Eerste oscilloscoop gekocht

Anoniem

Ik doe het voorlopig wel even met deze die ik nu heb. Ga ik hem vaker nodig hebben of kom ik toch te kort dan ga ik idd voor een duurdere.

Op 27 november 2022 07:54:26 schreef fred101:

IK vind het te duur, jij blijkbaar niet, jou mening is niet meer waard dan de mijne dus laten we het er op houden dat jij het een prima prijs vindt en ik niet ipv te stellen dat het een prima prijs is.

Beetje chagrijnig vandaag? Het is voor iets wat je direct kan kopen van een winkel in Nederland voor service en garantie helemaal geen gekke prijs. Dat is wat ik bedoel. Als je objectief naar kijkt vind ik hetgeen gekke prijs. Dat wil niet zeggen dat ik het wel of niet te duur vind, maar gewoon dat ik begrijp waar die prijs vandaan komt.

Bekijk ook de eerste eens, daar zie je een hele erge afplatting.

Nee, ik zie gewoon een standaard afgeplatte sinus die uit het net komt, daar zijn de toppen al weg.

Dat is wel een heel kromme redenatie om iets goed te praten.

Nee jouw redenatie is goed? Wat probeer ik goed te praten? Ik zie niet wat jij ziet. Ik zie geen sinus die door de eigenschappen van de scope is begrenst. Ik vind het te toevallig dat er precies een factor 2 tussen zit die is niet te verklaren is door vervorming ontstaan uit de scope eigenschappen.

Als de scope zoals jij denkt maar kan meten tot +16V of +18V. Dan zou dat neerkomen op +180V. Op een sinus met een top van 320V is dat bijna op de helft. Op dat punt zou dan volgens jouw gedachte de sinus plat moeten worden bij 180V dus. Dat zie ik echt niet op 1 van de 2 afbeeldingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik vind die prijs ook normaal. (Eleshop is nu eenmaal geen Chinese 'strooigoedshop' die dingen bijna voor niks weg kan geven... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 november 2022 10:03:51 schreef Lucas91:
Ik doe het voorlopig wel even met deze die ik nu heb. Ga ik hem vaker nodig hebben of kom ik toch te kort dan ga ik idd voor een duurdere.

Toch zou ik even het volgende doen.
Meet aan bekende spanningen die je ook kan controleren met je multimeter of waarvan je ook zonder multimeter wel weet dat die spanning klopt.
Een USB poort uit de computer geeft 5V, je scope moet dat dan ook zien als 5V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 november 2022 17:18:45 schreef Lucas91:
Wanneer ik met de probe met de 10x signaal'verzwakker' (geen idee of er een andere benaming voor is) de sinus wil bekijken vanuit de wcd dan zie ik piekspanni g 32V, dit kan kloppen want dat moet zijn 325V.
Maar als ik kijk naar RMS spanning, dan had ik daar 23V verwacht, maar ik krijg 12V te zien.
Interpreteer ik de waardes verkeerd of komt dit gewoon omdat het een goedkope oscilloscoop is?

Je scoopplaatje toon een consistent beeld.
Je piekpiekspanning is 32.80Vpp, dwz dat je gemeten spanning 16.40Vpiek is. De bijbehorende effectieve waarde is 12V. Dat klopt ook met wat je beeldscherm toont. De offsetspanning is 2V, namelijk de helft van het verschil tussen de maximale en minimale gemeten spanning.
Ik hou het erop dat je probe niet geschikt is voor deze scoop.
De ingangsimpedantie volgens specificatie is 1MΩ. Als je probe een impedantie van 10MΩ 9MΩ heeft, dan zou je een piekspanning van 32,5V verwachten. Omdat de scoop een piekspanning van 16,4V toont denk ik dat de ingangsimpedantie van je scoop ca 500kΩ is. Dit is eenvoudig als volgt te meten.
Zet de scoop aan. Meet met de ohm-meter de weerstand van de ingangsconnector. Draai de meetsnoeren om en meet weer de weerstand van de ingangsconnector. Neem het gemiddelde van de twee gemeten waarden. Dat is de ingangsimpedantie van je scoop.
Meet ook de ingangsimpedantie van je probe. Sluit tbv de meting de probe aan op een kortsluitconnector. De ingangsimpedantie moet 10MΩ 9MΩ zijn.

Edit:
Naar aanleiding van opmerking van RAAF12 hieronder: De ingangsimpedantie moet 9MΩ zijn.
(Als je de helft van de ingangsspanning kwijt bent, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je probe 9 of 10 MΩ is.)

RAAF12

Golden Member

De ingangsimpedatie moet 10MΩ zijn.

De Ohmmeter geeft bij mij met een 1:10 probe 9MΩ weerstand en bij een 1:100 probe 99MΩ De compensatie C in de BNC connector doet niet mee. En de diverse scope's hier hebben allemaal een 1MΩ en3025pF input. Geen 50Ω aanwezig.

Anoniem

Ik heb een 100:1 probe aangesloten en nu kloppen de waardes wel, zie foto.
Ik vind het alleen raar dat ik een paar keer de Vpos moet kalibreren om de offset op 0 te houden?
Maar goed daar is de prijs misschien dan ook naar.
Ik ben er tevreden mee.

Misschien kan hij toch niet goed overweg met hogere ingangsspanningen, dwz 20V/div is misschien toch wat te hoog gegrepen voor deze scoop.

Arco

Special Member

Je moet de input ook op AC zetten, niet op DC...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op AC zou niet nodig moeten zijn, maar het lost het probleem voor meten aan AC wel op.

Heb je de voorgestelde testjes al gedaan ?

Het is goed mogelijk dat er bij de overbelasting iets is verlopen of een tik heeft gehad wat nu die instabiliteit veroorzaakt. Je zou hem open kunnen maken om te kijken of er sporen van overslag of oververhitting (verkleuring, vooral weerstanden) zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als deze probe wel goed werkt kan het ook gewoon aan die andere probe liggen. Maar om daar achter te komen moet je aan een bekende lage spanning meten voor elke probe een keer.

Op 29 november 2022 23:14:10 schreef Arco:
Je moet de input ook op AC zetten, niet op DC...

Je moet de input nooit op AC zetten enkel als je een rimpel op een DC spanning wilt meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Deze gebruiker heeft twee weerstanden gewisseld in de verzwakker.
De link naar het schema staat erbij, dan is te zien of deze ook verkeerd zijn op de print. https://www.eevblog.com/forum/testgear/jye-tech-dso112a-schematic/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 30 november 2022 01:23:58 (44%)

RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2022 00:00:35 schreef benleentje:
Als deze probe wel goed werkt kan het ook gewoon aan die andere probe liggen. Maar om daar achter te komen moet je aan een bekende lage spanning meten voor elke probe een keer.

[...]Je moet de input nooit op AC zetten enkel als je een rimpel op een DC spanning wilt meten.

Bij videosignalen wil je ook graag het DC nivo weten, zonder dat is de contrastschaal niet gedefinieerd. Op school* noemde ze dat signalen die op een gelijkspanning waren gesuperponeerd.

* Maar die kennis is van voordat de BTW in NL werd ingevoerd.

Op 30 november 2022 01:17:26 schreef RAAF12:
Deze gebruiker heeft twee weerstanden gewisseld in de verzwakker.
/

Dan was mijn conclusie over de probe te voorbarig dan kan het ook enkel in het 20V bereik zitten. Als dat verder het enige bereik is wat niet goed werkt dan is dat verder geen groot probleem. toch heel erg slordig van een winkel als eleshop, dat zou toch echt voordat ze die scopes uitleveren al een keer met een proefmodel getest moeten zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien heeft eleshop een foutvrij proefmodel uitgetest, dus zo slordig vind ik het niet. Het is wel slordig van de fabrikant dat ze foute exemplaren maken en dat dat niet gezien wordt in de eindcontrole.
Als er weerstanden verwisseld zouden zijn, dan kan TS zijn exemplaar terugsturen en onder garantie een andere vragen.

OHM pi daar heb je ook wel weer gelijk in.

Het beste is voor TS gewoon even een berichte sturen aan eleshop met eventueel een link naar dit topic of met de vermelding dat het 20V div bereik een meting oplevert die een factor 2x te laag word weergeven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Op 27 november 2022 16:12:54 schreef benleentje:
[...]Toch zou ik even het volgende doen.
Meet aan bekende spanningen die je ook kan controleren met je multimeter of waarvan je ook zonder multimeter wel weet dat die spanning klopt.
Een USB poort uit de computer geeft 5V, je scope moet dat dan ook zien als 5V.

Dit had ik direct al getest. Ik heb hem op een constante 12VDC gezet. Dan kloppen de waardes wel op alle probes gewoon.
Ik las ergens dat de Vpp met een 10:1 probe voor dit apparaat 400V is. Dus ik denk dat 650Vpp uit zijn meetbereik lag. Ik denk niet dat ik mijn scoop ermee gesloopt heb, aangezien de spanning 32Vpk op het apparaat zelf was, dus minder van 50Vpk.

Anoniem

Het lijkt er trouwens op dat als ik de sinus groter in beeld breng hij wel netjes een offset van 0V heeft. Kan dit kloppen?

Dan kloppen de waardes wel op alle probes gewoon.

Ik ben blij dat je het hebt getest. Ons vermoeden was al dat de beide probes goed moeten zijn.
Wij denken nu dat enkel het 20V/div bereik een probleen heeft. Als je dezelfde test nog een keer wilt doen en dan ook voor alle grotere bereiken dan ben ik benieuwt naar het resultaat.

Op 30 november 2022 20:14:10 schreef Lucas91:
Het lijkt er trouwens op dat als ik de sinus groter in beeld breng hij wel netjes een offset van 0V heeft. Kan dit kloppen?

Het is met een scope altijd verstandig om het signaal zo groot mogelijk in beeld te zetten. Het maakt het gemeten signaal een stuk nauwkeuriger en de scope kan dan blijkbaar ook beter het nulpunt bepalen.

Het beeld is 8 divisies (hokjes) hoog, elke divisie is dan 1/8 van het ADC bereik. Het hele beeld van onder to boven is dan 256 Waardes hoog.

Stel je scope staat op 1V/div maar wat betekend dat nu?
8 x 1V/div = 8V totaal voor de hele hoogte.
8V / 256 verschillende waardes is 31mV per lijn.

Meet je nu aan signaal wat 105mV groot is
103mV/ 31mV = 3 of 4 lijnen hoog maar met een afwijking.
31mV x 3 = 93mV en 31mV x 4 = 124mV.

De ene net te kleine en de ander te groot je hebt dan een grote afwijking in wat de scope laat zien. Maar wat erger is op de achter grond rekent de scope het als precies 93mV of precies 124mV. Want zo staat het in zijn geheugen.
De scope doe eerst een sweep of scan voor 1 heel beeld en slaat dat op in zijn geheugen. Dan vanuit het geheugen doet het alle berekeningen van Vp en Vmax, frequentie pulsbreedte enz. En daarna laar hij dat vanuit het geheugen plus de berkeningen op het scherm zien.

Dus daarom moet je het signaal zo groot mogelijk zetten zodat de scope ook de groots mogelijke nauwkeurigheid heeft in zijn berekeningen.

Hetzelfde geld voor de breedte van het scherm daaruit berekent de scope dan bv de frequentie in de breedte probeer je het ook zo groot mogelijk te zetten. echter is dat vaak niet handig en wil je meerdere periodes van het signaal tegelijk zien en is de afwijking als je 10 periodes breed tegelijk in het scherm hebt maar heel klein. Dit ook omdat over de breedte gezien de scope intern 4000 lijnen breed in het geheugen heeft staan, maar niet alles kan laten zien omdat het scherm niet zoveel pixels heeft.

Omdat de scope alles berekent vanuit wat er in het geheugen staat gaan de berekening ook fout als je signaal te groot is en het buiten beeld valt. Want buiten beeld is ook buiten het meetbereik van de ADC en het deel buiten meetbereik kan niet gemeten worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 30 november 2022 20:43:10 (77%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Ik heb uiteraard ook in 20V div getest en deze gaf ook netjes 12V aan.
Bedankt voor de info

Op 1 december 2022 06:14:48 schreef Lucas91:
Ik heb uiteraard ook in 20V div getest en deze gaf ook netjes 12V aan.
Bedankt voor de info

En met de 10x probe 230V meten werkt nu ook goed?

Anoniem

Op 1 december 2022 11:01:09 schreef ohm pi:
[...]En met de 10x probe 230V meten werkt nu ook goed?

Nee dat gaat niet goed. Maar ergens las ik dat hij maar tot 400Vpp kan meten met de 10x probe. En bij 230 zit je ongeveer aan de 650Vpp.
Hoe dat kan weet ik niet.

RAAF12

Golden Member

Ik zou toch echt willen adviseren om een goede 100:1 probe te gebruiken op de 230V netspanning. edit:
post is gekruist...
In de specs van de probe staat de Vmax.

fred101

Golden Member

En niet de metalen connector of groundclip vast pakken als je netspanning meet. Daar kun je een aardige tik van krijgen als de groundclip net aan de fase hangt ipv aan de nul

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 december 2022 17:30:54 schreef Lucas91:
[...]
Nee dat gaat niet goed. Maar ergens las ik dat hij maar tot 400Vpp kan meten met de 10x probe. En bij 230 zit je ongeveer aan de 650Vpp.
Hoe dat kan weet ik niet.

Oke!
Meet nu eens een spanning van ca 20V via een 1 Megaohm weerstand op 20V/div. Dan zou je een spanning van 10V (halve divisie) moeten meten. Als je 6,7V meet, dan weet je dat de ingangsweerstand bij 20V/div te laag is.