Backup lithium accu in auto

Hallo beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik met succes een webasto standkachel in mijn auto geïnstalleerd. Ik heb deze uitgebreid met de originele afstandsbediening via de webasto app.
Het werkt allemaal heel mooi: timer, binnentemperatuur aflezen, locatiegegevens, alarmmelding, accuspanning aflezen enz.
Nadeel is dat hij nogal een aanslag pleegt op de 60 ah accu (groter past helaas niet in de auto), zelfs wanneer de voorverwarming niet wordt gebruikt. De webasto afstandsbediening geeft nogal wat sluipverbruik(gps, wifi).
Om die reden heb ik een kleine 12v 8 ah accu bijgeplaatst in een "verloren nisje". Uiteraard met een speciaal relais tussen de hoofdaccu en de de backup accu(zoals die vaak in campers worden gebruikt om problemen met het laden te voorkomen).
De webasto zit nu op de backup accu, maar wanneer de auto drie dagen stil staat zakt deze onder de 11,7v.
Ik zit te denken om de 8ah backup accu te vervangen door een 12v lithium accu ( licht, compact en een hoog ah).
Echter: gezien de laadstroom van de auto zo'n 13,7v is, kan een litium accu dat wel aan?
Dank voor het meedenken!

Hensz

Golden Member

Ik ben bang dat je het probleem alleen maar verplaatst van 3 dagen naar 5 of 7. Ik zou eens kijken of dat sluipverbruik niet wat minder kan. Het is nogal grof eerlijk gezegd. Mss kan de wifi wel uit en reageert ie ook op een 433MHz? De gps hoeft alleen te werken als je auto beweegt?

Don't Panic!

Als hij een 8Ah accu in 3 dagen leeg trekt noem ik dan geen sluipverbruik meer. Het is gewoon een behoorlijk verbruik

Echter: gezien de laadstroom van de auto zo'n 13,7v is, kan een litium accu dat wel aan?

Voor een 14,4V liion accu is dat te laag dus daar moet nog een boost converter bij. Ik denk dat de standkachel ook wel werkt op 14,4V.

Of het word een 10,8V liion als de standkachtel daarop ook werkt is misschien dan ook wat zuiniger? Voor 10,8V heb je een stepdown converter nodig.

Op 27 mei 2022 23:48:22 schreef Hensz:
Ik ben bang dat je het probleem alleen maar verplaatst van 3 dagen naar 5 of 7.

Als de geclaimde Ah van 8 naar 12 gaat, dan is dat dus hooguit maal 1.5. 7 ga je dus zeker niet halen.

Om een "ongeveer 10Ah" lithium accu te laden, heb je een stroom-gelimiteerde spanningsregelaar nodig. Op 16.8 of 12.6 afhankelijk van of je 3 of 4 cellen kiest. De max laadstroom is iets van 5-10A (aannemende 10Ah) Zie handleiding van de lithium cellen. Aangezien de auto veel meer kan leveren is dat dus noodzakelijk. (leg je er een 120Ah lithium accu in, dan is de laadstroom beperkt door de dynamo en mag je de dynamo z'n ding laten doen....

[Bericht gewijzigd door rew op 28 mei 2022 08:17:08 (45%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk persoonlijk dat je die dingen na x tijd moet laten uitvallen of fysiek afzetten als je die een paar dagen niet gebruikt.

een lood accu kan je veilig leegtrekken en weer opladen, bij li-ion kan het zijn dat je auto eens 'verloren' gaat.
je zal zowieso een diepontlaadbeveiliging moeten toevoegen die de verbruiker afschakelt als de accu leeg raakt.

Op 28 mei 2022 01:13:32 schreef benleentje:
Als hij een 8Ah accu in 3 dagen leeg trekt noem ik dan geen sluipverbruik meer. Het is gewoon een behoorlijk verbruik

8Ah op 72uur is 100mA

paar van mijn jongere autos (mini cooper '09 en mercedes C200 '03) trokken een 50Ah accu op 3-4 weken leeg zonder sluipverbruik. daar zit je dan ook op 80-100mA sluipverbruik.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 mei 2022 08:40:12 schreef fcapri:

[...]

8Ah op 72uur is 100mA

paar van mijn jongere autos (mini cooper '09 en mercedes C200 '03) trokken een 50Ah accu op 3-4 weken leeg zonder sluipverbruik. daar zit je dan ook op 80-100mA sluipverbruik.

Dat klinken ook als auto's met alarm, dat gebruikt flink.
Bij BMW(/mini?): achterportier openhouden, op slot drukken met afstandsbediening, portier sluiten. De ultrasoonsensoren voor het interieur doen dan niet meer mee. Dat scheelt zeker de helft.

een lood accu kan je veilig leegtrekken en weer opladen,

Een loodaccu is inderdaad veilig met te ver leeg trekken of zelf met overladen. Maar dat je hem altijd naar te ver leeg trekken weer kan opladen is niet waar.

Litium accu's zijn voor zover ik weet ook veilig leeg te trekken maar overladen is iets wat je niet moet doen dan kunnen ze in de brand gaan vliegen. Echter als je een accu neemt waarop alle beveiliging al inzitten is die accu ook wel veilig te gebruiken.

Je blijft dan toch nog op het punt dat je de accu stroom gelimiteerd moet gaan opladen.

Lithium accus mag je veilig helemaal leegtrekken. En dan weggooien.

Als het (te) leegtrekken niet te ver is geweest, dan kan je hem opnieuw opladen, maar dan MOET je de laadstroom tot max 10% van normaal beperken. Als je dat niet doet, loop je het risico dat ie direct of een volgende keer bij volle lading ontploft/inbrand vliegt.

Nog even naar een bron gezocht. Deze accu mag tot 3.0V ontladen worden, mocht ie daaronder komen moet je hem opladen met max 0.13A (0.05C) tot ie weer bij 3.0V is.
https://www.ineltro.ch/media/downloads/SAAItem/45/45958/36e3e7f3-2049-… (blz 6, hoofdstuk 15.3).

[Bericht gewijzigd door rew op 28 mei 2022 22:49:47 (30%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kwam onderstaande accu tegen, die qua formaat en prijs interessant is.
Ik heb echter geen goed gevoel bij het volgende:
De alternator van de auto geeft doorgaans 14,4v en zo'n 65ah.
Er is dan weliswaar een scheidingsmodule aanwezig, maar ik zit er niet op te wachten dat de backup accu in de fik vliegt...

Nieuwe power display 12v60a 18650 lithium accu is geschikt voor zonne-energie en elektrische voertuig batterij + 12.6v3a charger

Batterij type: 18650 lithium batterij
Nominale Capaciteit: 60ah
Nominale spanning: 12V
Batterij Model: 18650 lithium batterij
Mobiele Voltage: 3.7V
Volledige capaciteit: 60000mah
Batterij gewicht: ongeveer 1300g
Batterij grootte: 150x95x65mm
Input opladen voltage: 12.6V
Ingang laadstroom: standaard 3A, snelle 5A
Continue ontlaadstroom: 20a, ongeveer 200W
Opladen temperatuur: 0 ~ 45 ?
Ontlading temperatuur: - 20 ~ 60 ?
Opslag temperatuur: - 20 ~ 45 ?
Interne BMS bescherming circuit: overbelasting, overdischarge, overstroom, kortsluiting bescherming.
Parameter loader:
Model: 12V 3A
Laadstroom: 3A
Maximale spanning: 12.6V
De laadstatus indicator is rood. Het zal automatisch uitgeschakeld na volledige lading en groen
Toepassing:

-Elektrische fietsen zoals elektrische fietsen, elektrische fietsen, scooters, enz., frequentie omvormer, mijnwerker xenon lamp, zonne-straat licht, sightseeing auto, xenon lamp, backup voeding, LED lamp, etc.

Op 28 mei 2022 15:22:03 schreef benleentje:
[...]Een loodaccu is inderdaad veilig met te ver leeg trekken of zelf met overladen. Maar dat je hem altijd naar te ver leeg trekken weer kan opladen is niet waar.

mijn zin ging over veilig, ook al heb je een lood accu te ver leeg getrokken, je kan die nog altijd veilig opladen. of die nog iets doet, weet je niet maar veilig is het wel.

een li-ion is zo vergevingsgezind niet.
daar MOET je diepontlaadbeveiliging steken, daar MOET je oplaadstroombegrenzing steken, daar MOET overspanningsbeveiliging opzitten, en je MOET ze ook binnen bepaalde temperatuur houd. als de li-ion niet gelukkig is, is het BOEM.

het enige voordeel is dat ze 7x meer capaciteit heeft dan lood.

ik zou zeker eens verder kijken dan li-ion!
lifepo en LTO zijn stukken veiliger om automotive te gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 mei 2022 17:29:51 schreef Cor4411:
Batterij type: 18650 lithium batterij
Nominale Capaciteit: 60ah
Nominale spanning: 12V

60Ah * 12V = 720Wh.

Een enkele 18650 cel bevat ongeveer 10Wh en weegt ongeveer 50 gram.

De accu weegt 1300 gram dus ongeveer 26 18650 cellen. Maal 10Wh/cel is dat 260 Wh.

Ze flessen de boel. Hij is 20Ah, niet 60.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

26 cellen van 2300mAh is 60Ah. Alleen de spanning klopt dan niet, maar ze flessen dus vooral door in hun eigen voordeel te rekenen.

26 is niet deelbaar door drie. Die 50g is ZEKER plus-of-min 10% en dat geeft ruimte om de drie-deelbaarheid goed te krijgen. 24 klinkt als een realistisch getal. Dan zouden de cellen 2500mAh zijn. Dus.... huidige theorie is dat het 24 cellen zijn van 2500mAh die opgeteld (allemaal parallel) een accu zouden vormen van 60Ah 3.7V, maar nu 3S geschakeld zijn voor een 11.1V 20Ah accupack.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de afmeting klopt niet dan.
150x95x65.
die 65 is duidelijk, de lengte van een 18650.

dan heb je de 150x95 nog.
150 kunnen 8 cellen naast elkaar in
95 kunnen er 6 boven elkaar, zou je 48 cellen hebben

16P3S kan in die oppervlakte.
continue ontlaadstroom 20A, dat is absurd laag voor een 16P accu.

gewicht komt totaal niet overeen met de afmetingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er lijkt me toch wat mis met de instellingen of aansluiting van de verwarming. In mijn auto staat een Webasto Evo5+ met Telestart T100HTM afstandsbediening. De batterij is een 80Ah. Ik mag die meer dan een week laten staan, een uur verwarmen en dan nog start de auto probleemloos. Zelfs makkelijker dan volledig koud.

Volgens de specs zou de Thermoconnect gemiddeld 15mA verbruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De webasto zit nu op de backup accu, maar wanneer de auto drie dagen stil staat zakt deze onder de 11,7v.

Best wel een hoog verbruik dus. Ik vind het sluipverbruik in moderne auto's toch best wel een dingetje. Bij oude auto's met een conventioneel maar wel elektronisch geregeld laadsysteem vind ik dit eigenlijk beter gemaakt dan wat ze in moderne auto's doen. Mijn oldtimer kan gewoon een jaar stilstaan en dan start het ding gewoon. Heel veel dingen in moderne auto's zijn enorm verbeterd. Dingen als veiligheid betrouwbaarheid enz. Maar die betrouwbaarheid wordt dan weer onderuit gehaald door het sluipverbruik. Ik rijd maar weinig auto. Ik fiets veel waardoor mijn wagens erg veel lang stilstaan. Een auto die na twee weken niet meer kan starten kan ik dus beter niet hebben omdat ik dan niets aan die auto heb. :(

In mijn overlander heb ik drie accu systemen. Een 24 volt systeem (Dynamo en accu en laadsysteem) en een 12 volt systeem (ook weer dynamo en accu en laadsysteem). Hier moet nog een zonnepaneel opkomen

En nog een 12 volt systeem als laadsysteem een 12 volt lader van de 24 volt af. En een zonnepaneel.

De 24 volt heeft een massaschakelaar waarmee ik de accu helemaal uit kan schakelen. De 24 volt gebruik ik voor de auto en ook voor hele zware gebruikers waarbij ik ook de motor en dynamo moet laten lopen.

De 12 volt dynamo en accu gebruik ik voor kleinere gebruikers zoals de koelkast en mijn radio's.

Het derde systeem is een kleine accu (12,5Ah) dat ik gebruik om de radio geheugens en het klokje onder spanning te houden. Ik heb zo'n achterlijke radio die spontane geheugenverlies krijgt als hij zonder spanning komt te zitten. :( Ik begrijp nooit waarom dat moet. Er bestaan al jaren flash geheugens, non volatile rams enz. Je zou zelfs gewoon een flash kaartje in de radio kunnen zetten die je als gebruiker kunt verwisselen als het ooit versleten mocht raken. Maar dat is denk ik niet eens echt nodig. De meeste radio's gaan toch niet langer mee als dat flash kaartje schrijfcycly moet ondergaan. Zo'n oude buizenradio had mechanische voorkeuze toetsen en dat was dus gewoon beter. Ondanks de leeftijd van die radio's geen dementie.

Binnenkort ga ik een binnen achterruitkijk spiegel met ingebouwde timelaps videorecorder met een voor en achter camera systeem plaatsen. Dan kan ik de auto permanent bewaken. Dat systeem gebruikt best veel stroom. En dat kan je alleen maar doen met een enorme accu. En ook die accu is dan gewoon te beperkt. De oplossing hiervoor is dan een zonnepaneel die de door de video en audio systemen gebruikte stroom moet gaan compenseren. Dat bewaken is overigens wel leuk maar niet het hoofddoel van het systeem. Als het teveel stroom blijkt te gebruiken gaat het gewoon uit. Het systeem kan ook tijdens het rijden filmen en legt dan met gps de route vast. Later kun je er dan film van maken waarin je de hele toer met locatie's en alles vast legt. Hiervoor heb ik het eigenlijk gekocht. Dat bewaken is een extra luxe die ik niet echt nodig heb.

Ik heb ook nog een webasto standkachel waterverwarmer (11KW) liggen die er nog in moet. Maar die zal ik in Nederland waarschijnlijk nooit gebruiken. Het is nooit echt koud. Als ik in de winter naar Siberie ga is dat een goed idee. Zal trouwens wel Scandinavie worden vrees ik. Dat is dus geen permanente gebruiker ofzo.

Ik heb bewust voor conventionel loodaccu's gekozen omdat die het voordeel hebben dat ze enorm robuust zijn en enigsinds mishandeld mogen worden. En ze zijn overal in de wereld verkrijgbaar.

Voor de TS is het denk ik belangrijk om dat sluipverbruik zo veel mogelijk te beperken. Webasto en afstandsbediening uit dus. Of de wagen permanent aan het infuus. In de vorm van een zonnepaneel of een stroomdraadje naar kolencentrale.
Andere soorten en grotere accu's zal niet echt helpen. Geeft waarschijnlijk alleen maar problemen en de en tijd naar diepontlading van drie dagen verlengen naar een week of misschien wel twee zet niet echt zoden aan de dijk.