Geluidsniveau evenement meten registreren alarmeren

Voor een evenement in onze buurt vereist de gemeente:
"Geluidsniveau op de gevels van omringende woningen is niet hoger dan 70dB(A) tot 22 uur, van 22 uur tot 24 uur geldt een norm van 50dB(A)"

Vermoedelijk moet dat worden gemeten door gemeentelijke Milieudienst, en die krijg je niet zo maar opgetrommeld. Meestal is het mosterd na de maaltijd.

Een Geluidsniveaumeter voor consumenten kan je kopen voor ~€50. Hoe goed kan je daarmee Milieudienstkwaliteit benaderen?

Het Wikipedia-artikel vermeldt:
De IEC heeft drie integratietijden gestandaardiseerd:

slow (1 seconde)
fast (125 milliseconden)
impulse (35 milliseconden). Deze wordt weinig gebruikt, omdat het zelfs voor schietlawaai te snel is.

Zit er een recordermogelijkheid in? Zit er een alarm nivo instelling op? Is het alarm op een extern "ding" aan te sluiten, bv zwaailamp?

En natuurlijk de Circuitsonline vraag: is zoiets zelf te maken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo'n meter maken lijkt me niet zo moeilijk. Het probleem wordt de ijking! En de overheid zal niet zo gauw rekening houden met een instrument dat geen officiële ijking heeft.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Een evenement heeft een hinderwetvergunning.Dus het evenement is zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren, waaronder geluidshinder.Als dit wordt overtreden, dan zou de gemeente de volgende keer de vergunning kunnen weigeren, en ook kan de gemeente een boete opleggen voor iedere overtreding. Dus ik denk dat het evenement er wel voor zal zorgen dat de vergunning niet overtreden wordt.En het zelf maken: prima, maar het zal toch gecalibreerd moeten worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Elk beetje fatsoenlijk licht en geluidsbedrijf heeft die apparatuur gewoon toch?

Dit zijn gewoon regels die je door kunt schuiven

Op 13 mei 2022 08:23:18 schreef mel:
Een evenement heeft een hinderwetvergunning.

Nee, er kan sprake zijn van een klein Evenement, bijvoorbeeld buurt- of familiefeestje op straat. Dat hoef je alleen te melden als:
-locatie in de open lucht of op eigen locatie
-maximaal 300 bezoekers
-geen alcohol geschonken bedrijfsmatig
-geen tijdelijke ruimte waar 150 personen (of meer) tegelijk aanwezig zijn
geen doorgaande wegen afgesloten
-vindt plaats tussen 8 uur en 24 uur (of tussen 13 uur en 24 uur op zon- en feestdagen)
-geluidsniveau op de gevels van omringende woningen is niet hoger dan 70dB(A) tot 22 uur, van 22 uur tot 24 uur geldt een norm van 50dB(A)
-geen politiecapaciteit nodig

De gemeente zegt dat de melder aan de regels moet voldoen en bemoeit zich er niet mee. De omgeving wordt niets gevraagd en ook niet ingelicht door de gemeente.
Iemand kan bij wijze van spreken van 8 tot 24 uur een Zang en Bezinning activiteit voor de buurt organiseren voor jouw raam. Of een bruiloft.

pa3gws

Golden Member

Op 13 mei 2022 08:26:17 schreef DK:
Elk beetje fatsoenlijk licht en geluidsbedrijf heeft die apparatuur gewoon toch?

Dit zijn gewoon regels die je door kunt schuiven

Als ik een groot buurtfeest organiseer en ik huur daarvoor de geluid installatie dan is dat ook een evenement waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd.
En dan is er van een geluids bedrijf of evenementen bureau geen sprake.
Dus zal ik zelf voor de geluids meting moeten gaan zorgen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wij huurden voor een evenement buiten bij de PA ooit een koffertje met o.a. een meetmicrofoon en een laptop er in, waarmee een en ander netjes in de gaten te houden was.
Dat was in Leiden, de gemeente was met die apparatuur gekend.

Merk overigens op dat ook de gemeente in dit topic weer een norm hanteerd in dB(A), wat in een overlast situatie nogal eens tot teleurstelling leidt omdat laag niet mee gemeten wordt en daar juist vaak de overlast zit.

Mijn eigen insteek bij geluidsoverlast was quantitatief meten altijd zo veel mogelijk te vermijden. Luister liever naar wat de klager ervaart en wat de belanghebbenden echt willen / nodig hebben. Een l*l van een DJ tijdig de deur wijzen kan een groot verschil maken, zonder dat het feest er onder leidt.
Het is zeer eenvoudig ook met goede apparatuur een misleidende of gewoon foute meting te doen.

Overlast is een perceptie-kwestie, een discussie over dB's, curves en integratietijden die een woedende buurman zeker om drie uur 's nachts niet goed begrijpt helpt niet.
Wat voor mechanische muziek wel helpt zijn goede, correct ingestelde en beheerde limiters (SPL van Dateq) dynamische equalisers (enkel B. maakt ze, helaas), kennis over de overdrachtscurve van bron naar slaapkamer (overdag een keer meten met en analyser, met volle en lege zaal. Let op!) en een goede relatie met de buren en gemeente (vriendelijke, altijd bereikbare en deskundige jongedame als contactpersoon). En dan blijkt er een heleboel te kunnen :)

vergeten

Golden Member

Op 13 mei 2022 09:09:38 schreef Aart:
Overlast is een perceptie-kwestie, een discussie over dB's, curves en integratietijden die een woedende buurman zeker om drie uur 's nachts niet goed begrijpt helpt niet.

Op dat tijdstip zit de geluidsproducent sowiso al erg fout zonder discussie.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nee hoor. Een beat op 80 Hz en 50 dB(A) is grofweg 75 dB(C) SPL. Met een lange integratietijd kan komt daar nog dynamiek overheen.
Dat slaapt echter helemaal niet lekker, blijkt ;)

Het helpt dan niet met normen te gaan zwaaien die eigenlijk voor geheel andere situaties gemaakt zijn.
De mensen moeten er samen uitkomen.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 13 mei 2022 09:25:22 (10%)

Het probleem bij het geven van dBA waarden is steeds dat haast nooit vermeld wordt op welke afstand wordt gemeten.
"Van 22 uur tot 24 uur op de gevel" is 50dBA iets harder dan het geroezemoes in een klas. Een groepje zacht babbelende volwassenen zal er al gauw overheen gaan, al helemaal als ze er ook maar een beetje achtergrondmuziek bij hebben.

En hoe meet je eigenlijk hanengekraai? Meestal houdt hij zich stil tussen de uitroepen. Ook kippen hier die een ei gelegd hebben kakelen onregelmatig, maar zeer hoorbaar.
Als je middelt valt het 'heel erg mee'.

Op 13 mei 2022 08:07:58 schreef big_fat_mama:
Zo'n meter maken lijkt me niet zo moeilijk.

Het lijkt me ook. Kwestie van microfoon en wat filters in analoge uitvoering.
Dat ijken lijkt me een kwestie van een vast aantal dB's er bij of van af.
Zo'n meter lijkt me voor zowel voor organisatoren van kleine evenementen als bezwaarden heel nuttig.

Doe eens een voorzet voor de "Circuitsonline geluidsbewaker" :)
Het gaat mij er om dat de electronica inzichtelijk is en toegankelijk om er "iets" aan te hangen wat "iets" doet op een instelbaar nivo.
Dat "iets" gedoe kan je heerlijk mee spelen met Arduino's ofzo.

In Matlab kan het digitaal (ff lezen voor de filterformules!).
Maar het lijkt me helemaal niet praktisch om de basismeter als softwareproduct te hebben. Is oncontroleerbaar.

Er zitten hier ontzettend goede ouderwetse electronica techneuten :)
http://www.sengpielaudio.com/calculator-dba-spl.htm
Heeft mooie formules en goede theorie in diverse .pdf's volgens mij.
http://www.sengpielaudio.com/BerechnungDerBewertungsfilter.pdf

En hier is de norm IEC 61672-1 waaraan de meter zou moeten voldoen.
(Euh... alleen een gratis stukje; ik erger me dood aan normen waarvoor je moet betalen om te weten waar je je aan te houden hebt; hoort niet te kunnen in Europa)

Hensz

Golden Member

Op 13 mei 2022 09:06:49 schreef pa3gws:
Als ik een groot buurtfeest organiseer en ik huur daarvoor de geluid installatie dan is dat ook een evenement waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd.

Net zoals bij TS hoeft dat hier in Nijmegen ook niet, met vergelijkbare voorwaarden (ook versterkte muziek). Als ik ff in de rondte google dan lijkt het erop dat zoiets bij de meeste gemeenten wel soortgelijk geregeld is.

Don't Panic!

Puur elektronisch gezien zit er een leuk project in; ik zou er alleen niet mee met de overlastgever / gemeente / overlast ervarende mee in discussie gaan.

Ik bouwde ooit voor een niet afgerond project de RMS converter uit deze design note op gaatjesprint:

De wat onhandige +3300 ppm/K compensatie weerstand dacht ik te vervangen door een compensatie in software, in de Arduino er achter. Vandaar ook de DS18B20 temperatuursensor boven op de chip.
De achtpoter er onder is een That 1200 inGenius sy input.

Het presteert in elk geval indrukwekkend. Geen gedoe met bereiken is erg gebruiksvriendelijk en sluit alvast 1 bron van meetfouten uit.
Een goede microfoon voorversterker, A- en andere gewenste filters er voor, simpele Arduino er achter en men heeft volgens mij een goede basis voor een dB SPL meter :)

Een wat modernere benadering is een Pie of telefoon met een goede geluidskaart en geschikte software. Maar dat soort applicaties schijven is mijn ding niet.

vergeten

Golden Member

Uittreksel uit de APV mbt geluidsoverlast.
Daar hanteren ze toch andere waarden en tijden als hier uit de "losse" hand worden genoemd.
Hier dient iedereen zich aan te houden.

Artikel 4:5 Onversterkte muziek
Bij het ten gehore brengen van onversterkte muziek als bedoeld in artikel 2.18, eerste lid, onder f, en
het vijfde lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer binnen inrichtingen is de in het tweede lid
opgenomen tabel van toepassing, met dien verstande dat:

Als versterkte elementen worden gecombineerd met onversterkte elementen, wordt het hele
samenspel beschouwd als versterkte muziek en is het Activiteitenbesluit milieubeheer van toepassing.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 13 mei 2022 11:54:20 (56%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/32729311244.html?gatewayAdapt=glo2nld

Is er ook met RS232-USB kabel voor logging.

Gebruik ik om o.a. sound level van piezo buzzers te meten.
(soms zijn er klanten die niet geloven dat een buzzer in een apparaat 90dB haalt, da's dan makkelijk aan te tonen... ;) )

In het verleden stond hier de kermis voor de deur. Die haalde met gemak 10dB meer als was toegestaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 mei 2022 12:59:12 schreef Arco:
In het verleden stond hier de kermis voor de deur. Die haalde met gemak 10dB meer als was toegestaan...

Die worden niet slow gemeten maar met een LAden, LAeq15 of LAeq2 (afhankelijk van de gemeente), dat kan jouw meter niet.

wat betreft display, registratie en alarm, modificeer deze op zijn buzzer met een FET (wel een elko er over, is pwm sturing) en hang daar een relais achter.

https://nl.aliexpress.com/item/1005004265422039.html

deze is misschien niet helemaal volgens de iec standaard te kalibreren, maar werkt wel aardig ok.

Op 13 mei 2022 11:50:21 schreef vergeten:
Uittreksel uit de APV mbt geluidsoverlast.
Daar hanteren ze toch andere waarden en tijden als hier uit de "losse" hand worden genoemd.
Hier dient iedereen zich aan te houden.

klopt, dan dien je ook nog eens te meten en rekenen aan de hand van de HRM.
Doe je dat niet, helaas pindakaas, geen geldige meting.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Op 13 mei 2022 13:54:28 schreef wielklem:
[...]

Die worden niet slow gemeten maar met een LAden, LAeq15 of LAeq2 (afhankelijk van de gemeente), dat kan jouw meter niet.

Dacht ik toch wel... ;)

Ik vind die geluidsnormen toch al overdreven ingewikkeld...
Hangt van type gebouw, orientatie, weersgesteldheid enz af...
En als je over een periode van bijv 15 uur meet zit je er altijd onder, omdat een groot deel van de tijd iedereen slaapt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Slapen met die takkeherrie? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Voor zaken als kermis nemen de meeste gemeentes alle voorschriften met een korreltje zout...
Men verdient grof geld aan die kermis en wil dus vooral de kermisexploitanten niet kwaad maken, inwoners komen op de tweede plaats...

Ook mechanisch trouwens:
Er zaten hier op sommige plaatsen op 5m hoogte platen multiplex van 5x2m vast met ty-wraps: je moet er niet aan denken wat er gebeurt als er een storm opsteekt.
(schijnbaar controleert men dat niet en geldt de regel "don't see, don't hear, don't speak"... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet van een door de gemeente vast opgesteld systeem.
Een (evenementen) plein waar een aantal malen per jaar en muziekfestival wordt gehouden.
Er hangen daar vast opgestelde microfoon(s?) aan de gebouwen en via internet kan de organisator en de bediener vd geluids installatie ea de boel in de gaten houden.
Een mooi systeem voor zo ver ik weet.

Op 13 mei 2022 14:09:26 schreef Arco:
[...]
Dacht ik toch wel... ;)

zo zo, voor dat geld? niet gek!

Op 13 mei 2022 14:42:30 schreef Kees frees:
Er hangen daar vast opgestelde microfoon(s?) aan de gebouwen en via internet kan de organisator en de bediener vd geluids installatie ea de boel in de gaten houden.
Een mooi systeem voor zo ver ik weet.

Metrao of munisense, hangt van de gemeente af. Leuk maar zit wel een stevig prijskaartje aan (duizenden euro's per meetpunt). Maar er zijn wel meer aanbieders op die markt, dit zijn de twee grootste.

[Bericht gewijzigd door wielklem op vrijdag 13 mei 2022 14:46:05 (62%)

RTFM, dan pas vragen...

Als je die voorschriften niet met een korrel zout neemt zou iedereen ook heel het jaar thuis zitten
Je moet als organisatie aan zoveel dingen voldoen, en zelfs als je aan alles voldoet (tot zover dat uberhaupt kan), krijg je nog klachten

Vind het belachelijk dat duizenden kermisbezoekers maar moeten wijken omdat 2 stadsbewoners van hun rust willen genieten, koop dan ook geen huis aan een plein
Maar dat is Nederlandse 'democratie'

Arco

Special Member

Geluidsnivo was nog niet eens het ergste (geisoleerd glas maakt dat wel dragelijk)
Ergste was dat sommige exploitanten tot wel 3x per minuut loeihard hetzelfde deuntje lieten horen. (da's 15000 keer in een week, dat gaat wel vervelen... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Op 13 mei 2022 07:52:43 schreef Spog2:
Een Geluidsniveaumeter [/url] voor consumenten kan je kopen voor ~€50. Hoe goed kan je daarmee Milieudienstkwaliteit benaderen?

Dan moet je vragen aan die milieudienst mensen om even naast elkaar te staan bij een lawaaibron. Dan weet je hoe er gemeten moet worden, en hoe je de resultaten moet interpreteren.

Ik woon naast een tremspoor. Al weer wat jaren terug werd dat spoor vernieuwd, en dacht HTM infra: we houden em mooi op schoon ballast. Dan kan je lekker met de onderstop machien de boel recht leggen als er ergens afwijkingen zijn. Helaas, hier ligt geen stukje recht, en die trems gingen gillend en schreeuwend door de wijk. Er zijn nog twee yt filmpjes van te vinden. En dat van 6:00 tot ver na middernacht. Er stond een keer iemand naast me op de parkeerplaats met een geluidsmeter, op zo'n 6mtr van het tremspoor, en die las iets van 105 decibellen af. Mij zegt dat niet zoveel, maar het hoofdeinde van mijn bed is nabij de muur die 5mtr van de kop spoorstaaf is. Je word dus vroeg wakker, en kan pas laat gaan slapen.
Als je de milieudienst vraagt om te meten, of je regelt zelf iets, weet HTM ogenblikkelijk wat er gaande is, en rijden die trems netjes 20km waarbij het lawaai onmiddellijk tot een aanvaardbaar niveau daalt.
Dus jammer.