mini V2 0 tot 10V referentie.
Daarmee hoop ik hem beter te karakteriseren.
Inmiddels gedaan: inschakelgedrag & opwarmen, lineariteit van 0V tot 10V uit.
Nu bezig met een tempco meting.
De resultaten vindt je op EEVblog in het NEW PDVS2mini DC Voltage Reference from Ian Johnston - Reviewed - NOW WRYTECH topic.
groet, Gertjan.
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Lucky Luke
Beautiful, Nixie tubes 
If you take pictures of the type number and any and all factory markings you can find, and post them in this "Philips codeletters, productievestigingen, fabrieken" topic, maartenbakker can probably tell you where and when it was made (an by who, and what they had for lunch that day
... kidding).