decimaalteken

maartenbakker

Golden Member

Op 13 december 2022 22:06:00 schreef Sine:
Het Nederlandse toetsenbord (jaha, dat bestaat QWERTY-NL) heeft een comma op het numpad.

Het US toetsenbord met locale NL geeft in Excel ook een komma.

En de ING negeert ook gewoon foutieve input in sommige handelingen. 17.50 wordt dan 1750 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Apple gebruikt in NL/EU gwwoon een komma als decimaalscheider :)

Al eens met een Belgisch/Frans of Duits toetsenbord gestoeid?

Ik moet hier ergens, voor wie dat wil, een Khemr indeling hebbben (5 mogelijkheden per toets....).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 13 december 2022 22:42:54 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Op het windows keyboard de punt in een komma veranderen is een kwestie van een entry in de key translation table in de Registry aanpassen, zijn ook programmaatjes voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Al eens met een Belgisch/Frans of Duits toetsenbord gestoeid?

De ergste is de Zwitserse AZERTY - die tikt trager dan al de andere, of zo beweren ze toch in Frankrijk :)

Hensz

Golden Member

Je schrijft een hele advertentie (en vele berichten) in het Nederlands en dan struikel je erover dat het bedrag ook op z'n Nederlands gespeld moet worden?

Don't Panic!
Arco

Special Member

De punt is internationaal ook als decimaal scheidingsteken erkend, dus ook in NL/B (dus zo vreemd is het niet).
Ikzelf gebruik de komma nooit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een kennis van me heeft 2 jaar lang dingen over zitten tekenen omdat een DXF-import niet werkte in led controller programma, en soms wel eens.

Tot ik op een moment eens vroeg wat er nu echt fout ging en eens zo'n bestand bekeken had. Na een onschuldige opmerking dat het bij iemand in Engeland wel werkte, ging er een lampje (of liever een ledje) branden. Nationale settings in het control panel veranderen en de import ging goed. Ik heb hem 's nachts om half 1 er voor uit bed gebeld om het goede nieuws te vertellen.

-edit- Over excel gesproken, dat hebben ze helemaal debiel gemaakt:

De formules worden in het excel sheet als een 'token' opgeslagen en worden dan mee vertaald met de nationale settings.
Stel je hebt "SOM()" dan is dat bijvoorbeeld code 0x91. Open je dat sheet in een engelse versie krijg je netjes de locale version = SUM().
Niks mis mee zou je zeggen.

Maar helaas: De tokens lopen van iets 0x80 -- 0xFF voor maar 127 functies. Daar gaat het goed mee.

De ingewikkeldere functies (die in het begin niet bestonden) zijn als strings opgeslagen en die staan letterlijk als een string in het sheet en zijn dus WEL locale afhankelijk en daar gaat de boel helemaal de soep in. Want die zijn niet vertaalbaar. Toch wel een geblunder, kan zo in het domme fouten topic.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Imperial/metric is ook altijd een uitdaging...

In het verleden is er bij productie van (ik dacht) de eerste grote airbussen een dure vergissing gemaakt:
De apparatuur in het vliegtuig was imperial, en het complete 'kabelharnas' was metrisch uitgevoerd... (5.00 vs 5.08mm, wat lastig paste... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 13 december 2022 23:32:28 schreef Hensz:
Je schrijft een hele advertentie (en vele berichten) in het Nederlands en dan struikel je erover dat het bedrag ook op z'n Nederlands gespeld moet worden?

Nee, ik struikel erover dat het bedrag met 100 wordt vermenigvuldigd zonder dat dat gemeld wordt als ik een punt gebruik.

@Arco:
Inmiddels zijn ze eruit, bij Airbus.
Sommige IC fabrikanten verta(a)l(d)en eerst mm naar inches (want we snappen die metrieke maten niet) en ronden dan af op 3 cijfers achter de komma het decimaalteken (want dat is voor de meeste amerikanen al erg klein). Om vervolgens de boel vrolijk weer terug te rekenen naar mm (want we moeten toch met de wereld meedoen) en opnieuw af te ronden op twee cijfers achter de komma het decimaalteken... |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 december 2022 00:46:12 schreef fatbeard:
Sommige IC fabrikanten verta(a)l(d)en eerst mm naar inches (want we snappen die metrieke maten niet) en ronden dan af op 3 cijfers achter de komma

Het kon nog veel erger, Intel had de eerste AGP kaart voor de PC in inches ontworpen en de 1 mm steek afgerond naar 39 mil grid. Resultaat halfverwege volle sluiting in het bord. (Heb ik al eens gemeld in het blunder topic)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

1 mm steek afgerond naar 39 mil

Dat zijn dus inches op drie cijfers achter het decimaalteken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 13 december 2022 21:51:37 schreef Paulinha_B:
Behalve dat sommige techneuten menen te moeten de Angelsaksers achterna wauwelen.

Eensch.
Principieel kommagebruiker hier. Ik loop niet de Yanks achterna.

Sine

Moderator

Op 14 december 2022 00:49:34 schreef henri62:
[...] Het kon nog veel erger, Intel had de eerste AGP kaart voor de PC in inches ontworpen en de 1 mm steek afgerond naar 39 mil grid. Resultaat halfverwege volle sluiting in het bord. (Heb ik al eens gemeld in het blunder topic)

Uiteraard ontwerpt Intel in "freedom units", dat is voor een Amerikaans bedrijf niet zo vreemd. En ik geloof niet dat de originele mechanische tekeningen niet heel veel aan de verbeelding overlaten.
Ook de complete lengte van de contactvingers is gegeven bijvoorbeeld. En die zal bij optellende afrondingsfouten niet meer kloppen.

Op 14 december 2022 08:25:20 schreef Sine:
[...]
Ook de complete lengte van de contactvingers is gegeven bijvoorbeeld. En die zal bij optellende afrondingsfouten niet meer kloppen.

Dat hadden ze dus verprutst. Als je dan een cad-pakket gebruikt wat niet kan omgaan met tienden mils plaats dan de pads cummulatief op de juiste plaats. Dus uitrekenen wat de positie exact moet zijn * 1000 / 25.4 en rond dat dan af. Dan kom je uit op: 39 / 79 / 118 etc, zo deed ik het ook in het oeroude verleden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat zou inderdaad prima moeten gaan.

Terugkomend op het oorspronkelijke probleem: het kan nog erger, je kan ook in India wonen. En als je daar woont, kan het vast nog weer een slagje erger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Je weet toch dat India een acroniem is?

 

I'll Never Do It Again...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Jeroen

Moderator

Op 14 december 2022 00:46:12 schreef fatbeard:
Nee, ik struikel erover dat het bedrag met 100 wordt vermenigvuldigd zonder dat dat gemeld wordt als ik een punt gebruik.

Dat is niet wat er gebeurd. De punten worden eruit gehaald, de komma's worden vervangen door een punt en vervolgens ingelezen als een float. Dat is logisch gedrag als de invoer de Europese notatie heeft met komma's als decimaalteken en punten voor duizendtallen.

Ik ga kijken of dit verbeterd kan worden, of minimaal duidelijker dat een Europese notatie verwacht wordt.

Op 13 december 2022 21:43:23 schreef Paulinha_B:
Des te ergerlijker dat sommigen te stom of te lui zijn om iets fatsoenlijks op het www te gooien.

Ik ga die belediging maar even terzijde schuiven.

Des te ergerlijker dat sommigen te stom of te lui zijn om iets fatsoenlijks op het www te gooien.

Ik ga die belediging maar even terzijde schuiven.

Kom nu, @Jeroen, dat was toch duidelijkerwijs niet op u of op deze webstek bedoeld? Nu, als ik u gekwetst heb dan wil ik me graag excuseren, hoor. Trouwens, aan een professioneel aanbieder kan men hoge eisen stellen (en dat doe ik inderdaad), voor een amateurproject als dit kan men enkel dankbaar zijn. Wat ik ook reeds meermaals betoond heb.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op donderdag 15 december 2022 10:53:36 (22%)

EricP

mét CE

Gewoon eens filosoferend... Is er een reden om het als float ergens neer te mikken? Het klinkt wat tegennatuurlijk, maar... als string met als input filter 0-9 punt en komma. Zoekt de adverteerder het verder maar uit, het is nooit fout.

fatbeard

Honourable Member

Op 15 december 2022 10:28:50 schreef Jeroen:
[...]
Dat is niet wat er gebeurd. De punten worden eruit gehaald, de komma's worden vervangen door een punt en vervolgens ingelezen als een float. Dat is logisch gedrag als de invoer de Europese notatie heeft met komma's als decimaalteken en punten voor duizendtallen.

Ik ga kijken of dit verbeterd kan worden, of minimaal duidelijker dat een Europese notatie verwacht wordt.
[...]

En ik ben er vandaag weer ingetrapt.

Als je klakkeloos (zonder te controleren of ze wel op de juiste positie staan) de punten eruit haalt wordt een bedrag wat met een punt is geschreven dus gewoon met 100 vermenigvuldigd.
Als die (enige) punt op precies de derde positie vanaf het einde staat wordt overduidelijk een decimaalteken bedoeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Paypal beschouwt de laatste twee cijfers die je invoert altijd als staande achter de komma. Als je die niet invoert heb je dus ook een probleem.

Philips en in navolging Nedis, deden in hun prijslijsten wat jij per ongeluk in je advertentie deed: prijzen in centen / per 100 stuks vermelden maar met dan ook nog eens 2 cijfers achter de komma.

Verschillende banksoftware gaat ook verschillend om met decimale scheidingstekens, daar kan je je lol pas echt op als je een foutje maakt... Er zijn in het verleden beurshandelaren door geruïneerd zeg maar.

Ik snap wel dat het niet persé ergonomisch is zoals het nu gaat, maar ik denk ook dat er eigenlijk geen oplossing is die altijd en voor iedereen goed werkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 januari 2023 00:10:24 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 januari 2023 22:58:52 schreef fatbeard:
[...]
En ik ben er vandaag weer ingetrapt.

Ik heb het gezien, 125 euro ipv 1.25 ;) was een duur snoertje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 december 2022 22:38:30 schreef Tidak Ada:

Al eens met een Belgisch/Frans of Duits toetsenbord gestoeid?

hetwelke? 2 belgische toetsenborden, de ene heeft punt op het numpad, de andere de komma

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 15 december 2022 10:28:50 schreef Jeroen: Ik ga kijken of dit verbeterd kan worden,...

Oww, het ging over CO? Ik had 'm al verplaatst van Site feedback naar Software & interfacing... :-)
Terug dan maar weer.