Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Hi Henk,

leuk dat je er ook mee gaat experimenteren. Misschien had je dat al genoteerd, maar de nanoVNA moet specifiek de nanoVNA-H4 zijn. Daar wijst Erik PD0EK ook uitdrukkelijk op. Andere HW platforms zijn niet geschikt.

Succes!

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Goed om ter zien dat je met de tinyPFA aan de slag bent gegaan!
Mooie oplossing om de NanoVNA in te blikken. Het plastic huisje van die H4 stelt niet veel voor (qua afscherming.)
Ik zie een extra aluminium strip bij de poorten ter versteviging. Zou ik ook zo doen :-)

Hier heb ik na luisteren naar Erik Kaashoek ook een H4 aangeschaft, en de tinyPFA firmware er in gezet.
Maar helaas (veel) te veel andere projecten op het moment om ook maar er aan te denken er verder wat mee te doen.....

Leuk dat je een meting van de ruisvloer laat zien.
Ik heb ter vergelijk een ouder plaatje opgescharreld van dezelfde meting met mijn VNWA:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2017/adev/Blokvormer-vergelijk-11-07-2017-Allan-Deviation-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Ook dit is een test van de meetvloer, met hetzelfde signaal toegevoerd aan de meet- en aan de clock ingang.
De rode, groene en blauwe curven zijn de meetvloer van mijn VNWA met verschillende blokvormer ontwerpen. Ik verbeter dan de clock door die eerst door een blokvormer te halen. (groter signaal, steilere flanken)
De bruine curve is de meetvloer van de kale, standaard VNWA.

Met jouw tinyPFA kun je dus zo'n driekwart decade dieper kijken dan ik met de NVNA. En vergeleken met de standaard VNWA zelfs ongeveer anderhalve decade.

Overigens bleek mijn VNWA+blokvormer meetvloer eigenlijk altijd laag genoeg. Ook voor de mooiste OCXO's die ik gemeten heb. Daarvoor was de meetvloer van de standaard VNWA echter niet afdoende....

Verder voordeel van de tinyPFA boven de VNWA is dat je onbegrensd lange ADEV metingen kan doen. Met de VNWA is dat maximaal 108 min. = 1:48 uur.

groet, Gertjan.

Ha NKHteB,

Dat heb ik begrepen alleen de nanoVNA-H4 komt goed !
Even voor @heer miedema bedoel je de signal conditioner zeg maar de preprocessor ?
Ik neem aan dat de optimale bron impedantie geschikt moet zijn voor een afsluiting die de VNA-H4 laat zien !
Maar ook hier is het voor later eerst de IEEE488 controller :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Die blokvormer is niet voor de nanoVNA-H4, maar voor de VNWA....
Door de VNWA een beter clocksignaal aan te bieden druk je z'n ruisvloer omlaag. Het is niet meer dan een paar CMOS poorten of comparator om van een sinus een 5Vtt blok met steile flanken te maken.

De tinyPFA heeft dat (voor zover ik weet) niet nodig.

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Duidelijk maar :? misschien dat @NKHteB dit beter weet ik zou verwachten dat,
bij de nanoVNA-H4 er een laag niveau aangeboden moet worden....
Maar welk niveau is dan optimaal een zo groot mogelijke SNR en aan de andere kant een kleine vervorming !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

Valt dit óók onder mijn mooiste meetapparatuur??
Omdat de houten galvanometer erg groot is gebruik ik ook handzamere "moderne" instrumenten ;)
Zie de laatste foto.
ruud

Ha Gertjan, Henk en andere meelezers,

allereerst dank voor de interessante feedback. Hier kan ik ontzettend van genieten.

@Gertjan. Dat van die blokvormer voor de VNWA was mij bekend. Je hebt me dat schema al een keer toegezonden, maar ik heb er hier toen niks mee gedaan. Ik kwam hem laatst weer tegen op de site van Joern Bartels DK7JB in zijn Workshop Notes. Misschien kun je het schema etc. hier nog plaatsen?

Ik ben overigens benieuwd of ik daarvoor ook mijn SRS DS345 kan gebruiken. Of de blokgolf steil genoeg is.

Het plaatje van de VNWA kon ik me nog herinneren. Ik was dan ook erg onder de indruk van de tinyPFA die daar nog eens aanzienlijk onder dook. Waarbij je gelijk hebt of het echt van toepassing is op ons niveau van meten, maar je weet maar nooit of we nog een keer een paar Hydrogen Maser frequentiebronnen tegen komen, hi.

@Henk. De ideale ingangsniveau's op de tinyPFA zijn volgens Erik Kaashoek PD0EK op beide ingangen 0 dBm. Dat meldde hij in een van zijn laatste posts op zijn site voor de tinyPFA. En dat het nadrukkelijk een sinus moet zijn. Dus dat houdt ik maar aan.
Je vindt overigens op onze site van RF Seminar de presentatie die Erik voor ons heeft gehouden tijdens een webinar dit voorjaar. Daarin geeft hij ook uitleg over zijn ontwerpgedachten en waarom het dan ook specifiek de nanoVNA-H4 moet zijn.

Gr. N.

NB Ondanks mijn pensionering kom ik nog steeds tijd te kort....., want er duikt natuurlijk steeds weer een interessant item op.

Hi Ruud,

als het om meetapparatuur gaat, vind ik alles prachtig. Zeker bij de wat oudere spullen kun je al veel leren van de opbouw en de toepassing. De moderne "black boxes" kunnen wel heel veel, maar het "hoe en waarom" is niet altijd duidelijk.

Gr. N.

Bapaktus

Special Member

Hallo N
Zeker bij de wat oudere spullen kun je al veel leren van de opbouw en de toepassing

Als voorbeeld onderstaand "plankje".
Dit is een meetopstelling om tegelijkertijd stroom en spanning te meten.
Wél twee stroom/volt meters aansluiten.
Deze serie-weerstand en shunt-weerstand opstelling werd gebruikt op de MTS Haarlem omstreeks 1935 en is gered uit de afval container bij de verhuizing van de HTS naar een nieuwe locatie.
Ook heb ik later nog wat foto's e.d. kunnen redden.
Twee foto's van het elektro les lokaal omstreeks 1935.
Bij de pijl 2 Philips radiolampen die voor de schoolzender PI1F werden gebruikt.
Ook op de andere foto een opstelling van PI1F zender.
ruud.
Oud medewerker HTS Haarlem, Nu Hogeschool Inholland.
.

blackdog

Golden Member

Hi,

Net hier binnen gekregen, een setje mooie meetpennen van Probemaster.
Links ligt 8043S set op tafel en rechts de 8150 microtip set, deze heeft verwisselbare pogo pennetjes.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Probemaster-01.png

.
Hier doe ik een testje met de adapters die op de meetpennen kunnen worden geschroefd, de sleufgrote is ook voldoende voor de grote aansluitklemmen van de Rigol DL3021A DC Load.
Natuurlijk moet het apparaat wel hoger staan dan op de werkbank, op de foto hieronder staat de voeding even aan de rand van de werkbank voor wat testen voor hij een plekje krijgt.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Probemaster-02.png

.
Wat is opvallend aan de meetsnoeren...
Ze liggen lekker in de hand.
De Ri van de meetsnoeren is mooi laag, het type met de pogo pennetjes zit net beneden de 0,07Ω bij het kortsluiten.
Bij de linker zet is het een beetje afhankelijk van de adapter die je er op zet, de krokodillen bekjes geeft een Ri aan van iets meer dan 0,055Ω
En ja, ik heb alle connectoren schoon gemaakt en de DVM met een kortsluitplug op "0" gezet voor ik de metingen heb gedaan. ;)

Het zijn netjes gemaakte probes en veel beter dan de probes die je bij de DVM's KeySight of Keithley krijgt, welke ook niet bepaald goedkoop zijn als je ze later wilt aanschaffen.
Testje gedaan met de pogopennen probes, uitschieten is er niet bij, wat met de nieuwe pennen een goede indruk achter laat.

Als ik later nog wat meer te melden heb over deze probes zal ik het hier laten weten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Bram, waar heb jij die probe-masters vandaan ? Ik wil zo'n set al een tijdje. Maar ik ben wat huiverig voor de sterkte. Bij mij houden ze het meestal een maand of 3 vol en dan moet ik er nieuwe bananen aanzetten. Muv een dure Pomona mini-probe set waar ze binnen 2 weken net boven de probe braken. Daarna gaat het meestal wel een jaar of langer goed. Ik ben er niet lomp mee maar ze worden gewoon vreselijk veel gebruikt. Ik denk dat vooral reverse engineeren met doorpieper en bv alle weerstanden en halfgeleiders in situ testen. Dat duurt vaak een paar uur waarbij ze constant worden bewogen. Siliconen is ook nog stroef waardoor er eerder wrijving/kracht op komt, daarbij is het elastisch waardoor alle trek en buigkracht direct op het koper komt.

Ik werk nu meestal met banaan-banaan snoeren en een hele zwik probes die op zo'n banaan passen. Vaak nog steeds met siliconen omdat het lekkerder werkt. Dan maar af en toe inkorten. De enige die nog steeds heel zijn is een Fluke set met zo'n uitdraaibare punt isolator maar dat lijkt een soort heel soepel PVC of niet zo elastisch siliconen. .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die fred,

Misschien zou je een setje van deze probes kunnen proberen...

Ze komen van Eleshop, dit is het basis setje van 29€ in de BTW.
https://www.eleshop.nl/probe-master-8017s-meetsnoeren.html

.
De probes met de pogo pennen lijkt mij niet direct voor dagelijks gebruik en heel veel meet acties.
Of je moet de pogo pennetjes als verbruik materiaal beschouwen, professioneel zoals jij het gebruikt, zou ik dat niet een probleem vinden.

Deze probes van Probemaster staan als goed bekend en de meetpennen die ik hier als link aangeef heeft een RVS punt, dus grote kans dat die wel heel blijft.
Het goud op de meetpennen zal niet super dik zijn, dus bij het putje zal dat er als eertste zijn afgesleten, maar omdat dit mijn eerste setje probes van dit merk is, kan ik daar nog weinig over zeggen.

De Fluke probes waar jij het over hebt, heb ik hier ook een setje van hangen, deze gebruik het eigenlijk nooit.
De set die ik aangeef is zoiets als de Fluke set met de draaipunt, kijk wel of de lengte welke 1,2 Meter is voor jou goed uitkomt, ik vermoed van wel.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Die scoopklok loopt mooi niet op tijd, hang hem aan de GPS! *grin*

Groet,
Bram

flash2b

Special Member

Nu mijn variac project klaar was, kon ik eindelijk mijn Sanwa FZ-1DII Variabele Frequency Impedance Tester (made in Japan) welke ik tijdens Ham Radio Friedrichshafen 2023 had gekocht testen. Omdat dit apparaat voor de Japanse markt is gemaakt werkt het op 100V 50-60 Hz.

De meter is typisch Japans uit de jaren 70 met houten zijkanten voorzien van notenhout fineer. Het is de mark II, de voorganger (FZ-1D) heette fo tester en had andere knoppen (zie: japanse blog en FZ-1D). Er is ook nog een mark III (FZ-1C) met digitale uitlezing (zie: japanse marktplaats en FZ-1C). Het eerste model, de FZ-1 is er ook nog geweest (zie: FZ-1). Het is dus een model wat lang is geproduceerd, maar welke ik nog niet eerder ben tegengekomen op een radiomarkt/marktplaats. Overigens heeft Sanwa ook multimeters (oa. Sanwa N-301, N-501) met hetzelfde uiterlijk/design gemaakt, die staan nog op mijn verlanglijst.

Als er geen DUT is aangesloten gaat de OVER indicatie branden want dan is de impedantie (bijna) oneindig.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230812_100857sm.jpg

Na aansluiten van een 680µH spoel (gemeten met mijn DER-EE DE-5004) en een scope op de OUTPUT geeft de uitlezing dit weer.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230812_100522sm.jpg

Met de scope is de test frequentie netjes uit te lezen:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/sanwa%20fz-1dii%20-%20700uh%2010khz.png

De waarde van deze spoel is zowel op de L stand als de regelbare stand gelijk op 10Khz. Ik heb ook nog condensators getest en dat werkte ook prima, dus deze meter is nog helemaal in orde en er is geen reparatie vereist :)

Het zou mooi zijn als ik nog een manual zou kunnen vinden want dat is me nog niet gelukt. Ben er iig blij mee dat dit gave exemplaar de tand des tijds heeft doorstaan.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
RAAF12

Golden Member

Er staat hier een reparatieverslag met tekst en veel pics, van Jap op Nederlands gezet is het goed te volgen. https://blog.goo.ne.jp/vrc-tezuka/e/212a6a32902868974331c0d46414338c

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Wat een leuke meter!
Heel bijzonder is dat je de testfrequentie continue kunt variëren!
Zo kun je dus makkelijk resonantie frequenties zien. Denk aan LC kringen etc.

Wel zal je dan snel tegen de maximale frequentie aanlopen, zo te zien 15kHz...
Maar toch leuk en leerzaam om bij lang niet ideale componenten als spoelen en trafo's het gedrag bij veranderde frequentie te kunnen bekijken.

Een echte aanwinst dus, want impedantie meten met continue variabel frequentie, dat had je nog niet :-)

groet, Gertjan

flash2b

Special Member

@RAAF12
Die had ik gevonden en ook naar gelinked in mijn post. Dat is wel de mark I, ik heb de mark II.

@miedema
Klopt, had ik nog niet. Ik geloof dat deze meter vooral werd gebruikt voor testen aan speakers en audio apparatuur. Misschien ook voor het testen en ontwerpen van scheidingsfilters.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Inderdaad, een mooi apparaat.

TIP: op Marktplaats adverteert Patricia uit Hillegom met HewlettPackard apparatuur van haar overleden vader; deze heer werkte bij HP.
bijzondere meetapparatuur in nette staat.

the 7104. :-) it comes with 7B10, 7B15, 7A29, 7A29delay +C1001
the cart is a 53/54 for 500series and complete wrong
I have to buy a type 204, the framegrabber card for old PC and the software.

[Bericht gewijzigd door wellenkino op zondag 24 september 2023 12:04:45 (15%)

flash2b

Special Member

Vers van de Lichtmis 2023, een Philips Stroombronnen 12NC 7522 249 83320 (Made in Holland) welke volgens Maartenbakker een eigen productie/gereedschap is uit een telecomfabriek.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230924_123806sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230924_123624sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230924_123548sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230924_125526sm.jpg

Mooi gemaakt in een behuizing waar je op kan staan. Werkt ook nog prima op alle uitgangen.

De stroombronnen zijn opgebouwd uit een BCY87 (dual NPN) met een aantal zenerdiodes dus ik vermoed als een stroomspiegel. De voeding is een Klaasing 562-AM 28V 40mA.

Aan de print te zien kan er nog een extra stroom bron worden opgebouwd. Ook is er nog plaats voor iets met een 14 pins IC.

@Wellenkino: Strange order of the amplifier and time base plugins in your 7104!