Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

the plugins are OK, tested in the 7844.
the person who have saved that dont know anything, of coarse vertical is left, and time bases right side.

But it have a blown fuse power in. I hope to find the problem

flash2b

Special Member

Deze heb ik verleden week bemachtigd: HP 415D SWR Meter (Made in USA). Helaas heb ik voor de D verse van deze meter nog geen operations of service manual gevonden. Ik heb wel hier de C versie (germanium transistor) van de manual gevonden. Ook de E versie (silicium transistor) en B versie (buizen) zijn makkelijk te vinden maar zijn kwa schema wezenlijk anders.

Een verhaal over de HP 415E is hier te vinden: http://www.prc68.com/I/HP415E.shtml

Ik weet dat COer Camino1 er ook één (of twee) heeft: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1992729#1992729.

Ik heb de meter al aardig opgepoetst, voordat hij hier op de foto mocht.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20231025_214215sm.jpg

Misschien kan iemand de werking een beetje verduidelijken. Ik begrijp via de reacties die Camino1 kreeg dat het in weze een zeer gevoelige AC µV meter is welke naar een specifieke frequentie 'kijkt' (1000Hz ?).

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
bprosman

Golden Member

@Flash2b, hoe poets jij die frontplaten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

De A en B versie zijn met buizen, de C en D zijn met germanium transistoren en de E versie zijn met silicium transistoren.

De B versie (buizen) ziet er zo uit:
https://www.surplussales.com/Images/Equipment/Listed/eqp-hp-415b.jpg

Bedoel je de buis die achter de ingang van deze zit ?

fred101

Golden Member

Ik heb de 415E. Die gebruik ik als SWR meter/detector bij mijn slotted line. Het werkt niet zoals als een normale SWR meter. Het signaal wat je wilt meten moet met 1 kHz blokgolf gemoduleerd zijn. Het signaal wordt gemeten via een externe diode detector (bv de hp423B high output impedance detector) of bolo meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoeben

Golden Member

Op 25 oktober 2023 22:53:51 schreef flash2b:
De A en B versie zijn met buizen, de C en D zijn met germanium transistoren en de D versie zijn met silicium transistoren.

De B versie (buizen) ziet er zo uit:
[afbeelding]

Bedoel je de buis die achter de ingang van deze zit ?

Het is een klein buisje dat als detector dient. Volgens mij zit die in de probe, maar ik had het hele apparaat nog nooit gezien.

flash2b

Special Member

In de handleiding van HP423A staat op pagina 8 het Detector Element getekend.

https://tomverbeure.github.io/assets/hp423a/HP_423A,8470A_Operating_&_…

Kennelijk moet ik zoiets erbij hebben om aan de slag te kunnen met de HP 415D. Misschien is dat ook zelf te maken?

Ha flash2b,

De E is het laatste model ik verwacht met silicium transistoren verder is de werking hetzelfde.
Er zijn twee methodes in gebruik 1) de laagfrequent methode 2) de middenfrequent methode.
Jou apparaat werkt volgens de laagfrequent substitutie....

Waarom deze methode alle breedband signaal generatoren ( sweepers ) produceren behalve het gewenste signaal ook harmonische.
De gebruikte ontvanger is meestal een detector die breedbandig is dit betekend dat niet alleen het gewenste,
signaal maar ook de harmonische component gedetecteerd wordt !
Juist bij het meten van VSWR dit zijn door de applicatie / meetopatelling zeer kleine signalen is dit een groot probleem....

In een standaard meetopstelling signaalgenerator----detector betekend dit dat de harmonische een som of verschil in uitgangsspanning oplevert.
Een ander punt is de gevoeligheid om de VSWR te meten zal er een discriminatie moeten plaatsvinden tussen,
het heengaande signaal en het terug komende signaal.
Dit betekend dat een richtkoppler gebruikt zal worden met de nodige demping bij een goede aanpassing is de gereflecteerde spanning heel klein.

Dit vraagt om een andere aanpak..... de laagfrequent substitutie methode houd in dat de RF draaggolf wordt gemoduleerd met,
een 1 kHz blokgolf dit RF signaal wordt door de detector gelijkgericht hierdoor ontstaat een DC en een laagfrequent ( 1 kHz ) component.
Het DC component wordt niet gebruikt DC heeft geen relevante informatie dit geldt in alle instrumentatie situaties !
Dit component levert alleen een potentiaal daar kan je niets mee is niet te filteren en zeer gevoelig voor offset enz enz....
Maar het laagfrequent component bevat a) een frequentie b) een fase daar kunnen iets mee.

In het instrument wordt de 1 kHz gefiltert bandbreedte is standaard rond de 25 Hz maar is te kiezen bandwith knop 15...130 Hz.
Door deze filtering kan je veel dieper kijken dan in een breedband situatie het geval zou zijn.
De recorder uitgang kan naar de scope of naar een pen recorder.
Ik denk dat de rest van de bediening voor zichzelf spreekt....
Je kunt er eens mee experimenteren / bediening leren door een 1 kHz toon ( blokgolf ) uit de functie generator,
aan te bieden zeer kleine spanning.
Misschien een externe verzwakker gebruiken van een 40 dB anders moet de generator bijna helemaal dicht staan.....

Ik denk dat je het apparaat niet veel zal gebruiken voor microwave experimenten maar je kunt er veel meer mee !
Het is eigenlijk een zeer gevoelige 1 kHz µV meter je kunt er heel mooi ruis mee meten van je voeding bijvoorbeeld.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Henk, bedankt voor je uitleg ! _/-\o_

Een 1KHz blok met lage amplitude heb ik wel beschikbaar.

bprosman

Golden Member

Soms repareer je wel eens iets kapot.

In dit geval de lak van de behuizing van deze voeding, die kon niet tegen een warme ultrasoon reiniger en begon te "bobbelen".

Dan maar helemaal kaal gemaakt, primer er op en een busje blauw van Motip.
Weer "strak-in-de-lak".
(Niet geprobeerd de originele kleur te benaderen).

Morgen nog even de type plaatjes terug lijmen.
En dopje op de knop.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Ziet er weer mooi uit. De het plastic van deze grijze Philips serie is nogal bros, dus pas op met je banaan bussen. Op radiomarkten zijn de knoppen voor deze serie vaak te vinden, ik ga in mijn voorraad kijken of ik er nog eentje voor je heb. (als vervanging I potmeter).

Jeever

Golden Member

Standard capacitors ±0,05 %
Vandaag, voor het absolute spotprijsje van € 20,00, drie 'standard capacitors' gescoord via de 'V&A'-rubriek op deze site. Twee zijn van de 'General Radio Company' met waarden van 0,1 μF en 1,0 μF en met een tolerantie van ±0,05 %. De derde is van 'H. W. Sullivan Ltd', heeft een waarde van 0,01 μF en een tolerantie van ±0,1 %.

Uiteraard onmiddellijk alle meters in mijn bezit die condensatoren kunnen meten gecontroleerd:
De ET4401 van East Tester:
   - 10,002 nF
   - 100,01 nF
   - 1,0014 μF
De V9 van Aneng:
   - 10,29 nF
   - 100,4 nF
   - 1,004 μF
De HT118E van Kaiweets:
(wordt binnenkort getest op mijn blog)
   - 10,018 nF
   - 99,77 nF
   - 0,9983 μF
De DMM M-3890DT van Voltcraft:
(meer dan twintig jaar oud!)
   - 10,14 nF
   - 100,6 nF
   - 0,956 μF

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
fred101

Golden Member

Die had ik gezien en bijna gekocht maar ik heb al wat condensators en bovendien de originele "moeder" meetbrug uit het general radio standards-lab. ;-) Dat ding heeft aF resolutie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
dijkmane

Golden Member

een mooie counter weten te kopen, een Philips PM6665
met optie kanaal C.

Maar de ingebouwde 10MHz referentie staat niet bekend om de stabiliteit en heeft wat drift, dus na het lezen van deze post, besloten dat na te bouwen en zo deze counter te voorzien van een OCXO.
Dat ging redelijk eenvoudig en goedkoop.
Tevens achterzijde display voorzien van verlichting.
na het afregelen tegen een GPSDO, is de counter nu mooi stabiel.

bebouwde print voorzijde :

achterzijde, met 5V voedinkje :

Counter in bedrijf na 3 dagen opwarmen van de GPSDO en de OCXO Master Clock

OCXO Master Clock :

GPSDO :

Voor de liefhebber, ik heb nog 4 van die PCB's en 9 van die connectoren over, geef maar een gil, dan stuur ik op.

In no Sense, Nonsense
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
rob040

Golden Member

@dijkmane: Leuke en vooral nuttige mod!
Ik heb het oorspronkelijke verhaal (nog) niet gelezen, maar is de bestaande voeding ruim genoeg bemeten om de OCXO te voeden?

De displayverlichting valt op de foto's niet op, of is die schakelbaar?
En hoe heb je de verlichting gemaakt? Kun je er LED's achter zetten of van opzij aanstralen?

haasje93

Golden Member

Leuk project dijkmane!
Het deed mij ook denken aan een project van Miedema, die had een soortgelijk iets gemaakt voor een vergelijkbare counter.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Op 12 november 2023 13:45:55 schreef dijkmane:
een mooie counter weten te kopen, een Philips PM6665 met optie kanaal C ....
...besloten dat na te bouwen en zo deze counter te voorzien van een OCXO.

Ha dijkmane,

Mooie counter, en mooie referentie print.

Ik heb inderdaad indertijd ook een replacement oscillator gemaakt voor mijn PM6669. Met een TCXO, want toen waren er nog niet van die leuke energiezuinige OCXO's op 5V voor weinig, zoals nu de CETC CTI OSC5A2B02.

Maar ook met TCXO was mijn vervanger 10x nauwkeuriger dan de ingebouwde oscillator.
Meer mensen blijken zich aan die originele oscillator te ergeren, in de loop van de tijd zijn de rest van mijn printjes verdwenen naar alle hoeken van Europa. (Daar wordt dus ook CO gelezen :-))

Philips bood voor deze counters als high-end optie geen OCXO aan, maar een "MTCXO", een Mathematically Temperature Compensated Crystal Oscillator. Dat is een TCXO met ingebouwde microprocessor. In de fabriek worden drift en TC gemeten, en die curven worden in de processor gestopt. Dat levert (volgens Philips) een oscillator op die net zo stabiel is als een OCXO, maar veel minder stroom gebruikt.

Nadeel voor de hobbyist is dus dat de voeding ook niet berekend is op het voeden van een OCXO....
Gaat bij jou de stabilisatie niet door z'n knieën, en wordt er niets te heet?

Verder ben ik benieuwd waar dat schakelende voedinkje op de achterkant voor dient.

.

Hoe bevalt je display verlichting, en wil je laten zien hoe je dat gedaan hebt?
Er zijn vele Philips meetapparaten met dat onverlichte LCD, backlight zou een flinke verbetering zijn.
Ik heb daar wel eens naar gekeken, maar er leek weinig ruimte om wat te doen....

Groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Ik heb nog 'n PM6622 (display is al verlicht... :+ )
Het panaplex display was helaas overleden, en met wat modificaties heb ik het vervangen door 9 led displays. (Oude panaplex ligt er onder)

https://www.uploadarchief.net/files/download/6622-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dijkmane

Golden Member

Op 12 november 2023 19:12:12 schreef rob040:
@dijkmane: Leuke en vooral nuttige mod!
Ik heb het oorspronkelijke verhaal (nog) niet gelezen, maar is de bestaande voeding ruim genoeg bemeten om de OCXO te voeden?

De displayverlichting valt op de foto's niet op, of is die schakelbaar?
En hoe heb je de verlichting gemaakt? Kun je er LED's achter zetten of van opzij aanstralen?

Ik zal eens foto's maken hoe ik die LED's gedaan heb. Je kunt aan de bovenkant, met van die hotglue, gewoon een LED tegen het plexiglas aanplakken, ik heb er 3 gedaan, maar een exact in het midden gaat niet, daar zit de bevestiging. Ik heb er een potmeter tussen om de helderheid te regelen, moet nog even finetunen, nu op de foto wat minder zichtbaar door het omgevingslicht. LED's aan de onderkant van het display past niet, daar zit nog de PCB met de knoppen in de weg.

dat schakelende voedinkje aan de achterkant maakt de 5V voor de OXCO, zit rechtstreeks aangesloten op de output van de gelijkrichter C, dus de OCXO staat ook aan als de counter powerswitch uit staat. De Powersupply van de counter is berekend hierop, want de originele (optie) MTCXO zit ook aangesloten op de voeding en blijft ook aan als het apparaat uit staat. Er is op youtube iemand die 3 versies heeft gemaakt van dit bordje en die legt het ook netjes uit, met behulp van de schemas, dat je je geen zorgen hoeft te maken over de voeding. in stabiele situatie gebruikt de OCXO iets van 250mA.

het PCB design voorziet er in dat je de OCXO ook kunt laten voeden uit de 5V van de counter zelf, maar die gaat dus uit als je het apparaat uit zet.

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

Je kunt voor display verlichting ook en led strip "misbruiken". Zoals iets als deze: https://www.action.com/nl-nl/p/3200454/eurodomest-ledstrip/ (wel de witte anders wordt het een kermis)

De strip kun je op maat knippen dan dan past een aantal meestal wel ergens in het apparaat. Je houd dan nog meer ledjes over voor de volgende modificatie en de controller voor in de onderdelen bak. Kies een led strip met veel ledjes per lengte eenheid voor meer licht. Door de kerst volop te krijgen bij winkels zoals Action en Kruidvat.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 13 november 2023 13:38:53 (18%)

miedema

Golden Member

Ha dijkmane,

Helemaal duidelijk.
De ruwe voeding heeft inderdaad extra ruimte, om ook de batterij en GPIB opties te voeden. Mooi dat het zo past :-)

@Arco: Sjieke modificatie!

groet, Gertjan.