Smeg fab28rv1 koelt niet goed

met een paar warme dagen wil de temperatuur in de koelkast ook wat hoger uitkomen, zeker met een analoge thermostaat. in de winter kan mn koelkast op stand 3 draaien, in de zomer tussen 3,5 en 4,5 in.

je hebt ook wel stabiele lading in de koelkast staan? geen krat bier erin laden en dan temperatuur meten, dat duurt heel wat uren om terug te koelen. beste is in de ochtend als eerste temperatuur meten, zodat zeker niemand de deur al vaker geopend heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2022 20:04:45 schreef testman:
met een paar warme dagen wil de temperatuur in de koelkast ook wat hoger uitkomen, zeker met een analoge thermostaat. in de winter kan mn koelkast op stand 3 draaien, in de zomer tussen 3,5 en 4,5 in.

Dat is nieuw voor mij! Dus "stand 3" betekent in de zomer net perse dezelfde temperatuur als "stand 3" in de winter, bij een mechanische thermostaat? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik hier wel vanuit mocht gaan... Als dat zo is ga ik eindelijk begrijpen dat mijn koelkast in de zomer minder koud is (denk aan 1 tot 2 graden of zo), terwijl de compressor toch echt niet continu aan het draaien is.

Eigenlijk wat de thermostaat doet is de verdampertemperatuur regelen. Niet de binnentemperatuur maar die is gecorreleerd met enige foutmarge dus. Er is dan ook opzettelijk een numerieke onderverdeling gemaakt en niet een temperatuuraanduiding. Is die er wel dan is er meestal een complexere regeling aanwezig.

@smd : mechanische

I learn from the mistakes of people who took my advice

de analoge thermostaat meet de leidingen van de verdamper in de achterwand, ver onder 0 dus. terwijl een elektronische regeling tegen/in de wand van de koelkast zelf de temperatuur meet, de temperatuur van de koelkastruimte zelf dus. daar heb je dus wel een verschil tussen de 2 soorten metingen icm omgeving temperatuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook niet altijd. Die van miele bv heeft 1 ntc op de verdamper en een graden aanduiding (gewenste waarde!!) Op het display. Maar idd de meeste hebben dan 2 ntc's.

Mijn oude Miele K 821i koelkast heeft een mechanische thermostaat maar wel een display waarop ik de temperatuur kan aflezen (in de bijlage het schema).
Of er ook nog een tweede voeler inzit weet ik niet, in het schema staat deze optioneel.
Het verhaal van @ testman zou dus verklaren dat ik de thermostaat lager moet zetten in de zomer, om dezelfde temperatuur te krijgen in de koelkast. Ik heb dat wel gemerkt zelf maar nooit begrepen...

Het is een volledig apart systeem gescheiden vd thermostaat en dient enkel ter informatie naar de klant. Heeft in dat geval een ntc binnentemperatuur voeler voor de digitale thermometer maar beïnvloed de thermostatische werking niet.....Tenzij je op het super knopje drukt en dan wordt de thermostaatschakelaar gewoon gebypassed maar dan zonder motor uitval gedurende een bepaalde vaste tijd.

Die thermostaten sneuvelen veelvuldig. Ik plaats daar een VI109.

Op 26 juni 2022 21:40:11 schreef EricN:
Die thermostaten sneuvelen veelvuldig. Ik plaats daar een VI109.

Ik heb mijn thermostaat in 2015 vervangen door deze: Ranco K59-L1962 (zie bijv. https://kremplshop.de/p/thermostat-k59-l1962-ranco-liebherr-6151170-fu… ), was destijds voor EUR 45 te krijgen op een Duitse site. Die leek precies hetzelfde als de originele.
Ik zie dat jij het hebt over de Ranco K59H1303-VI109, die is nog weer een stuk goedkoper en nog steeds te krijgen, naar het aanziet. Bedankt voor de tip, mocht het nog eens nodig zijn om hem te vervangen.

bij miele kan je hem ook krijgen. Een euro of 175? Koopje. 8)7

Tegenwoordig zijn de originele ook vrij te krijgen voor een prikkie.

[Bericht gewijzigd door EricN op 26 juni 2022 21:55:20 (36%)]

Op 26 juni 2022 21:54:17 schreef EricN:
Tegenwoordig zijn de originele ook vrij te krijgen voor een prikkie.

Als ik het goed zie (bij Aswo) is het originele artikelnummer van Miele 05147963, dat is dan de Ranco K57-L5861. Inderdaad te krijgen voor een normale prijs.

Hoe werkt dat dan? Koel-vries combinaties zoals die veel verkocht worden hebben maar 1 compressor?

Er zijn een paar systemen. De meest gangbare:
De leiding met vloeibaar gemaakt gas (samengeperst in de condensor (zwarte grill achteraan)),
vertrekt in de diepvries en wordt daar geëxpandeerd (gaat van dunne leiding (capilair) naar grotere leiding waardoor de vloeistof gas wordt.).
De diepvries wordt dus eerst koud. De rest van de energie die nog in de gas(vloeistof) zit komt in op het einde vd diepvriesleiding in de koelkastleiding terecht (verdamperplaat achteraan). Gezien de diepvries zeer koud is gaat de vloeistof daar niet of nauwelijks meer verdampen zodat er voornamelijk vloeistof (vloeibaar gas) in de frigoverdamper komt.
Op deze verdamper zit dan de thermostaatvoeler.
De diepvriestemperatuur wordt dus niet geregeld.

[Bericht gewijzigd door EricN op 27 juni 2022 12:05:04 (13%)]

Hi Eric!
Thanks voor de goede reactie.
Ik kan me wel vinden in je statement dat ik misschien te snel resultaten verwacht.
De temperatuur meter heb ik op de onderste plank gezet. Deze geeft nu na 24 uur, 7 graden aan (op stand 7), ik was echter vergeten het vries vak goed dicht te doen. (Zie bijlage voor metertje). Maakt het uit dat zo een metertje niet in water meet? Me biertje van afgelopen weekend was niet echt koud koud haha.

De vinnen op de achterkant worden goed warm. Ik merk dat hij soms aan slaat voor 3 minuten en soms voor 20.

Maakt het uit dat de koelkast nog erg leeg is, of heeft dit weinig effect op de temperatuur zelf? Ik kan me voorstellen dat hoe leger, hoe sneller hij afkoelt. Maar niet dat hij slechter koelt?

Ik heb daarnaast even een foto van de thermostaat(?) gestuurd. Ik weet niet of dit helpt? Of moet ik wat uit elkaar klikken?

De temperatuur in huis is gewoon normaal, niet echt bizar warm.

Op 26 juni 2022 18:12:07 schreef EricN:
Om je al wat gerust te stellen zou ik toch kunnen stellen dat je uitleg geen noemenswaardig defect beschrijft.

20 min draaien is best normaal
-24 graden ook
Achterwand aanvriezen en thermostaat uitslaan op 20min zou ik denken dat gas en verdamper ok zijn.

Wat kan mis zijn:
Je meetmethode en je ultra critische kijk op het toestel. Mogelijk worst case de thermostaat

Even situeren.
Meetmethode: de temperatuur is op elk schap anders. Bovenste schap is warmer dan het onderste.
Dus het kan zijn dat je te hoog (fysiek, niet in graden)meet. De temperatuur moet ook gemeten worden in een glas water en dient minstens 24u rust te krijgen voor uitlezing.

Critische kijk: door snel een resultaat te verwachten ga je voorbij aan meetmethode en geduld. Zet wat flessen in de deur en voel 24u later eens of ze naar teveredenheid koud zijn. Dit is subjectief dus objectieve feedback ga je van je glas water moeten verwachten.

Op welke stand staat de thermostaat? 1?, 7?... 1 is het warmst. 7 het koudst. Geen graden dus!

Het zou ook kunnen dat de thermostaat verlopen is maar doordat dat zeldzaam is ga ik daar in eerste instantie niet vanuit. Checken vd thermostaat gaat enkel met een nauwkeurige thermokoppel thermometer. Indien de voeler bloot zit. Vervangen op de gok kan ook maar is met risicovol resultaat.

Hoeveel tijd deed hij over van kamertemperatuur naar -24 en dus eerste maal uitslaan? .

Oww dit is een bekende thermostaat die heel vaak sneuvelen.. Whirlpool gebruikte ze ook veel en de temperatuur liep langzamerhand op. Zou er een verse in zetten en weer OK! Op stand 7 hoort de kast niet zo ter reageren met af en toe draaien.. op 7 draait kast meestal vrijwel continu.

Niet echt koud bier is subjectief, doch een goede inducatie. Wat gebeurt er met gesloten vriesvak? Beter?
Op 7 behoort die echt wel koud te zijn. Zeker op het onderste vak.
Of je meter nauwkeurig genoeg is betwijfel ik. Best is een gewone thermometer waarvan je weet dat die accuraat meet en die in een glas water plaatsen met het bolletje onderaan er goed in zit. Hoewel niet koude drank alvast bezorgdheid doet aanwakkeren.

3 min en stilvallen is wel zeker bizar. Klinkt eerder als een slechte thermostaat. Als ik me goed herinner niet eenvoudig te vervangen. Een heel gepruts met fragiele dingetjes.

Ben je kundig om het 1 en ander te testen?
Wat verkiest je voorkeur? Eerst zelf wat monitoren zodat er zekerheid is naar diagnose?

Mogelijkheden:
1. De duty cycle langdurig volgen. Alle aan/uit tijden noteren. Tijdsintensief dus.
2. Lampje over thermostaatcontact of over motoraansluiting hangen om de uitval te kunnen toeschrijven aan een onderdeel. Draait hij maar 3 min omdat het thermostaatcontact maar 3 min opent of valt er een ander contact uit? Weinig kans, meeste kans thermostaat
3. Op de gok de thermostaat vervangen (laten vervangen) met risico op verkeerde oorzaak. Toch maakt op dit moment de thermostaat de meeste kans op oorzaak vh probleem. Maar statistieken zijn niet nauwkeurig en betrouwbaar.

Idd smd.

Maar als er een atea model in zit dan moet je ook de ombouwset mee bestellen net zoals de whirlpools

Duidelijk, thanks voor de opties!
Optie 1 heb ik geen tijd voor haha
Optie 2 snap ik niet helemaal, heb je een nauwkeurigere toelichting?
Optie 3, wat zou dit kosten all in? Ik woon in Utrecht.

Hoe moeilijk is het om zelf te maken? Over het algemeen ben ik wel handig met apparaten etc. Solderen gaat me net iets te ver, maar wat uit elkaar klikken etc moet me wel lukken. Echter nog nooit gedaan met een koelkast. Kan je het proces omschrijven, ook uit pure interesse haha

Op 27 juni 2022 18:54:28 schreef EricN:
Niet echt koud bier is subjectief, doch een goede inducatie. Wat gebeurt er met gesloten vriesvak? Beter?
Op 7 behoort die echt wel koud te zijn. Zeker op het onderste vak.
Of je meter nauwkeurig genoeg is betwijfel ik. Best is een gewone thermometer waarvan je weet dat die accuraat meet en die in een glas water plaatsen met het bolletje onderaan er goed in zit. Hoewel niet koude drank alvast bezorgdheid doet aanwakkeren.

3 min en stilvallen is wel zeker bizar. Klinkt eerder als een slechte thermostaat. Als ik me goed herinner niet eenvoudig te vervangen. Een heel gepruts met fragiele dingetjes.

Ben je kundig om het 1 en ander te testen?
Wat verkiest je voorkeur? Eerst zelf wat monitoren zodat er zekerheid is naar diagnose?

Mogelijkheden:
1. De duty cycle langdurig volgen. Alle aan/uit tijden noteren. Tijdsintensief dus.
2. Lampje over thermostaatcontact of over motoraansluiting hangen om de uitval te kunnen toeschrijven aan een onderdeel. Draait hij maar 3 min omdat het thermostaatcontact maar 3 min opent of valt er een ander contact uit? Weinig kans, meeste kans thermostaat
3. Op de gok de thermostaat vervangen (laten vervangen) met risico op verkeerde oorzaak. Toch maakt op dit moment de thermostaat de meeste kans op oorzaak vh probleem. Maar statistieken zijn niet nauwkeurig en betrouwbaar.

Optie 2 is om er zeker van te zijn dat het het thermostaatcontact is wat opent en voor de 3 min zorgt.

Ik kan het je niet uitleggen. Deze modellen nog maar een paar keer gehad. Waar wat juist klikte weet ik enkel weer terug als ik het in handen heb. Een verkeerde beweging en...krak... . Ik zou vermoeden als je dit officieel laat vervangen door een erkend en kundig technicus je wel meer dan 100€ gaat moeten neertellen. Je kan altijd prijsramingen vragen ergens in je buurt.

Als je een foto van je typeplaatje geeft zal ik eens kijken of ik onderdelen kan opzoeken.

Je kan altijd al eens kijken of er achter het lampkapje een schoef zit. Als het bij deze achter de lampschakelaar zit dan wordt het pret.

[Bericht gewijzigd door EricN op 27 juni 2022 19:57:03 (11%)]

Ah ik begrijp optie 2 al iets beter.

Ik verwachtte wel een beetje de 100+ euro. Gaat vooral om hoeveel het boven die 100 zit haha.
Wat betreft zelf repareren, wat kosten onderdelen ongeveer?
Ik snap dat je niet een volledige uitleg kan geven, dat is lastig haha.
Als ik video’s kijk zie ik dat er onder de stelknop bij het lampje een thermostaat zit. Is het alleen een kwestie van los maken en nieuwe inpluggen? Of zitten de kabels tot diep in de behuizing en moet er geknipt gelijmt etc worden?

Op 27 juni 2022 19:46:11 schreef EricN:
Optie 2 is om er zeker van te zijn dat het het thermostaatcontact is wat opent en voor de 3 min zorgt.

Ik kan het je niet uitleggen. Deze modellen nog maar een paar keer gehad. Waar wat juist klikte weet ik enkel weer terug als ik het in handen heb. Een verkeerde beweging en...krak... . Ik zou vermoeden als je dit officieel laat vervangen door een erkend en kundig technicus je wel meer dan 100€ gaat moeten neertellen. Je kan altijd prijsramingen vragen ergens in je buurt.

Als je een foto van je typeplaatje geeft zal ik eens kijken of ik onderdelen kan opzoeken.

Als je de thermostaat er uit haalt staat er een merk en type op. Je kan daarop een nieuwe bestellen OF aan de hand van type ijskast welke je al weet.

FF snel gekeken en je bent kaar rond de 30 Eu!!

https://www.partsnl.nl/apparaten/smeg-fab28b-s-782006/smeg-thermostaat…

Volgens mij is het dat whirlpool geval met moeilijk montage en bijhorende ombouwset.

Foto's helpen.

Thanks voor het opzoeken!
Dat ziet er niet echt ingewikkeld uit. Vraag me alleen af waar de metalen kabel heen gaat. Die lijkt toch wel redelijk lang en alsof hij de behuizing in moet?

Op 28 juni 2022 19:07:39 schreef smd:
Als je de thermostaat er uit haalt staat er een merk en type op. Je kan daarop een nieuwe bestellen OF aan de hand van type ijskast welke je al weet.

FF snel gekeken en je bent kaar rond de 30 Eu!!

https://www.partsnl.nl/apparaten/smeg-fab28b-s-782006/smeg-thermostaat…

Ik ga dit weekend even achter het kapje kijken, dan weet ik meer. Kan ik het kapje er gewoon af klikken?
Maar ben wel even benieuwd wat die ombouw set is? En wat maakt het zo lastig?

Op 28 juni 2022 22:09:38 schreef EricN:
Volgens mij is het dat whirlpool geval met moeilijk montage en bijhorende ombouwset.

Foto's helpen.

ALS! Ik het goed heb is het zo'n dingetje met verborgen weerhaakjes en schroef. Soms zelfs achter de lampschakelaar ipv achter de lampkap. Krijg dat maar klaar zonder krakje. De binnenkant zit dan met "alles tegelijk" en " alles aan elkaar" ineen. Hopelijk tref je een ander model aan en valt het nog mee.

De metalen kabel is een capillair. Een hol buisje met gas in en vooraan een mini bolletje. Net zoals een thermometer maar ipv glas hier een vertinde koperbuis. Dus niet scherp plooien of drg. Behandelen als een waterleiding. Geen knikken of inkorten.
Het capileir gaat veel kans in een plastiek tube die naar de achterwand leidt. Deze zit ingeschuimd in de isolatie.

Op 28 juni 2022 23:50:53 schreef Sjaakie1234:
Maar ben wel even benieuwd wat die ombouw set is?

Zie bijlage, het gaat om de fitting van het lampje etc.