De webasto zit nu op de backup accu, maar wanneer de auto drie dagen stil staat zakt deze onder de 11,7v.
Best wel een hoog verbruik dus. Ik vind het sluipverbruik in moderne auto's toch best wel een dingetje. Bij oude auto's met een conventioneel maar wel elektronisch geregeld laadsysteem vind ik dit eigenlijk beter gemaakt dan wat ze in moderne auto's doen. Mijn oldtimer kan gewoon een jaar stilstaan en dan start het ding gewoon. Heel veel dingen in moderne auto's zijn enorm verbeterd. Dingen als veiligheid betrouwbaarheid enz. Maar die betrouwbaarheid wordt dan weer onderuit gehaald door het sluipverbruik. Ik rijd maar weinig auto. Ik fiets veel waardoor mijn wagens erg veel lang stilstaan. Een auto die na twee weken niet meer kan starten kan ik dus beter niet hebben omdat ik dan niets aan die auto heb.
In mijn overlander heb ik drie accu systemen. Een 24 volt systeem (Dynamo en accu en laadsysteem) en een 12 volt systeem (ook weer dynamo en accu en laadsysteem). Hier moet nog een zonnepaneel opkomen
En nog een 12 volt systeem als laadsysteem een 12 volt lader van de 24 volt af. En een zonnepaneel.
De 24 volt heeft een massaschakelaar waarmee ik de accu helemaal uit kan schakelen. De 24 volt gebruik ik voor de auto en ook voor hele zware gebruikers waarbij ik ook de motor en dynamo moet laten lopen.
De 12 volt dynamo en accu gebruik ik voor kleinere gebruikers zoals de koelkast en mijn radio's.
Het derde systeem is een kleine accu (12,5Ah) dat ik gebruik om de radio geheugens en het klokje onder spanning te houden. Ik heb zo'n achterlijke radio die spontane geheugenverlies krijgt als hij zonder spanning komt te zitten. Ik begrijp nooit waarom dat moet. Er bestaan al jaren flash geheugens, non volatile rams enz. Je zou zelfs gewoon een flash kaartje in de radio kunnen zetten die je als gebruiker kunt verwisselen als het ooit versleten mocht raken. Maar dat is denk ik niet eens echt nodig. De meeste radio's gaan toch niet langer mee als dat flash kaartje schrijfcycly moet ondergaan. Zo'n oude buizenradio had mechanische voorkeuze toetsen en dat was dus gewoon beter. Ondanks de leeftijd van die radio's geen dementie.
Binnenkort ga ik een binnen achterruitkijk spiegel met ingebouwde timelaps videorecorder met een voor en achter camera systeem plaatsen. Dan kan ik de auto permanent bewaken. Dat systeem gebruikt best veel stroom. En dat kan je alleen maar doen met een enorme accu. En ook die accu is dan gewoon te beperkt. De oplossing hiervoor is dan een zonnepaneel die de door de video en audio systemen gebruikte stroom moet gaan compenseren. Dat bewaken is overigens wel leuk maar niet het hoofddoel van het systeem. Als het teveel stroom blijkt te gebruiken gaat het gewoon uit. Het systeem kan ook tijdens het rijden filmen en legt dan met gps de route vast. Later kun je er dan film van maken waarin je de hele toer met locatie's en alles vast legt. Hiervoor heb ik het eigenlijk gekocht. Dat bewaken is een extra luxe die ik niet echt nodig heb.
Ik heb ook nog een webasto standkachel waterverwarmer (11KW) liggen die er nog in moet. Maar die zal ik in Nederland waarschijnlijk nooit gebruiken. Het is nooit echt koud. Als ik in de winter naar Siberie ga is dat een goed idee. Zal trouwens wel Scandinavie worden vrees ik. Dat is dus geen permanente gebruiker ofzo.
Ik heb bewust voor conventionel loodaccu's gekozen omdat die het voordeel hebben dat ze enorm robuust zijn en enigsinds mishandeld mogen worden. En ze zijn overal in de wereld verkrijgbaar.
Voor de TS is het denk ik belangrijk om dat sluipverbruik zo veel mogelijk te beperken. Webasto en afstandsbediening uit dus. Of de wagen permanent aan het infuus. In de vorm van een zonnepaneel of een stroomdraadje naar kolencentrale.
Andere soorten en grotere accu's zal niet echt helpen. Geeft waarschijnlijk alleen maar problemen en de en tijd naar diepontlading van drie dagen verlengen naar een week of misschien wel twee zet niet echt zoden aan de dijk.