Wasted spark, of niet

als alles werkt, zou ik het gewoon origineel houden, tal van autos rijden met 1 bobine en dat gaat gewoon goed.
als die sensor kapot gaat en bv kortsluiting maakt, valt heel dat circuit uit, en sta je nog nergens met 2 hall sensoren.
wat doe je trouwens met de transistorblok? ook 2x uitvoeren? ik zou gewoon de spareparts in je koffer houden, als je er zoveel wantrouwen in hebt

Op 15 augustus 2022 21:53:11 schreef F_S:

De kans dat een ontsteking met hallsensor defect raakt is volgens mij niet erg groot die zaten al op de golf 2 en daar hoorde je nooit iets van.

Dus gewoon alles lekker laten zitten. :)

Gr.F_S

hmmm, jij rijdt geen golf 2 dan.
bij de 1.3 carbu motoren zitten die ook op de nokkenas gemonteerd. die hall sensoren gaan wel degelijk regelmatig kapot, zo erg zelf dat de verdelers VEEEEEL geld kosten en zeldzaam zijn geworden.
https://www.autodoc.be/bosch/1159705
https://www.webdealauto.com/fr/distributeur-d-allumage/bosch-098623733…
de mijn is kapot gegaan, ik rijd nu met de ontsteking rond van een 1.0 VW polo motor (en mijn motor zelf werd vervangen door een ibiza 1.4 motor).

de verdeler kost maar even 4x zoveel als ik de auto betaalde.
zelf 2dehands vragen ze +800€ voor die dingen.

bij de 1.6-1.8 motoren zitten die schuin omlaag, daar is meer productie van geweest en die kan je nog makkelijk vinden voor 50€
https://www.autoonderdelen24.be/jp-group-8177500.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb 27 jaar een golf 2 gehad maar inderdaad een 1,6l
Maar nooit van enig probleem gehoord hiermee.

Gr.F_S

Nou ja, ik rijd al 14 jaar Volvo met slechts een storing.
De Hall.
Voor 80 eu heb je er een en met een paar klappen zit ie weer vast.

Een aantal zijn over gestapt naar een Wasted Spark.
Was benieuwd naar alle voordelen cq nadelen.

Wat betreft Faraday.
De twee bougies maken samen met de spoel een gesloten circuit in
het Wasted Spark.
Bij andere systemen blijkt dat net anders te zitten.
????

Ook al komt het bijna niet voor, is het wel lekker een paar
spulletjes aan bord te hebben en pruts, pruts weer verder kunt.

De wagen rolt naar z'n 36 levensjaar.
Dus kans op etc.....

Groet en dank.

Voor 800 kun je ook met gemak een Speeduino bouwen.
Ook aan zitten te denken, maar mij te omslachtig.
Maar als alternatief tov 800 eu, mooie optie.

onthoud ook, als 1 bougie defect raakt en niet meer vonkt, verlies je automatisch ook de andere cilinder.
dus je hebt hier 4cilinders die werken, of 2.

in je oude systeem, als daar 1 bougie kapot gaat, blijf je op 3 poten verder draaien.

als het goed is, wordt die hall sensor gevoedt vanuit de ontstekingsmodule. is daar de spanning stabiel? is die diegene die de hall sensor stuk maakt? gaat de hall van andere dingen kapot?

ik had het ook nog nooit tegen gekomen bij VW, tot ik ineens zonder vonk zat (perfect naar de garage kunnen rijden, velg in de auto gelegd, auto startte niet meer).
online dan gevonden dat die ontsteking zeldzaam en duur is, en op zo een facebook vw golf 1-2 groep zijn er toch al een paar gepasseert die hetzelfde onderdeel zoeken. het zijn dus dingen die kapot gaan

bestaat er geen upgrade kit voor de hall sensor? in principe als je die zou vernieuwe, zit je weer een aantal jaar save toch

speeduino zou ik helemaal niet gaan doen, als je voor betrouwbaarheid wil gaan. dat zijn dingen die ze nu bouwen, en binnen 5jaar als die kapot gaat, vind je die onderdelen niet meer. houd het gewoon origineel en leg een voorraadje reservestukken aan.

mijn oldys (1978-1983) rijden nog altijd op goeie oude contactpuntjes rond. als die stuk gaan, geraak je nog thuis met een stukje schuurpapier ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb zelf ruim 20 jaar in het onderhoud gezeten van kleine tot zware industriële machines. Ook geleerd dat op papier een verbetering in de praktijk vaak een verslechtering is. Op een gegeven moment leer je wel wat je wel en niet moet verbeteren, dit omdat mijn collega niet zo heel erg voorzichtig waren met die machines.

Beste was om dingen zo eenvoudig en simpel mogelijk te houden en zeker om niet te gaan over engineeren.

Ik hoor regelmatig van collega dat die nieuwe lease bak met alle optie we erg vaak in de garage staat. IK hoorde zelfs iemand die van de 4 jaar dat hij een lease auto had hij 3 jaar in een vervangend voertuig heeft gereden. Ok het zal een extreem voorbeeld zijn maar oudere auto's zijn gewoon eenvoudig te repareren en hebben ook veel minder moeilijk of zo goed als niet leverbare onderdelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 augustus 2022 00:54:36 (32%)

Jinny

Golden Member

Op 15 augustus 2022 21:53:11 schreef F_S:
Waar heb je die gegevens over Faraday vandaan?

De wasted spark is een "verloren vonk" deze doet verder niets het werd gebruikt om onderdelen uit te sparen , bij b.v. een twee cilinder heb je maar een paar contactpunten en een bobine nodig de bougie's vonken tegelijk de ene vonk ontsteekt het mengsel in de ene cilinder terwijl in de andere cilinder die bezig is met uitlaten ook een vonk kwam dus deze deed niets vandaar de naam.

De kans dat een ontsteking met hallsensor defect raakt is volgens mij niet erg groot die zaten al op de golf 2 en daar hoorde je nooit iets van.

Dus gewoon alles lekker laten zitten. :)

Gr.F_S

Volgens mij zaten op de 1307 en de 1510 (Simca) al hallsensoren...
Dingen gingen nooit stuk weet ik nog.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Henk H.

Golden Member

Op 17 augustus 2022 00:51:08 schreef benleentje:
maar oudere auto's zijn gewoon eenvoudig te repareren en hebben ook veel minder moeilijk of zo goed als niet leverbare onderdelen.

Dat oudere auto's minder complex zijn en onderhoud gemakkelijker te doen is zonder speciaal gereedschap staat buiten kijf.

Maar, als die auto's echt (in grote getale) op leeftijd gaan komen en blijven rijden zoals bijvoorbeeld de Volvo 200, 700 of 900 serie dan raken systemen in die auto's toch aan het einde van hun technische levensduur. Vervangen door slooponderdelen heeft beperkt zin (merendeels net zo oud en versleten), de autofabrikant heeft geen "NOS" meer want de normale voorraad reservedelen is uitverkocht en de fabrikanten van die systemen (Bosch, Valeo etc) ook niet meer.

Dan loop je er wel tegenaan dat je geen verdelers met hallsensor kunt kopen. Of die kunststof bladveer onder de 960 II niet kunt vervangen. Vraag is dan wat de beste oplossing is, er wat er wat op fabrieken uit latere bouwjaren of iets helemaal anders als wasted spark.

Uiteraard kan het zijn dat het specifieke model van de auto van de TS vaker stuk gaat dan je zou verwachten.
Krukaspositiesensoren gaan wel degelijk af en toe stuk.

Als dit nu een chronisch probleem is maar je kan het eens in de 10 jaar verwachten, dan zou ik er gewoon 2 op voorraad leggen. Nog 20 a 30 jaar met je auto doen is al een hele uitdaging vanwege roest en allerhande andere zaken die kunnen verslijten.

Gaat de boel onvoorspelbaar stuk en heb je dat al meerdere keren moeten vervangen in 10 jaar, dan zou ik wél voor een ander ontwerp gaan.

De spanningsregelaar van mijn motoren (japans) gaan eigenlijk altijd stuk na 40 a 50.000km. Dat is weinig, dus een groot aantal Suzuki's, Yamaha's en Kawasaki's uit de jaren 80-90-00 rijden rond met een mosfetgebaseerde regelaar in plaats van een thyristorregelaar.

Jinny

Golden Member

In mijn ogen maak je het onnodig complex met een wastedspark verhaal.
Qua ontsteking is er, zolang er geen rommel via cpu's gaat of zo, altijd iets simpels op te maken.
Zie het 6V Kadettje van mijn broer en mij, een aftermarked E ontsteking op via de contactpunten en het loopt weer voor de eeuwigheid en 2 weken...
Iets dergelijks moet met het voiture van de TS ook te doen zijn.
Werkt het niet meer?
Versimpelen naar punten en gaan....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Ik denk als je een beetje populaire auto hebt dat daar genoeg reservedelen voor te krijgen zijn.
Als je bv kijkt naar golfjes de golf 1 is bijna 50 jaar oud en daar krijg je echt bijna alles van.

fcapri heeft het over die dure hallverdeler van golf 2 1,3 l maar zoals je hier https://en.hoffmann-speedster.com/golf-co./golf-2/electrics/ignition-a…
ziet kost dat geen drol.

Gr.F_S

Op 17 augustus 2022 14:22:18 schreef F_S:

fcapri heeft het over die dure hallverdeler van golf 2 1,3 l maar zoals je hier https://en.hoffmann-speedster.com/golf-co./golf-2/electrics/ignition-a…
ziet kost dat geen drol.

Gr.F_S

daarom heb ik mijn defecte liggen, wordt ooit hersteld.
maar de complete verdeler is niet te krijgen, althans niet de laatste generatie met vacuumvervroeging nog op.
die zonder vacuum vervroeging zijn genoeg te vinden in golf 3 en ibizas

wat ik wel raar vind, de revisiekit dat ik vond (81 tot 94) kost 95€.
die van u maar 21€, MAAR gaat maar tot 1990

rest de vraag of ze compatibel zijn? ik heb thuis de originele verdeler nog zitten van die ibiza 1.4 motor dat ik nu gebruik. die had geen vacuumpotje en wou ik dat electronisch binnendeel uit halen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Okay, okay ......

:)

Zie dat de Hall sensoren nog steeds goed verkrijgbaar zijn.
I'am a horder for parts.
Er zal al genoeg spul ergens in de garage slingeren.

O-)

Ik heb ook altijd een redelijke complete set in de achterbak liggen.

Auto's worden na 2004 wel veel problematischer.
Dus heb ik nog even een 2000 V70 gekocht.
Die gaat ook nog wel minimaal 20 jaar mee.
Daarna zal het wel een elektrische Chinees worden, gok een BYD.

Het voordeel van de 740 (S70/V70nn etc) is dat het gebruikte staal van zeeeeer hoge kwaliteit is. Roest proces gaat zeer langzaam.
Mijn S70 van 1998 laatst weggedaan, 0,0 roest.
Dus investeren in zulke auto's heeft nut en dat doet men ook nog, ergo voldoende onderdelen stroom.

Ik had een beetje gehoopt dat men hier mij kon overtuigen van de
geweldige ontwikkelingen op dit gebied.
Maar helaas.

_/-\o_

De tweede Hall ga ik denk ik nog wel even plaatsten.
Gewoon fijn idee.
Vooral omdat het vervangen langs de weg een drama moment geeft. Wil ik snel kunnen omstekkeren.
Dat kan bij de andere componenten wel.

In de garage staat ook nog een 40 jarige Honda.
Al die elektronica loopt ook nog als een dolle.

is dat het gebruikte staal van zeeeeer hoge kwaliteit is. Roest proces gaat zeer langzaam.
Mijn S70 van 1998 laatst weggedaan, 0,0 roest.

Staal kwaliteit is nooit zo goed geweest de productie ervan heeft men veel beter onder controller.

Maar dat heeft verder niets met wel of niet roesten te maken heeft er meer mee te maken wel staalsoort je kiest en dat in combinatie met roestwerende couting die gewoon veel beter is geworden.

Mijn vorig opel was ook bijna 16 jaar oud en ook geen roest en ik denk dat het gewoon voor bijna elke auto merk geld. Roest is wat dat betreft voor moderne auto's gewoon een veel kleine probleem geworden.

Lambiek

Special Member

Op 17 augustus 2022 17:08:55 schreef benleentje:
Maar dat heeft verder niets met wel of niet roesten te maken heeft er meer mee te maken wel staalsoort je kiest en dat in combinatie met roestwerende couting die gewoon veel beter is geworden.

Precies. Tegenwoordig wordt het plaatwerk eerst gegalvaniseerd alvorens het gespoten wordt en er worden tegenwoordig veel meer kunststof delen gebruikt ten opzichte van vroeger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volvo heeft vaak gekozen voor goed staal, wat zeker wel met het sneller roesten te maken heeft.
Natuurlijk zijn processen nog verder verbeterd en werden hogere eisen gesteld aan carrosserien.
Saabs van een bepaalde leeftijd (rond 1982) roesten een stuk sneller
ivm slechter (goedkoper) staal dan ervoor. Idem jaren '90 bij Mercedes.

Mijn (Vlaamse) 740 uit 1986 heeft prima staal en zelfs als de lak hier en daar beschadigd is, roest het amper.
Maar ook heb ik een Zweedse 240 gehad die slechter staal had.
Een 850 werd weer stukken beter en dat was 1991.
Met Mercedes ging het toen qua kwaliteit berg af.

In Duitsland gebruiken ze niet voor niets SchwedenStahl om aan
te geven dat het goed spul is.
Net als veiligheid was Volvo met goed staal ook een van de eerste.
Goede kwaliteit zonder het te mengen met massa's sloopstaal etc.

Ik heb ook een Lancer gehad met foliemateriaal. Goed beschermd
door galvaniseren.
Maar een krasje erop en het staal er onder loste bijna meteen op.

Gelukkig galvaniseren ze tegenwoordig meer, want lakken zijn ook niet
meer wat het geweest is.

GJ_

Moderator

Op 17 augustus 2022 17:14:54 schreef Lambiek:
[...]
Precies. Tegenwoordig wordt het plaatwerk eerst gegalvaniseerd alvorens het gespoten wordt en er worden tegenwoordig veel meer kunststof delen gebruikt ten opzichte van vroeger.

Vroeger werd er ook gegalvaniseerd staal gebruikt.
Grootste verschil is dat het vroeger vertind staal was. Verzinken kon men toen nog niet. Vertint staal rot als een speer na de eerste minuscule beschadiging.
Verzinkt staal hersteld zichzelf na een niet al te grote kras en zal niet roesten. De reden dat men het vroeger niet deed is dat het kristalrooster van zink onder de 16 graden veranderde en vervolgens uit elkaar viel (zinkpest). Met wat listige toevoegingen gebeurt dat niet meer.

Henk H.

Golden Member

Wat Ghia beschrijft heeft mij ook verbaast met 2x een 940. Steenslag plekjes waar je roest ziet kun je zo laten, dat roest niet merkbaar verder.

Heb nu een Mazda uit 2013 maar daar durf ik dat niet aan.

roest die bloot zit, roest niet rap verder.
roest die een korst onder gebarsten lak heeft, daar blijft water lang inzitten en dat worden snel gaten.

mijn 78'er capri zijn chassisbalken aan de achteras zijn blank staal, bruin geroest, niet gelakt. heb die auto al 16-17jaar nu, reed er zowel in de zomer als in de sneeuw mee.
mijn golf 2 uit 1988 had zo een roestblaas aan het raam, ik het de losse lak eraf gekrast met schroevendraaier. die auto stond 9jaar buiten op de oprit en is nooit verder geroest daar.

roest daarentegen die van binnen uit komt... dat verergert HEEEEL snel wat bladerroest houd water vast.
mercedes gebruikte 2 soorten verschillend staal rond 1995-2004. de deur zelf staalsoort 1, de buitenschil staalsoort 2. ertussen een was laag voor ze samen geperst werden. je kreeg dan een electrische verbinding van 2 metalen van verschillende qualiteit, en de buitenplaat (slechter) roeste zo weg. en je mag schuren en herspuiten wat je wil, de deur vervangen door een 2004+ model was de enige oplossing

[Bericht gewijzigd door fcapri op 19 augustus 2022 19:56:12 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Bij mijn 1963 Amazon destijds vreselijk veel moeten lassen om alle rotte stukken te vervangen. ik heb geen ervaring met de moderne Volvos van de TS. Waisted sparck vind ik geen echte vooruitgang. Was een "paardenmiddel" om kosten te besparen. Hall sensors zijn over het algemeen behoorlijk robuust. Als ik bij mijn oldtimers ergens problemen mee had dan was het de vervroeger. Bij een HD, Kawa, de Amazon en bij mijn 1970 S2a laro heb ik die allemaal moeten vervangen en ze sneuvelde onderweg waarvan de HD in het buitenland :-(

Dat "aan de wet van Faraday voldoen is beter", onzin verhaal moet je gewoon vergeten. Als een bobine ontsteking niet aan Faradays law voldoet dan is hij kapot vonkt er niets. https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday%27s_law_of_induction

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

was de amazon ook niet de eerste met kreukelzones, en die scheurden door bij normaal gebruik waardoor ze die overal moesten dichtlassen met platen? t was ook zo een probeersel van volvo toen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vroeger gebruikte men ook vaak dikker staal.
De A stijl van een Saab 99 ook ivm de toenmalige
gedachte van veiligheid was met een slijptol amper door
te komen.
Ik heb nog steeds een dakplaat liggen voor reparaties.

Capri's, prachte auto's. Wat een lijnen.
Een zeldzame 1969 V6 gehad.
Daar zat de tank in de kofferbak. Zorgde lekker voor
condensproblemen in de achterbak, ergo wegrottende
spatborden achter. Was ook het enige.
Bij het type 78 (oftewel type 3, volksmond) lag het
roestmonster meer op de loer.
Heel wat gesloopt voor de onderdelen.
Hoop van dat spul gehad.

Bij de laatste Granada's zat er een 'oxidatie fout' bij
de ophanging achteras. Als je dat liet gammelen was het
afkeur en een duur karweitje.
Veel prachtige exemplaren met dat problemen eindigden op
banger rodeo's.

Volvo 440 had zo'n probleem bij de ophanging achter bij de
veer. Lassen mocht niet.
Maar toen met een grote lasdop de boel toch gerepareerd en
netjes in de tectyl.

De eerste 99 en 740 (model tot aug '86) hadden die achter
ophanging in het begin niet gegalvaniseerd en gingen ook.
Na galvaniseren probleem opgelost.

Zo hadden alle merken wel hun zwakke plekken.
Maar bij Franse en Italiaanse auto's was de hele
carrosserie de zwakke plek.

Ach ja;
Comma lood verf
Tectyl en peut
Mike Sanders fett

Dat hoeft bij het moderne spul minder.

Tegenwoordig gebruik ik Fertan Ferpox.
Super grondverf.

De ontsteking laat ik verder (origineel) voor wat het is.
Kon Iridium krijgen met korting, ook nog even het proberen
waard.

GJ_

Moderator

Vanaf hier gaan we weer verder met de ontsteking.

Staal en roest waren even interessant maar maken het topic straks onleesbaar. De bezem staat al klaar. ;-)

Hoeben

Golden Member

Op 16 augustus 2022 08:54:26 schreef fcapri:
bij de 1.3 carbu motoren zitten die ook op de nokkenas gemonteerd. die hall sensoren gaan wel degelijk regelmatig kapot, zo erg zelf dat de verdelers VEEEEEL geld kosten en zeldzaam zijn geworden.
https://www.autodoc.be/bosch/1159705
https://www.webdealauto.com/fr/distributeur-d-allumage/bosch-098623733…
de mijn is kapot gegaan, ik rijd nu met de ontsteking rond van een 1.0 VW polo motor (en mijn motor zelf werd vervangen door een ibiza 1.4 motor).

de verdeler kost maar even 4x zoveel als ik de auto betaalde.
zelf 2dehands vragen ze +800€ voor die dingen.

bij de 1.6-1.8 motoren zitten die schuin omlaag, daar is meer productie van geweest en die kan je nog makkelijk vinden voor 50€
https://www.autoonderdelen24.be/jp-group-8177500.html

Zitten die sensoren dan ingegoten, dat je er niet bij kunt? Anders is het voor een elektronicus toch niet moeilijk om de hall sensor te vervangen?

Hoeben

Golden Member

Op 21 augustus 2022 15:30:39 schreef Ghia:
Volvo 440 had zo'n probleem bij de ophanging achter bij de veer. Lassen mocht niet. Maar toen met een grote lasdop de boel toch gerepareerd en
netjes in de tectyl.

Ik had die met 1.8i (jawel, in z'n 2 tot 110, plankgas in zijn 2 op een nat wegdek ging niet). Maar met 3 ton aan kilometers waren de uitlaatkleppen aan het lekken, heel het vermogen viel weg. Daarna ging de versnellingsbak kapot en was het enkele rit (in z'n 2 alweer, de enige die over was) naar de sloop.

Misschien wat te enthousiast geweest bij mijn ritten in Duitsland?

Verder nooit schade, alleen de waterpomp vervangen bij aankoop, dat was de reden dat de vorige eigenaar hem veel te goedkoop wegdeed, "er komen kosten aan". Kosten van vervangen waren verwaarloosbaar t.o.v. de auto.

Fijne auto's die 440 ;-)

Dan rest mij nog wat tips te vragen mbt de originele ontsteking.
De wagen is bijna 36 jaar oud, veel van de ontsteking dus ook.

Bougie kabels, kap rotor zijn nieuw.
Bougie kabels nog even extra omwikkeld met dat draai
kunststof slang.
Iridium bougies straks ook nieuw.
Nieuwe hall sensor er in.
Nieuwe bobine

Zit daar tegenwoordig nog veel verschil in?
Of is elke blikje bob-ine voldoende.

Idem met de ontstekingsmodule.

Dan is dat weer (bijna) 0 jaar oud.
Op naar de volgende 36 jaar ;-)

Groet