Thanks voor het opzoeken!
Dat ziet er niet echt ingewikkeld uit. Vraag me alleen af waar de metalen kabel heen gaat. Die lijkt toch wel redelijk lang en alsof hij de behuizing in moet?

Op 28 juni 2022 19:07:39 schreef smd:
Als je de thermostaat er uit haalt staat er een merk en type op. Je kan daarop een nieuwe bestellen OF aan de hand van type ijskast welke je al weet.

FF snel gekeken en je bent kaar rond de 30 Eu!!

https://www.partsnl.nl/apparaten/smeg-fab28b-s-782006/smeg-thermostaat…

Ik ga dit weekend even achter het kapje kijken, dan weet ik meer. Kan ik het kapje er gewoon af klikken?
Maar ben wel even benieuwd wat die ombouw set is? En wat maakt het zo lastig?

Op 28 juni 2022 22:09:38 schreef EricN:
Volgens mij is het dat whirlpool geval met moeilijk montage en bijhorende ombouwset.

Foto's helpen.

ALS! Ik het goed heb is het zo'n dingetje met verborgen weerhaakjes en schroef. Soms zelfs achter de lampschakelaar ipv achter de lampkap. Krijg dat maar klaar zonder krakje. De binnenkant zit dan met "alles tegelijk" en " alles aan elkaar" ineen. Hopelijk tref je een ander model aan en valt het nog mee.

De metalen kabel is een capillair. Een hol buisje met gas in en vooraan een mini bolletje. Net zoals een thermometer maar ipv glas hier een vertinde koperbuis. Dus niet scherp plooien of drg. Behandelen als een waterleiding. Geen knikken of inkorten.
Het capileir gaat veel kans in een plastiek tube die naar de achterwand leidt. Deze zit ingeschuimd in de isolatie.

Op 28 juni 2022 23:50:53 schreef Sjaakie1234:
Maar ben wel even benieuwd wat die ombouw set is?

Zie bijlage, het gaat om de fitting van het lampje etc.

Hi allen!
Na een goeie vakantie heb ik eindelijk de tijd gehad om de thermostaat te vervangen.
Hierbij zal ik jullie even een update geven en hoop ik mensen te helpen die tegen hetzelfde probleem aan lopen.

Ik heb Smeg gecontact voor de originele onderdelen. Deze waren 97 euro all in. Ze hebben mijn serienummer met versie nummer opgezocht. Fabricage datum was begin 2016.
Lever tijd was 1 week.

1. De demontage ging eigenlijk heel voorspoedig. Het is belangrijk om de lichtschakelaar er eerst af te halen. Dit kan het beste gedaan worden door hem boven en onder samen te knijpen. Vervolgens klikt hij aan de bovenkant los en komt er een veer met schroef tevoorschijn.
2. De schroef kan je zo los schroeven
3. Vervolgens kan je de hele unit van de binnenwand aftrekken.
4. Het temperatuur instel wieltje NIET verwijderen, deze gaat automatisch mee en zit vast met weerhaken.
5. Maak wat foto’s en haal alle kabels los (3 stuks)
6. Tricky part: licht schakelaar pennetje is erg fragiel maar kan je los schuiven en er uit klikken. Kijk goed naar de groeven in het pinnetje en denk logisch na. Het is een soort van puzzeltje. De metalen pen aan het einde kan je NIET verwijderen.
7. Klik alles netjes los, je houd alleen de buitenste kap over.
8. Schroef lamp los en plaats in nieuwe unit.
9. Buig nieuwe thermostaat houder in goede richting. Ergens in deze post staat een document waar staat hoe dit moet.
10. Klik de nieuwe thermostaat voorzichtig vast
11. Plaats thermostaat terug in kapje en monteer heel voorzichtig de licht schakelaar pin weer.
12. Monteer het temperatuur instel wieltje voorzichtig, zorg dat hij goed aligned is. (Dit kost best wat kracht)
13. Vergelijk de lengte van de catipilar oude en nieuwe thermostaat. Mijn nieuwe was veel langer, Hierdoor paste hij niet en heb ik hem eenmaal moeten oprollen.
14. Tape de catipilar voor de zekerheid af tot het punt waarbij hij de wand in gaat (tegen kortsluiting)
15. Schuif alles terug in de wand en schroef vast.
16. Klik voorzichtig de lichtschakelaar terug (boven eerst, dan onder)
17. Zet koelkast aan en geniet van koud bier.

Ik heb hier onder wat foto’s + videos toegevoegd, kan je het een beetje visualiseren.

Grappig, dit is een Whirlpool ijskastje en ja die thermostaten bij bosjes vervangen. Alleen je als je bij Whirlpool dit besteld had kreeg je een kit met lampenhouder en was vele malen goedkoper!! Ja, dit is een goede en nette oplossing.. Fijn dat het gelukt is!! PS heb je nog een foto van het type plaatje?? Ben benieuwd of er ook een 85 nummer en service nummer op staat...

Op woensdag 24 augustus 2022 21:11:05 schreef Sjaakie1234:
Hi allen!
Na een goeie vakantie heb ik eindelijk de tijd gehad om de thermostaat te vervangen.
Hierbij zal ik jullie even een update geven en hoop ik mensen te helpen die tegen hetzelfde probleem aan lopen.

Ik heb Smeg gecontact voor de originele onderdelen. Deze waren 97 euro all in. Ze hebben mijn serienummer met versie nummer opgezocht. Fabricage datum was begin 2016.
Lever tijd was 1 week.

1. De demontage ging eigenlijk heel voorspoedig. Het is belangrijk om de lichtschakelaar er eerst af te halen. Dit kan het beste gedaan worden door hem boven en onder samen te knijpen. Vervolgens klikt hij aan de bovenkant los en komt er een veer met schroef tevoorschijn.
2. De schroef kan je zo los schroeven
3. Vervolgens kan je de hele unit van de binnenwand aftrekken.
4. Het temperatuur instel wieltje NIET verwijderen, deze gaat automatisch mee en zit vast met weerhaken.
5. Maak wat foto’s en haal alle kabels los (3 stuks)
6. Tricky part: licht schakelaar pennetje is erg fragiel maar kan je los schuiven en er uit klikken. Kijk goed naar de groeven in het pinnetje en denk logisch na. Het is een soort van puzzeltje. De metalen pen aan het einde kan je NIET verwijderen.
7. Klik alles netjes los, je houd alleen de buitenste kap over.
8. Schroef lamp los en plaats in nieuwe unit.
9. Buig nieuwe thermostaat houder in goede richting. Ergens in deze post staat een document waar staat hoe dit moet.
10. Klik de nieuwe thermostaat voorzichtig vast
11. Plaats thermostaat terug in kapje en monteer heel voorzichtig de licht schakelaar pin weer.
12. Monteer het temperatuur instel wieltje voorzichtig, zorg dat hij goed aligned is. (Dit kost best wat kracht)
13. Vergelijk de lengte van de catipilar oude en nieuwe thermostaat. Mijn nieuwe was veel langer, Hierdoor paste hij niet en heb ik hem eenmaal moeten oprollen.
14. Tape de catipilar voor de zekerheid af tot het punt waarbij hij de wand in gaat (tegen kortsluiting)
15. Schuif alles terug in de wand en schroef vast.
16. Klik voorzichtig de lichtschakelaar terug (boven eerst, dan onder)
17. Zet koelkast aan en geniet van koud bier.

Ik heb hier onder wat foto’s + videos toegevoegd, kan je het een beetje visualiseren.

Hallo misschien kunt u mij helpen, nadat ik de lichtschakelaar er af heb gehaald en het schroefje, krijg ik de thermostaat er niet af, ik ben bang om iets te breken.
Het gaat om de Smeg Fab28rne.
Hopelijk kunt u een tip geven.
Alvast bedankt.

Het verhaal van TS volgen is deels gelukt, nu de unit naar je toe trekken ongeveer 1 cm. Wip de kant waar de lichtknop zat iets naar buiten. kan iets gekleefd zijn dus wat meer kracht benodigd! Nee, geen koevoet of dikks schroevendraaier er tussen.. Kijk goed naar de foto's!

Net weer geprobeerd, maar 1cm naar mij toe lukt niet, en om hoog wippen gaat niet, ben bang dat ik de boel breek. De hele volle koelkast ging van z’n plek af, maar kapje laat niet los.
Ik probeer het morgen nog wel een keer. Bedankt voor uw reactie.

Het klopt dat hij een dikke cm naar voor moet. Kijk maar op de foto's naar de 2 "armpjes"/weerhaken. Als je de dikke knop vd lichtschakelaar naar achter of iets opzij duwt zou je een weerhaak of drg vooraan moeten zien. Zeer moeilijk, dat wel. Daar wat frunniken.

Je hebt nog wel niet vermeld wat de klacht is.

Wat foto's in bijlage.

68216 zou er in whirlpool uitvoering ook zijn. Iets prijsvoordeliger. Kijk C00312453 eens in.

73412 is de vervangsetthermostaat 698731743

Edit: bijlage weer vergeten 8)7

Klopt, maar bij lichtschakelaar zit een lip die je iets omwijd moet bewegen om te kunnen schuiven..

Ik vermoed de klacht: koelt slecht, te warm as usual..