Hi Eric!
Thanks voor de goede reactie.
Ik kan me wel vinden in je statement dat ik misschien te snel resultaten verwacht.
De temperatuur meter heb ik op de onderste plank gezet. Deze geeft nu na 24 uur, 7 graden aan (op stand 7), ik was echter vergeten het vries vak goed dicht te doen. (Zie bijlage voor metertje). Maakt het uit dat zo een metertje niet in water meet? Me biertje van afgelopen weekend was niet echt koud koud haha.
De vinnen op de achterkant worden goed warm. Ik merk dat hij soms aan slaat voor 3 minuten en soms voor 20.
Maakt het uit dat de koelkast nog erg leeg is, of heeft dit weinig effect op de temperatuur zelf? Ik kan me voorstellen dat hoe leger, hoe sneller hij afkoelt. Maar niet dat hij slechter koelt?
Ik heb daarnaast even een foto van de thermostaat(?) gestuurd. Ik weet niet of dit helpt? Of moet ik wat uit elkaar klikken?
De temperatuur in huis is gewoon normaal, niet echt bizar warm.
Op 26 juni 2022 18:12:07 schreef EricN:
Om je al wat gerust te stellen zou ik toch kunnen stellen dat je uitleg geen noemenswaardig defect beschrijft.
20 min draaien is best normaal
-24 graden ook
Achterwand aanvriezen en thermostaat uitslaan op 20min zou ik denken dat gas en verdamper ok zijn.
Wat kan mis zijn:
Je meetmethode en je ultra critische kijk op het toestel. Mogelijk worst case de thermostaat
Even situeren.
Meetmethode: de temperatuur is op elk schap anders. Bovenste schap is warmer dan het onderste.
Dus het kan zijn dat je te hoog (fysiek, niet in graden)meet. De temperatuur moet ook gemeten worden in een glas water en dient minstens 24u rust te krijgen voor uitlezing.
Critische kijk: door snel een resultaat te verwachten ga je voorbij aan meetmethode en geduld. Zet wat flessen in de deur en voel 24u later eens of ze naar teveredenheid koud zijn. Dit is subjectief dus objectieve feedback ga je van je glas water moeten verwachten.
Op welke stand staat de thermostaat? 1?, 7?... 1 is het warmst. 7 het koudst. Geen graden dus!
Het zou ook kunnen dat de thermostaat verlopen is maar doordat dat zeldzaam is ga ik daar in eerste instantie niet vanuit. Checken vd thermostaat gaat enkel met een nauwkeurige thermokoppel thermometer. Indien de voeler bloot zit. Vervangen op de gok kan ook maar is met risicovol resultaat.
Hoeveel tijd deed hij over van kamertemperatuur naar -24 en dus eerste maal uitslaan? .