rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 juni 2022 22:06:02 schreef ouwebaas:
Mis ik wat ?
Ik denk dat je ECU normaliter nooit meer dan 1A trekt. Dus is aangesloten op een draadje wat makkelijk 1A aankan.
Als je nu de fans aansluit op de voeding van de ecu.... dan zakt de spanning zodanig (bij de ECU) dat die crasht en de motor stopt. Dit lijkt me op z'n minst het onderzoeken waard.
Op 6 juni 2022 22:23:06 schreef rew:
[...]Ik denk dat je ECU normaliter nooit meer dan 1A trekt. Dus is aangesloten op een draadje wat makkelijk 1A aankan.Als je nu de fans aansluit op de voeding van de ecu.... dan zakt de spanning zodanig (bij de ECU) dat die crasht en de motor stopt. Dit lijkt me op z'n minst het onderzoeken waard.
Dat zou idd kunnen. Ga ik morgen even uitzoeken.
Thanks
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Maar we weten nog steeds geen merk en type van de auto?
En inderdaad aansluiten via relais en zekering direct op de accu. Evenals de massa’s van de fans.
Op 6 juni 2022 22:47:45 schreef Paul Welther:
Maar we weten nog steeds geen merk en type van de auto?
En inderdaad aansluiten via relais en zekering direct op de accu. Evenals de massa’s van de fans.
Jawel. Had ik al gemeld. Toyota supra. 30 jaar oud. ?
Lees ik dat nou goed, schakel jij je ventilatoren rechtstreeks via de thermostaatschakelaar? Zou ik toch via een relais doen. Had ooit eens een compressor voor een luchthoorn via de draden van de originele clackson aangesloten. Resultaat: motor ging uit als ik wilde toeteren. Na inbouw van een 20A-relais en rechtstreeks op de accu was het probleem opgelost.
Inderdaad, een relais sturen met de thermostaat, en de stroom voor de ventilatoren ergens aftakken waar DIKKE stroom (en dus draden) voorzien zijn.
Denk aan een zekering!
Ik denk dat je ook de stationair regeling van de motor moet controleren. Bij het inschakelen van de elektrische koelventilatoren moet je motor dat vermogen leveren. Een wisselstroomdynamo kan namelijk makkelijk die 13A leveren bij stationair toerental dus de krukas moet dat vermogen afgeven.
Aangezien dit een ombouwproject is geweest (andere motor dan origineel) en het feit dat de motor daarna gewoon te starten is en blijft lopen denk ik eerder aan zoiets.
Blijft je motor wel lopen als je die iets op toeren houdt en wacht tot de elektrische koelventilatoren aan slaan?
Op 7 juni 2022 09:15:18 schreef bol00052:
Ik denk dat je ook de stationair regeling van de motor moet controleren. Bij het inschakelen van de elektrische koelventilatoren moet je motor dat vermogen leveren. Een wisselstroomdynamo kan namelijk makkelijk die 13A leveren bij stationair toerental dus de krukas moet dat vermogen afgeven.
Aangezien dit een ombouwproject is geweest (andere motor dan origineel) en het feit dat de motor daarna gewoon te starten is en blijft lopen denk ik eerder aan zoiets.Blijft je motor wel lopen als je die iets op toeren houdt en wacht tot de elektrische koelventilatoren aan slaan?
.
Ja. Motor blijft bij iets hoger toerental wel lopen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met de veel lichtere poulie.
Ook die zijn vervangen. Een zware poulie draait wel door, door zijn gewicht. Deze die een stuk lichter zijn hebben daar dan een nadeel van.
Top dat jullie zo meedenken ?
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Aansluiten op de temperatuurvoeler kan op twee manieren tot stoppen van de motor leiden: 1: te lage spanning in de CPU, of een afwijkend temperatuursignaal richting de CPU. Schakel de ventilatoren via een relais dat de stroom van de accu's, via een zekering van 20A en een draad die 20A stroom kan voeren zonder in de fik te vliegen, naar de ventilatoren leidt en stuur het relais aan met de draad van de temperatuurvoeler of met een eigen thermostaat. De laatste oplossing heeft de voorkeur omdat het de rest ongemoeid laat.
Paul Welther
Zijn de diameters van de poelies nog wel hetzelfde? Het gewichtsverschil mag wat betreft het lopen niet zoveel uitmaken bij stationair toerental. Een lichter vliegwiel kan dit wel veroorzaken.
Kijk ook de stationairsteller eens na, sommige sluiten deze af ivm turbodruk verlies op hogere toeren.
De ecu kan dan niet meer bijsturen.
Op 7 juni 2022 20:09:16 schreef Paul Welther:
Zijn de diameters van de poelies nog wel hetzelfde? Het gewichtsverschil mag wat betreft het lopen niet zoveel uitmaken bij stationair toerental. Een lichter vliegwiel kan dit wel veroorzaken.
Kijk ook de stationairsteller eens na, sommige sluiten deze af ivm turbodruk verlies op hogere toeren.
De ecu kan dan niet meer bijsturen.
Goeie.
Morgen ff checken.
Vandaag bedrading is nagelopen.
De sturing van beide fans komt uit de ecu. Voeding is al gescheiden 12 v. Vanuit de zekeringenkast met een relais.
Op 7 juni 2022 23:00:27 schreef Paul Welther:
Is het een 2JZ met programmeerbare ecu?
Ja. Dat klopt.
Van motorsport-electronics
Paul Welther
Origineel wordt fan niet gestuurd door de ecu vandaar mijn gedachte. Kijk eerst of de stationair steller goed werkt. Kan ook dat er in de mapping iets niet helemaal goed staat.
Ook mogelijk dat de generator stationair niet voldoende vermogen levert om de spanningen dip op te vangen.
Iets gelijkaardigs meegemaakt met een dieselmotor in een landbouwmachine.
Bij het inschakelen van een grote verbruiker viel die uit.
Bleek te zitten in een rotte massa aansluiting waardoor de ECU een flinke spanningsdip kreeg en even uitviel.
Massakabel gewisseld en klaar. De accu moet normaal dat effe opvangen en dan gaat je alternator wel bijspringen. Maar die dip hoort er dus niet te zijn.
De accu is een buffer die dat makkelijk moet kunnen leveren. Langs de andere kant, dan zou die ook beroerd moeten starten dacht ik...
De accu is een buffer die dat makkelijk moet kunnen leveren. Langs de andere kant, dan zou die ook beroerd moeten starten dacht ik...
Tenzij de massa aansluiting van de ecu en de fans erg beroerd zijn, en misschien hetzelfde. De startmotor zou dan best wel een goede massa kunnen hebben.
Normaal gesproken mag dit geen enkel probleem zijn. De accu zou die paar (Was het 15?) ampere makkelijk moeten kunnen leveren. Zo'n startaccu is gemaakt om even honderden amperes te leveren. Dat zielige aanloopstroompje van zo'n fan mag geen probleem zijn.
Ik denk dat je alle bedrading en dan vooral de massa verbindingen goed moet nalopen. Je kunt ook proberen de spanningsval over de kabels en verbindingen te meten, en zo de fout proberen te vinden.
Als de spanning van de accu zo laag word tijdens draaiende motor en inschakelende fans, zou ik de accu verdenken. Zo'n combinatie start echter nevernooit weer, de startaccu kakt nog veel verder in als je de startmotor gebruikt.
Dus dat sluit ik eerlijk gezegd uit...
Ik denk dat de spanning naar de ECU alsnog te laag is op het moment van aanslaan van de fans.
Sluit de fans eens via een schakelaar aan rechtstreeks op de accu, los van alle mogelijke verbindingen met de rest van de auto weglaten. Probeer dan eens met de schakelaar (een dikke schakelaar die de stroom aan kan) een paar keer te schakelen.
Wat ook misschien een optie is, is dat er vonkvorming is in het relais/thermostaat, wat een stoorsignaal in de ontsteking/ecu tot gevolg heeft waardoor die vastloopt.
Dat stationair toerental zit wel goed, dat zou met die 2 relatief kleine fans geen probleem moeten zijn.
een lood accu moet die stromen ook gewoon aankunne, anders zou je ecu ook uitvallen bij het starten. want een startmotor trekt vlotjes een paar 100A, veel meer dan die fans doen.
mijn 77'er dodge had een rotte dynamo en een versleten accu. daar zaten 2 electrische fans in van een ford sierra diesel. ook die bleef gewoon draaien als ik de fans aanzette (met schakelaar).
ik zou toch ook de aardingen eens nakijken, en als die fans uit de ECU komen, zet er een relais tussen.
maar dat de fans via dat relais geschakelt worden een een eigen massapunt hebben. relais voeding via zekering aftakken van de accu (niet via de zekeringkast gaan).
2 zulke fans trekken zoveel stroom dat ze zekeringkasten doen smelten
Op 8 juni 2022 07:55:44 schreef Paul Welther:
Origineel wordt fan niet gestuurd door de ecu vandaar mijn gedachte. Kijk eerst of de stationair steller goed werkt. Kan ook dat er in de mapping iets niet helemaal goed staat.
Ook mogelijk dat de generator stationair niet voldoende vermogen levert om de spanningen dip op te vangen.
Oké. Laat ik daar even naar kijken. Top. Dank je.
Op 8 juni 2022 07:59:15 schreef Appel:
Iets gelijkaardigs meegemaakt met een dieselmotor in een landbouwmachine.
Bij het inschakelen van een grote verbruiker viel die uit.
Bleek te zitten in een rotte massa aansluiting waardoor de ECU een flinke spanningsdip kreeg en even uitviel.
Massakabel gewisseld en klaar. De accu moet normaal dat effe opvangen en dan gaat je alternator wel bijspringen. Maar die dip hoort er dus niet te zijn.De accu is een buffer die dat makkelijk moet kunnen leveren. Langs de andere kant, dan zou die ook beroerd moeten starten dacht ik...
Dat beroerd starten doet hij niet. Daar is geen enkel probleem mee.
Maar er zou wel een slechte massa verbinding kunnen zijn. Ook dat gaan we even bekijken. Thank you.
Op 8 juni 2022 08:34:53 schreef Ex-fietser:
[...]Tenzij de massa aansluiting van de ecu en de fans erg beroerd zijn, en misschien hetzelfde. De startmotor zou dan best wel een goede massa kunnen hebben.
Normaal gesproken mag dit geen enkel probleem zijn. De accu zou die paar (Was het 15?) ampere makkelijk moeten kunnen leveren. Zo'n startaccu is gemaakt om even honderden amperes te leveren. Dat zielige aanloopstroompje van zo'n fan mag geen probleem zijn.
Ik denk dat je alle bedrading en dan vooral de massa verbindingen goed moet nalopen. Je kunt ook proberen de spanningsval over de kabels en verbindingen te meten, en zo de fout proberen te vinden.
Het schijnt dat de dynamo de meest stroom levert aan de verbruikers. Accu is alleen een buffer.
Waarschijnlijk is dat de rede dat hij moeite heeft ?
Op 8 juni 2022 08:48:51 schreef maus0611:
Als de spanning van de accu zo laag word tijdens draaiende motor en inschakelende fans, zou ik de accu verdenken. Zo'n combinatie start echter nevernooit weer, de startaccu kakt nog veel verder in als je de startmotor gebruikt.
Dus dat sluit ik eerlijk gezegd uit...Ik denk dat de spanning naar de ECU alsnog te laag is op het moment van aanslaan van de fans.
Sluit de fans eens via een schakelaar aan rechtstreeks op de accu, los van alle mogelijke verbindingen met de rest van de auto weglaten. Probeer dan eens met de schakelaar (een dikke schakelaar die de stroom aan kan) een paar keer te schakelen.Wat ook misschien een optie is, is dat er vonkvorming is in het relais/thermostaat, wat een stoorsignaal in de ontsteking/ecu tot gevolg heeft waardoor die vastloopt.
Dat stationair toerental zit wel goed, dat zou met die 2 relatief kleine fans geen probleem moeten zijn.
Goeie tip. Gaan we ook ff proberen. Daarmee sluiten we weer wat uit.
Op 8 juni 2022 09:02:59 schreef fcapri:
een lood accu moet die stromen ook gewoon aankunne, anders zou je ecu ook uitvallen bij het starten. want een startmotor trekt vlotjes een paar 100A, veel meer dan die fans doen.mijn 77'er dodge had een rotte dynamo en een versleten accu. daar zaten 2 electrische fans in van een ford sierra diesel. ook die bleef gewoon draaien als ik de fans aanzette (met schakelaar).
ik zou toch ook de aardingen eens nakijken, en als die fans uit de ECU komen, zet er een relais tussen.
maar dat de fans via dat relais geschakelt worden een een eigen massapunt hebben. relais voeding via zekering aftakken van de accu (niet via de zekeringkast gaan).2 zulke fans trekken zoveel stroom dat ze zekeringkasten doen smelten
Stroomloop is al via een relais in de zekeringenkast. Dus dat moet goed zijn.
Wellicht de massa idd. Thanks.