MIele Koelkast K 2316 S - Thermostaat kapot? Compressor slaat wel aan met superkoel functie.

Dat is om de klachtenlijn niet te overbelasten. Temperatuur wisselt sterk. Liebherr lost dat deels op door wat te sjoemelen met die waarden. Soort van gemiddelde.

Op 9 augustus 2022 22:00:24 schreef Max1966:
[...]
Ik heb toen de knop weer iets verdraaid en ook helemaal naar stand 7 maar er gebeurde niets, d.w.z. de koelkast / compressor sloeg niet aan. Ik hoorde niks.

Logisch.
De stand van de (mechanische) thermostaat beïnvloedt enkel de uitschakeltemperatuur.
De inschakeltemperzatuur is, ongeacht de stand van de thermostaat, vast en meestal ongeveer +4°C.

oen drukte ik de knop voor de superkoeling in en toen sloeg de koelkast / compressor als vanouds aan.

Ook logisch.
Je overbrugt de thermostaat met de superkoeling knop.

Toen schakelde ik de superkoeling weer uit en merkte dat de koelkast meteen weer uitsloeg en ik kon met de draaiknop 'm niet meer aankrijgen.

Wat later hoorde ik wel een "tik" van achter de koelkast alsof deze wilde starten maar er gebeurde niks.

Ook logisch.
Een compressor die pas uitgeschakeld is na een koelcyclus heeft een groot drukverschil tussen lagedruk-en hogedrukleiding.
Als je de compressor op dat moment weer inschakelt krijgt de motor de zuiger niet door zijn compressie en grijpt de clixon (bimetaal, stroom-en temperatuurbeveiliging) in.
Na een paar minuten stabiliseert de druk aan beide zijden, schakelt de clixon weer in, en start de compressor zoals normaal.
Het is niet de bedoeling dat een actie van uwentwege de clixon aanspreekt.
Na een actie waarbij je een draaiende compressor in zijn cyclus onderbreekt is het de bedoeling dat je een 5-tal minuten wacht om hem weer te starten.

Op 14 september 2022 12:44:40 schreef Max1966:
Wenn Sie die Tür schließen, kann
ein Unterdruck entstehen. Die Tür
lässt sich nur schwer wieder öff-
nen. Warten Sie einen Moment, bis
sich der Unterdruck ausgleicht

Nee, ik bedoel niet meteen na sluiten, maar ook nadat hij een uur is dichtgeweest. Lijken veel sterkere magneten in te zitten dan vroeger.

Op 14 september 2022 13:30:26 schreef EricN:
Dat is om de klachtenlijn niet te overbelasten. Temperatuur wisselt sterk. Liebherr lost dat deels op door wat te sjoemelen met die waarden. Soort van gemiddelde.

Ja, dat is ook weer zo, over 20 jaar dan toch een Liebherr aanschaffen :) . Mijn oude Miele gaf alleen de huidige temperatuur aan, en niet de ingestelde temperatuur - precies andersom dus ;-)
Als ik zelf de temperatuur wil meten in de koelkast zet ik een glas water erin met de sensor in het water, dan krijg je een mooie stabiele waarde - anders inderdaad niet.