@mvdk: jij wilt er een complete industriële installatie van maken, met een schakelkast, wartels, rijgklemmen en relais op een DIN-rail...
@FET: een NTC heeft als nadeel dat die tijd nodig heeft om af te koelen, en dat duurt doorgaans tientallen seconden tot een paar minuten.
@maus0611: een gloeilamp in serie zou kunnen, maar het nadeel daarvan lijkt me dat je de eerste seconde of zo alsnog de volledige stroom krijgt, voordat de lamp warm is.
@Ex-fietser: die limiet van 10A is triviaal te verhogen door een MOSFET uit deze eeuw te gebruiken, en niet zo'n antiek ding als een BUZ11. De diode mag ook iets groter, maar die voert alleen stroom tijdens het accelereren, eenmaal op de topsnelheid loopt daar niets meer, dus de dissipatie is beperkt.
De regelaar van Lambiek lijkt me veel te ingewikkeld voor deze toepassing.
Als je het zelf wilt bouwen, lijkt dit me een redelijke oplossing:
Dit is een simpele motorregeling, bestaande uit 2 comparators (een LM393 of LM2903 bijvoorbeeld), waarbij de eerste een zaagtand generator is, en de tweede deze zaagtand vergelijkt met een oplopende spanning, over C1 (S1 is hierbij de gaspedaal schakelaar). Die tweede comparator maakt een signaal waarmee een MOSFET wordt aangestuurd, en daarmee wordt de stroom door de motor geregeld.
Je zou er nog een MOSFET driver tussen kunnen zetten, maar aangezien de MOSFET alleen een paar keer in- en uitgeschakeld wordt bij het wegrijden, lijkt dat me niet zo heel erg nodig.
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op dinsdag 26 juli 2022 21:51:06
(14%)