NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

Op 11 december 2022 19:42:52 schreef Nikolai Tesla:
Alle condensatoren zitten er in (ja ook mechanisch beter passende) en het was tijd voor een test. Helaas, het apparaat ging in beveiliging, de zekering bleef heel. Omdat alles in de schakeling “goed” meettebesloot ik de 2 brugcellen en de 2 thyristoren te testen. En daar kwam wat uit. Bij demontage bleek D702 een barst te hebben. Ook verschilden de spanningen die mijn testapparaat aangaf nogal bij de 2 thyristoren. Ik heb het in een tekening erbij geschreven, of deze spanningen perse fout zijn kom ik in de datasheets niet tegen, maar ze verschillen onderling nogal.
De brugcellen meten goed, maar ik voel er voor na een korstsluiting ze te vervangen.
Een BT151R is overal wel te koop, maar ik zoek nog een adresje met weinig verzendkosten voor 2 x KBU1504. Als iemand deze heeft wil ik ze ook wel van je overnemen samen met 2 BT151R’s. Een GBU15G voldoet ook.

Afbeelding: https://myalbum.com/album/7BLXvXdyz6qaa2/

Hier staat vast wel een passende tussen.
https://www.eoo-bv.nl/27-brugcellen?id_category=27&n=30
Paar euro verzendkosten. bestellen per email.

En toen kwam er een kerstengeltje met een lange snuit, en die blies het NAD versterker verhaaltje uit.

De versterker...doet het!
Tevens is dit een lange neus naar de azijnplassers van diverse pluimage die zwoeren op hun moeders graf dat ik een domkop was die vooral niets in de elektronica te zoeken had.

Maar het heeft me diverse zweetdruppels gekost en ik zal niet iedereen de reis aanbevelen die ik maakte.

Jullie zijn inmiddels op de hoogte van de diverse condensatoren perikelen en de thyristor die gebarsten was. Toen deed de versterker het nog steeds niet. Wat bleek: ik was waarschijnlijk weggeroepen tijdens het vast solderen van de rij transistoren op een koelblok, met een thermische weerstand en zekering in het rijtje. Die thermische zekering zorgt mede voor de massa van het 5 volt relais waarmee de hele versterker ingeschakeld wordt (de 5 volt is er altijd maar de massa wordt geschakeld, vraag mij niet waarom, ik zocht mij een bult). Uiteindelijk kwam ik achter mijn half gedane soldeerklus, en daarna sprong de versterker aan met een plof(je) waardoor ik nog even dacht dat er een zekering doorbrandde ,maar dat was uiteraard de piekstroom van de diverse knoeperds van elco's. Ik heb toen de versterker afgeregeld, wat binnen de marges viel liet ik zo. Toen bleek er veel gedoe rondom de speaker A relais. Alleen rechts deed het, en tot overmaat van ramp schakelt hij vaak niet in. Dat zal het relais of de soldeerverbindingen zijn, maar een slecht relais naar 18 jaar trouwe dienst is heel normaal. Hij speelt als een viool op relais B.

En natuurlijk de hamvraag: is NAD de versterker voor de fijnproever, de mens met de betere smaak, de happy few, het medium naar ultiem geluidsgenot? Menig HIFI winkel zal het zo brengen naar de klant. Dat valt ernstig te bezien, om 2 redenen.
1. De slechte kwaliteit van de elco's en
2. Het ontzettend karige schema waar je het als technicus mee mag doen.

Voorbeeldje? Er zit in deze versterker een UPC1237, een versterker beschermings-IC. Ik heb gezocht naar een waarheidstabel in de IC beschrijving, maar vond hem niet. Ik wist ook niet welke spanningen rondom dit IC normaal waren voor deze versterker. Er zal nu wel weer een azijnplasser opstaan dat ik dit zelf kan deduceren, maar het schema mist iedere circuit description of een behoorlijke spanning beschrijving. Lang leve Philips wat dit betreft. Mijn FA951 van Philips is ook een flinke jongen maar heeft veel minder gedoe, de elco's zijn nog goed en zo ook hun schema's.

Rest mij nog iedereen een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar te wensen, en een circuits online waar men elkaar fijn helpt en niet afzeikt. De goede niet ten na gesproken want die waren er zeker.

Op 15 november 2022 13:30:30 schreef Kruimel:
Nog een keer: de oorzaak van het probleem is al achterhaald:[...]Waarom komt die discussie nu telkens weer op dat de zekering stuk is zonder reden?[...]Hier wil iemand met twee defecte elco's deze componenten "recappen", dat is toch nauwelijks reden om dan met modder te gooien over de werkwijze? Ja hij heeft niet passende exemplaren besteld, en heeft liever passende dan dat hij extra gaten boort, dat zal vast nooit eerder zijn gebeurd... :z

Tja het is meer educatief bedoeld als blijkt dat iemand geen kaas gegeten heeft van het onderwerp kan je inderdaad gaan pamperen.
Maar is ben meer van de licht ironische manier om een en ander te verduidelijken. Als ik echt ga schelden en mijn hart lucht weet ik zeker dat ik een ban krijg.

Dat is het nadeel van gemodereerde fora, je kan nooit lekker knallen zoals in de tijd de ongemodereerde newsgroups.
Je moet jezelf censureren voordat je in de pen klimt. So be it.

Rest mij nog iedereen een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar te wensen, en een circuits online waar men elkaar fijn helpt en niet afzeikt. De goede niet ten na gesproken want die waren er zeker.

Gratis hulp, ga naar de reparateur dan betaal je $$$

afzeikt

Tja.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Mooi dat het toch gelukt is!
Regelmatig repareer ik versterkers zonder schema, want niks over te vinden en da's vaak dan echt een uitdaging. Met de nodige ervaring en datasheets van de gebruikte IC's kom je echter een eind. Van die uP1237 bijvoorbeeld, of had je die al gevonden, meestal wordt de standaard applicatie gebruikt.
https://datasheetspdf.com/pdf-file/367818/NEC/UPC1237/1

Op 24 december 2022 18:13:04 schreef 12V HiFi:
Mooi dat het toch gelukt is!
Regelmatig repareer ik versterkers zonder schema, want niks over te vinden en da's vaak dan echt een uitdaging. Met de nodige ervaring en datasheets van de gebruikte IC's kom je echter een eind. Van die uP1237 bijvoorbeeld, of had je die al gevonden, meestal wordt de standaard applicatie gebruikt.
https://datasheetspdf.com/pdf-file/367818/NEC/UPC1237/1

Ik had hem ook gevonden, maar een waarheidstabel ontbreekt bij dit ic, wat gebeurt bij welke spanning? Misschien is waarheidstabel niet het goede woord, ik zag eens bij Miele een soort overzicht wat, wanneer gebeurt in een wasmachine. Voor een beter woord houd ik me aanbevolen.

Raaf, ik kan geen chocola maken van je betoog. Ik vind me prima in de woorden van Kruimel. Als jouw ware aard schelden is, als je je hart zou luchten....dan zeg ik ook "tja".

Ik heb met veel interesse je reparatieverslag gevolgd.
Blij dat het je gelukt is.
Wellicht had je na het verwijderen van die grote staande Elco's eerst even een paar kleinere Elco's (van 100V) met aansluitdraadjes op de print kunnen solderen om te zien of de zekering dan nog sneuvelt. Maar, dat is nu mosterd na de maaltijd.

Ik heb ook de NAD C372 en heb nooit klachten gehad. Het is een juweeltje met perfecte geluidskwaliteit, de opgegeven specificaties beloven dat al. Het geluid is echt loepzuiver, bij heel zacht en ook met flink vermogen. Een perfecte versterker om duurdere luidsprekers aan te sturen (in mijn geval Elac).

Helaas is de productiekwaliteit mager, er is (te) veel bezuinigd op soldeerwerk en kwaliteit van de (ingekochte?) componenten. Jouw ervaring geeft de overweging om mijn C372 eens preventief onder handen te nemen.

Op 24 december 2022 19:06:17 schreef *Alfred*:
Ik heb met veel interesse je reparatieverslag gevolgd.
Blij dat het je gelukt is.
Wellicht had je na het verwijderen van die grote staande Elco's eerst even een paar kleinere Elco's (van 100V) met aansluitdraadjes op de print kunnen solderen om te zien of de zekering dan nog sneuvelt. Maar, dat is nu mosterd na de maaltijd.

Ik heb ook de NAD C372 en heb nooit klachten gehad. Het is een juweeltje met perfecte geluidskwaliteit, de opgegeven specificaties beloven dat al. Het geluid is echt loepzuiver, bij heel zacht en ook met flink vermogen. Een perfecte versterker om duurdere luidsprekers aan te sturen (in mijn geval Elac).

Helaas is de productiekwaliteit mager, er is (te) veel bezuinigd op soldeerwerk en kwaliteit van de (ingekochte?) componenten. Jouw ervaring geeft de overweging om mijn C372 eens preventief onder handen te nemen.

Doe het zeker, neem alle elco's mee, hoewel mijn ervaring was dat de kleinere (qua afmetingen) niet zo verlopen waren. Winkelen bij Mouser is de tip, ik kan je de elco's die ik gebruikte doorsturen. Maar jij bent (aanstaande) sluiting dan voor.

Na een dergelijke ingreep in een high end versterker, is een goede eindtest wel op zijn plaats.Zoals daar zijn.
Powermeting
distorsiemeting
ruisniveau
beveiligingsschakeling van de eindtrap, inclusief kortsluittest. Enfin in de service manual vind je nog meer. Last but not least, een reparateur moet een veilig apparaat afleveren nadat daar aan gewerkt is. Het toestel moet daarom een veiligheidstest ondergaan. Als het een toestel is met randaarde aansluiting, een testspanning van 1500Volt en een dubbel geïsoleerd apparaat met 2 KV. (2000 Volt)
Stel je voor dat er een soldeerspetter zit tussen netvoerende bedrading en het chassis, dan kan de klant zomaar geëlectrocuteerd worden. Daarvoor ben je dan weer aansprakelijk.

Prettige feestdagen voor allemaal en een gelukkig nieuwjaar.

Ik hou me keurig aan de diverse afregelingen die NAD me adviseert in de serivce manual, dank je. Wat jij adviseert klinkt me een beetje als de autogarage vragen of er ook 200km/u gereden is na de reparatie, desnoods op de rollerbank. Dat wordt ook niet gedaan.

Als de motor is gereviseerd wordt die wel degelijk bij diverse toerentallen en belastingen "ingespeeld". Je wilt in elk geval niet dat de auto bij 200km/u spontaan uitelkaar valt, net zoals je van je versterker niet wilt dat hij bij een kwartiertje wat harder spelen opnieuw opblaast. Dat heeft zelfs niets met afregelingen te maken.

De tests die Buzzy noemt, zullen niet allemaal in de servicemanual staan, maar ik weet vrij zeker dat de isolatietest er bijvoorbeeld wel instaat (misschien niet met 2kV maar wel met een spanningsmeting over een body equivalent). Niemand doet die ooit (behalve in Engeland waar hij verplichter is), en aangezien je hem voor jezelf en niet voor de klant repareert, zal het allemaal wel loslopen. Net zoals je ervan uit mag gaan dat de distorsie wel ongeveer goed genoeg is als je de versterker hebt afgeregeld. Zo niet, dan toch. Je went heel snel aan geluid.

Ik kan eigenlijk maar 1 goede reden verzinnen om de meeste tests over te slaan: als je er geen makkelijke meetapparatuur voor hebt. Heb ik ook niet trouwens.

Het is een reparatie opdracht

Het ergste van dit al: de eigenaar dacht dat hij er met 200 euro wel was.

Amps die na reparatie weer teruggaan naar een eigenaar behandelde ik wel anders dan mijn eigenbouw spul. Al was het maar puntje aansprakelijkheid.
Maar zoals ik al enige weken geleden schreef, het is Tesla zijn feestje

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Ik heb inderdaad voor een Engels bedrijf gewerkt waar we een isolatie test deden. Bij de technische diensten waar ik werkte in Nederland deden we dat niet. Ik heb zelf ook geen dummy load voor een versterker, wil er ooit een bouwen. Maar versterkers testen met flinke belastingen is niet mijn hobby. Wharfdale zei op zijn website ook dat het geen goed idee is om te kijken "hoe hard je speakers eigenlijk kunnen". De grens opzoeken kan net teveel zijn, en dan kom je in vage toestanden terecht zoals "klopt het door de fabriek opgegeven vermogen van de versterker wel met de werkelijkheid?" Er is een auto versterker Youtube kanaal (Williston Audio Labs) waar nieuwe (!) versterkers tot het maximum vermogen van de versterker wordt getest, en gelogen wordt er ook wel eens, gezien de rokende versterkers.

Op 24 december 2022 21:23:26 schreef Nikolai Tesla:
Ik heb inderdaad voor een Engels bedrijf gewerkt waar we een isolatie test deden. Bij de technische diensten waar ik werkte in Nederland deden we dat niet. Ik heb zelf ook geen dummy load voor een versterker, wil er ooit een bouwen. Maar versterkers testen met flinke belastingen is niet mijn hobby. Wharfdale zei op zijn website ook dat het geen goed idee is om te kijken "hoe hard je speakers eigenlijk kunnen". De grens opzoeken kan net teveel zijn, en dan kom je in vage toestanden terecht zoals "klopt het door de fabriek opgegeven vermogen van de versterker wel met de werkelijkheid?" Er is een auto versterker Youtube kanaal (Williston Audio Labs) waar nieuwe (!) versterkers tot het maximum vermogen van de versterker wordt getest, en gelogen wordt er ook wel eens, gezien de rokende versterkers.

Voor een rechtbank moet je gewoon een veilig apparaat afleveren als service werkplaats, net als bij bijvoorbeeld een gasketel. Bij een fout ben je gewoon aansprakelijk. Gelukkig gaat het meestal wel goed, maar bij een grote reparatie kun je maar beter op zeker spelen.
Ik zelf heb daarvoor ook een bedrijfsschadeverzekering tot twee miljoen euro, maar of dat genoeg is.......

Overigens is dit apparaat op een randaarde stopcontact aangesloten met een randaarde stekker. Het kan natuurlijk altijd mooier en erger, maar de automaat klapt er niet uit met deze praktijktest. En met 2KV testen, hoe vinden IC's dat? Als een statische lading een IC al kan vernietigen of beschadigen? Reuze interessante lesstof, maar ik verdiep me liever eerst in deze materie. Toegegeven: ook op onze Engelse encryptie apparatuur lieten we een Megger test los. Waarom dat in Engeland populairder is, weet ik niet. Terwijl in dit in Duitsland meer verwacht.

Stel, je hebt al het testapparatuur, zelfs een isolatietest.
En je hebt ook alle testen uitgevoerd.
Verandert er dan iets aan de aansprakelijkheid mocht er iets misgaan met een toestel wat je hebt gerepareerd?

Of is er meer nodig, bijvoorbeeld officieel gecertificeerd zijn?

Ik ga me langzaam uit het onderwerp terugtrekken want volgens mij gaan we behoorlijk van het pad af, om allerlei laboratorium achtige strength tests op te voeren voor de technicus die zichzelf of een ander helpt met bescheiden middelen. Ik heb gekeken hoor, een eenknops fluke apparaten tester voor dit soort tests. dan praat je over 1200 euro. Distortion meters, ruismeting, wat moet die arme klant wel allemaal betalen als je dat moet doorberekenen? Maar voor een fabrikant reuze nuttig. Ik stuur nog even de service manual, waarin staat dat je met een DC millivolt meter de adjustments mag doen.
https://elektrotanya.com/nad_c372_amplifier.pdf/download.html

Op 24 december 2022 17:20:24 schreef Nikolai Tesla:
De versterker...doet het!
Tevens is dit een lange neus naar de azijnplassers van diverse pluimage die zwoeren op hun moeders graf dat ik een domkop was die vooral niets in de elektronica te zoeken had.

Ja er zijn er hier een aantal die zichzelf heel erg goed vinden en denken dat iedereen op dezelfde manier moet repareren. Ik vind dat ook dikke onzin, repareren kan op verschillende manieren en waarom zou de ene beter zijn dan de ander.

Als de motor is gereviseerd wordt die wel degelijk bij diverse toerentallen en belastingen "ingespeeld". Je wilt in elk geval niet dat de auto bij 200km/u spontaan uit elkaar valt,

Mag ik daar heel hard om lachen. Dat zou betekenen dat als je je auto motor laat reviseren dat je daarna de auto 2 maanden of meer kwijt bent omdat die ingereden moet worden. Nee toch? Volgens mij krijg je na een revisie gewoon instructie hoe je zelf de motor moet inrijden.

Als je extra betaald voor een revisie dan krijg je een motor die ook op dyno getest is, dat gaat dan na een korte opwarm periode ook wel meteen naar vol gas en word ook niet echt rustig aan gedaan.

Als je een nieuwe auto koopt zit er een nieuwe motor in die is ook echt niet ingereden, sterker nog tijdens het transport op de boot en tussentijds verplaatsing worden 1000den auto in hoog tempo op of af een boot gereden en dat gaat echt niet voorzichtig. Er word dan flink geraced met die auto's omdat de boot nu eenmaal een heel krap tijdsschema heeft.

@Nikolai Tesla, heb je voor mij nog goede tips?

Jij zit op rozen want hij doet het. Vervang de elco's, de grote bufferelcos zijn het duurst, die haalde ik bij Mouser, de ESMH101VND103MA63U van Chemcon. Knip alle pootjes weg behalve de plus en min, want de constructie pootjes mogen NIET op een printbaan aangesloten worden. Ik beschik zelf over een flinke voorraad 105 graden elco's. Daar heb ik uit geput. Heb je die niet, doe dan wederom zaken met Mouser. Vervang de speaker relais. Soldeer de vermogens weerstanden door, een paar zaten los. Regel je versterker af volgens de service manual en het moet goedkomen.

Knip alle pootjes weg behalve de plus en min

Grote, zware bekerelco's staan wat minder stabiel op de print met maar twee solderingen. Mijn al eerdere hint was om ter versteviging er een flinke dot hot glue of andere lijm onder te plaatsen. Omdat je aangaf in posting 1 dat het een reparatieopdracht was voor derden kan je aansprakelijk worden gesteld als het fout gaat.

Op 24 december 2022 23:34:09 schreef *Alfred*:
Stel, je hebt al het testapparatuur, zelfs een isolatietest.
En je hebt ook alle testen uitgevoerd.
Verandert er dan iets aan de aansprakelijkheid mocht er iets misgaan met een toestel wat je hebt gerepareerd?

Of is er meer nodig, bijvoorbeeld officieel gecertificeerd zijn?

Het zal best een juridische touwtrekkerij worden, maar als je niet over de apparatuur beschikt wordt het wel lastiger om je gelijk te halen.

Op 25 december 2022 00:10:17 schreef benleentje:
[...]Ja er zijn er hier een aantal die zichzelf heel erg goed vinden en denken dat iedereen op dezelfde manier moet repareren. Ik vind dat ook dikke onzin, repareren kan op verschillende manieren en waarom zou de ene beter zijn dan de ander.

[...]Mag ik daar heel hard om lachen. Dat zou betekenen dat als je je auto motor laat reviseren dat je daarna de auto 2 maanden of meer kwijt bent omdat die ingereden moet worden. Nee toch? Volgens mij krijg je na een revisie gewoon instructie hoe je zelf de motor moet inrijden.

Als je extra betaald voor een revisie dan krijg je een motor die ook op dyno getest is, dat gaat dan na een korte opwarm periode ook wel meteen naar vol gas en word ook niet echt rustig aan gedaan.

Als je een nieuwe auto koopt zit er een nieuwe motor in die is ook echt niet ingereden, sterker nog tijdens het transport op de boot en tussentijds verplaatsing worden 1000den auto in hoog tempo op of af een boot gereden en dat gaat echt niet voorzichtig. Er word dan flink geraced met die auto's omdat de boot nu eenmaal een heel krap tijdsschema heeft.

Het wordt een beetje off topic.
Een versterker die gerepareerd is kan best weer defect raken . Om dat te voorkomen worden na reparatie echt wel enkele tests uitgevoerd. De snelste manier om klanten kwijt te raken is reparaties uitvoeren, die meteen weer teniet gaan bij de klant.
Maar defect raken is niet het criterium, daar zit geen enkele instantie mee. Wel is de electrische veiligheid na een reparatie belangrijk. Zelfs al is er maar een netsteker verwisseld. In een vlaag van afleiding of grote drukte, kan er best wel eens een steker met aardcontact foutief gemonteerd worden. Het ergste is, als de steker op de juiste manier in de wandcontactdoos verdwijnt, dan werkt het apparaat gewoon. Misschien allemaal wat ver gezocht, maar op CO staan ook gevallen waar het gruwelijk mis ging, gewoon omdat monteurs (of prutsers) niet de juiste kennis en apparatuur hadden om een ernstige fout te onderzoeken, te localiseren en te verhelpen.

Ik vraag me af of de discussie zo bloeddorstig gevoerd moet worden. Als je beseft dat iedere Jan Doedel zijn elektrische huisinstallatie mag veranderen en modificeren met spul uit de bouwmarkt, zelfs aan zijn gasinstallatie mag sleutelen, maar o wee als je een versterker maakt, want "dan weet vrouwe Justitia je te vinden", kom op zeg.