Sorry, had ik overheen gelezen.

Eerder genoemde test met 55W lamp is daar goed voor. Als de spanning maar weinig zakt, is de interne weerstand nog laag...

Is er een manier om precies de interne weerstand te meten/berekenen? En wat zijn normale waarden?

Edit:
Volgens mij weet ik het. Een belasting aansluiten, de stroom meten van die belasting en meten wat de spanningsval is op de accu. Bijvoorbeeld 12,9-12,5= 0,4V. En dan de 0,4V delen door de stroom. Bijvoorbeeld 0,4V : 6A = 0,066 Ohm.
En dan moet 12,9 : 0,066 Ohm = 195A in de buurt van de CCA can de accu zitten? Wat in mijn geval 200CCA is? Of heb ik het verkeerd

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (44%)]

Ja, dat is inderdaad de manier!

Bij de specs van de accu kun je opzoeken wat t zou moeten zijn.

Volgens mij zijn de CCA de amperes bij een lagere temperatuur en niet onder
de 10v klemspanning mogen komen.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op (37%)]

Op 1 augustus 2022 09:29:21 schreef Arco:
Verschil tussen continu ('float') laden en cyclisch gebruik:

[bijlage]

Zoals ik jouw eerdere reactie las, zou je een accu met 13,8V simpelweg niet vol kunnen krijgen.

In de tekst die je aanhaalt staat volgens mij alleen maar dat hij "lui" kan worden, kan sulfateren, als je hem niet (zo nu en dan) cyclisch gebruikt. In de praktijk is de levensduur alsnog wel een paar jaar (in een UPS die eens per week een zelftest doet), zeker als je hem wel zo nu en dan met een fatsoenlijke stroom ontlaadt.

Je zou volgens mij wel kunnen stellen dat laden idealiter begint op de hoge laadspanning (met stroombegrenzing!), en als de stroom fors is teruggezakt eindigt op een floatspanning van max. 13,8V. Daar raakt de accu alsnog gewoon vol van, maar het gaat in een fatsoenlijk (hoger) tempo en bovendien zal hij minder snel sulfateren.

IK snap niet waarom het nog steeds over bijzaken gaat in dit topic.
De eerste vraag die beantwoord moet worden waarom is de accu na 1 week leeg is. De rest is theoretisch erg leuk maar niet belangrijk.

De eerste vraag die beantwoord moet worden waarom is de accu na 1 week leeg is. De rest is theoretisch erg leuk maar niet belangrijk.

Op 1 augustus 2022 08:52:33 schreef maartenbakker:
[...]Waar kan ik terugvinden dat hij niet helemaal volraakt? Bij mijn weten is een standaard loodaccu wel degelijk vol als je hem op 13,8V laadt.

Dat zeg ik toch ook de hele tijd. ;) De accu is vol als hij de motor gestart krijgt. Echter na een aantal cycli met 13,8V laden kan er een onbelast tussen de cellen ontstaan en een accu moet dan wel af en toe keer op 14,4V geladen worden.
Toch denk ik dat als je het theoretisch bekijkt er wel een klein lading verschil zit tussen 13,8V en 14,4V lading dus zeg 90% vs 100%.
Maar eerlijk gezegd heb ik me daar nooit in verdiept ik zou het wel eens een keer kunnen testen en meten.
En dan nog zal een 100% geladen accu dat niet heel lang zijn en misschien na een paar uur al op de 95% zitten om daar voor langere tijd te blijven.

Op 1 augustus 2022 08:43:37 schreef Lucas91:
Ik wil graag altijd alles goed begrijpen en ik heb toch nog 1 vraag over de druppellader...
Deze blijft in 'druppelstand' met 30mA laden, dit meet ik ook precies met de multimeter. De spanning blijft daarbij op 13.6V.
Omdat in mijn beleving de spanning op zou moeten lopen bij gelijke stroomsterkte (de inwendige weerstand wordt groter naarmate de accu voller is) Heb ik mijn labvoeding begrensd op 30mA en de volle accu daar op aangesloten. De spanning begon op 13.6V maar liep al snel op richting de 14.8V wat mij veel logischer leek.
Wat doet de druppellader dan anders dat hij de spanning op 13.6V blijft houden? Geeft hij pulsjes af oid??

Het is onmogelijk om tegelijk continu op 30mA en 13,6V te laden. Wat de druppelader anders doet is het volgende. Als de accu leeg is begint hij deze met 30mA te laden de spanning loopt dan langzaam op tot het punt waarop deze 13,6V is. De spanning in de druppellader is begrenst op 13,6V en de spanning word dus niet meer hoger. Nu moet de laadstroom wel afnemen.

De spanning had ik begrensd op 14,8V, maar het ging mij erom dat het iig niet bleef staan op 13,6V maar op loopt wanneer ik hem begrens op 30mA...

De spanning in een druppelader is dan begrenst op 13,6V.

En al vele malen krijg ik een verschillend antwoord. Hoe weet ik nu wie ik moet geloven?

Zoals je in het begin al getest hebt zorgt een hoge spanning ervoor dat er ook een grote stroom loopt.
Je accu capaciteit is 12Ah dat is even gerekend zonder verliezen in de accu dat hij 12 uur moet laden met een stroom van 1A. Als je gaat druppelladen met 30mA duurt dat dus 400 uur = ca 16,7 dag

Nu maakt het voor de accu geen enen moer uit of je heb nu in 12 uur of in 1 maand oplaad. Voor jouw maakt dat wel een groot verschil. Je wilt niet elke keer 1 maand hoeven wachten tot je de motor weer kan starten. Een motorritjes zal bv 30 minuten kunnen duren en eigenlijk wil je dan dat de accu alweer vol is. En dat is werkelijk het enige wat telt de accu moet gewoon steeds vol genoeg zijn om de motor te kunnen starten.

De rest over het hele laad verhaal is leuk maar gaat er eigenlijk enkel over hoe haal ik de maximale levensduur uit een accu. Maar op een motor is dat gewoon een compromis van de accu zo snel mogelijk volladen en ook gewicht.
Dat op jouw motor moeilijk start komt ook voor een deel omdat de accu te klein is maar een grotere accu is weer meergewicht.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar... ;)

Als de stroom steeds kleiner wordt, dan wordt de totaal benodigde energie ook groter door 'overhead' (12x1A is niet gelijk aan 1200x0.01A)
En te snelle of te langzame lading heeft wel degelijk invloed op de levensduur van de accu...

Natuurlijk Arco daarom zei ik al als ik uitga zonder verliezen. Ach ik zie nu pas je knipoog.