Slotted holes in eagle

ik doe het vaak idd in de milling layer of outline. In gerber viewer zie ik het dan meestal ook niet, maar zoals Arco zegt komt het meestal wel goed.
Maar begrijp idd de onzekerheid. Zijn toch niet de goedkoopste pcbtjes in die lengte. Anders laat je het even checken door je pcb boer

buckfast_beekeeper

Golden Member

De outline gaat sowieso goed voor de buitenzijde. Voor sleuven in de pcb gebruik ik altijd de milling layer. Even kijken wat de minimale breedte is dat de pcb bakker verlangt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik teken de boel in eagle altijd in de "dimension" layer. Die wordt door de aanbevolen CAMjob dan weergegeven op ALLE gerber bestanden. En die millen ze dan voor mij uit.

Je kan overwegen om ze te helpen: Als je een frees gebruikt om zo'n slot te maken, dan kan je nooit haakse binnenbochten maken. Als jij die bochten al afrond, dan kunnen ze precies maken wat je ontwerpt. Ik geloof dat ze 1mm freesjes gebruiken (r=0.5).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Rechte binnenbocht lukt nog maar geen haakse buitenbocht.

Deze zijn door JLCPCB gewoon gemaakt met een scherpe binnenbocht en een 'ronde' buitenbocht.

Van de JLPCB website.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Geen zin om over te discussieren. Jij noemt het andersom. Mij best. Een van ons kijkt naar de printplaat de ander naar de sleuf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Stel ik zet het in de Milling layer, tekening ik dat dan correct op de volgende manier? (heb nog maar een sleuf als voorbeeld in de milling layer gezet)

En ik welk file geef ik de milling layer mee in de CAM processor?
Ik geef nu alleen onderstaande gerbers uit. Moet er een nieuwe worden toegevoegd? Of kan ik de milling layer ergens bij aanvinken?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt. Maar wanneer ik die probeer te openen, krijg ik de volgende melding:

buckfast_beekeeper

Golden Member

Onderstaande zou moeten werken met versie 7.

Vorige werkt wel in 9, niet in 7.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja die werkt inderdaad wel.
Wat me nu opvalt als ik de gerber bekijk via de viewer van JLCPCB, is dat de bevestigingsgaten er wel goed uit worden gehaald met de miller layer. Maar de slider slot niet met de miller layer, maar de overige 4 slots wel waarbij ik de dimension layer heb gebruikt...

Wat ik me nog afvraag is wat de TOP_PASTE en BOT_PASTE MASK is. Want wanneer ik dit aanvink in de viewer, wordt de hele PCB oppervlakte grijs. En wanneer ik dit uitvink, krijg ik wel te zien wat ik moet zien.

fatbeard

Honourable Member

Top en bottom paste zijn layers die gebruikt worden voor het aanbrengen van soldeerpasta tbv SMD componenten.
Voor jouw toepassing: niet genereren (of niet meesturen).

Als je ze aanvinkt in de viewer terwijl ze er niet zijn neemt de viewer aan dat de hele PCB bedekt moet worden met pasta (en die is grijs)...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 10 november 2022 00:33:38 (30%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo lang je geen stencil bestelt of laat bestukken hebben de paste layers geen nut. Dat ze er bij zijn kan ook geen kwaad. Als ik me niet vergis staan ze bij jlcpcb ook als mee te zenden layers.

edit: al eens een 8 of 6 mill DRU gebruikt? Ik heb het gevoel dat de viewer struikelt over de breedte van je slots. Normaal neem ik >=1,2mm.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 10 november 2022 05:53:36 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

als ik zo naar je screenshot kijk lijkt het alsof je die slots als square hebt getekend. Ik zou je adviseren daar ook enkel de omtrek van de sleuven in de milling layer te tekenen net zoals je voor de 19" mounting holes hebt gedaan

De mounting holes voor heb ik inderdaad in de milling layer getekend en is 1.27mm breed

De sleuven zijn rechthoekig. Ik heb deze nu in de dimension layer getekend. In hetzelfde formaat als mijn outline.

@stijnos, bedoel je als volgt (het sleufje boven de 80):

Ik zie dan in de viewer geen verschil, enkel dat er geen wit lijntje meer om het rechthoekje staat getekend van het sleufje.
Maar ik dacht dat de diameter van een milling layer minimaal 1,2mm moest zijn. Dus volgens mij gaat dit voor JLCPCB wel een probleem op leveren?!

buckfast_beekeeper

Golden Member

De .gml file in de gerberviewer bij JLCPCB van de print die wat hoger is weergegeven.

Ik heb een vermoeden dat de viewer struikelt over de rechte hoeken van de sleuf.

Hoe breed moet de gleuf worden? Neem eens een afgeronde lijn van de gewenste dikte in de miller layer.

Je mounting holes zijn ovalen en daardoor dus maakbaar voor een ronde frees.

edit: in de 3D viewer zijn de sleuven niet zichtbaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heel apart. Een week geleden werden de sleufjes en de montagegaten wel weergegeven. Zie voorbeeld screenshot hieronder. Wanneer ik nu dezelfde file inlaad, dan zie ik zowel de sleufjes als de montagegaten niet meer in de viewer.

De sleufjes moeten 2.5mm breed worden. Wat jij bedoeld is om het zo te doen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

2,5mm kan je het ook op deze manier doen.

Ik heb een lijn met afronding genomen van 1,24 in de milling layer.

De grid heb ik hier op 2.5mm genomen om het wat duidelijker te maken.

De linkse lijn teken je dan op je gewenste midden -1.13mm. De rechtse neem je dan midden +1.13mm. Onderkant gewenste beginpunt +1.13mm en bovenaan gewenste eindpunt -1.13mm. Je krijgt dan een 'rechthoek' met 4 afgeronde hoeken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik teken echt altijd dikte-nul lijnen in de "dimension" layer en dat begrijpen ze. De lijnen liggen dan daar waar ik de rand van de print wil hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 november 2022 18:45:36 schreef rew:
Ik teken echt altijd dikte-nul lijnen in de "dimension" layer en dat begrijpen ze. De lijnen liggen dan daar waar ik de rand van de print wil hebben.

rew, bedoel je zoals ik paar post eerder al schreef?

Op 15 november 2022 18:29:22 schreef buckfast_beekeeper:
2,5mm kan je het ook op deze manier doen.
[bijlage]

Ik heb een lijn met afronding genomen van 1,24 in de milling layer.

De grid heb ik hier op 2.5mm genomen om het wat duidelijker te maken.

De linkse lijn teken je dan op je gewenste midden -1.13mm. De rechtse neem je dan midden +1.13mm. Onderkant gewenste beginpunt +1.13mm en bovenaan gewenste eindpunt -1.13mm. Je krijgt dan een 'rechthoek' met 4 afgeronde hoeken.

Thanks voor het uitgebreide antwoord

Ik had de vraag ook neergelegd bij JLCPCB, hoe ik het beste de 5 sleufjes en de 4 ovale bevestigingsgaten moet tekenen en eventueel aangeven. Hierop kreeg ik het volgende antwoord;

Hello

Good day!

Thank you for support and help.

May I know that these rectangular slots and oval holes need to be plated or not ?

If you need that to be plated, please add all of them to dril layer together .

If they are non plated, please add them to outline layer. Please separate them into many layers.

Wat ik hieruit ophaal, is dat ze vragen over ik er een soldeerpad omheen moet hebben (plated).
Aangezien ik dat niet hoef te hebben, kan ik zowel de sleufjes als het ovale gat, in de dimension layer zetten. Ik neem aan dat ze dat bedoelen met of het "plated" moet zijn?!

Arco

Special Member

Plated is normaal een doormetallisering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hieronder de laatste reactie vanuit JLCPCB:
Q: Good day,

Thanks for your comment. No, the 5 slots and 4 oval holes do not have to be plated.
So I can just draw this in the dimension layer and then you know that it has to be removed from the PCB? I don't need to leave any notes for that?

A: Hello,

Yes, please just draw this in the dimension layer/ outline layer, so we will just follow your design to cutout.

It don't need any notes if you design correct.

Dus zo te lezen bij JLCPCB alles in de dimension layer. Ga het eens op die manier proberen. Wanneer het zover is en ik de printen binnen heb zal ik er op terugkomen of het inderdaad goed is gegaan.

Het is uiteindelijk goed gegaan. Alles in dimension layer gezet.