MIele Koelkast K 2316 S - Thermostaat kapot? Compressor slaat wel aan met superkoel functie.

Op 10 augustus 2022 12:25:45 schreef EricN:
.....Je filmpje is totaal niet representatief voor jouw toestel. De bovenste front (waar display en regelknop op zitten) moet er eerst af. Dan kun je zien of de voeler in een transparant buisje zit. ......

Aha. Alweer bedankt voor de snelle reactie. Top!

Als ik het goed begrijp (en dat kan natuurlijk verkeerd zijn) dan is het zo dat als ik achter dat front dat buisje aantref dat het vervangen dan wel op dat filmpje lijkt?

De drie types thermostaten die je noemt lijken toch zo goed als identiek op wat er in dat filmpje wordt gebruikt....

Overigens bij alle instructie filmpjes die ik tot nu toe heb gezien gaat het vervangen van de thermostaat zoals op filmpje dat ik heb gepost.

Of moet ik bij dit type (oudere) kast (zo goed als) zeker ook aan de achterkant zijn?

En nee, ik ben niet eigenwijs, maar probeer het proces van het eventuele vervangen bij onze kast goed voor ogen te krijgen. ;)

Mss moet het filmpje grondiger bekijken om een correcter antwoord te geven. Swipen tot het midden is blijkbaar niet genoeg ;-) . Dus dat gedeelte even in het midden laten. Moest je er ooit aan beginnen is het aantal foto's en de corecte positie er van meestal nog handiger om instructies aan te geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 augustus 2022 13:13:39 schreef EricN:
Mss moet het filmpje grondiger bekijken om een correcter antwoord te geven. Swipen tot het midden is blijkbaar niet genoeg ;-) . Dus dat gedeelte even in het midden laten. Moest je er ooit aan beginnen is het aantal foto's en de corecte positie er van meestal nog handiger om instructies aan te geven.

Ik heb heel wat filmpjes (helemaal) bekeken inmiddels en vandaar dat ik niet meteen begreep wat jij bedoelde. ;)

En door wat je schreef : "Met plastiek stukje onderaan verdamperplaat" (en dan vooral door "verdamperplaat") dacht dat ik ook aan de achterkant / in de buurt van de compressor zou moeten zijn.

Maar waarschijnlijk bedoel je deze op de achterwand binnenkant?

https://youtu.be/li9gW5YicXw

"Moest je er ooit aan beginnen is het aantal foto's en de corecte positie er van meestal nog handiger om instructies aan te geven."

Zeker weten. Maar ik hoop dat dat (voorlopig) niet nodig zal zijn.

Ik heb even de documentatie bekeken. Je hebt blijkbaar een nog ander model dan ik dacht. De regeling zit idd in de zijwand. In zulk geval zou ik zeker een originele thermostaat nemen. De lengte vh capilair is van belang! Info in bijlage

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De kans dat het terug komt is vrij groot. Bestel de thermostaat op voorhand, mocht weer weigeren kan je deze zo vervangen.. Origineel of alternatief Zelfde kwaliteit edoch goedkoper) is ok maar doe geen universele thermostaat dat gaat qua lengte capillair niet.. Is met 30 min onbekend wel gefixt!!

De Super functie is voor max 24 uur, daarna schakelt kast weer naar normaal bedrijf, dat hoort zo...

Tijd voor wat humor: miele vraagt 128+ euro voor dit geintje. Enfin, huilen is ook toegestaan.

Toch maar even het www induiken voor een alternatieve leverancier.
Beide eerder gegeven nummers passen in deze (niet de VI109)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Alweer dank , nu aan jullie beide!

Ik ga (eerlijk gezegd) nu wat aan mezelf twijfelen of het echt een defect was en of ik niet te ongeduldig en misschien te snel bang voor een defect was. 8)7

De 8 C die ik op de display las klopte waarschijnlijk ook wel bij de stand van de draaiknop.

Die stond op 3 omdat ik 7C wel goed vind, die 8C was waarschijnlijk net op het moment voordat de koelkast weer zou aanslaan.

Nadat ik 'm op 4 heb gezet blijft ie nu keurig en prima koelen tot 5C/6C en houdt dat ook zo.

Vandaag was ik bij een maat van me en ik draaide daar aan de regelknop helemaal omhoog en omlaag en de koelkast begon ook niet meteen met koelen, waarschijnlijk zit er sowieso wat vertraging in voordat de kast aanslaat?

De superkoeling functie (die sowieso prima werkt) wordt automatisch na 6 uur uitgeschakeld.

Voor nu laat ik het zo en hoop inderdaad dat het loos alarm was.

Mijn dank aan jullie voor de informatie en tips en zo ook de foto's van de documentatie.

Nu ben ik in ieder geval heel goed voorbereid voor het geval de thermostaat toch weer kuren gaat vertonen.

Dat stel ik zeer op prijs.

Het is zo handig dat we hier op dit forum elkaar kunnen helpen en informatie kunnen vinden!

Overigens : wat gaat er meestal kapot aan zo'n thermostaat? En zijn ze niet te repareren? (ook al kosten ze niet veel)

Op 10 augustus 2022 19:51:39 schreef EricN:
Tijd voor wat humor: miele vraagt 128+ euro voor dit geintje. Enfin, huilen is ook toegestaan.

Toch maar even het www induiken voor een alternatieve leverancier.
Beide eerder gegeven nummers passen in deze (niet de VI109)

Oef.

Dat verschil is echt bizar.

Schandalig eigenlijk.

Ja, die K59-L2665 kost maar EUR 25...

Als u de superkoeling inschakelt wordt de thermostaat overruled en daardoor blijft de compressor continu lopen totdat de compressor thermisch afgeschakeld wordt. Ik denk dat de thermostaat niet defect is maar met deze binnen en buitentemperaturen moeite heeft om de temperatuur in de koelkast constant te houden. Als de thermostaat door die i.p.v. stand 3 naar 4 te zetten wel de juiste temperatuur haalt werkt het regelmechanisme in de thermostaat naar behoren en is m.i. niet aan vervanging toe.

Als je de voeler draad warm maakt met je hand dan moet kast starten, zit idd een vertraging in.. Op de hoogte van de thermostaat 15 CM vanaf rechts..

Nogmaals dank voor alle tips en informatie!

De koelkast draait (gelukkig) nog steeds prima...... :)

Max1966, ik weet niet of je nog een thermostaat kunt gebruiken?
Ik heb vorige week de Ranco K57-L5861 besteld voor mijn Miele K842i koelkast. Omdat deze niet meer goed koud wilde worden.
Helaas veranderde dat niets aan het gedrag van de koelkast, dus ik heb de oude thermostaat maar weer teruggezet en een nieuwe koelkast besteld.
We hebben veel last van ijsvorming op de achterwand, dat zou het probleem wel eens kunnen zijn en de inhoud van de koelkast wordt vervolgens niet meer goed koud. Denk dat de deurrubbers niet al te goed meer afsluiten zodat er gemakkelijk warme/vochtige lucht kan binnenkomen. Gezien de ouderdom (ca. 20 jaar) van het ding gekozen voor een nieuwe.

Dus... ik heb nu een z.g.a.n. thermostaat liggen, voor degene die hem kan gebruiken ;-)

Dank voor het aanbod. Stel ik zeker op prijs.

Gelukkig kan ik melden dat onze trouwe Miele het nog steeds prima doet.

Het lijkt er dus echt op dat het onnodige paniek van mijn kant was. :)

Wat wellicht nog wel interessant om te melden is :

Toen het laatst langere tijd zo heet was (in onze keuken richting de 30 C) had ik een paar dagen extra koelelementen uit de vriezer in de koelkast gelegd.

"Om wat te helpen met het koelen op die snikhete dagen" was mijn gedachte.

Wat schetste mijn verbazing : ondanks dat de koelkast aangaf dat het 4 graden was (logisch met die meerdere bevroren koelelementen) en ik ontdekte dat het echt , ECHT koud in de kast was, bleef de koelkast regelmatig aanslaan en door koelen.

Ook toen ik de knop wat lager zette.

Uiteindelijk ben ik gestopt met het plaatsen van die elementen en kwam de kast weer in het normale ritme en staat ie nu weer keurig op 5/6 C.

Maar begrijpen doe ik het niet helemaal. :?

Is wel logisch want je helpt de kast uit zijn ontdooi cyclus waardoor dit langer duurt en dus producten warmer worden op andere plekken in de kast dus weer langer moet draaien..

Op 29 augustus 2022 13:59:55 schreef Roland11:
Max1966, ik weet niet of je nog een thermostaat kunt gebruiken?
Ik heb vorige week de Ranco K57-L5861 besteld voor mijn Miele K842i koelkast. Omdat deze niet meer goed koud wilde worden.
Helaas veranderde dat niets aan het gedrag van de koelkast, dus ik heb de oude thermostaat maar weer teruggezet en een nieuwe koelkast besteld.
We hebben veel last van ijsvorming op de achterwand, dat zou het probleem wel eens kunnen zijn en de inhoud van de koelkast wordt vervolgens niet meer goed koud. Denk dat de deurrubbers niet al te goed meer afsluiten zodat er gemakkelijk warme/vochtige lucht kan binnenkomen. Gezien de ouderdom (ca. 20 jaar) van het ding gekozen voor een nieuwe.

De nieuwe koelkast (Bosch KIL42ADE0) is binnen en ingebouwd. Wat moet je trekken om de deur open te krijgen! Dat is vast het hoofdprobleem geweest bij de oude, slechte rubbers.
Maar tot mijn grote verbazing... het digitale display laat alleen de ingestelde temperatuur zien, en niet de huidige temperatuur! Onbegrijpelijk...

Arco

Special Member

Nieuwe rubbers kunnen soms ook wat kleverig zijn. Wat talkpoeder erop doet soms wonderen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 september 2022 12:28:28 schreef Roland11:
[...]
Maar tot mijn grote verbazing... het digitale display laat alleen de ingestelde temperatuur zien, en niet de huidige temperatuur! Onbegrijpelijk...

Serieus?

Misschien omdat de verschillende zones in de kast verschillende temperaturen hebben zodat ze op die display niet "DE" temperatuur in de gehele kast kunnen en mogen vermelden?

EU regelgeving?

Op 14 september 2022 12:28:28 schreef Roland11:
[...]De nieuwe koelkast (Bosch KIL42ADE0) is binnen en ingebouwd. Wat moet je trekken om de deur open te krijgen! Dat is vast het hoofdprobleem geweest bij de oude, slechte rubbers.
k...

7.2?Hinweise zum Betrieb

Wenn Sie das Gerät eingeschaltet
haben, dauert es bis zu mehreren
Stunden bis die eingestellte Tem-
peratur erreicht wird.
Keine Lebensmittel einlegen, bevor
die Temperatur erreicht ist.

Wenn Sie die Tür schließen, kann
ein Unterdruck entstehen. Die Tür
lässt sich nur schwer wieder öff-
nen. Warten Sie einen Moment, bis
sich der Unterdruck ausgleicht

https://www.bedienungsanleitu.ng/bosch/kil42ade0/anleitung?p=17

Arco

Special Member

Ik heb mijn koelkast op mijn weerstation aangekoppeld met twee 433MHz temperatuursensors. Kan ik zo de temp in koel/vriesdeel zien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is om de klachtenlijn niet te overbelasten. Temperatuur wisselt sterk. Liebherr lost dat deels op door wat te sjoemelen met die waarden. Soort van gemiddelde.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

Op 9 augustus 2022 22:00:24 schreef Max1966:
[...]
Ik heb toen de knop weer iets verdraaid en ook helemaal naar stand 7 maar er gebeurde niets, d.w.z. de koelkast / compressor sloeg niet aan. Ik hoorde niks.

Logisch.
De stand van de (mechanische) thermostaat beïnvloedt enkel de uitschakeltemperatuur.
De inschakeltemperzatuur is, ongeacht de stand van de thermostaat, vast en meestal ongeveer +4°C.

oen drukte ik de knop voor de superkoeling in en toen sloeg de koelkast / compressor als vanouds aan.

Ook logisch.
Je overbrugt de thermostaat met de superkoeling knop.

Toen schakelde ik de superkoeling weer uit en merkte dat de koelkast meteen weer uitsloeg en ik kon met de draaiknop 'm niet meer aankrijgen.

Wat later hoorde ik wel een "tik" van achter de koelkast alsof deze wilde starten maar er gebeurde niks.

Ook logisch.
Een compressor die pas uitgeschakeld is na een koelcyclus heeft een groot drukverschil tussen lagedruk-en hogedrukleiding.
Als je de compressor op dat moment weer inschakelt krijgt de motor de zuiger niet door zijn compressie en grijpt de clixon (bimetaal, stroom-en temperatuurbeveiliging) in.
Na een paar minuten stabiliseert de druk aan beide zijden, schakelt de clixon weer in, en start de compressor zoals normaal.
Het is niet de bedoeling dat een actie van uwentwege de clixon aanspreekt.
Na een actie waarbij je een draaiende compressor in zijn cyclus onderbreekt is het de bedoeling dat je een 5-tal minuten wacht om hem weer te starten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 14 september 2022 12:44:40 schreef Max1966:
Wenn Sie die Tür schließen, kann
ein Unterdruck entstehen. Die Tür
lässt sich nur schwer wieder öff-
nen. Warten Sie einen Moment, bis
sich der Unterdruck ausgleicht

Nee, ik bedoel niet meteen na sluiten, maar ook nadat hij een uur is dichtgeweest. Lijken veel sterkere magneten in te zitten dan vroeger.

Op 14 september 2022 13:30:26 schreef EricN:
Dat is om de klachtenlijn niet te overbelasten. Temperatuur wisselt sterk. Liebherr lost dat deels op door wat te sjoemelen met die waarden. Soort van gemiddelde.

Ja, dat is ook weer zo, over 20 jaar dan toch een Liebherr aanschaffen :) . Mijn oude Miele gaf alleen de huidige temperatuur aan, en niet de ingestelde temperatuur - precies andersom dus ;-)
Als ik zelf de temperatuur wil meten in de koelkast zet ik een glas water erin met de sensor in het water, dan krijg je een mooie stabiele waarde - anders inderdaad niet.