Accu 's scootmobiel

Op 11 augustus 2022 00:12:21 schreef maartenbakker:
Als de ingang er rekening mee houdt, kun je de uitgangselco net zo groot maken als je wilt en geen vonk krijgen.

Een uitgangselco kost geld. Als die overbodig is heb je weer een paar centen verdiend. Een kleine elco is goedkoper als een groot exemplaar.

Volgens de gebruiksaanwijzing begint de lader laag te laden (precharge) ook mag de stekker volgens de gebruiksaanwijzing gewoon in het stopcontact blijven zitten dus waarschijnlijk is hier toch al rekening mee gehouden

Op 10 augustus 2022 23:06:48 schreef ohm pi:
Wat heeft het voor zin om een acculader van een uitgangscondensator te voorzien?

De draden van lader naar accu vormen een inductie. En er is weerstand. Als dan de schakelende voeding "ineens" (en dat doet ie 150-500 duizend keer per seconde) stroom gaat leveren, dan geeft dat storing op de radio.

Op 10 augustus 2022 23:36:18 schreef Sine:
In het ideaalgeval zit er geen elco aan de uitgang, en staat er zelfs geen spanning op totdat een pack wordt aangesloten.

Maar zo "slim" zijn de meeste laders helaas niet.

Anderzijds, is het wel fijn om een lader te kunnen checken: Goh! 42V, lijkt in orde.

Bij jou "slimme" lader is het dus: "Goh! 0V weg dat ding. Hey, de nieuwe doet ook 0V, shit is er toch wat anders mis... ".

Verder: Een "slimme" accu (BMS) zet alle externe spanningen op nul als ie leeg is. (en schakelt de electronica dan ook uit!). Die wordt pas weer wakker als je extern een spanning aanbrengt!

Op 11 augustus 2022 09:58:17 schreef Taxi Feiken:
dus waarschijnlijk is hier toch al rekening mee gehouden

De fabrikant kan het niet schelen als jij eens in de 3-5 jaar een nieuwe moet komen kopen. Een kennis had een hockystick uitgevonden die niet 1 jaar maar 5 jaar mee zou gaan. Tja. Je trouwe klanten komen nauwelijks terug -> Niet rendabel.

[Bericht gewijzigd door rew op 11 augustus 2022 14:18:25 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kijk ook eens naar LTO, zie YT.
Duur, wat extra werk.
Gaan heeeeeeeeeeeeeel lang mee.
Perfect alternatief voor loodaccu.

Veilig.

https://youtu.be/80bYoCfu33E

https://youtu.be/iOBSxEqXUQc

Goedeavond, daar was ik weer.

Na een Anderson stekker gemonteerd te hebben is het probleem van heet worden op gelost.

Maar helaas is moeder al weer een aantal keer gestrand.
Toen besloten twee nieuwe accu 's te monteren.
Maar ik kwam op mp twee accu 's tegen van december 21 en volgens zeggen maar een paar keer gebruikt, ik dacht ik waag het en deze accu 's aangeschaft.

je raad het al wederom is ze gestrand.
Om nou uit te sluiten of het de accu 's zijn of dat het probleem toch in de scootmobiel zelf zit.
Wilde ik de capasiteit van de accu's testen.

In eerste instantie dacht ik aan het lampjes verhaal.
Tot dat ik op een topic hier verderop belande.
Waar fcapri perfect uit legt hoe het het zit met accu 's en de interne weerstand (Ri) incl schema

Alleen vraag me af hoe kan ik dit het beste testen?

Gewoon volt meter er op en er een stuk mee gaan rijden?
Hoelang dan? Kan er moeilijk vol gas een uur of zo mee blijven rijden.

De scoot op bokjes zetten en de motor laten draaien? De motor is dan onbelast waardoor je denk ik geen goede meting krijgt

De motor is volgens gegevens 750 watt er zitten twee accu 's van 12 v in dus de motor trekt ruim 30 Amp bij vollast

De accu 's zijn 80 Amph

Wie kan of wil mij weer even op weg helpen?

Groet Peter

bprosman

Golden Member

Bij ons in het dorp hiernaast heeft de Accu-boer een accu-tester.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja is ook een optie hoor, maar zou graag eerst zelf even kijken.

Ps vraag me af hoe die testen?
Z'n tractie accu zal je dan toch op een soort testbank tester moeten zetten?
Of hebben die een tester die de Ri kunnen meten en dus klemmen er op en naar 30 sec rolt er een meting uit?

Werkt natuurlijk anders als een startaccu

de Ri is bepalend hoe snel de accuspanning in zakt tot wanneer de scoot uitvalt.

bv een accu die nog altijd 10Ah heeft, zal dat perfect afleveren aan een gloeilamp die 5W trekt (0,5A ongeveer).

stel je accu gaat van 12,6V vol naar 11V leeg.
http://www.fordcapri.be/off/pics/acculading.jpg

de scootmobiel grijpt in op 11.8V.

Bij een ri van 0,003ohm en 30A verlies je 0.01V. als de accu op 35% komt valt de scootmobiel uit

bij een Ri van 0,01ohm en 30A stroom dat de motor trekt, zal je dus 0.3V verliezen over Ri en zal de accu uitvallen op 12,1V (12,1V - 0,3V Ri = 11.8V waarom scoot ingrijpt)

de scoot stopt er dus mee op 50% lading volgens de tabel

als de accu heel slecht is door bv leeg te laten lopen en niet direct opladen (sulfateren) en een Ri heeft gekregen van 0.03ohm of 10x slechter dan nieuw.
dan zal je bij 1A dus 0,03V verliezen en ga je de volledige capaciteit eruit kunnen halen.
bij 10A dat je eruit trekt, zal je spanning 0,3V zakken en daar zal je maar tot 12.1V geraken, of 50%
bij je scootmobiel met 30A verlies je dus 0.9V en stopt je scoot ermee als de accu op 12,8V komt. quasi direct dus. versleten accu voor het gebruik dat je ermee doet.

wat je dus moet doen, is een belaste test met 30A en kijken hoeveel de accu's inzakken. hiermee kan je ruw de Ri al bepalen en vergelijk wat ze nieuw hoorde te zijn in de datasheet.
bv scootmobiel in een helling, volt meter erop en vertrek eens.
2de kan je een capaciteitsmeting doen, zet er een wh meter tussen als ze leeg zijn en laadt ze eens op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb vanmorgen wat testjes gedaan,

de scoot komt rechtstreeks van de lader af en de accu s zitten dus vol

Naar viaduct gereden hier vlakbij en 3x op en af gereden,

start helling op RI

25,3 V 23,9 V 0,046 ohm

25,1 V 23,7 V 0,04 ohm

25,2 V 23,7 V 0,046 ohm

25,2 V 23,5 V 0,056 ohm

25,1 V 22,8 V 0,08 ohm

Hierna ben ik verder gaan rijden op een vlak stuk toen begon het verval pas echt bij stilstand 24,7 V bij rijden al snel naar 22,3 V tot zelfs op het laatst naar 19,5 V en bij stilstand gewoon 24 V

Overigens stopt de scoot er niet mee hij blijft doorrijden alleen steeds langzamer er zit dus geen beveiiging op om de accu s te beschermen .

Ps de RI moet dan eigenlijk door twee als ik het goed heb omdat het twee 12V accu s zij natuurlijk

Op 14 september 2022 13:29:23 schreef Taxi Feiken:
Ps de RI moet dan eigenlijk door twee als ik het goed heb omdat het twee 12V accu s zij natuurlijk

heb je ook per accu gemeten? kan ook 1 accu slecht zijn. en dat dat de echte reden was dat de verkoper ze wegdeed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee heb ik niet gedaan wordt ook lastig dan moet je ze volgens mij echt aan een test kast hangen of zo.

Het verhaal was dat zijn scootmobiel problemen had hij zelf nieuwe accu 's had gekocht maar de problemen bleven.
Hij heeft toen de accu's er weer uitgehaald en de scoot ingeruild.

Waarschijnlijk heeft hij ze leeg weg gezet en ze zo een paar maanden laten staan.
En vlak voor de verkoop nog even opgeladen.

Nou ja ik ga er maar van uit dat deze accus afgeschreven zijn.

als je de mogelijkheid hebt zou ik ook de motorstroom meten. heb al eens gehad met een elec rolstoel dat deze in het buitenland veel bergop had gereden en de motor was verbrand, nominale stroom was veel te hoog daardoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Taxi Feiken,
Je zou hier eens kunnen kijken https://www.circuitsonline.net/forum/view/159326, maar voor je moeder zou ik toch nieuwe accu's kopen en niet gaan prutsen met tweedehands accu's.

Toch nog even een vraagje,

In scootmobiel land zijn er volgens mij een paar A merken accu 's

Waaronder move
Ook word er vaak gel of amg aangeboden deze zouden langer mee gaan.

Als ik verder zoek zie ik dat eigenlijk nergens terug behalve dat deze accu 's op hun kant kunnen liggen.

Ik vraag me dan ook af is dit dan een verkoop praatje en gaan accu 's welke vloeistof gevuld zijn ook gewoon lang mee
Of is dit wel degelijk een aanrader.

Ps de move gel accu 's zijn natuurlijk de duurste

Op 14 september 2022 19:11:50 schreef testman:
als je de mogelijkheid hebt zou ik ook de motorstroom meten. heb al eens gehad met een elec rolstoel dat deze in het buitenland veel bergop had gereden en de motor was verbrand, nominale stroom was veel te hoog daardoor.

Nee ik heb die apparatuur niet zou ook niet weten wat je daar voor nodig hebt en hoe je dat het beste kan doen?

Een ouderwetse (met vloeistof) lood-zuur accu die "verbruikt" wat water iedere keer als je hem oplaad. Moet je eens in de zoveel tijd bijvullen. Als je dat netjes iedere maand doet, dan is er niets aan de hand en hebben ze een heel forse levensduur. Het probleem is de moderne mens: Die heeft geen zin om dat soort dingen regelmatig te doen. Dus dan gebeurt het een paar keer en dan gaan ze snel kapot....

De modernere gel/calcium/AGM accus, daar zit een katalysator in om het geproduceerde knalgas zonder knal weer tot water te laten reageren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké meen dat die ouderwetse met vloeistof gevulde ook in onderhoudsvrije versie waren vandaar

En die zijn een stukje goedkoper

https://www.accuserviceholland.nl/bosch-l5013-semi-tractie-accu-12-vol…

Ten opzichte van deze

https://www.scootmobielpolanen.nl/Scootmobiel-GEL-accu-Move-MTG-98-12-…

bprosman

Golden Member

Mijn pa heeft een set van deze :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…

En wat ik al eerder in dit topic schreef, onder garantie een nieuwe set omdat de vorige set binnen het jaar "op" was.

Met deze lader :
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-8-acculader-8a.html

Ingesteld op advies van de accuboer op 29.4/27.0 Volt.

Avena 100 acculader scootmobiel.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op 15 september 2022 07:42:41 (25%)

en heb je de test eens gedaan met de oude accus?
eigenlijk zou je ook een A-meter erin moeten hebben om de stromen te meten.

Op 14 september 2022 13:16:35 schreef Taxi Feiken:

Hierna ben ik verder gaan rijden op een vlak stuk toen begon het verval pas echt bij stilstand 24,7 V bij rijden al snel naar 22,3 V tot zelfs op het laatst naar 19,5 V en bij stilstand gewoon 24 V

bij stilstand 24V, zitten de 2 accus dus op 12.0V en zijn ze al op 50% (veel verder moet je al niet meer gaan). dat je belast naar 19V gaat wil zeggen dat elke accu nog 9.5V over heeft,
dat is:
1) een accu die dus niet gemaakt is voor dergelijke stromen. welke stromen kan de accu leveren volgens de specs van de fabrikant? en hoeveel stroom trekt je scoot?
normaar zou er een stroombegrenzer op zitten. als die op 25V dus 30A trekt, zou die op 19V dus ook 30A trekken, misschien dat die controller begrensd op 750W en dat die bij 19V dus stromen toelaat van 40A. en daar zal je accu ook niet gelukkig van worden

2) versleten accu met te hoge Ri. kan te wijten zijn aan een accu die lang leeg stond, maar evengoed een model accu, die wel de correcte afmetingen heeft, maar niet de correcte specs.
voor een auto kan je een start accu kopen die 24cm lang is, 17cm breed en 20cm hoog van 12V 60Ah die 300A kan leveren. maar evengoed een accu met dezelfde afmetingen die 40Ah doet maar wel 640A kan leveren.
de ene start een dieselmotor, de andere niet wegens te lage stroom

vooral jouw tabel, dat de Ri lijkt te stijgen naarmate de accu lagere spanning heeft, zegt mij dat de stroom hoger wordt en dit in de berekening dan een hogere Ri geeft.

@iedereen: wat doet de Ri van een lood accu die leeg komt? stijgt die toevallig. iets wat ik nog niet heb getest (of dat ik ben vergeten)

EDIT: google is your friend...
Lead Acid batteries:
The internal resistance rises throughout the discharge, which is caused by a depletion of the electrolyte as it becomes more watery, which decreases its specific gravity.
Lead acid batteries have a voltage drop from internal resistance from continuous high current discharge.

t is dus normaal dat Ri stijgt bij ontladen. waarschijnlijk nog in combinatie met opwarmen ook.

welk type accu is dit? en dan ook de volledige, niet model nr. ik heb een vermogen dat ze verkeerd gekozen zijn, en dat verklaard waarom ze bij de 1e eigenaar ook niet presteerden

kortsluiting in de wikkeling van de motor kan ook, dan trekt die danig hoge stromen dat elke accu genekt wordt (of bij voldoende sterke accu, de kortsluiting wegbrand)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

kortsluiting in de wikkeling van de motor kan ook, dan trekt die danig hoge stromen dat elke accu genekt wordt (of bij voldoende sterke accu, de kortsluiting wegbrand)

De motor is vanuit de regelaar toch over het algemeen wel gezekerd.

Goedemorgen,

ik ging er van uit dat de scoot inderdaad zou ingrijpen bij een te lage Voltage om de accu's te beschermen net zoals bij een fiets.

Maar dit gebeurde dus niet, wel had ik het idee dat de controller wel degelijk in greep.
Hij ging bij een bepaald voltage van 19km per uur naar 16 km per uur.
Daarna kon ik doorrijden tot die inderdaad helemaal leeg was.

Heb er even over na zitten denken of dit zo hoort.
En ik vermoed van wel.

Anders als bij een fiets heb je namelijk geen mogelijkheid meer om thuis te komen. waarbij het vaak om kwetsbare mensen gaat.
Ik vermoed dat de fabrikant van de scootmobiel daarom hier voor gekozen heeft.
In dit geval dus voor veiligheid boven techniek.

Het gaat om deze accu s die ik er het laatst in heb gezet.

https://www.replacedirect.nl/product/p1045437/yanec-gel-accu-12v-80ah.…

Een data sheet kan ik hier niet van vinden.

Maar volgens de specificatie s zouden deze ook geschikt moeten zijn voor een scootmobiel.

bprosman

Golden Member

Op 15 september 2022 07:39:29 schreef bprosman:
Mijn pa heeft een set van deze :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…

En wat ik al eerder in dit topic schreef, onder garantie een nieuwe set omdat de vorige set binnen het jaar "op" was.

Met deze lader :
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-8-acculader-8a.html

Ingesteld op advies van de accuboer op 29.4/27.0 Volt.
[bijlage]

ja had ik geien hoor maar binnen een jaar op vindt ik nou ook weer niet heel geruststellend.
Hoelang heeft die ze er nu in zitten ?

ik had al gelezen dat agm accu s een hogere voltage nodig hebben om te laden dus moet er dan ook een nieuwe lader bij.

Afgezien van de prijs heb ik niks tegen de move accu s de vorige set heeft er jaren in gezeten zonder problemen.
wel waren dit behoorlijke zware accu s 98 AMPH wat de prijs ook niet ten goede komt.

Voordeel van deze zware accu s is dan wel weer dat je minder snel bij het kritieke punt komt van lage voltage waar de accu s absoluut niet tegen kunnen.
zitten er ook nog nadelen aan als je zware accu s neemt die dan dus ook niet vaak leeg gereden worden ( zogenaamd lui worden van een accu?)