van 0v naar 12v geleidelijk

Beste Leden,

Ik zou graag de 12v auto van mijn zoon willen aanpassen zodat, wanneer hij de pedaal indrukt de auto niet gelijk naar voren schiet maar geleidelijk de spanning opvoert van 0v naar 12v.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken??

Met vriendelijke groet,
Samm000

Kun je iets meer vertellen over de "auto"? Zit er nu enige elektronica in, of is het een accu, motor, en schakelaar?

Is het de bedoeling dat de snelheid regelbaar wordt, of is dat maximum snelheid dusdanig laag dat hij wel altijd naar dat maximum mag, maar dat alleen een beetje rustig moet doen?

Zou je zelf een stukje elektronica in elkaar kunnen solderen, of zoek je een module die je kunt inkopen en er tussen kunt zetten?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 25 juli 2022 11:25:17 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je zou een soort van regelbare highpower voeding kunnen bouwen. Maar dat is lastig en afhankelijk van het motorvermogen van de auto kan dat ook nog eens prijzig zijn. En dan werkt het waarschijnlijk ook nog eens niet erg goed.

Je kunt dan beter een pwm motorcontroler inbouwen. Dat werkt beter.

Deze bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/32344541024.html?spm=a2g0o.productlist.…

Kost maar 4 euro en lijkt een zeer bruikbaar ding. Maar zonder te weten wat er voor motor, accu enz in de wagen zit, valt er weinig te zeggen over het type dat je zou kunnen aanschaffen. Er bestaan daar bij ali wel 1000 soorten en typen van.

Het is een simpele auto met een pedaal schakelaar en een motor.
De max top snelheid is voldoende laag.
Mijn idee is om de spanning van 0v naar 12v (als de pedaal ingerukt wordt) langzaam op te bouwen i.p.v. pedaal indrukken en 12v op de wielen.

Dit wil ik automatisch doen en niet met schakelaars of draai knoppen.

Op 25 juli 2022 11:22:54 schreef SparkyGSX:
Zou je zelf een stukje elektronica in elkaar kunnen solderen, of zoek je een module die je kunt inkopen en er tussen kunt zetten?

het mag beide zijn, mijn keuze valt op het gene wat ik sneller kan krijgen.
Waar ik werk kan ik eventueel benodigde onderdelen krijgen om zelf iets te maken. Hiervoor zou ik dan wel een tekening nodig hebben met de onderdelen en in welke volgorde deze staan.

mvdk

Golden Member

Het is een simpele auto

Zelf gebouwd, of ergens kant en klaar gekocht?

Zit er een seriemotor in, een shuntmotor, of een brushless ding?

Op 25 juli 2022 12:09:36 schreef mvdk:
[...]
Zelf gebouwd, of ergens kant en klaar gekocht?

Zit er een seriemotor in, een shuntmotor, of een brushless ding?

De auto is kant en klaar gekocht met een brushless motor.

Sine

Moderator

Dan zal het veranderen van de snelheid via de bestaande besturing moeten, en dat is wat spannender dan enkel spanning verlagen.

De auto is kant en klaar gekocht met een brushless motor.

Dan gaat de voorgestelde pwm regelaar niet werken. En jouw idee van een langzaam opregelende spanning ook niet.

Weet je zeker dat het een brushless motor is? Die kan namelijk niet werken zonder een stukje stuur electronica. Dat moet dan dus toch ergens in die auto verstopt zitten.

Op 25 juli 2022 12:21:30 schreef Ex-fietser:
[...]

Dan gaat de voorgestelde pwm regelaar niet werken. En jouw idee van een langzaam opregelende spanning ook niet.

Weet je zeker dat het een brushless motor is? Die kan namelijk niet werken zonder een stukje stuur electronica. Dat moet dan dus toch ergens in die auto verstopt zitten.

Het is een RS-550PHF dc motor

Sine

Moderator

Ah, dat is een DC borstelmotor, dan kan het eea wel.

Samm000, jou voorstel: "langzaam de spanning laten opkomen" klinkt eenvoudig, maar is in de praktijk wat minder.

Als je dat namelijk doet, gaat er energie verloren en die MOET ergens blijven. Dat wordt dan een component in de "schakeling". Die warmte moet ergens heen en dat component moet er tegen kunnen...

Een PWM regeling is in theorie verliesvrij. Natuurlijk zijn er in de praktijk wel wat verliezen maar die zijn vaak een orde kleiner dan waar je met "spanning regelen" mee te maken zou krijgen.

Verder: De mensen die dit soort vragen stellen, zijn niet de mensen die comfortabel een schema met 20 componentjes in mekaar zetten.

Het is dus lastig om met een goed advies te komen. Vandaar dat er wat ge-heen-en-weerd wordt.

Update: Er wordt wel vaker naar gevraagd. Ik ga eens kijken of ik hem kan bouwen en in de verkoop kan gooien. Hey! Ik ga vandaag DHL aan de deur krijgen die een print brengen waar genoeg hardware op zit om het te kunnen testen. (Deze is 10x10cm, maar uiteindelijk zal ie ongeveer 5x5 cm kunnen worden).
Update: DHL blijkt al langs geweest te zijn: Ik heb de deurbel gemist.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of ze hebben gewoon niet de moeite genomen om aan te bellen, dat gebeurd bij mij ook wel eens.

Zo'n ingekochte regelaar zou kunnen werken, of niet, afhankelijk van hoe hij precies gebouwd is. Als de potmeter 0-5V geeft of zo, kun je daar met een paar losse onderdeeltjes (weerstandje, condensator) wel wat bruikbaars van maken, maar als de potmeter deel uitmaakt van een oscillator, zoals bij de "motorregelaar" die hier bij de schakelingen staat, gaat dat niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zoals bij de "motorregelaar" die hier bij de schakelingen staat, gaat dat niet.

@SparkyGSX:

Jij bedoeld deze:

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

https://www.circuitsonline.net/files/schakelingen/schematics/000017.gif

Deze is wat beperkt ja. Ook de maximale stroom (10A) van die tor lijkt me wat beperkt voor zo'n auto.

Dan lijkt me deze wat beter:

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Ik zou dan trouwen niet iets moeilijks maken om vertraagt in te schakelen maar gewoon een functionerend snelheids regelend gaspedaal inbouwen. Kinderen hebben heel snel door hoe zoiets werkt.

Op 25 juli 2022 15:18:08 schreef SparkyGSX:
Of ze hebben gewoon niet de moeite genomen om aan te bellen, dat

De deurbel vertaalt zich hier naar een telefoontje naar m'n mobiel. Ik stond op het punt om op hoge poten de klantenservice te bellen toen ik zag dat ik een "gemist gesprek" had (van "voordeur")...

@ex-fietser: Ik denk dat 10A niet "raar" is voor zo'n autotje. Mogelijk veel minder.

Ik zou een 7Ah loodaccu in dat ding verwachten en toch zeker wel een uurtje speelplezier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het handigst is dan koppel te regelen door stroom te limiteren. Dan komt hij nog wel op zijn maximaal toerental (als de wrijving niet te hoog is) maar heb je niet die grote schok bij optrekken.

Haha! Die kan je ook wel "analoog" uitvoeren.

Gewoon een "instant-off" zodra de current-limit overschreden wordt en dan een "fixed off time" voordat ie het nog een keer probeert....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Een accelerator. https://nl.wikipedia.org/wiki/Accelerator_(tramonderdeel)

Ik zou drie magneetschakelaars gebruiken, twee via een tijdrelais. De eerste twee laten de motorstroom via een dikke weerstand lopen, de derde schakelt direct. Gewoon, een principe uit de ouwe doos.
Als het met trams en lokomotieven kan, kan het ook met dat karretje.

Edit: Maar wat de technische oplossing ook word, blijf weg van spoorwegovergangen.

(Oh jee, maak ik weer een sub discussie los)

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 25 juli 2022 19:35:29 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Als het niet continue regelbaar hoeft te zijn, maar in feite een gedmpte aan/uit functie, lijkt mij en vaste stroombron wel geschikt. Die moet dan zo gedimensioneerd zijn, dat hij een stroom afgeeft gelijk aan rijstroom op 'volle toeren' (nomonale stroom).
Weinig componnten en eenvoudig in elkaar te knutselen (Moeten we wel en nominale rijstroom weten).

Zou en goed gekozen NTC misschien ook kunnen werken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 juli 2022 19:32:57 schreef mvdk:
Een accelerator. https://nl.wikipedia.org/wiki/Accelerator_(tramonderdeel)

Ik zou drie magneetschakelaars gebruiken, twee via een tijdrelais. De eerste twee laten de motorstroom via een dikke weerstand lopen, de derde schakelt direct. Gewoon, een principe uit de ouwe doos.
Als het met trams en lokomotieven kan, kan het ook met dat karretje.

Edit: Maar wat de technische oplossing ook word, blijf weg van spoorwegovergangen.

(Oh jee, maak ik weer een sub discussie los)

Haha, sprak de Delftenaar met hang naar PCC-cars!

mvdk

Golden Member

Hé, Leeuw. Wie ben jij? :+

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 25 juli 2022 23:40:48 (12%)

Een auto gloeilamp in serie met de motor en die kortsluiten met een tijdrelais na een seconde of 2? Misschien de goedkoopste en simpelste oplossing.

Een beetje zoals een oude lift vroeger afschakelde, vol-half-uit.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 26 juli 2022 21:13:24 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk zou je, als het simpel moet, een NTC willen. Dan zou je in een keer klaar zijn: ding in serie en that's it.
Maar zijn die er - verkrijgbaar - voor zulke vermogens?

e ↓: ok, koelt te langzaam weer af. Jammer.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 26 juli 2022 21:50:48 (13%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@mvdk: jij wilt er een complete industriële installatie van maken, met een schakelkast, wartels, rijgklemmen en relais op een DIN-rail...

@FET: een NTC heeft als nadeel dat die tijd nodig heeft om af te koelen, en dat duurt doorgaans tientallen seconden tot een paar minuten.

@maus0611: een gloeilamp in serie zou kunnen, maar het nadeel daarvan lijkt me dat je de eerste seconde of zo alsnog de volledige stroom krijgt, voordat de lamp warm is.

@Ex-fietser: die limiet van 10A is triviaal te verhogen door een MOSFET uit deze eeuw te gebruiken, en niet zo'n antiek ding als een BUZ11. De diode mag ook iets groter, maar die voert alleen stroom tijdens het accelereren, eenmaal op de topsnelheid loopt daar niets meer, dus de dissipatie is beperkt.

De regelaar van Lambiek lijkt me veel te ingewikkeld voor deze toepassing.

Als je het zelf wilt bouwen, lijkt dit me een redelijke oplossing:

Dit is een simpele motorregeling, bestaande uit 2 comparators (een LM393 of LM2903 bijvoorbeeld), waarbij de eerste een zaagtand generator is, en de tweede deze zaagtand vergelijkt met een oplopende spanning, over C1 (S1 is hierbij de gaspedaal schakelaar). Die tweede comparator maakt een signaal waarmee een MOSFET wordt aangestuurd, en daarmee wordt de stroom door de motor geregeld.

Je zou er nog een MOSFET driver tussen kunnen zetten, maar aangezien de MOSFET alleen een paar keer in- en uitgeschakeld wordt bij het wegrijden, lijkt dat me niet zo heel erg nodig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 26 juli 2022 21:51:06 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken