Op 19 november 2023 03:32:56 schreef Arco:
Het lijkt of ze hier vandaan komen: https://www.filtrop.com/en/products/photodiodes/

Maar die van mij hebben geen typenummer met laser oid aangebracht, slechts dat papiertje wat erop gelijmd is.

Ik zal er misschien een alpha-deeltjes detector van kunnen maken, ervan uitgaande dat er geen coating op de chip is aangebracht.

Maar verder, zonder 100% zekere identificatie, is het een object zonder waarde.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen garantie, maar het lettertype zou eventueel kunnen wijzen op Chinese herkomst. Die houden nogal van schreven.

Het komt duidelijk uit 2002, week 34.

AE lijkt de fabrikant te zijn? Maar ik kan niets vinden in de lijsten zoals
https://en.wikibooks.org/wiki/Practical_Electronics/Manufacturers_Pref…. Het kan ook een partnummer van iemand zijn. Ik vind niets op internet.

Coating kun je vaak zien als je hem spiegelt in het licht. Dan krijg je een glans te zien, brekingsindexen zijn anders dus goed schuin houden.

Modedit:
Verkeerde topic ...

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 20 november 2023 20:42:44 (11%)]

Op 20 november 2023 12:11:58 schreef Hoeben:
Het komt duidelijk uit 2002, week 34.

AE lijkt de fabrikant te zijn? Maar ik kan niets vinden in de lijsten zoals
https://en.wikibooks.org/wiki/Practical_Electronics/Manufacturers_Pref…. Het kan ook een partnummer van iemand zijn. Ik vind niets op internet.

Coating kun je vaak zien als je hem spiegelt in het licht. Dan krijg je een glans te zien, brekingsindexen zijn anders dus goed schuin houden.

Misschien dat de oorspronkelijke eigenaar het zich herinnert, maar niet direct een persoon die ik voor bagatellen stoor.

Nee, ik geloof niet dat er een coating op zit. De oppervlakte is mooi gepolijst en lijkt een natuurlijke siliciumglans te hebben.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo'n stickertje duidt meestal op een custom exemplaar. (waar je weinig over zult vinden)

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Jij werkt toch in een soort technisch museum ? Kun je niet door metingen achterhalen wat het is ? Ik denk dat het een fotocel is. Je kunt er licht op schijnen en dan de respons meten. Dan met diverse lichtkleuren het bereik proberen vast te stellen. Ik heb hier iets liggen wat ook lijkt op een fotocel maar die hebben 4 aansluitingen en komen uit een thermische camera. Reageert heel klein beetje op licht, moet nog IR leds kopen om dat te proberen, en dan dek ik alles van UV tot IR af (Ben een bezig met een spectroscopie/metrie experimentjes)

revado

Honourable Member

IR kan je ook snel testen met een afstandsbediening van het een of ander.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dan moet je die wel een hebben ;-) Ik heb geen TV, de enige electronica naast een berg meetapparatuur is een laptop, mengpaneel, 8 track recorder, keyboard, effecten paneel en een set actieve studioboxen. Allemaal zonder afstand bediening.

Ik woon op een boot, alles staat onder handbereik. De verlichting is wel speciaal, die doe ik aan met schakelaars. Dat is iets wat de jongeren onder ons niet meer zullen kennen. :+ Ik bestel binnenkort wel een paar IR ledjes mee bij Farnell of Mouser bij de eerst volgende bestelling. De onderdelen voor de Spectrometer kit zijn toch nog niet binnen en ik heb ook nog geen webcam.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Fake SSDs: leuke behuizing, 8TB, goedkoop, mooi mooi.

Opengemaakt:

Het 'processortje' is gelaserd: geen rugnummer te achterhalen.
Let ook op de 'professionele' montage...

met als "memory":

Maar nu dan de vraag: welke capaciteit zou dat kaartje nu eigenlijk zijn?

Origineel (voor het openmaken) suggereerde het een 8TB drive te zijn die zich verder niet liet indelen onder Linux, rechtstreeks ingeplugd wordt het kaartje niet eens gezien door Linux.
WindowsXP meldt vervolgens een 58.4GB kaartje (wat zich niet laat formatteren).

Was ook te mooi om waar te zijn: 8TB voor net iets meer dan 16 euro...
Soit.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zie 64G in het typenr. Ik denk 8 GB.

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Ik denk een stm32f103 (of kloon, want er zijn klonen van). Of iets anders (Arm-achtigs?) met USB, maar die ‘103 zit in veel chinees spul (b.v. die minquadcoptertjes en bluepill-bordjes). Met zo’n bordje heb ik ook wel ‘s een ‘overmatig grote’ usb stick gemaakt, in feite het ‘storage class’ voorbeeld van cubeMX met wat aanpassingen.

Maar nep-ssd’s en nep-sd kaartjes vind ik wel een issue. U en ik trappen er niet in, maar andere mensen raken bv. dierbare foto’s kwijt aan vergeetachtige nep-sdkaartjes. Er nog van afgezien dat het gewoon oplichting is.

Dus, claim, claim, claim, en koop volgende keer alstjeblieft een lege behuizing. Dergelijke criminelen wil ik niet steunen. (Andere criminelen ook niet, trouwens).

Al ís het kaartje 64 Gb of 64 GB, ik zou het niet vertrouwen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als bij een paar contacten 25gf staat, is dat dan een contactdruk van 25 gram?

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

... of de (un)mating force ...

Arco

Special Member

't Zijn geen steekkontakten, maar alleen druk. (Pogo pin principe)

fred101

Golden Member

Ik neem aan dat er in de datasheet toch wel zal staan wat dat is. Zoals dat er bv staat Forward Voltage, Vf, 0,65V. Er staat nooit alleen maar 0,65V zonder verder iets erbij.

Arco

Special Member

fred101

Golden Member

gf staat voor gram-force, je kunt het omrekenen naar newton.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus het staat er bij: 25 gf kracht bij nominale deflectie (indrukking).

De veerconstante zal dus zodanig zijn dat je 25gf (ongeveer 0.25N) nodig hebt bij de nominale indrukking, dus iets van 30gf op het eind.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 24 november 2023 08:41:05 (50%)]

Arco

Special Member

De vraag was eigenlijk alleen: Betekent 25gf dan ook 25 gram contactdruk? (ik werk nooit met gf)

Ik wilde kijken hoeveel de totale contactdruk bij een LGA voet zou zijn.
(bij 25 gram per contact zou er dan bijv. 116.9kg druk op een LGA4677 voet staan...)

rew

Op 12 november 2023 08:04:14 schreef bobbes1:
Hoi REW, kan ik voor de BL-8032 met je meeliften. Heeft geen haast.

Ze komen maandag binnen. (als fedex z'n planning haalt). Dus het wordt langzaam aan tijd om na de denken over hoeveel je er wilt hebben en je moet mij laten weten waar ze heen moeten.

@Bobbes(hieronder): click even op m'n usernaam, tik m'n email adres over en stuur een mailtje, adres gegevens en zo openbaar delen dat lijkt me niet verstandig. Het pakje is sinds maandag van regio Hong kong naar Japan gereisd. Ik had hem vandaag in Parijs verwacht, maar dat is kennelijk nog niet.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 25 november 2023 17:56:21 (30%)]

bobbes1

Overleden

Op 24 november 2023 18:14:29 schreef rew:
[...]Ze komen maandag binnen. (als fedex z'n planning haalt). Dus het wordt langzaam aan tijd om na de denken over hoeveel je er wilt hebben en je moet mij laten weten waar ze heen moeten.

Doe maar 5 stuks voor als er nog eentje sneuveld.

rew

Hmmm. Ik heb de afgelopen dagen al een keer lopen tikken: Dan moet je ook je adres en zo doorgeven. Misschien niet verstandig om dat hier openbaar te doen... Stuur me maar een mailtje.

Kennelijk is op "posten" drukken er toen niet van gekomen. Edit: Ah! Jawel! Het staat hierboven onderaan m'n vorige post.

(Ze zijn ondertussen binnen. FedEx heeft er verrassend lang over gedaan.)

bobbes1

Overleden

Ik heb je vorige week via je website een berichtje gestuurd mar geen reactie mogen ontvangen. Misschien in je spambox?

@fatbeard Ik dacht dat dit soort praktijken al lang bekend zijn bij ons techneuten.
8tb is gewoon erg groot. Kijk gewoon of ze bestaan op tweakers pricewatch en wat de gemiddelde prijs is en dan weet je meteen dat het fake is :+
Wel interresante constructie, niet een sd card houdertje. Dat leek me toch handiger dan uitlijnen en met hotglue op deksel te lijmen.
Ik heb in youtube filmpjes al verschillende varianten gezien.
Ook met sd kaart houder erin of gewoon een fake usbstick met dot hotglue.
Usbsticks schijn je nog te kunnen herstellen naar oude capaciteit met wat uitzoekwerk. Ik heb ook al een tijdje een fake usbstick liggen van paar jaar terug. Ik had die op aliexpress gekocht met een micro usb aansluiting voor op tablet gemakkelijk filmpjes te bekijken. Ik vond die variant niet in gewone winkels. Prijs was niet absurd hoog en de capaciteit was ook niet vwn type niet logisch dus dacht ik probeer het. Bleek toch fake.
Ooit wil ik die voor plezier eens kijken om opnieuw te flashen naar originele capaciteit.
Zou echter dat soort opslag niet vertrouwen voor belangrijke data. Alleen voor dit soort dingen en als kopie op staat.