decimaalteken

fatbeard

Honourable Member

Het blijft elke keer weer een verrassing, het bedrag bij een advertentie.

Waar (vrijwel) de hele wereld inziet dat €2.50 twee euro vijftig betekent, blijft de website bij een advertentie volhouden dat dat 250 euro is...

Als je een komma als decimaalteken eist is €2.50 geen geldige invoer omdat de punt als duizendtallenscheider op de verkeerde plaats staat, maar daar wordt dus geen melding op gegeven...

Kan dat nu niet eens ver-/beholpen worden zodat het niet uitmaakt of je de komma of een punt gebruikt?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De betere webapplicaties doen dat met de glimlach. Die van mijn Belgische bank, evenals die van mijn Portugese bank, om maar die twee te noemen. Het kan dus echt best. Des te ergerlijker dat sommigen te stom of te lui zijn om iets fatsoenlijks op het www te gooien. [ edit voor alle duidelijkheid: die ergernis slaat dus op geknoei van professionals, voorbeelden hieronder. Van niet-professioneel aanbod moet men al eens iets kunnen verdragen, en vooral dankbaar zijn dat die lieden het toch maar willen doen ]

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op donderdag 15 december 2022 11:55:59 (32%)

Sine

Moderator

Tja, kan de wereld eens dezelfde standaard aanhouden voor dit soort dingen?
Dat zou het leven ook wat makkelijker maken.

Het is blijkbaar ook ietwat een techneuten dingetje om (in NL/BE) punten te gebruiken als decimaal. Ik maak mezelf daar ook schuldig aan, en erger me er iedere keer aan als excel daar over struikelt. Of de in windhoos ingebakken rekenmachine afdwingt dat ik toch echt een commma moet gebruiken in plaats van een punt.

Een bepaalde NL bank ditto overigens, die eist een komma als decimaal, anders accepteert het ding de hele invoer niet. En dat is erg bewust. Niet omdat ze die punt niet kunnen omtoveren tot een komma.

/semiofftopic rant.

Als je bij DHL iets van 0.170 kg probeert te versturen slaat ie je aan voor 170 kg....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsja, alweer enkele decennia geleden heeft men het begrip locale uitgevonden, om dit soort punten aan te pakken. En wie deed er niet mee?

Enne, het gebruik van een punt als decimaalseparator komt gewoon van bij de Angelsaksers, niet meer, niet minder. Nix met techneuterij te maken. Behalve dat sommige techneuten menen te moeten de Angelsaksers achterna wauwelen.

EricP

mét CE

Het decimal keypad heeft een punt. Dus wordt het een punt...
Dat zal dan inderdaad wel een angelsaksische achtergrond hebben...

Met wat mapping is het vast aan te passen. Dat is dan weer niet handig, want je krijgt wat anders dan wat je tikt...

Sine

Moderator

Het Nederlandse toetsenbord (jaha, dat bestaat QWERTY-NL) heeft een comma op het numpad.

Op 13 december 2022 21:58:11 schreef EricP:
Het decimal keypad heeft een punt. Dus wordt het een punt...
Dat zal dan inderdaad wel een angelsaksische achtergrond hebben...

Met wat mapping is het vast aan te passen. Dat is dan weer niet handig, want je krijgt wat anders dan wat je tikt...

Excel heeft zo'n remapping ooit gedaan, en doet het misschien nog, onder bepaalde voorwaarden. Knettergek werd ik daarvan.

EricP

mét CE

Vast. Wie heeft dat nou? (ik heb er geloof ik toen ik nog loonslaaf had een week of 2 1 gehad...). Daarvoor nooit. En daarna nooit meer...
Ik kan het nog ff niet verzinnen, maar het is ongetwijfeld een soortgelijk drama als nederlandstalige software... Doe ook gewoon maar niet...

Knettergek werd ik daarvan.

Daar hadden meer mensen last van. Ik meen met formules die opeens ook in het Nederlands moesten / konden. Eerst zocht je je rot naar hoe het heet. En dan werkt het niet meer in de Engelse versie. Het hele bedrijf is er toen maar mee gestopt en ik ben er nooit meer aan begonnen... :)

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 13 december 2022 22:18:40 (37%)

Maar die komma is dan wel weer erg vervelend in een .csv bestand :)
Dus toch een techneuten-dingetje?

fatbeard

Honourable Member

Een .csv bestand staat vol met komma's, dat is de "value seperator" (al denken hele volksstammen daar anders over en gebruiken een tab; zo'n bestand heet dus een .tsv maar daar hebben zij geen boodschap aan).
Een veld met een komma erin wordt met quotes omsloten. Wat dan weer vervelend wordt bij import in een spreadsheet...

Ik kan er vrede mee hebben als de invoer €2.50 wordt afgekeurd, al heb ik liever dat het niet uitmaakt of je een punt of komma gebruikt.
Maar zonder boe of bah de boel met 100 vermenigvuldigen is niet helemaal niet correct.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 december 2022 22:06:00 schreef Sine:
Het Nederlandse toetsenbord (jaha, dat bestaat QWERTY-NL) heeft een comma op het numpad.

Het US toetsenbord met locale NL geeft in Excel ook een komma.

En de ING negeert ook gewoon foutieve input in sommige handelingen. 17.50 wordt dan 1750 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Apple gebruikt in NL/EU gwwoon een komma als decimaalscheider :)

Al eens met een Belgisch/Frans of Duits toetsenbord gestoeid?

Ik moet hier ergens, voor wie dat wil, een Khemr indeling hebbben (5 mogelijkheden per toets....).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 13 december 2022 22:42:54 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Op het windows keyboard de punt in een komma veranderen is een kwestie van een entry in de key translation table in de Registry aanpassen, zijn ook programmaatjes voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Al eens met een Belgisch/Frans of Duits toetsenbord gestoeid?

De ergste is de Zwitserse AZERTY - die tikt trager dan al de andere, of zo beweren ze toch in Frankrijk :)

Hensz

Golden Member

Je schrijft een hele advertentie (en vele berichten) in het Nederlands en dan struikel je erover dat het bedrag ook op z'n Nederlands gespeld moet worden?

Don't Panic!
Arco

Special Member

De punt is internationaal ook als decimaal scheidingsteken erkend, dus ook in NL/B (dus zo vreemd is het niet).
Ikzelf gebruik de komma nooit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kennis van me heeft 2 jaar lang dingen over zitten tekenen omdat een DXF-import niet werkte in led controller programma, en soms wel eens.

Tot ik op een moment eens vroeg wat er nu echt fout ging en eens zo'n bestand bekeken had. Na een onschuldige opmerking dat het bij iemand in Engeland wel werkte, ging er een lampje (of liever een ledje) branden. Nationale settings in het control panel veranderen en de import ging goed. Ik heb hem 's nachts om half 1 er voor uit bed gebeld om het goede nieuws te vertellen.

-edit- Over excel gesproken, dat hebben ze helemaal debiel gemaakt:

De formules worden in het excel sheet als een 'token' opgeslagen en worden dan mee vertaald met de nationale settings.
Stel je hebt "SOM()" dan is dat bijvoorbeeld code 0x91. Open je dat sheet in een engelse versie krijg je netjes de locale version = SUM().
Niks mis mee zou je zeggen.

Maar helaas: De tokens lopen van iets 0x80 -- 0xFF voor maar 127 functies. Daar gaat het goed mee.

De ingewikkeldere functies (die in het begin niet bestonden) zijn als strings opgeslagen en die staan letterlijk als een string in het sheet en zijn dus WEL locale afhankelijk en daar gaat de boel helemaal de soep in. Want die zijn niet vertaalbaar. Toch wel een geblunder, kan zo in het domme fouten topic.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Imperial/metric is ook altijd een uitdaging...

In het verleden is er bij productie van (ik dacht) de eerste grote airbussen een dure vergissing gemaakt:
De apparatuur in het vliegtuig was imperial, en het complete 'kabelharnas' was metrisch uitgevoerd... (5.00 vs 5.08mm, wat lastig paste... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 13 december 2022 23:32:28 schreef Hensz:
Je schrijft een hele advertentie (en vele berichten) in het Nederlands en dan struikel je erover dat het bedrag ook op z'n Nederlands gespeld moet worden?

Nee, ik struikel erover dat het bedrag met 100 wordt vermenigvuldigd zonder dat dat gemeld wordt als ik een punt gebruik.

@Arco:
Inmiddels zijn ze eruit, bij Airbus.
Sommige IC fabrikanten verta(a)l(d)en eerst mm naar inches (want we snappen die metrieke maten niet) en ronden dan af op 3 cijfers achter de komma het decimaalteken (want dat is voor de meeste amerikanen al erg klein). Om vervolgens de boel vrolijk weer terug te rekenen naar mm (want we moeten toch met de wereld meedoen) en opnieuw af te ronden op twee cijfers achter de komma het decimaalteken... |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 december 2022 00:46:12 schreef fatbeard:
Sommige IC fabrikanten verta(a)l(d)en eerst mm naar inches (want we snappen die metrieke maten niet) en ronden dan af op 3 cijfers achter de komma

Het kon nog veel erger, Intel had de eerste AGP kaart voor de PC in inches ontworpen en de 1 mm steek afgerond naar 39 mil grid. Resultaat halfverwege volle sluiting in het bord. (Heb ik al eens gemeld in het blunder topic)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

1 mm steek afgerond naar 39 mil

Dat zijn dus inches op drie cijfers achter het decimaalteken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 13 december 2022 21:51:37 schreef Paulinha_B:
Behalve dat sommige techneuten menen te moeten de Angelsaksers achterna wauwelen.

Eensch.
Principieel kommagebruiker hier. Ik loop niet de Yanks achterna.

Sine

Moderator

Op 14 december 2022 00:49:34 schreef henri62:
[...] Het kon nog veel erger, Intel had de eerste AGP kaart voor de PC in inches ontworpen en de 1 mm steek afgerond naar 39 mil grid. Resultaat halfverwege volle sluiting in het bord. (Heb ik al eens gemeld in het blunder topic)

Uiteraard ontwerpt Intel in "freedom units", dat is voor een Amerikaans bedrijf niet zo vreemd. En ik geloof niet dat de originele mechanische tekeningen niet heel veel aan de verbeelding overlaten.
Ook de complete lengte van de contactvingers is gegeven bijvoorbeeld. En die zal bij optellende afrondingsfouten niet meer kloppen.