Op 30 juli 2022 19:07:04 schreef benleentje:
17.6V = 5A

Lijkt overeen te komen met jouw accu echter vind ik die 20V om 5A te halen wel hoog dat zou ik op ca 17V verwachten.

Dit is in het "don't ever do this" gebied. Dus kleine praktische verschillen kunnen het verklaren.

Op 30 juli 2022 19:23:05 schreef Lucas91:
[...]
Ik ga inderdaad eens kijken waar de spanning zakt, misschien over de zekering?
Het verhaal met de frequentie en de AC kant klinkt logisch.
Ok heb net een ampere tang erom gehangen en hij laadt met 6A. Kan de accu echt stuk gaan van een te lage spanning? Het is een AGM accu.

In welk meetbereik heb je die 6A gemeten? In het 20A bereik is de afwijking kleiner dan in het 200A bereik, om maar even een voorbeeld te geven.
Verder lijkt 6A mij een prima waarde om een 12AH in een uur op te laden naar 50% van z'n capaciteit. Een te lage spanning kán op den duur wel schade opleveren aan je accu omdat deze daardoor te ver ontladen wordt en niet genoeg geladen. Vooral wanneer de buitentemperaturen laag zijn zoals in de winter.

Verder had je het over het moeizaam rondtrekken van de startmotor. Als er tussen accu-aansluiting, startmotor-deel overgangsweerstand zit tussen bijvoorbeeld kabel en aangeknepen schoenen, T-splitsing e.d. dan krijgt de accu niet voldoende laadstroom en de startmotor niet voldoende stroom en spanning.

Dat is echter ook weer lastig te meten met een gewone multimeter omdat de startstroom die de startmotor trekt nogal hoog oploopt tijdens door de compressie heen trekken. Een overgangsweerstand, die best wel heel klein lijkt heeft daar een in het kwadraat effect op.

Controleer door middel van spanningsmeting tussen rechtstreeks op de accupool en eerstvolgende splitsing hier op. Ook de kabel naar massa is hier in een verdachte. Tussen accu min pool en massa van het frame moet die spanning tijdens starten naar mijn idee onder de 0,5 volt blijven.

Bij auto's zit er vaak tussen motorblok en chassis ook een hele dikke flexibele koperstrip gemonteerd omdat bij een auto o.a. de dynamo aan het motorblok zit. De accu-minpool gaat dan via een dikke zo kort mogelijke kabel naar het chassis. Als tijd, trillingen, temperatuur en corrosie door zuurstof, zout smeltwater in de winter e.d. hun 'werk' op die strip doen, krijg je ook hele rare verschijnselen omdat er dan spanningsverschillen tussen motorblok en chassis optreden.

Verder heb ik het idee dat de AGM een standaard-accu is. Geen idee of start-accu daar ook onder valt. Hij wordt i.i.g. ook toegepast voor tractie en UPS'en. Hij zou daarmee iets beter bestand zijn tegen diepontladen. Tractie betekent echter óók dat deze vaak niet zo goed zijn met de regelmatige zeer hoge piekbelasting dat starten met zich meebrengt. Daarom is een start-accu anders dan een tractie accu. Daarom is een start-accu weer minder geschikt voor tractie en UPS gebruik.

Aanbevolen laadstroom voor je AGM is 3 komma nog wat amp voor enkele uren.
https://www.sbsbattery.com/pdf/Battery-S-12120.pdf

[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]

Hieronder de laadspanningen van ons schip.
De 12V is hier 3,5A en hij laad een 230Ah accu
De 24V is ditto, ongeveer 3A en eveneens 230Ah

Dit is in het "don't ever do this" gebied. Dus kleine praktische verschillen kunnen het verklaren.

Voor een paar seconden om de meet resultaten van TS te evenaren kan dat echt geen kwaad. IK heb het in ieder geval zo kort mogelijk gehouden net lang genoeg om spanning en stroom goed te kunnen aflezen en daarna meteen de klemmen van de accu gehaald.
Toch denk ik niet dat deze mishandeling voor elke gezonde accu anders is en TS heeft ook al aangegeven last te hebben van slechte meetsnoeren.

Zo'n spanningsval lijkt aan de hoge kant; de meter zou dan al 10 W verstoken.

Heb je ook wel weer gelijk in het was een slecht voorbeeld, Toch op de lage bereiken en zeker in de mA range is 2V wel normaal.

Op 30 juli 2022 21:16:41 schreef Lucas91:
[...]
Stationair geeft de amperetang 3A aan en met een beetje gas 6A.
Maar zoals ik begrijp gaat de accu met 13,8V niet 100 procent vol?

Je foucus zou eerst moeten zijn waarom de accu al na 1 week leeg is de rest is bijzaak.
13,8V is blijkbaar vol genoeg om te kunnen starten.dus ik zou me er geen zorgen om maken. In moderne auto's word de accu zelfs heet grootste deel van de tijd dat de motor draait maar op ca 12,5V geladen en word de accu ook niet meer zo vol geduwd. Accu's gaan daardoor ook langer mee dat 100% vol laden is wat je af en toe een keer moet doen om te de cellen onderling te balanceren maar hoeft zeker niet altijd. En zeker niet elke dag zoals oude auto's dat toen deden als die dagelijks gebruikt worden.
Tegenwoordig zit dat bij de ecu of motor management systeem ergens in de auto bijgebouwd.

Als het warm weer is zoals nu dan start een motor toch al iets makkelijker dus het management systeem zou daar rekening mee kunnen houden en dan in de winter de accu wel wat voller kunnen laden.

Mijn FJR heeft het altijd wel zwaar om te starten, zelfs met volle accu.
De Hornet van mijn vrouw die startmotor gaat zo snel en makkelijk rond alsof de bougies er niet inzitten en er totaal geen compressie is haha

Dat kan wel het verschil zijn in een accu geladen op 13,8V en 100% vol. Het zwaar accu starten nekt je accu ook wel maar het verschil is niet heel groot zeg 4 jaar op jouw motor tegen 5 jaar voor je vrouw.

Op 31 juli 2022 14:49:22 schreef harry64:
[...]
In welk meetbereik heb je die 6A gemeten? In het 20A bereik is de afwijking kleiner dan in het 200A bereik, om maar even een voorbeeld te geven.
Verder lijkt 6A mij een prima waarde om een 12AH in een uur op te laden naar 50% van z'n capaciteit. Een te lage spanning kán op den duur wel schade opleveren aan je accu omdat deze daardoor te ver ontladen wordt en niet genoeg geladen. Vooral wanneer de buitentemperaturen laag zijn zoals in de winter.

Verder had je het over het moeizaam rondtrekken van de startmotor. Als er tussen accu-aansluiting, startmotor-deel overgangsweerstand zit tussen bijvoorbeeld kabel en aangeknepen schoenen, T-splitsing e.d. dan krijgt de accu niet voldoende laadstroom en de startmotor niet voldoende stroom en spanning.

Dat is echter ook weer lastig te meten met een gewone multimeter omdat de startstroom die de startmotor trekt nogal hoog oploopt tijdens door de compressie heen trekken. Een overgangsweerstand, die best wel heel klein lijkt heeft daar een in het kwadraat effect op.

Controleer door middel van spanningsmeting tussen rechtstreeks op de accupool en eerstvolgende splitsing hier op. Ook de kabel naar massa is hier in een verdachte. Tussen accu min pool en massa van het frame moet die spanning tijdens starten naar mijn idee onder de 0,5 volt blijven.

Bij auto's zit er vaak tussen motorblok en chassis ook een hele dikke flexibele koperstrip gemonteerd omdat bij een auto o.a. de dynamo aan het motorblok zit. De accu-minpool gaat dan via een dikke zo kort mogelijke kabel naar het chassis. Als tijd, trillingen, temperatuur en corrosie door zuurstof, zout smeltwater in de winter e.d. hun 'werk' op die strip doen, krijg je ook hele rare verschijnselen omdat er dan spanningsverschillen tussen motorblok en chassis optreden.

Verder heb ik het idee dat de AGM een standaard-accu is. Geen idee of start-accu daar ook onder valt. Hij wordt i.i.g. ook toegepast voor tractie en UPS'en. Hij zou daarmee iets beter bestand zijn tegen diepontladen. Tractie betekent echter óók dat deze vaak niet zo goed zijn met de regelmatige zeer hoge piekbelasting dat starten met zich meebrengt. Daarom is een start-accu anders dan een tractie accu. Daarom is een start-accu weer minder geschikt voor tractie en UPS gebruik.

Aanbevolen laadstroom voor je AGM is 3 komma nog wat amp voor enkele uren.
https://www.sbsbattery.com/pdf/Battery-S-12120.pdf

Ik Heb op de verbindingen geen noemenswaardige spanningsvallen kunnen meten, het lijkt erop dat het verlies echt over de draden loopt in de kabelboom. 0.3V in de plus zijde en 0.3V in de min. Dus samen 0.6V.
Met de nieuwe accu die ik aan de labvoeding met 14.2V heb laten laden heeft de startmotor geen enkele moeite meer en schiet de 1300cc zo aan. Ik ben inderdaad bang dat de accu met 13.8V niet helemaal vol komt en ook wat CCA verliest.

Op 31 juli 2022 15:07:11 schreef Jinny:
Hieronder de laadspanningen van ons schip.
De 12V is hier 3,5A en hij laad een 230Ah accu
De 24V is ditto, ongeveer 3A en eveneens 230Ah
[bijlage]

Dit komt aardig overheen met mijn motorfiets.

Op 31 juli 2022 18:47:55 schreef benleentje:
[...]Voor een paar seconden om de meet resultaten van TS te evenaren kan dat echt geen kwaad. IK heb het in ieder geval zo kort mogelijk gehouden net lang genoeg om spanning en stroom goed te kunnen aflezen en daarna meteen de klemmen van de accu gehaald.
Toch denk ik niet dat deze mishandeling voor elke gezonde accu anders is en TS heeft ook al aangegeven last te hebben van slechte meetsnoeren.

[...]Heb je ook wel weer gelijk in het was een slecht voorbeeld, Toch op de lage bereiken en zeker in de mA range is 2V wel normaal.

[...]Je foucus zou eerst moeten zijn waarom de accu al na 1 week leeg is de rest is bijzaak.
13,8V is blijkbaar vol genoeg om te kunnen starten.dus ik zou me er geen zorgen om maken. In moderne auto's word de accu zelfs heet grootste deel van de tijd dat de motor draait maar op ca 12,5V geladen en word de accu ook niet meer zo vol geduwd. Accu's gaan daardoor ook langer mee dat 100% vol laden is wat je af en toe een keer moet doen om te de cellen onderling te balanceren maar hoeft zeker niet altijd. En zeker niet elke dag zoals oude auto's dat toen deden als die dagelijks gebruikt worden.
Tegenwoordig zit dat bij de ecu of motor management systeem ergens in de auto bijgebouwd.

Als het warm weer is zoals nu dan start een motor toch al iets makkelijker dus het management systeem zou daar rekening mee kunnen houden en dan in de winter de accu wel wat voller kunnen laden.

[...]Dat kan wel het verschil zijn in een accu geladen op 13,8V en 100% vol. Het zwaar accu nekt je accu ook wel maar het verschil is niet heel groot zeg 4 jaar op jouw motor tegen 5 jaar voor je vrouw.

Het zit zeg maar zo: Toen ik de motor ging kopen toen was de accu kapot. Nieuwe accu in gezet. Toen heeft hij het een jaar gedaan. Daarna stond ik weer telkens met een lege accu, zelfs na 3 uur rijden. Toen heb ik weer een nieuwe erin gezet. Na een jaar weer hetzelfde. 2 weken terug heb ik weer een nieuwe erin gezet en deze was na een week niet gereden te hebben ineens 1.6V. Accu analyzer zei dat de accu kapot was mijn druppellader (kan laden met 3,7A) kreeg hem niet opgeladen. Ik jen toen onder garantie een nieuwe opgestuurd gekregen en deze zit er nu in.
Ik heb de accu die 1.6V was toch voor de grap eens aan mijn labvoeding gezet met 14.2V. Tot mijn verbazing bleef de spanning daarna netjop 13V en mijn analyzer zei weer dat de accu goed was. Hij gaf aan dat hij nog maar de 200CCA had ipv de 275CCA die de nieuwe accu heeft.
Je zou zeggen lekstroom maar die komt niet boven de 5mA uit.
Vandaar dat ik begon te twijfelen of mijn accu kapot gaat omdat hij niet ver genoeg opgeladen zou worden.
Maar zoals je aangeeft laadt mijn Qashqai ook pas boven de 14V wanneer ik gas los laat of rem. Met normaal rijden komt hij niet ver boven de 13V.

Vandaar dat ik begon te twijfelen of mijn accu kapot gaat omdat hij niet ver genoeg opgeladen zou worden.

Nee daar gaat een accu niet van kapot. Het enige wat de accu hoeft te doen is de motor starten zolang hij dat doe is de accu bruikbaar en maakt het niet zo heel veel uit hoe de accu geladen was.

2 weken terug heb ik weer een nieuwe erin gezet en deze was na een week niet gereden te hebben ineens 1.6V

Een nieuwe accu hoeft niet volgeladen te zijn dat betekend enkel dat je er niet direct op kunt starten. Toch moet hij dan nog makkelijk enkele maanden lang meekunnen ingebouwd in de motor. Zo snel leeg kan dus alleen als er iets in de motor stroom blijft vragen.

Ik heb de accu die 1.6V was toch voor de grap eens aan mijn labvoeding gezet met 14.2V. Tot mijn verbazing bleef de spanning daarna netjop 13V en mijn analyzer zei weer dat de accu goed was. Hij gaf aan dat hij nog maar de 200CCA had ipv de 275CCA die de nieuwe accu heeft.

Accu heeft niet te lang leeg gestaan en het was nog een nieuwe accu die krijg je wel weer goed. Omdat binnen 1 week er nog maar een hele dunne sulfaat laag op de platen zit die er grotendeels wel weer af gaat, maar nooit 100%. Toch zal dit incident zomaar een jaar van zijn totale levensduur hebben afgesnoept.
Om een accu lang mee te laten gaan mag hij nooit te lang leeg zijn want dan gaan de platen sulfateren en voor een startaccu mag hij zelfs niet onder 75% lading komen. Een accu die het heel zwaar heeft haalt dan meestal nog gewoon 3 jaar in een auto en tegenwoordig is dat veel langer ik denk dat 7 jaar nu heel normaal is, niet omdat de accu,s beter zijn geworden maar omdat ze het minder zwaar hebben doordat ze goed geladen wordenEen accu elke keer tot 100% opladen is ook slecht, hem nooit een keer vol laden en niet balanceren is ook niet goed.

Op 31 juli 2022 18:47:55 schreef benleentje:
[...]
13,8V is blijkbaar vol genoeg om te kunnen starten.dus ik zou me er geen zorgen om maken. In moderne auto's word de accu zelfs heet grootste deel van de tijd dat de motor draait maar op ca 12,5V geladen en word de accu ook niet meer zo vol geduwd.

Ik vermoed dat dit niet gedaan wordt voor de levensduur, maar om energie terug te winnen. Remmen op de motor = laadspanning schiet omhoog.

Een nieuwe accu hoeft niet volgeladen te zijn dat betekend enkel dat je er niet direct op kunt starten. Toch moet hij dan nog makkelijk enkele maanden lang meekunnen ingebouwd in de motor. Zo snel leeg kan dus alleen als er iets in de motor stroom blijft vragen.

Ik had met die nieuwe de motor gestart en een rondje gereden van 2a3 uur. Ik neem aan dat hij daarna wel weer vol moet zijn. Toen wilde ik het weekend erop weer rijden en branden zelfs de lampjes van mijn dashboard niet meer, de spanning was gezakt naar 1.6V.
Kan het niet zijn dat de accu inwendig kapot is oid? Ik heb namelijk geen dashboardlampje oid wat sneaky aan zou kunnen blijven staan. Ook ging ik direct lekstroom meten en zoals elke meting kwam die niet boven de 5mA uit.
Nu zit er een paar dagen weer een nieuwe accu in, en iedere dag meet ik even de spanning en die blijft tot nu toe op 12,9V...
Ik snap er niks meer van.
Ook is het zo dat met de accu's die er een jaar in hebben gezeten zo dat deze niet binnen een week leeg warencmaar de motor kreeg gewoon steeds meer moeite om te starten waardoor ik dacht dat de accu kapot was.
Ook merk ik dat wanneer ik de accu laadt met 14.4V het starten veel sneller gaat.

Ook merk ik dat wanneer ik de accu laadt met 14.4V het starten veel sneller gaat.

Dat proberen we je al een hele tijd duidelijk te maken... :)
Hang er een belasting aan als een autolamp van 50W en kijk of de spanning dan erg inzakt.

Dat zou niet mogen, moet redelijk rond de 12v blijven. Doet 'ie dat niet, dan is de accu rot (of hij is niet goed opgeladen, dat kan natuurlijk ook)

Ik wil graag altijd alles goed begrijpen en ik heb toch nog 1 vraag over de druppellader...
Deze blijft in 'druppelstand' met 30mA laden, dit meet ik ook precies met de multimeter. De spanning blijft daarbij op 13.6V.
Omdat in mijn beleving de spanning op zou moeten lopen bij gelijke stroomsterkte (de inwendige weerstand wordt groter naarmate de accu voller is) Heb ik mijn labvoeding begrensd op 30mA en de volle accu daar op aangesloten. De spanning begon op 13.6V maar liep al snel op richting de 14.8V wat mij veel logischer leek.
Wat doet de druppellader dan anders dat hij de spanning op 13.6V blijft houden? Geeft hij pulsjes af oid??

Op 1 augustus 2022 08:31:01 schreef Arco:
[...]
Dat proberen we je al een hele tijd duidelijk te maken... :)
Hang er een belasting aan als een autolamp van 50W en kijk of de spanning dan erg inzakt.

Dat zou niet mogen, moet redelijk rond de 12v blijven. Doet 'ie dat niet, dan is de accu rot (of hij is niet goed opgeladen, dat kan natuurlijk ook)

Dat ga ik even proberen.
Maar toch lees ik nu tegenstrijdige reacties of de 13.8V nou genoeg laadspanning is of niet. De een zegt van niet de ander zegt geen probleem.

Boven 13,8V (bij kamertemperatuur) gaat de accu gassen (waterstof produceren), vooral als hij vol is. Net als bij lithiumaccu's, bepaal je de gewenste laadtoestand door de juiste spanning aan te bieden bij een begrensde stroom (zodat de accu heel blijft). Bij een loodaccu heb je wat meer ruimte en kun je het laden versnellen door een hogere spanning aan te bieden. Hij trekt dan meer stroom, dus wat je aan je voeding hebt gezien klopt. Alleen dat is dus snelladen en niet 'laden' of 'floaten' of 'druppelladen'.

13,6V is inderdaad nog wat veiliger dan 13,8V voor continu aangesloten laten. Ook bij temperatuurwisselingen is dan de kans op gassen klein.

Overigens als de spanning al oploopt tot 14,8V bij 30mA dan is of je accu een beetje hoogohmig geworden, of het is geen zuivere loodaccu maar bijvoorbeeld een lood-calciumaccu. Als je het al vermeld hebt, sorry dat ik het gemist heb, maar om wat voor merk, type en chemie accu gaat het?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Al vele malen gezegd: op 13.8v raakt de accu niet helemaal vol, en het laden duurt ook veel langer...
Voor continuladen is 14.4v inderdaad te hoog, dan neemt men max 13.8v (en neemt dat beetje verlies op de koop toe...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]

Op 1 augustus 2022 08:50:09 schreef Arco:
Al vele malen gezegd: op 13.8v raakt de accu niet helemaal vol, en het laden duurt ook veel langer...

Waar kan ik terugvinden dat hij niet helemaal volraakt? Bij mijn weten is een standaard loodaccu wel degelijk vol als je hem op 13,8V laadt. Het laatste stukje duurt alleen lang omdat hij weinig stroom trekt zodat je bij cyclisch gebruik ook hoger kunt gaan als het niet te lang duurt.

Alleen als de chemie van de accu anders is dan zuiver lood, heeft hij mogelijk een hogere eindspanning nodig om vol te raken.

Volle accu 12,9V. Met 55W lamp zakt de spanning naar 12,5V. Als ik de lamp eraf haal gaat hij weer naar 12,9V

En al vele malen krijg ik een verschillend antwoord. Hoe weet ik nu wie ik moet geloven?

Overigens als de spanning al oploopt tot 14,8V bij 30mA dan is of je accu een beetje hoogohmig geworden, of het is geen zuivere loodaccu maar bijvoorbeeld een lood-calciumaccu. Als je het al vermeld hebt, sorry dat ik het gemist heb, maar om wat voor merk, type en chemie accu gaat het

Het is een Yuasa AGM YT14B 12Ah.
Maar het lijkt me best logisch dat wanneer de accu al vol is, hij dus de spanning omhoog gaat gooien wanneer je de spanning niet begrensd en de stroom op 30mA?
Vandaar mijn vraag: Hoe kan het dat de druppellader op 13.6V blijft staan terwijl ik continue 30mA meet? Wat doet de druppellader dan anders vraag ik mij af?

Edit: ik vermoed dat de lader hem laat leeglopen met 30mA om hem vervolgens weer bij te laden met 700mA? Maar zou ik in dat geval geen -30mA moeten aflezen bij het leeglopen? Beide stromen staan in de plus.

Verschil tussen continu ('float') laden en cyclisch gebruik:

Op 1 augustus 2022 09:07:33 schreef Lucas91:
Het is een Yuasa AGM YT14B 12Ah.
Maar het lijkt me best logisch dat wanneer de accu al vol is, hij dus de spanning omhoog gaat gooien wanneer je de spanning niet begrensd en de stroom op 30mA?

Ja, hehe, je moet wel zorgen dat je je accu laadt binnen vastgestelde grenzen. Dus een bepaalde maximumstroom én maximumspanning. Je kunt niet het ene wél en het andere niet doen.

Dus als je de stroom op 30 mA begrenst maar de spanning niet, is het best logisch dat er stroom blijft lopen zónder dat de klemspanning significant stijgt.
Dit gaat ook gewoon op voor lithium-accu's: als de stroom begrensd wordt maar de spanning min of meer onbegrensd op kan lopen, zal er ook stroom blíjven lopen.

Op 1 augustus 2022 09:07:33 schreef Lucas91:
Vandaar mijn vraag: Hoe kan het dat de druppellader op 13.6V blijft staan terwijl ik continue 30mA meet? Wat doet de druppellader dan anders vraag ik mij af?

Dat kan een meetfout zijn die door de meter zelf veroorzaakt wordt, al ben ik het niet geheel eens met de voorgaande commentaren wat betreft de onnauwkeurigheid van meters in het lage stroombereik. Mijn Multimetrix-meters (nee, geen zeer goedkope modellen, maar zeker geen topspul) zijn enorm nauwkeurig, die heb ik vergeleken met een gecalibreerde bureau-meter op m'n vorige werk. Ja, ze weken zo'n 1 tot 2 mA af, maar zo extreem als hier voorgesteld werd was het echt niet.

Een accu met zo weinig stroom laden, duurt gewoon heel lang. Dat je dus geen vooruitgang meet, is dus niet zo heel raar.

Snel pulsgedrag zou inderdaad kunnen, en dat kan niet iedere meter goed meten.

Belangrijkste is gewoon dat een druppellader een accu veilig op lading houdt. De accu kan daar praktisch onbeperkt aan blijven hangen zodat 'ie altijd klaar is voor gebruik. Misschien niet 100% vol, maar vol genoeg voor het gebruik waar 'ie voor gemaakt is. Dat kan dus betekenen dat de klemspanning maar miniem verhoogd wordt en dat daarbij maar weinig stroom gaat lopen, maar de klemspanning daarbij wel constant op peil blijft. Die 30 mA is dan de stroom nodig om dat te veroorzaken.

Ja, hehe, je moet wel zorgen dat je je accu laadt binnen vastgestelde grenzen. Dus een bepaalde maximumstroom én maximumspanning. Je kunt niet het ene wél en het andere niet doen.

De spanning had ik begrensd op 14,8V, maar het ging mij erom dat het iig niet bleef staan op 13,6V maar op loopt wanneer ik hem begrens op 30mA...

Overigens heb ik zojuist mijn labvoeding gesloopt omdat ik perongeluk plus en min had omgedraaid. Balen, daar kon ik ruim 2 accu's van kopen lol...

Accu's zijn niet erg vergevingsgezind bij aansluitfouten... (beter altijd een zekering ertussen.)
(Een 12Ah accu kan bij sluiting iets van 200+ Amp leveren...)

Meet de inwendige weerstand van je accu's eens ... dan weet je daarna meteen welke je kunt weggooien, zodat je er geen tijd meer in hoeft te steken.

Eerder genoemde test met 55W lamp is daar goed voor. Als de spanning maar weinig zakt, is de interne weerstand nog laag...