Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Op 28 november 2023 17:39:19 schreef bobbes1:
Ik heb je vorige week via je website een berichtje gestuurd mar geen reactie mogen ontvangen. Misschien in je spambox?

Mijn spamfilter staat nogal zwaar afgesteld. Weinig in de spambox wat daar niet thuishoort, veel in mijn gewone box die wel spam is.

De laatste twee berichten "via de website" zijn van 16 nov en niet in de spambox gekomen, maar wel spam.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan iemand mij nog aan een datasheet van dit IC (µA78MGT2C) helpen? Met name de pinaansluitingen en de dissipatie. Moet ongeveer 100mA bij 8 à 9V geven.
Ik kan het niet meer vinden, wel de 78MGU met de naansluuitinge aan één kant

Verder zoek ik een IC dat een spanning van 1,5 volt kan maken van bovenstaande 8 à 9V Dat is voor een motortje dat 3 à 4mA(!) consumeert bij die spanning. Motortje drijft een aantal nep tandwielen in een klok aan.
En waar te koop!!!

(Nee, geen SMD, ik nies te veel)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
rob040

Golden Member

Op 5 december 2023 16:24:51 schreef Tidak Ada:
Kan iemand mij nog aan een datasheet van dit IC (µA78MGT2C) helpen?

Volgens mij is dit em:

78MGT2C Datasheet.pdf

Is het niet een idee om dat gewoon discreet te doen? Ledje als spanningsregelaar, paar diodes dan de basis van een tor met de emitter de output en de collector aan de 8-9V.

Of een spanningsdeler op 2.1V en dan de tor constructie?

Een LM317 levert 1.2. Als dat voldoet is het eenvoudig. Anders de standaard "instelbare spanning". In dit geval dus 120 / 30 ohm.

Maar ja... moet het zuinig zijn? Die LM gaat zomaar 10mA verstoken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Die datasheet is niet van de78MGT... (da's een heel vreemd beestje waar maar weinig over te vinden is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wat een gaaf ding :) Een soort symmetrische behuizingsvariant van degene die in het datasheet staat. Is allebei van Fairchild.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Voor 2.1v kun je bijv. een LP2951CN gebruiken (DIP-8, low quiescent current)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Verder zoek ik een IC dat een spanning van 1,5 volt kan maken van bovenstaande 8 à 9V Dat is voor een motortje dat 3 à 4mA(!) consumeert bij die spanning. Motortje drijft een aantal nep tandwielen in een klok aan.
En waar te koop!!!

(Nee, geen SMD, ik nies te veel)

Kan ook met een enkele zenerdiode en weerstand, waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Als je die 1.5V zener niet hebt liggen neem dan twee Si diodes in serie zit je op 1.4V (ongeveer) En als je geen zin in rekenen hebt bepaal je de serieweerstand proefondervindelijk. Meestal gaat het zaakje zeneren als er 5mA door de diode gaat. Suk6

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Verder zoek ik een IC dat een spanning van 1,5 volt kan maken van bovenstaande 8 à 9V

Ali heeft vast wel een instelbare step-down bucket converter (voor een paar dubbeltjes). ;-)

Henry S.

Moderator

Kan iemand mij nog aan een datasheet van dit IC (µA78MGT2C) helpen? Met name de pinaansluitingen en de dissipatie. Moet ongeveer 100mA bij 8 à 9V geven.
Ik kan het niet meer vinden, wel de 78MGU met de naansluuitinge aan één kant

Aansluitgegevens:

https://www.audioservicemanuals.com/h/heathkit/heathkit-im/26806-heath…
Ik heb een IM-5258 Harmonic Distortion Analyzer (van KT88) waar deze ook in gebruikt wordt.
100mA is geen probleem, MG's waren bedoeld voor 0,5A. Zolang je de ingangsspanning niet overdrijft...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry, inderdaad dat is hem. Bedankt! :)

Het was eigenlijk de voorganger van die van de datasheet die Rob040 plaatste.
Ik heb het ding nog uit de jaren '80. Net iets leuker te monteren.

@RAAF12 Ik ben band dat weerstand en zener toch een iets te grote impedantie vertonen. Ik moet van 8 à 9V naar die 1,5V Of het motortje daar nog op start, betwijfel ik.
Origineel loopt het op twee paralel geschakelde AA-cellen. Om de klok eens in de twee maanden hoog van de muur te halen is met wat te veel. Ik heb bovendien al 8V nodig voor de verlichting. Een wikkeling bijleggen op het trafo'tje is misschien nog een mogelijkheid, maar vast een vervelend gepriegel.

2,2V is helaas te veel, dan draait alles te snel en maakt herrie.

@Maartenbakker: Interesse?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco

Special Member

2,2V is helaas te veel, dan draait alles te snel en maakt herrie.

Je had er eerst 2.1v staan, en nu 1.5v?... :+
De LP2951CN is instelbaar, dus 1.5v kan ook...

Al geprobeerd of je er mee wegkomt alleen een gepaste serieweerstand te gebruiken? (9V/3mA... ongeveer 3k (8-1.5)/4mA 1k65... Iets van 2k2 proberen?)

PWM-en (zo'n 17% ducy) zou ook nog kunnen, maar is nogal Rube Goldberg vrees ik.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De 1.8V variant heb ik op voorraad. (zonodig).

Henry S.

Moderator

Zet een zener in serie met de voeding.

Ha rew, dat zou wel kunnen met 1,8V. Dan kan ik desnoods ook de klok zelf (1,5V) er mee kunnen voeden (shottkydiode er tusen). Die snoept maar 150µA bij het aantrekken van het anker. Redelijke elco achter de shottkydiode zal helpen.
Kan dat IC-tje het aan om die 8V zonder koeling weg te dissiperen? Hoeveel koper oppervlak denk je dat nodig zal zijn?

Er is waarschijnlijk geen DIP 8 voor te vinden? SOT kunnen de oogjes niet meer aan.TO252 zal misschien nog lukken.

@Henry, Dat is misschien een redeklijk altrnatief, maar dan moet ik de klok zelf op batterijen houden.

Arco

Special Member

De LP2951CN is zoals gezegd DIP 8...

Waar haal ik er ééntje, of misschien twee, een als reserve ?

Henry S.

Moderator

Op 6 december 2023 22:15:32 schreef Tidak Ada:
@Henry, Dat is misschien een redeklijk altrnatief, maar dan moet ik de klok zelf op batterijen houden.

Helemaal niet. 7,5V zener + 1,5V motortje = 9V, en neemt maar een paar mA. Je gaf een motorstroom van 3-4mA op, dat vind een zener meestal ook wel prima.

RAAF12

Golden Member

Dat is te zien in de specs, de curve loopt steil in het traject 2-5mA. Bij 5mA zeneren zowat alle 1W zeners. Maar gokken kan ook, Henry, livin' on the edge ;-)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Henry S.

Moderator

Arco

Special Member

De MMSZ4693 is een 500mW zener voor 7.5v die maar 50uA zenerstroom nodig heeft. (maar is SMD... :S )
De MMSZ46xx serie is heel fijn voor apparaten die zuinig met hun energie moeten omgaan, gebruik ik vaak...

@Arco, Hangt er misschien van af of het grofstoffelijke of poeder SMD is ;)
Wat zijn de afmetingen?

Thevel

Golden Member

Op 7 december 2023 20:49:55 schreef Tidak Ada:
@Arco, Hangt er misschien van af of het grofstoffelijke of poeder SMD is ;)
Wat zijn de afmetingen?

SOD-123 en dat is best te solderen.

Dit topic is gesloten