Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Sine

Moderator

Dit waren bouwpakketten, dus daar moeten wel schema's van te vinden zijn.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 7 augustus 2024 08:50:21 schreef flash2b:
Dat zal niet meevallen, schema ben ik nog nooit tegengekomen. Handykit was een sticker plakker dus misschien is binnenin nog iets van een originele fabrikant terug te vinden.

De basis is een uA723 of iets anders?

Was dat niet van Harry Vogels uit Eindhoven ?

//Edit, inderdaad op ua723 basis. Eea gemodificeerd zie ik.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 9 augustus 2024 13:04:00 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Niet echt heel profi kwa looks :+

Modificaties zien er 'nasty' uit, de 4 diodes zijn vervangen voor een brug. Dat is voor de negatieve spanning zo te zien. TS3 vervangen voor een weerstand... ehuh

Ik zou het schema eens uittekenen of er iets mooiers inzetten.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Sine

Moderator

Er staat er toevallig eentje op marktplaats ... met schema.

En dat is inderdaad geen heel spannende (of goede) constructie.

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 augustus 2024 19:22:27 (16%)

flash2b

Special Member

Bizar dat schema, de massa van de voeding, vast een fout. Mooi dat je een schema gevonden hebt.

Print lijkt me niet origineel. Is van Vogels, heeft m.i. weinig met Handykit te maken.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 21 augustus 2024 19:42:58 schreef IJzerhersteller:
Print lijkt me niet origineel. Is van Vogels, heeft m.i. weinig met Handykit te maken.

Handykit was van (Harry) Vogels

Sine

Moderator

Op woensdag 21 augustus 2024 19:41:14 schreef flash2b:
Bizar dat schema, de massa van de voeding, vast een fout.

Ik denk niet dat dat fout is, zo is de stroom "regeling" opgezet.

bprosman

Golden Member

Ik heb de verkoper een mailtje gestuurd, misschien wil hij een kopietje maken

En een 723 schakeling die tot nul regelt. Altijd leuk om bijv. LEDjes te testen.

miedema

Golden Member

Ha markk70,

Mooie meters. Maar wat kaal zonder tekst...

Kun je er wat over zeggen?
Waarom ben je er blij mee, hoe kom je er aan, wat is er bijzonder aan, wat wil je er mee gaan doen, etc.

Sowieso leuk dat er weer wat te zien is in dit showtopic :).

groet, Gertjan.

Hoi Gertjan,

Deze meters komen uit de inboedel van een bedrjf dat recent is gesloten. En ik mag ze overnemen.
Ik weet nog niet of ik ze houd.

groeten, Marcel

Omdat ik ook interesse heb in oude grammofoons, de vorige week zondag naar de jukeboxbeurs in rosmalen geweest.
Daar liep ik tegen deze counter hp5300b.
Wel maar 75 Mhz maar tot 0.1 hz.
Hier meet hij de 10 Mhz van mijn gpsdo.
Afregelen op 10 Mhz gaat moeilijk.
Zodra je aan de trimmer komt verandert de frequentie uitlezing.
Ik ga hem dan ook extern triggeren met deze gpsdo.
Alleen moet ik nog kijken voor een 10 Mhz verdeler.
Mocht er iemand een verdeler aanbevelen graag want daar ben ik nog niet uit.
gr Winand

Ik heb toevallig ook een nieuwe weerstand meter, gisteren gemarktplaatst. (Met een NS bus. Het werd een heel schoolreisje :/

Het is een tweedraads brug van Bleeker, 1953, vier cijfers, bereiken 1 Ω tot 100 MΩ. Bedoeld voor metingen aan communicatielijnen, enige extra mogelijkheden in verband daar mee. Instrument is keurig en werkt in basis, kistje is ooit lelijk in de groene Hammerite gezet. Werkt op drie monocellen. Foutgrens volgens de catalogus kleiner dan 1 o/oo.

En de binnenkant:

Alles in één kistje maakt het een praktisch bruikbaar ding, past goed in de verzameling :)

Een fraai apparaat met degelijke schakelaars! In die tijd was alles nog composiet of draadgewonden, mooi dat ze toch al zulke nauwkeurige weerstanden konden maken.

Met een NS bus. Het werd een heel schoolreisje

Roept herinneringen op aan toen ik als student m'n eerste en grote buizenoscilloscoop had gekocht en met de trein naar m'n 'kot' transporteerde. Een conducteur, blijkbaar om een praatje verlegen, begon voor de grap wat opmerkingen te maken als 'daar heb je eigenlijk wel een extra treinkaartje voor nodig' en 'wat is dat voor rare dieptemeter?' Bleek dat hij dondersgoed wist wat het was. Tot m'n verbazing bood hij me aan om een keer bij hem z'n oude oscilloscoop op te halen, wat ik heb gedaan, was een oude Solartron met héél traag fosfor in het oranje scherm.

Toen ging ik in één week tijd van 'geen oscilloscoop' naar 'twee oscilloscopen'. Wat een rijkdom! :)

Overigens, verbazingwekkend hoeveel bekijks je trekt wanneer je met een oscilloscoop door een stationshal loopt....

Mooi meetbrug trouwens, ziet er nog erg goed uit (afgezien inderdaad van die afgrijselijke blauw-groene verf op de kast....) Is het voor in de vitrine, of om daadwerkelijk weer in gebruik te nemen als meetinstrument?

set SCE to AUX.
miedema

Golden Member

Ha winands ,

Leuk countertje. Het is een modulair systeem. Je kunt boven en onderste helft heel makkelijk splitsen, en zo kun je met een andere module de eigenschappen aanpassen.

Mooi dat je de 5300B versie hebt, met 8 digits. Mijn 5300A moet het met 6 digits doen, en dat is vaak toch wat weinig voor een counter. Deels wordt dat goedgemaakt doordat de 1e cijfers in de overflow geschoven kunnen worden, zodat je op hogere resolutie kunt aflezen dan op het eerste gezicht gedacht.

Afregelen op 10 Mhz gaat moeilijk.
Zodra je aan de trimmer komt verandert de frequentie uitlezing

Dat komt vaak voor bij dergelijke simpele kristal oscillatoren. Het komt ook minder kritisch omdat ze ook verlopen met temperatuur. Je kunt daar niet te veel nauwkeurigheid van verwachten...

Al met al een goed idee om een externe 10MHz referentie te gebruiken.
Als je zelf een 10MHz verdeler wilt bouwen, dan zou je kunnen kijken naar de uitgangstrappen van mijn 10MHz Masterclock.

Wil je iets kopen, dan is het vrij makkelijk om een bestaande videoverdeler om te bouwen naar 50Ω in en uit. Te vinden op bijna elke radiomarkt voor een paar Euro. Ik heb dat hier ook gedaan: Extron CVDA 6 MX video distributie versterker modificeren voor 10MHz distributie
Nadeel is dat je dan geen galvanisch gescheiden uitgangen hebt, dus eerder last van aardlussen. Maar zolang het maar om een paar aangesloten apparaten gaat kan dat wel meevallen.

.

@ markk70
Het zijn mooie meters. Maar je moet er natuurlijk wel een toepassing voor hebben....
Sterkte met het doorhakken van de knoop! (Ik zou het wel weten :-)).

groet, Gertjan.

@nonius - Beide, denk ik. Bij kalibraties e.d. vind ik het leuk en comfortabel om ook met een heel ander instrument te kunnen meten dan een modern, al is het maar bij wijze van sanity check. Of als ik eens een "ouderwetse" meting aan een verbinding zou willen doen, dan is het een gepast instrument.
Maar het is alles hobby. De U1251's en 34401's op werk krijgen gewoon altijd gelijk ;)

Hoeben

Golden Member

Op zondag 13 oktober 2024 10:26:15 schreef markk70:
Hoi Gertjan,
Deze meters komen uit de inboedel van een bedrijf dat recent is gesloten. En ik mag ze overnemen. Ik weet nog niet of ik ze houd.
groeten, Marcel

Hoi Marcel, als je deze weg wil doen, stuur dan even een berichtje (zie mijn profiel)? Ik heb wel interesse. Laat ze niet schieten. Vooral die high impedance meter kan lekjes in mijn elektronica goed meten. En die low impedance meter overgangsweerstanden van schakelcontacten. Beide zijn interessant voor mijn huidige project met nauwkeurige elektronica (sensorversterker tot diep in microvolts).

miedema

Golden Member

Ik ben blij met m'n (voor mij) nieuwe Hameg HM8037 Low-Distortion Sinus generator:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm8037-low-dist/IMG_2768__HM8037_Low_Distortion_Generator_-_Front-600pix.jpg
klik op plaatjes voor grotere versies

Gevonden op de laatste Lichtmis. Ik kende deze generator al van rbeckers. En ik kende z'n reputatie, dat deze eenvoudig ogende generator beter was dan z'n specs.
Die van rbeckers is bij de grote meetapparatuurverkoop naar een andere CO'er gegaan. Dus was ik blij deze op de Lichtmis tegen te komen :-).

Plaatje van de binnenkant:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm8037-low-dist/IMG_2762__HM8037_Top_View_L-600pix.jpg

Ik heb aan deze generator weinig hoeven doen. Er was wat (vocht)aanslag/residu, met name op de IC voetjes. Het voetje voor de quad OpAmps, die samen de generator vormen, heb ik vervangen voor een mooie voet met gedraaide pootjes. De overige IC's zijn voor de counter, dus daar niks aan gedaan.

Die dubbelFET T101 is trouwens een U441. Bekend van de ingangsversterkers van menig Hameg scoopje :-).

De THD spec van deze generator is <0,01%. Gemeten met Clio:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm8037-low-dist/THD_Hameg_vs_Radford_LDO3_in_Clio-600pix.png

Het groene spectrum en pop-up zijn van de HM8037.Ik heb ook mijn Radford LDO3 generator (met nog wat lagere THD) gemeten: het rode spectrum.
Je ziet dat de belangrijke harmonischen (2e en 3e) in Clio even hoog zijn. Conclusie: we meten hier niet de generatoren, maar de meetvloer van Clio :-).

Dat bleek ook toen ik bij Blackdog was. Deze HM8037 meette aan zijn Audio Precision Portable 0,001% = -100dB THD+N en 0,0008% = -102dB THD @ 400Hz. Aan de QuantAlysum QA403 waren de cijfers nog iets lager.
(Die Radford meet aan de AP 0,0008% = -102dB THD+N)

Wat ook fijn is dat de vervorming hetzelfde blijft, ongeacht niveau van de uitgangsspanning en wel/niet afsluiten met 600Ω :-)

groet, Gertjan.

Hallo Miedema
Voorheen kon ik deze counter nog niet.
Heb gezien dat er verschillende mogelijkheden zijn.
De uitlezing is met andere modulen te combineren.
Mocht ik zoiets op een markt tegenkomen lijkt het mij leuk om ze erbij te hebben.
Al is het verzamelen niet mijn doel.
Ben al blij met deze counter.
Het project van jou met de 10 Mhz masterclock heb ik al eerder gezien.
Mooi gemaakt.
Met een videoverdeler is een mooie tip.
Had ik niet aan gedacht.
Bij alie zijn er te koop van Bg7tbl.
Zijn echter wel wat prijzig.
gr. Winand

flash2b

Special Member

Op zondag 13 oktober 2024 12:21:01 schreef winands:
Omdat ik ook interesse heb in oude grammofoons, de vorige week zondag naar de jukeboxbeurs in rosmalen geweest. Daar liep ik tegen deze counter hp5300b.
Wel maar 75 Mhz maar tot 0.1 hz. Hier meet hij de 10 Mhz van mijn gpsdo.
Afregelen op 10 Mhz gaat moeilijk.Zodra je aan de trimmer komt verandert de frequentie uitlezing. Ik ga hem dan ook extern triggeren met deze gpsdo.
Alleen moet ik nog kijken voor een 10 Mhz verdeler.
Mocht er iemand een verdeler aanbevelen graag want daar ben ik nog niet uit.

De GPSDO die je laat zien is de BH3SAP waar ik op EEVBlog ook wat over geschreven heb.

Je kunt voor een 10MHz verdeler ook een oude video distributie versterker gebruiken en die ombouwen naar 50Ω.

------------------------------------------------------------------------

@Miedema - Hameg HM8037
Netjes gebouwde generator, bouwjaar rond 1999 zo te zien. Bijzonder dat ze zo veel 0Ω weerstanden hebben gebruikt, makkelijker voor automatische plaatsing denk ik.

Vreemd dat de TL074 in een bus voet zit en de rest van de ICs in low cost voetjes.

Constructie van de Amplitude potmeter laat zien dat Hameg niet vies was van handwerk.

Mooi resultaat van de meting, beter als de specs is altijd fijn.