compressie koelkast valt steeds uit

Op 23 juli 2022 21:10:41 schreef EricN:
Dus samen gevat:
We weten niet welk zonnepaneel (370 wath zegt weinig, mogelijk wordt Wp bedoelt)
We weten niet hoe de mppt ingesteld staat
We weten de laadstroom niet
De kabels lijken dun
De lengte vd kabels is onbekend
De batterij is leeg
Er zit een heel zware omvormer op een heel klein zonnepaneel (batterij gaat vollast niet lang mee)
De frigo trekt piekstromen (zou nog kunnen daar het een compressor is)
We weten niet wat de frigo op een volle batterij doet en verbruikt.
De batterij is semi tractie dus wat diepontlading betreft niet ideaal.

Nog iets vergeten?

[mage="2363936","quote"]Op 22 juli 2022 23:02:36 schreef DK[/message]:
Is hij schoon?
Je symptoom heeft wel wat weg van overhittingsverschijnselen
Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan
Wordt er iets warm?

kabels 2.5mm

Op 23 juli 2022 21:10:41 schreef EricN:
Dus samen gevat:
We weten niet welk zonnepaneel (370 wath zegt weinig, mogelijk wordt Wp bedoelt)
We weten niet hoe de mppt ingesteld staat
We weten de laadstroom niet
De kabels lijken dun
De lengte vd kabels is onbekend
De batterij is leeg
Er zit een heel zware omvormer op een heel klein zonnepaneel (batterij gaat vollast niet lang mee)
De frigo trekt piekstromen (zou nog kunnen daar het een compressor is)
We weten niet wat de frigo op een volle batterij doet en verbruikt.
De batterij is semi tractie dus wat diepontlading betreft niet ideaal.

Nog iets vergeten?

[mage="2363936","quote"]Op 22 juli 2022 23:02:36 schreef DK[/message]:
Is hij schoon?
Je symptoom heeft wel wat weg van overhittingsverschijnselen
Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan
Wordt er iets warm?

kabels 2.5mm

Op 23 juli 2022 20:40:39 schreef KellyDK:
Die laadregelaar is ook universeel en ondersteunt zowel 12 als 24V. Het zou dus moeten werken (al kan het nog altijd zijn dat op een wat minder zonnige dag de batterij minder bijlaadt dan de koelkast verbruikt). Je hebt de laadregelaar toch ingesteld op een 12V batterij he?

Eerlijk gezegd niet omdat ik niet weet hoe

Op 23 juli 2022 22:06:47 schreef jos bakker:
[...]

Ik heb een 3210. Maar zie nergens hoe in te stellen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 22:12:00 schreef jos bakker:
[...]
[...]

kabels 2.5mm

Uiteraard afhankelijk van maximum stroom van zonnepaneel en lengte vd kabel.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 23 juli 2022 22:19:27 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 22:06:47 schreef jos bakker:
[...]

Ik heb een 3210. Maar zie nergens hoe in te stellen?

Dit wordt heel moeilijk... (om uit te leggen)

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op zaterdag 23 juli 2022 22:24:16 (64%)

https://www.manualslib.com/manual/1165498/Danfoss-Gd30fdc.html?page=9#…

Onder de 11,5V schakeld de compressor uit. Dat zal het probleem zijn.

Laat eerst het systeem de accu eens vol laden en schakel dan pas die koelkast in.

Overigens vraag ik mij af of 1 paneel voldoende is om die koelkast 24/7 draaiende te houden.
Op een dag als vandaag leveren mijn 390Wp panelen op zuid per stuk iets van 2Kwh op en die op Noord 1,4Kwh en dan is het behoorlijk zonnig.

Ik weet niet wat je koelkast verbruikt maar het lijkt mij een bijzonder krappe situatie.

Opgeruimd, wat is dat?

Dat zou toch niet meer dan 1kWh/dag mogen zijn.
Voor koel-/vries combinaties van dit formaat (130l) kom je officieel ergens tussen de 90 en de 120kWh/jaar uit. Toegegeven, die cijfers worden lang niet altijd gehaald maar meer dan 3 keer zoveel zou het toch echt niet mogen zijn. Dus het zou op zonnige zomerdagen moeten lukken.

Op 23 juli 2022 20:47:11 schreef DK:
Die omvormer lijkt recht naar de accupolen uitbedraad te zijn, die loopt niet via de zekeringhouder, en die kan er ook gewoon af, blijft de koelkast wel lopen zonder omvormer?

Maar schema zou makkelijk zijn ipv 50 minifoto's waar nergens echt iets opstaat

Voor de analyse omvormer ontkoppelt. Hierdoor meer zicht in resterende apparaten.

Beste Jos, probeer nu eens inhoudelijk op concrete vragen te antwoorden, er staan er ondertussen zat in deze draad...

Op 23 juli 2022 23:12:45 schreef Leeuw van Recht:
Beste Jos, probeer nu eens inhoudelijk op concrete vragen te antwoorden, er staan er ondertussen zat in deze draad...

inmiddels schema gemaakt
zie hieronder.

regelaar ingesteld voor de accu op flooded accu en 12 volt

Inmiddels kan ik vanuit de regelaar zien dat accu spanning is opgelopen op 14.6 volt. De koelkast is er nog op aangesloten

EgbertG

Golden Member

Laadt eerst de accu eens helemaal op en meet dan de spanning zodra je de koelkast aansluit ....

Heb je langer dan pakweg een uur gewacht op het opnieuw aanslaan van de koelkast?

Ik heb ook zo'n vrachtwagen koelkastje hier als extra koude kast staan en die is nogal bokkig met zijn aansluitingen. Is een danfoss compressor maar principe het zelfde. 11,7V is te laag auto shut off ligt rond de 11,5V om de accu te sparen. Het liefst wil dit kastje naar mijn weten 24V hebben??

Op 24 juli 2022 15:48:26 schreef EgbertG:
Laadt eerst de accu eens helemaal op en meet dan de spanning zodra je de koelkast aansluit ....

Heb je langer dan pakweg een uur gewacht op het opnieuw aanslaan van de koelkast?

Vandaag alles losgekoppeld. 12 uur de tijd gehad om volledig op te laden. Na 12 uur stond deze op 13.8 volt. Sluit koelkast aan en metern 13.1 volt.

Vandaag alles losgekoppeld. 12 uur de tijd gehad om volledig op te laden. Na 12 uur stond deze op 13.8 volt. Sluit koelkast aan en metern 13.1 volt.

En de koelkast blijft nu wel werken? Valt dus niet na 10 minuten uit?

EgbertG

Golden Member

Terugvallen naar 13.1 is prima, hoor

Arco

Special Member

13.1 - 13.2v is normaal voor een volle accu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 juli 2022 21:22:48 schreef Ex-fietser:
[...]

En de koelkast blijft nu wel werken? Valt dus niet na 10 minuten uit?

Tot nu toe slaat hij om de 5 minuten voor 30 sec aan.

Zat te denken om extra accu aan te schaffen maar denk dat het net voldoende is

Ik zou een tweede accu er bij nemen en de koelkast op 24V laten draaien is je stroom ook lager, gaat veel beter!! maar controleer laadinrichting, ik heb er weinig vertrouwen in

Ik haak even af, mag morgen als vrijwilliger invallen als activiteitenbegeleider op het dagcentrum van ons verpleeghuis, en daarna een live-stream verbinding te timmeren tussen een client in ons hospice en haar kerk...

Op 25 juli 2022 22:40:25 schreef smd:
Ik zou een tweede accu er bij nemen en de koelkast op 24V laten draaien is je stroom ook lager, gaat veel beter!! maar controleer laadinrichting, ik heb er weinig vertrouwen in

Dank, Betekent het dat als je twee accu,s van 12 volt aan elkaar koppelt dat de set 24 volt is? Lijkt me mooie oplossing

Ja, dat is een elegante oplossing. Zorg wel dat de tweede accu hetzelfde model (en uiteraard van dezelfde capaciteit) is, dan ben je redelijk gerust dat de load zich correct gaat verdelen.

Dank, Betekent het dat als je twee accu,s van 12 volt aan elkaar koppelt dat de set 24 volt is? Lijkt me mooie oplossing

Yep, de accu's dan wel in serie zetten. Zo dus:

IDD die serie, en je ontlaadstroom is ook een stuk lager (de helft), dus je koelkastje draait er ook langer op.